Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 24 jul 2009 10:03

Contador weigert in te gaan op beschuldigingen

ANNECY - Alberto Contador wilde donderdag, na zijn winst in de achttiende etappe van de Ronde van Frankrijk niet ingaan op een column van oud-Tourwinnaar Greg Lemond in de Franse krant Le Monde.

Lemond plaatst daarin vraagtekens bij de prestaties van de Spanjaard. "Zondag, in de beklimming naar Verbier heeft Alberto Contador een snelheidsrecord gerealiseerd. Hij heeft 8,5 kilometer bergop, met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,5, afgelegd in 20 minuten en 55 seconden. Nooit heeft een renner zo snel geklommen. Hoe verklaar je zo'n prestatie?"

Lemond haalt bovendien een voormalig Festina-trainer aan die voor een andere krant, Liberation, had uitgerekend wat Contadors VO2max, het maximale zuurstofopnamevermogen bij die klim, is geweest. Daar wordt het getal 99,5 aan gekoppeld.


Nooit vertoond

Lemond: "Een cijfer dat nog nooit door een atleet, in welke sport dan ook, is bereikt. Het is alsof een mooie Mercedes de autosalon verlaat en een formule 1-race wint." Lemond vraagt Contador te bewijzen dat hij deze waarden kan bereiken zonder het gebruik van prestatiebevorderende middelen.

Tot drie keer toe weigerde Contador vragen over het bewuste artikel te beantwoorden.

bron: http://www.tour09.nl/nieuws/2097/contad ... ingen.html

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 24 jul 2009 11:52

Contador neemt niets hoor, is daar mee gestopt toen zijn initialen op in beslag genomen documenten van bij Fuentes stonden. Toen durfde hij niet meer en is zuiver beginnen rijden.
Is gewoon een natuurtalent. Dat hij niet wil antwoorden is omdat hij gewoon een beetje timide is.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

joe1972
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 07 jul 2009 02:02

joe1972 24 jul 2009 12:12

Hier een link naar een artikel waarin een andere deskundige naar de cijfers van de klim naar Verbier kijkt. Daaruit blijkt dat de berekening van AC's VO2max van 99,5% niet erg zeker is, het zou veel lager kunnen zijn. Ook opvallend dat als het zou kloppen, zelfs LA op die klim fenomenaal zou hebben gepresteerd. Het is dus maar de vraag of die cijfers kloppen.

Ik denk trouwens dat het winnen van de tijdrit een meer bijzondere prestatie van AC was dan de klim naar Verbier, in de betekenis van veel minder verwacht.

Klim naar Verbier
a.k.a Joe

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 24 jul 2009 12:19

Ik vind het gezeik van lemond.

Het moet niet zo zijn dat elke uitzonderlijke prestatie nu verklaard moet gaan worden door de renner.

Ook moet het niet zo zijn, dat, op basis van sommetjes zulke conclusies getrokken worden. Uiteindelijk kun je het pas echt meten als je contador vol zou plakken met meetapparatuur en maskers, etc. Anders zijn zulke sommen niet veel meer dan vuistregels.

Het enige wat je dus kan zeggen is dat zn VO2max erg hoog was. Maar ja, dat wisten we al op basis van de lab-testen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 jul 2009 12:49

LeMond is gek. Die zegt dat iedereen met een toename in VO2max automatisch verdacht is. Voor de zekerheid maar niet meer trainen dan! Of afvallen, want dan gaat immers ook de VO2/kg omhoog...!

(voor de statistiek liefhebbers: Bayesian Statistics)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

freusen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2009 23:49

freusen 24 jul 2009 12:49

MrT schreef: ANNECY - Alberto Contador wilde donderdag, na zijn winst in de achttiende etappe van de Ronde van Frankrijk niet ingaan op een column van oud-Tourwinnaar Greg Lemond in de Franse krant Le Monde.


Wie stopt de steeds terugkerende stroom dopinggeruchten? Geruchten die worden verstrekt door een oud-wielrenner zijn op z’n zachts gezegd hypocriet. Geruchten daar koop je niets voor, werk maken van betere dopingcontroles heeft meer zin. Bovendien is het een illusie om te denken dat doping kan worden uitgebannen, niet in het wielrennen, noch in andere sporten. Alleen in het wielrennen wordt en zo'n ophef over gemaakt. In de atletiek worden regelmatig sporters betrapt, deze worden geschorst en komen na een of twee jaar schorsing, zonder veel ophef weer terug op de sportvelden. Bewijs is wat telt, zoals in het geval van onze vriend Di Luca.

