Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 14 sep 2017 15:36

+1 voor de laatste twee posts!
Ach, ik zeg ook maar wat

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 05 okt 2017 15:37

Na 2 jaar irritatie over mijn Shimano R785 discbrakes op mijn gravelracer voor woon-werk. Enkele weken geleden de Hope RX4 callipers voor Shimano laten monteren. Wat een verschil. Mijn irritatie kwam voort uit het constant slepen van de remmen zodra de weg nat was (en dat ik hij vaak op mijn woon-werk route). Bij mijn mtb na een plas of echte modder ook wel even slepen maar na enkele omwentelingen weer over, bij de R785, na een plas 5 minuten slepen en bij half natte weg continu. Nu de laatste twee weken met de Hope remmen dagelijks nat wegdek, niet al na een paar meter slepen, maar naar enkele km's en als het dan gebeurt na een paar wiel omwentelingen weer over. Volgens mij is het zo bedoeld. Overigens zijn de Hope remmen ook nog een stuk beter doseerbaar dan die R785, waarbij ik op natte weg mijn achterwiel wel heel makkelijk blokkeerde door een soort aan-uit rem, leuk het wel. Kortom nu eindelijk tevreden over schijfremmen bij gebruik voor woon-werk,

Overigens zou ik niet opnieuw voor een fiets met schijfremmen kiezen voor woon-werk, velgremmen voldoen voor mij nog steeds.
Ach, ik zeg ook maar wat

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 05 okt 2017 15:55

ophetkantje schreef: 05 okt 2017 15:37 Overigens zou ik niet opnieuw voor een fiets met schijfremmen kiezen voor woon-werk, velgremmen voldoen voor mij nog steeds.
Kun je daar iets meer over zeggen? Ik zat voor een eventuele andere woon-werkfiets juist wel aan schijfremmen te denken. Met name omdat dat de mogelijkheid biedt tot bredere banden. En in mindere mate het beperken van slijtage van de velgen. Maar als er specifieke nadelen zijn voor woon-werkverkeer dan hoor ik het graag!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 okt 2017 19:52

Die problemen omschreef hij toch net??
Op de juiste velg kun je toch ook gewoon bredere banden leggen
Less is bore

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 05 okt 2017 20:21

Hij omschrijft een probleem dat blijkbaar (goed) oplosbaar is. Ik had het niet idee dat dat alles was. Kan me vergissen natuurlijk.

En met bredere banden bedoel ik ergens tussen de 30 en 40mm. Dat ga je met gewone remhoeven niet redden. Uberhaupt niet met de meeste racers, maar daar zit ik dan ook niet persé aan vast. Het ging mij om de negatieve ervaringen met schijfremmen specifiek t.a.v. woon-werkverkeer.

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 06 okt 2017 08:49

Och, ik rij woon-werk met en zonder schijfremmen. De schijfremmenfiets (een cyclocrosser) is er sinds kort voor slecht weer. Ik vind de schijven (met name in de regen) fijner aanspreken en veel beter moduleerbaar. Ze lopen niet aan.
De velgremmen doen het in het droog prima en in nat nog best OK: de eerste meters duidelijk minder (droogremmen vd velg).
Maar goed, ik rem blijkbaar te veel, dus zal ik wel te langzaam zijn. Ik rij dan ook geen wedstrijden, zoals de andere hierboven.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 06 okt 2017 09:17

