Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13675
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 sep 2017 13:57

daniel1975 schreef: 01 sep 2017 15:30 Schijven op een aero racer mooi? Puur dat argument buiten beschouwing latende is het JUIST op een aeroframe belachelijk om schijven te monteren......
Een schijfrem kost 2 tot 3 wat met een juiste voorvork gaat dat terug naar 1,2 tot 1,5 watt. Vervolgens laat je de qr,s weg en houd je tussen de 0,5 en 0,8 wat over gemeten bij 40km/h.

En zo kan je het ook omdraaien een halve kilo toevoeven aan een klimfiets is ook raar.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6210
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 sep 2017 14:56

Newton schreef: 02 sep 2017 09:50 Ik rij het hele jaar door op de racer; sneeuw en gladheid uitgezonderd uiteraard. Voor mij is de keus voor schijven daarom gebaseerd op het principe '1 fiets voor alles': niet meer wielen en remblokken wisselen in najaar/winter om de remrand van je carbonwielen te sparen. Idem voor tripjes in de bergen. En makkelijk 28mm bandjes monteren
Lijkt mij een prima persoonlijke reden om voor schijfremmen te kiezen. Andere optie was natuurlijk om met alu velgremmen te werken ten alle tijden. Want wat ik lees gaat het om een oplossing voor het slijten van carbon velg. Kennelijk is dan het gebruik van dat soort velgen een vast gegeven. En de remmen de oplossing.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39968
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 sep 2017 19:36

wasbeer2006 schreef: 02 sep 2017 13:57
daniel1975 schreef: 01 sep 2017 15:30 Schijven op een aero racer mooi? Puur dat argument buiten beschouwing latende is het JUIST op een aeroframe belachelijk om schijven te monteren......
Een schijfrem kost 2 tot 3 wat met een juiste voorvork gaat dat terug naar 1,2 tot 1,5 watt. Vervolgens laat je de qr,s weg en houd je tussen de 0,5 en 0,8 wat over gemeten bij 40km/h.

En zo kan je het ook omdraaien een halve kilo toevoeven aan een klimfiets is ook raar.
Zo kun je alles recht lullen :lol:
Met de juiste voorvork en DM velgremmen kun je daar weer paar watt winnen.
En een halve kg op een klimfiets is tuurlijk onnozel. De wedstrijd win je zelden naar beneden, altijd naar boven ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16464
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 sep 2017 19:39

daniel1975 schreef: 02 sep 2017 19:36................;De wedstrijd win je zelden naar beneden, altijd naar boven ;-)
Dan heb je toch enkele ritten gemist :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39968
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 sep 2017 19:40

Ik zie graag de beelden van renners met schijven die sneller afdalen dan de rest ;-)
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13675
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 sep 2017 16:20

Ze worden vooral verloren naar beneden........

Ik geloof ook echt niet dat je een afdaling gaat winnen met schijven. Een hele vervelende in de regen misschien. Tijdens mijn vakantie op de racert nog zitten bedenken wat ik aan tijd met schijven denk goed te maken :-) . Dat is wel een goede methode toch?

Ik gok op een afdaling van 11 a 12 minuten in dit geval de Mottarone een seconde of 8 a 10 echt niet meer.
De juiste banden, breedte en spanning schelen een stuk meer.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27985
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 sep 2017 18:02

Zeker een prof van 65 kg heeft er heel weinig aan.

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 03 sep 2017 20:22

Hoeveel profs lezen er eigenlijk mee in dit topic?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 08 sep 2017 22:37

Ik ben mijn gravelbike aan het opbouwen met een sram force 1 groep.
Hoop irritatie wat betreft schijfremmen en steekassen op dit moment, net ff anders dan wat je gewend bent, maar je leert er uiteindelijk een hoop van.
Zo had ik schijven besteld, maar voor een 15mm steekas, dus daar kan je niet de sluitring gebruiken die je met cassette tool kan vastzetten...

Nu moet ik de hydrologische kabels door mijn frame halen, ik heb al een bleed kit liggen.
Dus dacht ik vanavond even te beginnen aan dit klusje.
Loop een beetje vast met de barb die in de kabel zit, hoe haal ik die er netjes uit ?
Bij de bleed kit zitten nieuwe stealth-a-majig en die kan je er netjes in draaien met een t8 torx.

Afbeelding

Kan de kabel natuurlijk doorknippen want moet hem waarschijnlijk toch inkorten, maar wil de nette manier weten.
Iemand hints ?

En ik vroeg mij af wat het nut is van dit deel tussen de kabel :

Afbeelding

Op de sram site al wat manuals doorgenomen, maar beide zaken kan ik niet echt info over vinden.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4686
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 sep 2017 09:22

Er wordt altijd geadviseerd de barb en klembus van een hydraulische leiding niet her te gebruiken. Daarom zal je weinig info vinden om die eenvoudig te verwijderen. Ik zou het proberen met een handmatige kabelstripper voor elektra kabels.
Laatste foto laat in mijn ogen een kabel versteller zien, zeer nuttig wanneer je geen versteller hebt bij de framenokken.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 sep 2017 09:54

Maar een kabelvesteller bij een hydraulische leiding, wat valt daar af te stellen ? (zit op beide remleidingen)

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 09 sep 2017 10:04

Bij mijn set zat zo'n kabelversteller er niet bij. Deze kun je hooguit gebruiken bij je schakelkabel. ik begrijp niet wat je er mee moet. Zitten er verkeerde kabels bij? Voor mechanisch ipv hydraulisch?
o'7o

Plaats reactie