Het grote schijfremmentopic
hoi DDX ik ben net klaar met het opbouwen van het zelfde frame als jij. Ik heb opgebouwd met force 22 hydro. Ik heb de instructie gevolgd en daar werd gezegd afknippen en een nieuwe erin draaien. Bij de Bleed kit zitten toch een aantal reserve? Ik vond wel dat er relatief veel olie uitliep dus een beetje een geklieder. De versteller die jij laat zien, zat niet op mijn kit, dus heb geen idee wat dat is.
Abide.
@ddx bij mijn achterrem zaten geen boutjes om de rem achter te bevestigen dus ik heb boutjes m5 x 30 mm los gekocht. Dit past echter maar net in het schroefdraad van de rem. Ik ben nog niet helemaal zeker dat het goed vast zit en laatst draaide ik al een stukje schroefdraad kapot. Wat voor een boutjes ga je gebruiken of heb je gebruikt?
Abide.
Ja bij de bleed kit zitten aantal reserve maar zocht een manier om de oude er netjes uit te halen.
Jij hebt dus gewoon stukje kabel afgeknipt ?
Bij mij zaten bij de shifters/remklauwen gewoon netjes bouten om de klauwen te monteren.Dude schreef: ↑09 sep 2017 10:19 @ddx bij mijn achterrem zaten geen boutjes om de rem achter te bevestigen dus ik heb boutjes m5 x 30 mm los gekocht. Dit past echter maar net in het schroefdraad van de rem. Ik ben nog niet helemaal zeker dat het goed vast zit en laatst draaide ik al een stukje schroefdraad kapot. Wat voor een boutjes ga je gebruiken of heb je gebruikt?
Ik heb even zitten zoeken op de site van Sram maar kan er ook niets over vinden. Bij de kabelset op de site zit zo'n ding er ook niet op. Vraag me af waar het dan voor dient.
@dude, bij mij zaten die bouten voor achter er ook niet bij. Heb ook losse gekocht en die blijven prima zitten. Ik weet alleen niet meer welke maat ik er op heb zitten.
@dude, bij mij zaten die bouten voor achter er ook niet bij. Heb ook losse gekocht en die blijven prima zitten. Ik weet alleen niet meer welke maat ik er op heb zitten.
o'7o
Inmiddels al wat info gevonden :
http://www.cxhairs.com/2016/12/20/cyclo ... on-part-2/
Also making this job a little easier is the SRAM connectamajig.
I have to admit I was skeptical of this thing working but it has been great! You can disconnect the shifter and put it back without bleeding the brakes. It does make the initial routing of the brake line on an internally routed frame a bit of a challenge though but not too bad.
http://www.cxhairs.com/2016/12/20/cyclo ... on-part-2/
Also making this job a little easier is the SRAM connectamajig.
I have to admit I was skeptical of this thing working but it has been great! You can disconnect the shifter and put it back without bleeding the brakes. It does make the initial routing of the brake line on an internally routed frame a bit of a challenge though but not too bad.
Ik neem aan dat de koppelstuk aan kant van shifters zit.
Het is bedoeling dat het stuk laat zitten en de leiding van caliper afknipt,dat zorgt ervoor dat je niet meer hoeft te ontluchten en geen olie meer hoeft bij te vullen.
Bij Shimano noemt het J- Kit.
Zal wel op hetzelfde principe werken.
https://vimeo.com/85855556
Het is bedoeling dat het stuk laat zitten en de leiding van caliper afknipt,dat zorgt ervoor dat je niet meer hoeft te ontluchten en geen olie meer hoeft bij te vullen.
Bij Shimano noemt het J- Kit.
Zal wel op hetzelfde principe werken.
https://vimeo.com/85855556
Dat is dus alleen handig als je iets aan de kant van de shifter moet aanpassen, toch?delsol schreef: ↑09 sep 2017 10:51 Ik neem aan dat de koppelstuk aan kant van shifters zit.
Het is bedoeling dat het stuk laat zitten en de leiding van caliper afknipt,dat zorgt ervoor dat je niet meer hoeft te ontluchten en geen olie meer hoeft bij te vullen.
Bij Shimano noemt het J- Kit.
Zal wel op hetzelfde principe werken.
https://vimeo.com/85855556
@ddx ik heb de kabel idd afgeknipt, wel met een goede tang. Daarna gezorgd dat het gat weer rond was door het eind een beetje te vervormen met een tangetje. Daarna draai je insert er vrij gemakkelijk in.
Abide.
Ja allemaal gelukt, gewoon met parktool kabelknipper afgeknipt terwijl ik kabel omhoog hield. paar druppeltjes olie en even afgeplakt met tape en toen vrij eenvoudig door het frame gehaald.
Nu nog even wachten op juiste sluitring om remschijf voor vast te zetten en dan wielen in de fiets.
Nu nog even wachten op juiste sluitring om remschijf voor vast te zetten en dan wielen in de fiets.
Heel juist. GCN heeft op YouTube een filmpje waarin ze de pordoi afdalen met velg - en schijfremmen. In droog weer geen verschil op een tijd van een dikke 6 minuten. In de regen een 8-tal seconden op een dikke 7 minuten. Ik schat dat je met het omhoog sleuren van het extra gewicht, bij gelijk vermogen, minstens het dubbele verliest.wasbeer2006 schreef: ↑03 sep 2017 16:20 Ze worden vooral verloren naar beneden........
Ik geloof ook echt niet dat je een afdaling gaat winnen met schijven. Een hele vervelende in de regen misschien. Tijdens mijn vakantie op de racert nog zitten bedenken wat ik aan tijd met schijven denk goed te maken . Dat is wel een goede methode toch?
Ik gok op een afdaling van 11 a 12 minuten in dit geval de Mottarone een seconde of 8 a 10 echt niet meer.
De juiste banden, breedte en spanning schelen een stuk meer.
Inderdaad, en bovendien, op een nat wegdek vermindert de grip van je band op het wegdek, en dat los je niet op door van remmen te veranderen. Velgslijtage is het enige argument voor SR dat steek houdt. En esthetiek, voor wie SR mooi vindt.53x11 schreef: ↑01 sep 2017 08:30 Ideaal, schijfremmen. Met een minimale beweging van mijn wijsvingers heb ik totale controle over voor- en achterwiel. Met name in lange, langzame, steile technische afdalingen is dat heel prettig. Dat ik daarbij in modderige omstandigheden nauwelijks aan remkracht hoef in te boeten is mooi meegenomen (al vreten die zelfde omstandigheden wel remblokjes).
Irritant ook, schijfremmen. Bij de kleinste regendruppel beginnen ze te piepen. Nieuwe blokjes plaatsen kan in theorie in 30 secondes. In de praktijk komt het er op neer dat de zuigers teruggeduwd moeten worden (met platte schroevendraaier of speciaal tooltje), dat dan vervolgens blijkt dat de schijf aanloopt en de hele caliper dus opnieuw afgesteld dient te worden. ALS de schijf al tussen de blokken past, want met een beetje pech kun je de leidingen ontluchten (been there). En dan zullen we het nog maar niet hebben over de vele "standaarden" van steekassen vs. de standaard quick release.
Al met al voor mij precies de argumenten om schijfremmen op mijn MTB te willen en niet op de racefiets. Sowieso snap ik die focus op remmen op de racefiets niet zo. Hoe vaak knijp je (zeker in NL) nou werkelijk in je remmen? (Wer bremst, verliert!) Het is veelzeggend dat altijd hetzelfde voorbeeld (carbon velgen in een lange, regenachtige afdaling) aangehaald moet worden om het nut van schijven op de racefiets aan te tonen. Hoe vaak komt dat nou voor? En is het het dan waard om daarvoor je hele fiets aan te passen? Lijkt me niet.