Pagina 132 van 162

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 14 feb 2015 12:49
door Einstein
Vraag over zadelhoogte

Zadelhoogte is gelijk aan mijn racefiets. Gezien het bracket hoger is dan van een racefiets kan ik niet meer de grond aanraken met mijn tenen. Hebben jullie dit ook?

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 14 feb 2015 19:43
door bartv
harryprog schreef:Thnx Bartv voor je uitgebreide antwoorden! Dus jij zou gaan voor mechanische remmen met een grote schijf. Kies je dan ook voor remmen die 2 bewegende pads heeft zoals Geer noemde hierboven? En nog over de velgbreedte in je tweede reactie: Wat voor breedte hebben de 'wat smallere velgen'?
Voor cyclocross zou ik gaan voor mechanische schijfremmen, zeker als je ze wilt combineren met de Campa grepen. Grotere schijven lijken me voor CX niet nodig (dat doe ik alleen op de MTB als ik de bergen in ga).

De ‘dual pistons’ van de TRP Spyre werken inderdaad mooi. Ze leveren niet echt meer remkracht dan de BB7 (waar 1 remblok naar binnen word geduwd en daardoor de schijf ook tegen de andere duwt) maar ze hebben meer ruimte tussen de schijf en de blokken (dus minder snel last van aanlopen en vuil tussen schijf en blokken) en de schijf blijft bij het remmen mooi in het midden (wordt niet uit ’t lood geduwd). Daarnaast zijn de Spyres een stuk smaller (en mooier). Er zijn trouwens nog meer goede mechanische schijfremmen te koop, oa van Shimano en Hayes.

Velgbreedte: met “wat smaller” bedoel ik 22-25mm breed (buiten-buiten gemeten).

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 14 feb 2015 19:48
door scottpch
Voor een schijf van 160 mm, achter 140mm.
Dat is voor een cyclocrosser ruim voldoende.
Je kan idd voor geheel mechanische schijfremmen gaan, remt ook goed. Echter de TRP HY/RD mechanisch/hydraulische schijfremmen remmen net iets beter, ogen wel een stuk lomper.
En je kan ze met alle merken shifters combineren.

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 14 feb 2015 22:39
door Harryfietst
Thnx voor de nuttige informatie Bartv en Scottpch!

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 16 feb 2015 11:23
door JoostG
Afgelopen weekend heb ik 2 mooie tochten kunnen rijden: Swolsebostocht en een tocht over de Sallandse heuvelrug. Ik blijf genieten van mijn 'nieuwe' hobby. Fotootje mag natuurlijk niet ontbreken:

Afbeelding

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 16 feb 2015 11:42
door robbebopper
Mooie foto!

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 16 feb 2015 11:56
door Einstein
Zeker mooie foto.
Ik zie datje V-brakes gebruikt...
welke?

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 16 feb 2015 12:48
door JoostG
Thanks, en met dank aan de fotograaf ;-)
Ik gebruik Tektro mini V-brakes, RX5.

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 17 feb 2015 09:25
door CoenT86
bartv schreef:
harryprog schreef:Thnx Bartv voor je uitgebreide antwoorden! Dus jij zou gaan voor mechanische remmen met een grote schijf.
Je vergeet echter dat bij een mechanisch systeem het probleem van zand/rotzooi in de kabels blijft. Bij intensief gebruik kan je om de paar maanden een paar nieuwe remkabels monteren omdat deze vol gaan zitten met zand waardoor ze alles behalve soepel lopen.

Dit probleem heb je niet bij hydraulische remmen

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 17 feb 2015 13:23
door tommeke14
CoenT86 schreef:
bartv schreef:
harryprog schreef:Thnx Bartv voor je uitgebreide antwoorden! Dus jij zou gaan voor mechanische remmen met een grote schijf.
Je vergeet echter dat bij een mechanisch systeem het probleem van zand/rotzooi in de kabels blijft. Bij intensief gebruik kan je om de paar maanden een paar nieuwe remkabels monteren omdat deze vol gaan zitten met zand waardoor ze alles behalve soepel lopen.

Dit probleem heb je niet bij hydraulische remmen
Na 1500 km met mechanische schijfremmen heb ik daar geen last van. Al zijn ze bij mijn fiets zo slim geweest om de buitenkabels door te laten lopen van shifter naar rem. Je hebt dus maar twee openingen waar troep naar binnen kan.

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 17 feb 2015 14:58
door CoenT86
tommeke14 schreef:
Na 1500 km met mechanische schijfremmen heb ik daar geen last van. Al zijn ze bij mijn fiets zo slim geweest om de buitenkabels door te laten lopen van shifter naar rem. Je hebt dus maar twee openingen waar troep naar binnen kan.
Blijven alsnog 2 openingen:)
Blijft altijd persoonlijk, echter vond ik altijd na een paar maand de remkabels erg stroef lopen. Ik remde overigens met canti's maar ook met buitenkabel door het frame. Feit is dat er altijd via de shifter en de remklauw rotzooi binnen blijft komen. Helemaal als je omstandigheden hebt als afgelopen NK 8)

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 17 feb 2015 15:04
door tommeke14
Helemaal mee eens en niets tegen in te brengen ;) Ik heb er alleen vooralsnog geen last van, itt bij m'n vorige crosser met canti's.