Pagina 133 van 491

Geplaatst: 26 dec 2010 13:26
door jsparie
simen schreef:
Amclassic-fan schreef:Van alle merk frames hebben de productie kosten helemaal niets met verkoopprijs te maken. Al moeten die Chinezen 3x zoveel loon krijgen, dat doet niets op de prijs die we hier in de winkel betalen. Nee BMC is alleen maar met 1 ding bezig en dat is met proberen anders te zijn.

Het maken van een fietsframe is met de huidige techniek in composieten best (bijna) volledig automatisch te produceren. Kosten technische gezien is dat alleen een duur grapje, een paar Chinezen doen het veel goedkoper.


Het is toch genoegzaam bekend dat handwerk alleen maar duurder wordt en moeilijker onder kwaliteitnormen is te handhaven .
Machinale automatische produktie wint het op den duur altijd, zowel op prijs als op constante kwaliteit.
Dus ook dat titaan frame wordt op den duur automatisch geproduceert.
Let maar op,de eerste aanzetten tot dat proces worden momenteel uitontwikkeld.
Zij het in een heel andere tak van de metaal industrie.
Het is dan slechts een kwestie van technieken combineren en ontwerpen aanpassen op de nieuwe beschikbare mogelijkheden.
Het zou me niet verbazen als het gewicht van een titanium frame dan ook nog eens duidelijk verminderd zonder aan stijfheid in te boeten.


Eerlijk gezegd geloof ik niet dat door automatisch produktie het gewicht van een titanium frame verder omlaag kan. Bij titanium loop je op een gegeven moment toch tegen de limiet aan met de wanddikte. Bij extreem lichtgewicht titanium komt er nu al heel snel een deukje in. Veel rek zit daar echt niet meer in...

Geplaatst: 26 dec 2010 14:12
door litespeed
jsparie schreef:Eerlijk gezegd geloof ik niet dat door automatisch produktie het gewicht van een titanium frame verder omlaag kan. Bij titanium loop je op een gegeven moment toch tegen de limiet aan met de wanddikte. Bij extreem lichtgewicht titanium komt er nu al heel snel een deukje in. Veel rek zit daar echt niet meer in...

Zit er niet nog wat ruimte in de wanddikte in het midden van de buizen? Bij veel titanium frames wordt dit niet benut, denk ik. Ik neem aan vanwege de moeilijkere bewerking. Bij aluminium gaat het toch wat makkelijker (triple butted).

Geplaatst: 26 dec 2010 18:27
door wido
B1 Xtreme titanium projectje van start gegaan (lang leve de Kerst :) ). Fiets gestript en begonnen met kaalkrabben van de vork. Octalink bracket krijg ik niet los, binnenkort maar even bij de FM langs..... Inclusief bracket en balhoofdlagers weegt het frame 1900 gram, niet echt licht, zal wel russisch zijn gezien de leeftijd (10/11 jaar) ? De vork weegt 450 gram (Time Stiletto Featherlight). Volgende stappen: kaalmaken vork, framestickers verwijderen (balhoofdsticker wil ik laten zitten) en frame oppoetsen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 26 dec 2010 19:42
door gene
Je doet denigrerend tav Russische tita frames. Ik heb een Maurizio frame van '99. Weegt 1300 g , carbonvork 340 g. Behoorlijk stijf frame en nooit een scheurtje in gehad.

Geplaatst: 26 dec 2010 21:08
door fizik
Leuk project, mooi frame om te zien. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Geplaatst: 26 dec 2010 22:23
door wido
gene schreef:Je doet denigrerend tav Russische tita frames.

Oeps, sorry, nee hoor, gewoon het knipoogje vergeten ;)

Geplaatst: 26 dec 2010 23:42
door caranium
Heb je een foto, Gene?

Geplaatst: 27 dec 2010 00:06
door jsparie
litespeed schreef:
jsparie schreef:Eerlijk gezegd geloof ik niet dat door automatisch produktie het gewicht van een titanium frame verder omlaag kan. Bij titanium loop je op een gegeven moment toch tegen de limiet aan met de wanddikte. Bij extreem lichtgewicht titanium komt er nu al heel snel een deukje in. Veel rek zit daar echt niet meer in...

Zit er niet nog wat ruimte in de wanddikte in het midden van de buizen? Bij veel titanium frames wordt dit niet benut, denk ik. Ik neem aan vanwege de moeilijkere bewerking. Bij aluminium gaat het toch wat makkelijker (triple butted).


Triple butted bestaat ook in titanium al een behoorlijk tijdje. Litespeed heeft al frames gemaakt met de wanddikte van een bierblikje. Die kon je in het midden van de buis met je vingers (als je flink kracht zette) al wat indrukken. Veel dunner zal echt niet gaan. Overigens is triple butted niet altijd lichter dan dubbel butted en maakt SEVEN bijvoorbeeld al frames die zeg maar custom butted zijn. Dus met echt variabele wanddiktes.

Geplaatst: 27 dec 2010 07:30
door litespeed
Maar dat was dus alleen in het topsegment van Litespeed, de Ghisallo. Ca 4000 euro voor een frameset o.i.d. Ik bedoelde dat evt verdergaande automatisering er voor zou kunnen zorgen dat ook de goedkopere tita frames lichter gaan worden dan de 1300-1500gr die ze nu al snel wegen. Alhoewel ik mij ook afvraag of de markt wel groot genoeg is hiervoor.

Geplaatst: 27 dec 2010 19:34
door rien
kwam ik tegen op frame-stickers.nl
geen idee of dit een echte beone is, maar het is wel titanium

[img=http://frame-stickers.nl/wp-content/upl ... ke-001.jpg]

Geplaatst: 27 dec 2010 20:24
door timo2.0
De door roest aangetaste boutjes van de stuurpen zijn ook niet fraai maar eerlijk is eerlijk, de decals staan bijzonder goed! Ik hoop dat "Wido" oplet :)