Pagina 132 van 491

Geplaatst: 23 dec 2010 22:48
door litespeed
Leuk! Ludiek. Zou het zelf niet kopen, want mooi vind ik het niet.

Metaal en dus ook titanium is hier juist erg geschikt voor. Met carbon wordt dit ontwerp lastig als je ook zulke buisslankheden wilt halen. Carbon is meer geschikt voor grovere buisdoorsneden, sterk verlopende doorsneden en grove knooppunten van buizen.

Geplaatst: 23 dec 2010 22:51
door jpp
Wel apart ja, maar constant met wind tegen fietsen lijkt mij echt niks! :D

Geplaatst: 23 dec 2010 22:58
door csteenbe
Creatief maar inderdaad iets voor de metaalcontainer....

Geplaatst: 24 dec 2010 23:07
door simen
Sharkman 1 schreef: Voor titanium is het ruitframe verreweg de beste oplossing als je organische vormen wilt is carbon de weg (die eigenlijk enkel door de UCI geblokkeerd wordt....)


Tot het moment dat Additive Manufacturing een vlucht neemt.

Geplaatst: 25 dec 2010 10:37
door litespeed
Het blijft nog steeds een ruitvormig frame. Dat je de zitbuis een kromming geeft verandert daar niets aan. Er is een klein beetje materiaalverspilling bij het knooppunt van de zitbuis, bovenbuis en de staande achtervork. Maar dat is hier ook nog enigszins functioneel ivm schuinstand 'zadelpen'. In ieder geval functioneler dan bij een BMC... ;)

Geplaatst: 25 dec 2010 13:31
door sharkman113
Bmc's hebben dan ook geen enkel functioneel ontwerpdoel voor ogen. Inmiddels is dit merk redelijk verprutst door het streven elk jaar een nieuw model op de markt te willen brengen met een steeds groter back to the future gehalte....... ze doen me steeds meer denken aan 70tiger jaren bouwdozen met een exorbitant prijskaartje.....

Geplaatst: 25 dec 2010 15:47
door simen
Dat heeft als achterliggend doel een fietsframe te ontwerpen dat volledig automatisch kan worden gemaakt.

Daar is men al heel ver mee.
De produktiekostenstijgingen die we kunnen verwachten als China economisch zo doorgroeit worden daarmee op termijn ondervangen.
Nu is het vooral de investering terugverdienen met een hoge startprijs.
En of wij dat mooi vinden is een kwestie van profploegen ermee laten rijden.
Dan gaat het merendeel het vanzelf mooi vinden.

Geplaatst: 25 dec 2010 22:00
door amclassic-fan
Van alle merk frames hebben de productie kosten helemaal niets met verkoopprijs te maken. Al moeten die Chinezen 3x zoveel loon krijgen, dat doet niets op de prijs die we hier in de winkel betalen. Nee BMC is alleen maar met 1 ding bezig en dat is met proberen anders te zijn.

Het maken van een fietsframe is met de huidige techniek in composieten best (bijna) volledig automatisch te produceren. Kosten technische gezien is dat alleen een duur grapje, een paar Chinezen doen het veel goedkoper.

Geplaatst: 25 dec 2010 22:42
door fietslind
Amclassic-fan schreef:Van alle merk frames hebben de productie kosten helemaal niets met verkoopprijs te maken. Al moeten die Chinezen 3x zoveel loon krijgen, dat doet niets op de prijs die we hier in de winkel betalen. Nee BMC is alleen maar met 1 ding bezig en dat is met proberen anders te zijn.

Het maken van een fietsframe is met de huidige techniek in composieten best (bijna) volledig automatisch te produceren. Kosten technische gezien is dat alleen een duur grapje, een paar Chinezen doen het veel goedkoper.


Wat is nu je punt met deze opmerking? Een frame op composite-basis lijkt me wat anders als een titanium-frame dat gelast wordt.

Geplaatst: 26 dec 2010 00:52
door rodekool
iets mooi vinden is heel persoonlijk,maar ik twijfel wel aan de zitpositie van deze fiets zo ver naar achter zitten lijkt me weinig efficient en ik denk dat je met moeite het voorwiel aan de grond houdt het zadel staat bijna recht boven de achteras dus het zwaartepunt schuift helemaal naar achter het materiaal op zich vind ik mooi maar het functionele aspect vind ik maar niks dus louter als showmodel ok.De discussie over BMC is misplaatst dit is een titasite.

Geplaatst: 26 dec 2010 11:05
door simen
Amclassic-fan schreef:Van alle merk frames hebben de productie kosten helemaal niets met verkoopprijs te maken. Al moeten die Chinezen 3x zoveel loon krijgen, dat doet niets op de prijs die we hier in de winkel betalen. Nee BMC is alleen maar met 1 ding bezig en dat is met proberen anders te zijn.

Het maken van een fietsframe is met de huidige techniek in composieten best (bijna) volledig automatisch te produceren. Kosten technische gezien is dat alleen een duur grapje, een paar Chinezen doen het veel goedkoper.


Het is toch genoegzaam bekend dat handwerk alleen maar duurder wordt en moeilijker onder kwaliteitnormen is te handhaven .
Machinale automatische produktie wint het op den duur altijd, zowel op prijs als op constante kwaliteit.
Dus ook dat titaan frame wordt op den duur automatisch geproduceert.
Let maar op,de eerste aanzetten tot dat proces worden momenteel uitontwikkeld.
Zij het in een heel andere tak van de metaal industrie.
Het is dan slechts een kwestie van technieken combineren en ontwerpen aanpassen op de nieuwe beschikbare mogelijkheden.
Het zou me niet verbazen als het gewicht van een titanium frame dan ook nog eens duidelijk verminderd zonder aan stijfheid in te boeten.

Geplaatst: 26 dec 2010 11:08
door rikkert
Dat wil ik nog zien. Gezien het aantal titaa-frames dat er gemaakt wordt tov carbon kun je je afvragen of automatiek produceren lonend is.