Het grote domme vragen topic
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Gewoon in vectoren ontbinden. Jouw rijsnelheid op de y-as en de wind in de correcte hoek daarop plaatsen. Dan een lijntje trekken naar het resulterende punt en voila, je ziet uitgezet welke kracht overblijft die je als recht van voren ervaart.
Aërodynamica heeft er ook nog enige invloed op maar het geeft een “best wel reëel” beeld.
Je eigen snelheid maakt dus ook nog iets (veel) uit.
Edit: Aha, 53x11 was me voor.
Aërodynamica heeft er ook nog enige invloed op maar het geeft een “best wel reëel” beeld.
Je eigen snelheid maakt dus ook nog iets (veel) uit.
Edit: Aha, 53x11 was me voor.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Om het makkelijker te maken krijg je je ook altijd te maken met de schijnbare wind die is samengesteld uit je eigen richting en snelheid+ de windrichting (yaw angle) en -kracht.
Bij (stilstaand) zijwind heb je dus feitelijk de wind schuin tegen zodra je gaat rijden en wel steeds voorlijker als je sneller gaat.
Let eens op strand-en ijszeilers, die zeilen altijd aan de wind met flink aangetrokken schoot.
Hoe je dat allemaal berekent is weggezakt uit m'n parate kennis.
Bij (stilstaand) zijwind heb je dus feitelijk de wind schuin tegen zodra je gaat rijden en wel steeds voorlijker als je sneller gaat.
Let eens op strand-en ijszeilers, die zeilen altijd aan de wind met flink aangetrokken schoot.
Hoe je dat allemaal berekent is weggezakt uit m'n parate kennis.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Helemaal niets In ons visserslatijn hebben wij stoempers het altijd over zoveel windkracht tegen. Gemakshalve pakken we het getal van wanneer je hem op kop zou hebben. In werkelijkheid is dat vaak niet het geval. Was een beetje op een vuistregel op dit gebied.
En ik fiets morgen Hoek van Holland - Den Helder. De hele week komt de wind uit het zuidwesten en morgen een dag uit het oosten (3 tot 4). Je fiets in noord-noordoostelijke richting. Schuin tegen dus, maar de daadwerkelijk kracht? Uiteindelijk boeit het niet, want ik heb er toch mee te dealen.
En nee, van Den Helder naar Hoek van Holland is geen optie in verband met het getij.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Maar de duinen vangen die grotendeels op! En als je daar dicht langs fietst zit je dus lekker in de luwte. (Oostenwind dus hè)
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Ben bezig mijn R7000 groepset te vervangen door R8000. Fiets is een paar maanden oud, dus zou graag alleen de componenten los vervangen, en de buiten- en binnen kabels laten zitten. Nu ik aangekomen ben bij het vervangen van de schifters kom ik tot de conclusie dat alle kabels er toch volledig uit moeten omdat de "end caps" van de rem en schakelkabels fixed zijn en niet te demonteren zijn. Klopt mijn conclusie dat ik toch alle kabels er volledig uit moet trekken en opnieuw moet inbrengen in de nieuwe schifters?
Ja, binnenkabels moeten eruit, los.Baria schreef: ↑03 okt 2020 12:42 Ben bezig mijn R7000 groepset te vervangen door R8000. Fiets is een paar maanden oud, dus zou graag alleen de componenten los vervangen, en de buiten- en binnen kabels laten zitten. Nu ik aangekomen ben bij het vervangen van de schifters kom ik tot de conclusie dat alle kabels er toch volledig uit moeten omdat de "end caps" van de rem en schakelkabels fixed zijn en niet te demonteren zijn. Klopt mijn conclusie dat ik toch alle kabels er volledig uit moet trekken en opnieuw moet inbrengen in de nieuwe schifters?
Buiten kan gewoon weer herbruikt worden.
Waarom klimmen zoveel mensen met een racefiets staand? Ik klim eigenlijk altijd zittend (en dan ga ik zowat al de staande klimmers voorbij).
Staand klimmen word ik heel nerveus van, fiets voelt dan heel onstabiel aan en de cijfers laten niet zien dat het sneller gaat.
Dus, staand klimmen. Waarom?
Misschien kan ik mijn techniek bijschaven en sneller klimmen. Ter referentie, Keutenberg gaat met 11,5-12km zittend omhoog.
Staand klimmen word ik heel nerveus van, fiets voelt dan heel onstabiel aan en de cijfers laten niet zien dat het sneller gaat.
Dus, staand klimmen. Waarom?
Misschien kan ik mijn techniek bijschaven en sneller klimmen. Ter referentie, Keutenberg gaat met 11,5-12km zittend omhoog.
Dogma F