FrankR
Danilo Di Luca (LPR) heeft tijdens de Ronde van Italië twee keer positief getest op cera, epo van de derde generatie. De Italiaanse klimmer eindigde achter Denis Menchov tweede in de Giro. De Internationale Wielerunie (UCI) heeft de 'Killer van Spoltore' voorlopig met onmiddellijke ingang geschorst.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 jul 2009 12:52

Behalve dan dat ook DiLuca nog op de contra-expertise moet wachten.

Ik blijf het raar vinden dat - ondanks het feit dat het tegendeel vrijwel nooit wordt bewezen - testresultaten al uitlekken naar de pers voordat er een hertest is gedaan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 24 jul 2009 13:05

MrT schreef:Contador weigert in te gaan op beschuldigingen

[knip]

Lemond vraagt Contador te bewijzen dat hij deze waarden kan bereiken zonder het gebruik van prestatiebevorderende middelen.
Hoe moet je eigenlijk zo'n vraag beantwoorden/bewijzen ?
Beter is lemond te laten bewijzen dat er WEL doping is gebruikt dmv aantoonbaar, wettelijk bewijs...

(Anders dan zeggen dat je erg vaak gecontroleerd wordt enm men niets vindt : maar dat klinkt tegenwoordig ook al weer verdacht ...)

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 24 jul 2009 13:13

Greg Lemond schreef:Hij heeft 8,5 kilometer bergop, met een gemiddeld stijgingspercentage van 7,5, afgelegd in 20 minuten en 55 seconden. Nooit heeft een renner zo snel geklommen. Hoe verklaar je zo'n prestatie?
Als ik het goed berekend heb:

afstand = 8500m
hoogteverschil = 635m
tijd = 1375s
gewicht = 68kg (waarvan 61kg renner)
Vermogen = 465Watt
Klimvermogen = 7,6Watt/kg

Dat is uitzonderlijk. Ter vergelijking de cijfers van Pantani (een groot talent mét hulp van EPO) in zijn legandarische beklimming van de Alpe:

afstand = 13500m
hoogteverschil = 1070m
tijd = 2251s
gewicht = 62kg (waarvan 55 kg renner)
Vermogen = 390Watt
Klimvermogen = 7,1Watt/kg

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 24 jul 2009 13:23

Volgens mij maak je ergens een fout want ik kom met:
overwinnen van hoogteverschil, aerodynamische wrijving, rolweerstand en mechanische weerstand op iets van 408 Watt (ca 6.6 W/kg bij een renner van 62 Kg en een fiets van 7 Kg)

Ferrari heeft, zo zie ik net:
On the ascent to Verbier (638m of difference in height at 7.5%) Alberto Contador (62kg) climbed at 1852 m/h, equal to 6.73 w/kg, developing an average of 417w.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 24 jul 2009 13:24

ten eerste: van mij nemen ze wat ze willen...whatever

Maa technisch gezien rijdt men dus nog even hard en harder dan in de zogenaamde epotijden...
En dat clean.........Na tweeeneenhalve week tour!
Gister die tijdrit.........50 per uur!!!
Moet je dat eens proberen!!!! Met klim!!!
En veel renners contador voorop komen na zo'n klimexhibitie stukken frisser binnen dan ik na een rondje hardlopen of fietsen...en dan ben ik echt geen ongetrainde sporter...

En dan de giro..........Di Luca gebruikt CERA....en verliest desondanks van een cleane menchov??
Er zijn dus genoeg tekenen om te denken dat er nog steeds gebruikt word, alleen zou ik niet weten wat dan...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 jul 2009 13:35

Ik kom een heel stuk lager uit. Wat doe ik fout?
(uitgangspunt dat al het vermogen gebruikt wordt om zwaartekracht te overwinnen. M.a.w. luchtweerstand en rolweerstand zijn te verwaarlozen)
Contador stijgt 635. Dat betekend dat zijn potentiele energie toeneemt (volgens Epot = m*g*h) met:
68*9.81*635 = 423595.8 J
Dat doet hij in 1375 secondes, dus levert hij:
423595.8/1375 = 308 W
Oftewel
308/61 = 5.05 W/kg

Uitgaande dat de mechanische efficientie van contador 0.2 is (hij moet 1000J verbanden om 200J te leveren) kan je ook zijn VO2 bernaderen:

Hij moet verbranden:
423595.8*(1/0.2) = 2117979 J

1 liter zuurstof verbruiken is ongeveer evenredig met de verbranding van 21000J aan koolhydraten. Dus:

2117979/21000 = 100.9 l O2

Zijn VO2 (in l/min) is dan dus:
60*100.9/1375 = 4.4 l/min
Of
1000*4.4/61 = 72.15 ml/kg/min

Da's nou weer niet zo heel schokkend.

EDIT: Als ik er lucht en rolwrijving bij doe, komt er zo'n 60 W bij, nog steeds niet shocking!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie