Cyclocross fietsen
Vraag over zadelhoogte
Zadelhoogte is gelijk aan mijn racefiets. Gezien het bracket hoger is dan van een racefiets kan ik niet meer de grond aanraken met mijn tenen. Hebben jullie dit ook?
Zadelhoogte is gelijk aan mijn racefiets. Gezien het bracket hoger is dan van een racefiets kan ik niet meer de grond aanraken met mijn tenen. Hebben jullie dit ook?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Voor cyclocross zou ik gaan voor mechanische schijfremmen, zeker als je ze wilt combineren met de Campa grepen. Grotere schijven lijken me voor CX niet nodig (dat doe ik alleen op de MTB als ik de bergen in ga).harryprog schreef:Thnx Bartv voor je uitgebreide antwoorden! Dus jij zou gaan voor mechanische remmen met een grote schijf. Kies je dan ook voor remmen die 2 bewegende pads heeft zoals Geer noemde hierboven? En nog over de velgbreedte in je tweede reactie: Wat voor breedte hebben de 'wat smallere velgen'?
De ‘dual pistons’ van de TRP Spyre werken inderdaad mooi. Ze leveren niet echt meer remkracht dan de BB7 (waar 1 remblok naar binnen word geduwd en daardoor de schijf ook tegen de andere duwt) maar ze hebben meer ruimte tussen de schijf en de blokken (dus minder snel last van aanlopen en vuil tussen schijf en blokken) en de schijf blijft bij het remmen mooi in het midden (wordt niet uit ’t lood geduwd). Daarnaast zijn de Spyres een stuk smaller (en mooier). Er zijn trouwens nog meer goede mechanische schijfremmen te koop, oa van Shimano en Hayes.
Velgbreedte: met “wat smaller” bedoel ik 22-25mm breed (buiten-buiten gemeten).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Voor een schijf van 160 mm, achter 140mm.
Dat is voor een cyclocrosser ruim voldoende.
Je kan idd voor geheel mechanische schijfremmen gaan, remt ook goed. Echter de TRP HY/RD mechanisch/hydraulische schijfremmen remmen net iets beter, ogen wel een stuk lomper.
En je kan ze met alle merken shifters combineren.
Dat is voor een cyclocrosser ruim voldoende.
Je kan idd voor geheel mechanische schijfremmen gaan, remt ook goed. Echter de TRP HY/RD mechanisch/hydraulische schijfremmen remmen net iets beter, ogen wel een stuk lomper.
En je kan ze met alle merken shifters combineren.
- Harryfietst
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
- Locatie: Groningen
Thnx voor de nuttige informatie Bartv en Scottpch!
Afgelopen weekend heb ik 2 mooie tochten kunnen rijden: Swolsebostocht en een tocht over de Sallandse heuvelrug. Ik blijf genieten van mijn 'nieuwe' hobby. Fotootje mag natuurlijk niet ontbreken:
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Mooie foto!
Je vergeet echter dat bij een mechanisch systeem het probleem van zand/rotzooi in de kabels blijft. Bij intensief gebruik kan je om de paar maanden een paar nieuwe remkabels monteren omdat deze vol gaan zitten met zand waardoor ze alles behalve soepel lopen.bartv schreef:harryprog schreef:Thnx Bartv voor je uitgebreide antwoorden! Dus jij zou gaan voor mechanische remmen met een grote schijf.
Dit probleem heb je niet bij hydraulische remmen
Racefietsblog.nl
Na 1500 km met mechanische schijfremmen heb ik daar geen last van. Al zijn ze bij mijn fiets zo slim geweest om de buitenkabels door te laten lopen van shifter naar rem. Je hebt dus maar twee openingen waar troep naar binnen kan.CoenT86 schreef:Je vergeet echter dat bij een mechanisch systeem het probleem van zand/rotzooi in de kabels blijft. Bij intensief gebruik kan je om de paar maanden een paar nieuwe remkabels monteren omdat deze vol gaan zitten met zand waardoor ze alles behalve soepel lopen.bartv schreef:harryprog schreef:Thnx Bartv voor je uitgebreide antwoorden! Dus jij zou gaan voor mechanische remmen met een grote schijf.
Dit probleem heb je niet bij hydraulische remmen
Blijven alsnog 2 openingen:)tommeke14 schreef:
Na 1500 km met mechanische schijfremmen heb ik daar geen last van. Al zijn ze bij mijn fiets zo slim geweest om de buitenkabels door te laten lopen van shifter naar rem. Je hebt dus maar twee openingen waar troep naar binnen kan.
Blijft altijd persoonlijk, echter vond ik altijd na een paar maand de remkabels erg stroef lopen. Ik remde overigens met canti's maar ook met buitenkabel door het frame. Feit is dat er altijd via de shifter en de remklauw rotzooi binnen blijft komen. Helemaal als je omstandigheden hebt als afgelopen NK 8)
Racefietsblog.nl