Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6447
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 07 jun 2018 16:35

53x11 schreef: 07 jun 2018 16:18 En jij denkt dat die 0.7 Nm uitmaakt voor je carbon stuur ? Zolang je niet rechtstreeks de trekkracht in de bout meet vallen dit soort waardes in het "ruisdomein" (wel/geen vet op de draad zou zomaar al dit verschil kunnen uitmaken bijvoorbeeld)
Sowieso nooit vet op de bout, daardoor neemt de wrijving zover af ( tot 40% ) dat de klemkracht helemaal niet meer klopt. hooguit wat tread lock om loskomen te voorkomen.

p.s. Ik heb het over stuurpen aan de vork en shifters aan het stuur ( 2 totaal verschillende items. ) - en niet stuur/stuurpen montage
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6643
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 jun 2018 17:04

rene schreef: 07 jun 2018 13:16 Fietsen opbouwen voor mensen/klanten :
Keezx schreef: 07 jun 2018 14:28 Ik zit er ook wel eens over te denken om na m'n pensioen (oktober) iets in die richting te gaan doen.....
53x11 schreef: 07 jun 2018 16:18 Over dat businessmodel van je: heb ik ook wel eens aan gedacht. Totaal niet rendabel natuurlijk, want als ik die tijd en liefde die ik in mijn eigen fietsen steek zou moeten gaan factureren met een enigszins schappelijk uurtarief, dan wordt de fiets onbetaalbaar!
Ik heb 5-6 jaar luxe racefietsen opgebouwd (periode Record C) en had (heb nog) prima contacten in Italië om aan bijzondere spullen te komen tegen scherpe prijzen.
Ik krijg nog wel eens complimenten hoe ik die fietsen toen opbouwde. Wielen die ik vlocht ging ik stretchen en blijven 40.000km kaars recht. Maar daar zat wel smerig veel tijd in.
Het was hobby naast m'n baan als productmanager in de ICT.

Als hobby is zoiets leuk en ik heb in die jaren zo'n 100 fietsen (Concorde, Gios, Bianchi, Alan, Colnago, Look, Merckx, De Rosa en wat onbekende Italianen) gebouwd nagenoeg allemaal in het top segment. Per fiets verdien je daar wel wat aan, maar niet als je kijkt wat je er aan uren instopt.
Het werven van klanten was niet eens het probleem. Met name wat fietsvakanties (oa met Cylcetours) hebben nogal wat klanten opgeleverd.
Mecanicien van Cycletours zei ook altijd fietsen die jij gebouwd heb zie ik nooit bij de auto! Mooi compliment maar dat lukt alleen als je een uurtje extra in een fiets stopt.

Je kan in 2-3 uur (tegenwoordig hoef je geen wielen meer te vlechten) een fiets opbouwen. Maar wil je het echt heel netjes en kabels op perfecte lengte, stuurlint keurig gewikkeld ben je toch een uurtje meer kwijt. Dan een 2 uur de opdracht doorspreken, spullen inkopen (is iets niet te krijgen moet je een alternatief aanbieden) en de fiets opleveren met uitleg en vorkbuis op maat maken.
Dan wat nazorg (sowieso 1 keer zelf na 4 weken bellen of alles ok is).

Daarnaast is ineens iedereen je vriend! Iedereen die een keer met je in de waaier heeft gezeten verwacht korting!
M'n toenmalige vrouw ontwierp als hobby wielertruien en toen we uit elkaar gingen vond ik dat een mooi moment om de prachtige gereedschap-collectie die ik had opgebouwd exclusief voor m'n eigen fietsen te gaan gebruiken :mrgreen:

Als hobby als je met pensioen gaat zoals Kees best te doen. Als hoofdinkomen is het toch een lastig model en moet je ook echt een (web)winkel hebben en een deel van je omzet uit doosjes schuiven hebben.

Vergis je verder niet in de investering in het gereedschap en wat je aan reservemateriaal op voorraad moet hebben om een klant uit de nood te helpen. Als je dat laatste niet kan is het een kansloos concept.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 jun 2018 17:27

@rene

Ah, ik voel een wel-niet invetten discussie aankomen :-)
Ik smeer elk boutje in met anti-seize. In mijn opinie is het raar om boutjes suboptimaal vast te draaien (dus zonder vet) omdat je dan minder op de output van je meetapparaat kunt vertrouwen.

Een momentsleutel is voor mij vooral een tool om onderdelen niet te los vast te zetten. Dat gezegd hebbende, ik zou zonder twijfel zonder momentsleutel een lichtgewicht high-end frame met dito onderdelen durven afmonteren en me daarmee in een technische snelle afdaling storten.
Laatst gewijzigd door 53x11 op 07 jun 2018 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bever
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 07 jun 2018 17:37

Keezx schreef: 07 jun 2018 14:28 Ik zit er ook wel eens over te denken om na m'n pensioen (oktober) iets in die richting te gaan doen.....
Gewoon een beetje hobbien en de velen helpen die het spoor kwijt zijn en tobben met allerlei dingen die ik met 5 hersencellen oplos.

