Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 14 feb 2015 12:49

Vraag over zadelhoogte

Zadelhoogte is gelijk aan mijn racefiets. Gezien het bracket hoger is dan van een racefiets kan ik niet meer de grond aanraken met mijn tenen. Hebben jullie dit ook?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 14 feb 2015 19:43

harryprog schreef:Thnx Bartv voor je uitgebreide antwoorden! Dus jij zou gaan voor mechanische remmen met een grote schijf. Kies je dan ook voor remmen die 2 bewegende pads heeft zoals Geer noemde hierboven? En nog over de velgbreedte in je tweede reactie: Wat voor breedte hebben de 'wat smallere velgen'?
Voor cyclocross zou ik gaan voor mechanische schijfremmen, zeker als je ze wilt combineren met de Campa grepen. Grotere schijven lijken me voor CX niet nodig (dat doe ik alleen op de MTB als ik de bergen in ga).

De ‘dual pistons’ van de TRP Spyre werken inderdaad mooi. Ze leveren niet echt meer remkracht dan de BB7 (waar 1 remblok naar binnen word geduwd en daardoor de schijf ook tegen de andere duwt) maar ze hebben meer ruimte tussen de schijf en de blokken (dus minder snel last van aanlopen en vuil tussen schijf en blokken) en de schijf blijft bij het remmen mooi in het midden (wordt niet uit ’t lood geduwd). Daarnaast zijn de Spyres een stuk smaller (en mooier). Er zijn trouwens nog meer goede mechanische schijfremmen te koop, oa van Shimano en Hayes.

Velgbreedte: met “wat smaller” bedoel ik 22-25mm breed (buiten-buiten gemeten).

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 14 feb 2015 19:48

Voor een schijf van 160 mm, achter 140mm.
Dat is voor een cyclocrosser ruim voldoende.
Je kan idd voor geheel mechanische schijfremmen gaan, remt ook goed. Echter de TRP HY/RD mechanisch/hydraulische schijfremmen remmen net iets beter, ogen wel een stuk lomper.
En je kan ze met alle merken shifters combineren.

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 14 feb 2015 22:39

Thnx voor de nuttige informatie Bartv en Scottpch!

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 16 feb 2015 11:23

Afgelopen weekend heb ik 2 mooie tochten kunnen rijden: Swolsebostocht en een tocht over de Sallandse heuvelrug. Ik blijf genieten van mijn 'nieuwe' hobby. Fotootje mag natuurlijk niet ontbreken:

Afbeelding
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 16 feb 2015 11:42

Mooie foto!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 16 feb 2015 11:56

Zeker mooie foto.
Ik zie datje V-brakes gebruikt...
welke?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 16 feb 2015 12:48

Thanks, en met dank aan de fotograaf ;-)
Ik gebruik Tektro mini V-brakes, RX5.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

CoenT86
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:47

CoenT86 17 feb 2015 09:25

bartv schreef:
harryprog schreef:Thnx Bartv voor je uitgebreide antwoorden! Dus jij zou gaan voor mechanische remmen met een grote schijf.
Je vergeet echter dat bij een mechanisch systeem het probleem van zand/rotzooi in de kabels blijft. Bij intensief gebruik kan je om de paar maanden een paar nieuwe remkabels monteren omdat deze vol gaan zitten met zand waardoor ze alles behalve soepel lopen.

Dit probleem heb je niet bij hydraulische remmen
Racefietsblog.nl

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2012
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 17 feb 2015 13:23

CoenT86 schreef:
bartv schreef:
harryprog schreef:Thnx Bartv voor je uitgebreide antwoorden! Dus jij zou gaan voor mechanische remmen met een grote schijf.
Je vergeet echter dat bij een mechanisch systeem het probleem van zand/rotzooi in de kabels blijft. Bij intensief gebruik kan je om de paar maanden een paar nieuwe remkabels monteren omdat deze vol gaan zitten met zand waardoor ze alles behalve soepel lopen.

Dit probleem heb je niet bij hydraulische remmen
Na 1500 km met mechanische schijfremmen heb ik daar geen last van. Al zijn ze bij mijn fiets zo slim geweest om de buitenkabels door te laten lopen van shifter naar rem. Je hebt dus maar twee openingen waar troep naar binnen kan.

CoenT86
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:47

CoenT86 17 feb 2015 14:58

tommeke14 schreef:
Na 1500 km met mechanische schijfremmen heb ik daar geen last van. Al zijn ze bij mijn fiets zo slim geweest om de buitenkabels door te laten lopen van shifter naar rem. Je hebt dus maar twee openingen waar troep naar binnen kan.
Blijven alsnog 2 openingen:)
Blijft altijd persoonlijk, echter vond ik altijd na een paar maand de remkabels erg stroef lopen. Ik remde overigens met canti's maar ook met buitenkabel door het frame. Feit is dat er altijd via de shifter en de remklauw rotzooi binnen blijft komen. Helemaal als je omstandigheden hebt als afgelopen NK 8)
Racefietsblog.nl

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2012
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 17 feb 2015 15:04

Helemaal mee eens en niets tegen in te brengen ;) Ik heb er alleen vooralsnog geen last van, itt bij m'n vorige crosser met canti's.

Plaats reactie