Mijn vergelijk, zal voor anderen vast anders zijn. woon werk 5 dagen per week alles verhard, veel door de bossen vaak nat en vies. Soms stukje om zaterdags gedurende de wintermaanden ca 80km met een 10 km onverhard.
Met velgremmen versleet ik drie setjes remblokken en een setje velgen per jaar. Remblokken wisselen 2 minuten, wielen/velgen vervangen wat langer en duurder.
Remmen ging met mijn velgremmen prima, beperking zat vooral in contact band weg, niet in aangrijpen op velg, Kon eigenlijk bij ieder weer mijn achterwiel nog laten slippen, Voor is dat niet helemaal zo, maar eigenlijk nooit remweg tekort gekomen. Vond het alleen een beetje zonde een wielset zo snel verslijten.
Nu schijfremmen. Voor de Hope geldt dit minder dan voor de R785. bij nat wegdek dat vreselijke schurende geluid. 3 setjes remblokken die duurder zijn iets lastiger te vervangen, maar vooral ingeremd moeten worden, zelf duurt dit een 20 minuten bij de wielerzaak toch altijd nog 10 minuten.
Veel lastiger poetsen (en dat doe ik soms wel 4 keer per week bij slecht weer).
Veel duurder in aanschaf.
Qua doseerbaarheid is een velgrem voor mij nog steeds superieur, qau pure remkracht op nat wegdek wint de schijfrem, maar ik rijd defensief en ben nog nooit in 20 jaar woon-werk remweg tekort gekomen.
Voor mij geldt gewoon velgremmen zijn uiteindelijk als je een fiets een jaar of 5-6 gebruikt goedkoper en gewoon veel makkelijk en dat geluid, dat heb je nooit.
Ach, ik zeg ook maar wat

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 06 okt 2017 09:53

Bedankt voor je toelichting!

Bij mij gaat het om 3 dagen in de week woon-werkverkeer (streven). Grotendeels ook door het bos. En als de fietspaden er dan zo bij liggen als vanochtend zou ik wat bredere banden best fijn vinden. (Al zit dat wellicht ook deels tussen de oren; uiteindelijk met 25mm ook geen problemen gehad vandaag). Voor de rest geldt ook dat ik defensief rijd en eigenlijk nooit remkracht tekort kom. Maar ja, als je brede banden wilt dan krijg je de schijfremmen er tegenwoordig bij.

Je kostenplaatje begrijp ik niet helemaal. Ik betaal voor de MTB iets van €7 per setje voor de remblokjes. Dat kan toch nooit duurder zijn dan gewone remblokjes en een setje wielen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 okt 2017 11:12

Er zijn nog genoeg crossfietsen met velgremmen te koop, daar passen ook op z'n minst 32 mm banden in maar bijna altijd tot richting de 40 mm.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 06 okt 2017 11:56

Dan betaal ik te veel voor de remblokken voor de R785 (Hope nog niet vervangen), ongeveer het dubbele, inclusief inremmen. Ik rijd met 25-28 Specialized Roubaix, zou ook 28 in passen. Voorheen op een echter racer met 23mm reed ik duidelijk meer lek. Ik zou nu voor een crosser met velgremmen gaan met 28mm banden. In mijn ogen de ideale woon-werk fiets. Maar gezien de investering en afwaardering van fietsen blijf ik voorlopig op mijn huidige schijfrem gravelrader rijden met binnen 1 1/2 jaar een andere achternaaf en andere remcallipers, heb ik nu een fiets waar ik met plezier op fiets, maar een crosser met velgremmen is voor mij de net iets betere keus.
Ach, ik zeg ook maar wat

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 06 okt 2017 12:03

ophetkantje schreef: 06 okt 2017 11:56 Dan betaal ik te veel voor de remblokken voor de R785 (Hope nog niet vervangen), ongeveer het dubbele, inclusief inremmen.
Bekend met discobrakes.com ? Prima ervaringen mee (MTB).

Een (2e hands) crosser is idd ook een optie. Maar eerst maar eens kijken hoe ik deze winter doorkom.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 06 okt 2017 14:49

Ik snap het probleem met vervangen en inremmen van schijfremmen niet zo. Wiel uithalen, boutje losdraaien waar het remblokje mee vast zit. (of zelfs alleen maar een klemmetje loshalen) Remblokjes uitnemen, pistons terugduwen, nieuwe remblokjes insteken, vastzetten met boutje of klemmetje en wiel weer terugplaatsen. Dit bij beide wielen, waarna je een klein stukje gaat rijden waarbij je voor elke rem een keer of 3 vanaf 35km/h vol afrem. Dan ben je klaar.

Plaats reactie