PS, als je echt goed bent zou je het woord "momentsleutel"niet noemen in dit verband.
Bescheidenheid is niet je grootste karaktertrek, maar ik zeg doen ! :winkthumb:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 jun 2018 20:25

rene schreef: 07 jun 2018 16:04
Keezx schreef: 07 jun 2018 14:28 PS, als je echt goed bent zou je het woord "momentsleutel" niet noemen in dit verband.
Juist wel - ik voel het verschil niet tussen 3,8 ( stuurpen op carbon vork ) en 4,5 NM ( shifters op carbon stuur ) bijvoorbeeld. Maar ik ben ook nog niet zo oud, en met zoveel ervaring als jij Keezx ;)
Met deze uitspraak bevestig je mijn vermoeden dat je de problematiek (nog) niet geheel correct inschat.
Ofwel: er is nog teveel vertrouwen in getalletjes op onderdelen.
Doorgaan en je komt er wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6447
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 07 jun 2018 21:28

Keezx schreef: 07 jun 2018 20:25
Met deze uitspraak bevestig je mijn vermoeden dat je de problematiek (nog) niet geheel correct inschat.
Ofwel: er is nog teveel vertrouwen in getalletjes op onderdelen.
Doorgaan en je komt er wel.
Hé Keezx , :like:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 07 jun 2018 21:37

rene schreef: 07 jun 2018 11:33 Gisteren en vandaag een klusje gedaan aan een Specialized Venge:

* Speling uit achterwiel gehaald - Mavic Ksyrium
* Nieuwe Ultegra cassette en ketting gemonteerd
* Achterderailleur geheel uit elkaar gehaald ivm problemen veerspanning en vastlopen dus slack in de ketting ( DA7970 Di2 derailleur ). Bout gepolijst - licht ingevet - veer goed schoongemaakt - ook licht gevet - alles weer gemonteerd.

Afbeelding

Fiets compleet schoongemaakt en daarna in de was gezet - klus gereed.

Het enige wat jammer was : Fiets had een tijdje terug een beurt gehad bij FM / race specialist.

Zonde van de centjes geweest want derailleur probleem niet onderkent ( tot we 2 weken geleden in Vlaanderen reden en de ketting geen spanning meer had na eerste heuveltje van de dag. Toen met een kunst en vliegwerk weer op pad - nu definitief goed opgelost )

Ketting slack van ruim 1% niet gevonden, evenmin cassette echt òp , tandjes 17-19 waren kaas.
Waarom ga je naar de FM als je het zelf kan ?
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 jun 2018 21:42

Vermoedelijk is het niet z'n eigen fiets.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6447
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 07 jun 2018 23:10

Ik ben het met Keezx eens ( deze keer dan ).

Het is niet mijn fiets 😎.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6447
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 jun 2018 09:40

Gisteren het verzoek van een Elite amateur renner om tubes opnieuw te lijmen ivm wedstrijd komend weekend. Hij had de wielen pas binnen gekregen maar de voortube zat erg slecht vast - dus er af gehaald gisteravond laat na 23.00 uur, omdat ik gewoon moest werken tot 23.00 uur.

Van de tube ietwat dotten lijm verwijderd - velg geruwd met een metaal sponsje - opnieuw voorzien van een goede lijmlaag deze keer. Ook de tube voorzien van een nieuwe lijmlaag over de oude heen. Vandaag nogmaals de velg lichtjes geruwd - nogmaals een verse lijmlaag en tube netjes gecentreerd.

Het is niet 100% ideaal - ik had graag de wielen nog een dag gehad om nogmaals een laagje te zetten en een extra dag droogtijd tussen de lagen in. Maar vandaag moeten de wielen mee - en er moet gekoerst worden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6643
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 jun 2018 09:47

Dat tubes soms niet goed geplakt zitten zagen we helaas gister weer in de ronde van Zwitserland :|

Wat ik overigens echt niet snap. Zelf bijna 40 jaar met tubes gereden en buiten dat ik nu verslaafd ben aan het snuiven van lijm nooit last van losse tube gehad en toch een paar 100 cols af gereden met die dingen.

Ik vind het gemak van bandjes meer passen bij hoe ik tegenwoordig fiets maar het ritueel van een paar wieltjes kitten voor een belangrijke rit had toch wat :winkthumb:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6447
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 jun 2018 10:10

Gastheerg schreef: 15 jun 2018 09:47

Wat ik overigens echt niet snap. Zelf bijna 40 jaar met tubes gereden en buiten dat ik nu verslaafd ben aan het snuiven van lijm nooit last van losse tube gehad en toch een paar 100 cols af gereden met die dingen.

Ik vind het gemak van bandjes meer passen bij hoe ik tegenwoordig fiets maar het ritueel van een paar wieltjes kitten voor een belangrijke rit had toch wat :winkthumb:
Ik rij nog maar een jaar of 12 - 14 met tubes maar ik zou niet kunnen herinneren dat ik ooit een losse tube gehad heb. Wel eens een niet perfect zittende rand waarbij een beetje lijm extra moest - maar nooit LOS.

Ik kan nu wel zeggen dat ik inmiddels de kunst van het lijmen redelijk onder de knie heb - centreren - lijmen - en geen rotzooi maken van een glue job gaat me goed af.

Tijdens afdalingen vind ik het persoonlijk altijd een veilig gevoel om met tubes de berg af te zoeven - en ook mijn zoon breng ik langzaam de liefde voor de tube. Gisteren avond zat hij gefascineerd te kijken hoe ik de tube aan het lijmen was - en hij heeft me zelfs geholpen de velg op te ruwen.

Tegenwoordig rij ik enkel nog met tubes - ook mijn ritjes met mijn vrouw of tochtjes met de toerclub. Ofwel pak ik de stalen fiets met Bora of Hyperon - of de Scott met de FFWD wielen - en enkel met tubes. Life is to short to ride clinchers.

Nu sta ik wel in twijfel voor volgende week: Ik ben van plan om naar Zuid Limburg te fietsen vanaf de kust en de volgende dag weer retour. Ga ik met tubes of pak ik een set met draadbandjes ( 500-600 km Vice Versa ). Het liefst gebruik ik geen preventive latex in mijn tubes - maar om nu 2 reserve tubes mee te nemen en nog wat latex ..hmmm ik twijfel.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie