Pagina 134 van 162

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 07 mei 2015 13:24
door mickelzzon
jappiex schreef:Natuurlijk kan dat, alhoewel de crosser wel een andere geo heeft als een racer. Zou me goed laten voorlichten door een goede zaak en daar de MTB evt inruilen. Dit scheelt weer een miskoop.
Inruilen bij een FM is sowieso een slecht idee qua opbrengst en ik zie de mtb niet zozeer als een miskoop hoor, daar fiets tie veel te lekker voor. Of ik deze weg zal doen hangt voornamelijk af van wat er als alternatief tegenover staat.
Overigens kom ik tegenwoordig nog maar weinig FM's tegen met verstand van zaken. En als ze dat al een beetje hebben dan pushen ze vooral hetgeen ze kwijt willen, meestal tegen veel te veel geld. Een FM is tegenwoordig niet meer dan een veredelde dozenschuiver geworden en zo behandel ik ze dan ook maar. Onderhoud kan en doe ik allemaal zelf dus daar heb ik geen FM voor nodig.
Nee, ik denk dat ik veel meer aan ervaringsdeskundigen heb die een cyclocrosser ook voor op de weg gebruiken en daarin kunnen adviseren.

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 07 mei 2015 14:38
door tommeke14
Ken je iemand met een crosser? Zo ja; vraag eens of je 'm mag lenen!

M'n crosser en racer zijn beide van Specialized en ik merk idd wel verschil qua houding. Op m'n crosser zit ik iets meer rechtop en wat korter. Vervelend? Nee, ik rij er in de winter regelmatig veldtoertochten op en als het even kan ga ik dan op de fiets op en neer en rij dan vaak wel 100km of verder. Dan is iets rechter op zitten wel fijner en comfortabeler want in het bos heb je een stuk minder comfort dan op een ATB!

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 07 mei 2015 20:07
door Bodhi
Ik vraag me af of je een dergelijke fiets dan ook gewoon op de weg kan gebruiken als een racer, eventueel met wegbandjes eronder zodat ik de mtb ook weg kan doen. Twee fietsen wordt een beetje krap qua ruimte maar als het niet anders is dan is dat maar zo. Ik las ook iets over gravel racers dat die qua geometrie dichter bij een race geo zitten maar die kom ik nog erg weinig tegen online in Nederland. Enige advies, ideeën?
nou ik doe het ook en met veel plezier
heb vroeger ook een racefiets gehad en toen een paar jaar niet
vorige jaar wilde ik toch een sneller fietsje er bij voor trainingen
maar wilde een fiets die wat bredere inzet baar is
heb nu dus een crosser met schrijfremmen en ben er tevreden over
2 setjes banden 30 mm voor op de weg en 40 mm met profiel voor bospaden en als ik ga bikepacken
op de weg rijd het bijna als een racefiets vind ik
ik het terrein gaat er niet veel lucht in de bandjes en moet je wel werken
dat ligt ook wel aan het parcour natuurlijk
ik rij er ook mtb routes mee in Nederland
en dat gaat ook allemaal
maar het is natuurlijk altijd een compromie ten opzichte van een echt mtb of racefiets
maar het schuurt er soms wel tegen aan

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 07 mei 2015 20:34
door rednas
Ik heb een crosser gekocht terwijl ik al een MTB had.
UIteindelijk heb ik mijn MTB verkocht omdat ik hem nooit meer gebruikte.
Ik gebruik mijn crosser eigenlijk voornamelijk op de weg, b.v. als slecht-weer-fiets of voor op de wat slechtere weggetjes, gravel etc..
Als ik een enkele keer met mijn crosser het bos in wil steek ik een andere wielset, wat zwaarder en met banden met veel grip, voor op de weg gebruik ik Fulcrum Zero's met 28mm Conti Grand Prix.
Ik rijd met mijn crosser ook afstanden op de weg van 150km +.

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 08 mei 2015 08:20
door mickelzzon
rednas schreef:Ik heb een crosser gekocht terwijl ik al een MTB had.
UIteindelijk heb ik mijn MTB verkocht omdat ik hem nooit meer gebruikte.
Ik gebruik mijn crosser eigenlijk voornamelijk op de weg, b.v. als slecht-weer-fiets of voor op de wat slechtere weggetjes, gravel etc..
Als ik een enkele keer met mijn crosser het bos in wil steek ik een andere wielset, wat zwaarder en met banden met veel grip, voor op de weg gebruik ik Fulcrum Zero's met 28mm Conti Grand Prix.
Ik rijd met mijn crosser ook afstanden op de weg van 150km +.
Kijk, hier zocht ik naar, real live experience i.p.v. aannames, thanks. Een cyclo heeft een wat meer rechtop geo t.o.v. een racer, heb je daar geen last van? Aan de andere kant, als je er afstanden van 150km mee rijd zal dat best meevallen lijkt me.
Ik heb hier heel veel aan en ik ga eens kijken of er een shop in de buurt van 020 me een proefrit kan verzorgen.

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 08 mei 2015 12:38
door Ernie C.
Ik heb ook een crosser voor off road en slecht weer. Omdat ik vrij lange benen heb is dat meer rechtop zitten niet echt aan de orde. Mijn racefiets is een comfortracer. Het verschil in lengte is prima met een langere stuurpen op te vangen. in de winter monteer ik de kortere stuurpen en wielen met tubeless modderbanden zodat ik een echte crosser heb.

Theoretisch is een gravelracer meer een fiets die tussen een MTB en een racer in zit. een crosser is meer gericht op een uurtje knallen, draaien en keren, vandaar dat ze korter zijn. Een gravelracer is meer gericht op langere afstanden, heeft schijfremmen en meestal een wat luiere stuurbuishoek waardoor (langere) afdalingen op onverharde paden wat makkelijker zouden moeten zijn. Of je daadwerkelijk veel verschil merkt t.o.v. een crosser met schijfremmen durf ik niet te zeggen.

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 08 mei 2015 13:14
door joseph
mickelzzon schreef:Kijk, hier zocht ik naar, real live experience i.p.v. aannames, thanks. Een cyclo heeft een wat meer rechtop geo t.o.v. een racer, heb je daar geen last van? Aan de andere kant, als je er afstanden van 150km mee rijd zal dat best meevallen lijkt me.
Ik heb hier heel veel aan en ik ga eens kijken of er een shop in de buurt van 020 me een proefrit kan verzorgen.
Let wel, alles is relatief. Het ene merk heeft meer een weg geometrie en het ander een uitgesproken cross geo. Heb verschillende merken gereden, kwestie van voorkeur.
Heb zelfs een hele tijd alleen maar op mijn crosser gereden op de weg toen ik wachtte op een nieuw weg frame. Kan prima, zeker als je kiest voor een crosser met een relatief aggresieve geometrie.

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 08 mei 2015 20:07
door mickelzzon
joseph schreef:
mickelzzon schreef:Kijk, hier zocht ik naar, real live experience i.p.v. aannames, thanks. Een cyclo heeft een wat meer rechtop geo t.o.v. een racer, heb je daar geen last van? Aan de andere kant, als je er afstanden van 150km mee rijd zal dat best meevallen lijkt me.
Ik heb hier heel veel aan en ik ga eens kijken of er een shop in de buurt van 020 me een proefrit kan verzorgen.
Let wel, alles is relatief. Het ene merk heeft meer een weg geometrie en het ander een uitgesproken cross geo. Heb verschillende merken gereden, kwestie van voorkeur.
Heb zelfs een hele tijd alleen maar op mijn crosser gereden op de weg toen ik wachtte op een nieuw weg frame. Kan prima, zeker als je kiest voor een crosser met een relatief aggresieve geometrie.
Ik ga volgende week naar een Kona Rove kijken, dat is een gravelracer of zo met een geometrie tussen een racefiets en een cyclocrosser in. Niet de lichtste fiets vanwege het stalen frame, maar volgens mij is de gewicht van een fiets bij recreatief gebruik nauwelijks van belang. Ik ben benieuwd hoe dit rijd.

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 09 mei 2015 00:01
door opperhoofd
Als crosser is het voor een stalen fiets als de Rove goed om deze regelmatig wat in te vetten bij de kwetsbare punten (bracket, balhoofd, zadelpen, assen)

Wellicht een Kona Jake?

O trouwens, mochten de nadelen je niet afschrikken, de Rove rijdt heerlijk zowel op het verharde als op het onverharde!

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 09 mei 2015 08:23
door fred404
opperhoofd schreef:Als crosser is het voor een stalen fiets als de Rove goed om deze regelmatig wat in te vetten bij de kwetsbare punten (bracket, balhoofd, zadelpen, assen)

O trouwens, mochten de nadelen je niet afschrikken, de Rove rijdt heerlijk zowel op het verharde als op het onverharde!
Nadelen? Misschien het gewicht, maar voor puur recreatief gebruik, mwoah... Het enige echte nadeel wat ik kan noemen zijn de banden. Ik heb ze er na 1x rijden direct er af gegooid. Ik rijd nu zelf ruim een jaar een Kona Rove. Het staal maakt het een zeer comfortabele fiets en in de afdaling van de Mont Ventoux vorig jaar geen enkel probleem gekend.

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 09 mei 2015 13:09
door opperhoofd
Wat vond je slecht aan de banden? Waarvoor zet je de fiets in? En welke banden heb je er nu op liggen?

Ik had er continental sportcontact 37mm banden op. Daarna schwalbe durano 32mm en nu de standaard banden. Op slechte parallelwegen zijn het prima banden, ik lever er weinig in tov de ander banden. En offroad, droge omstandigen, genoeg grip. Ik vind het banden die erg goed passen bij een type fiets als de Rove.

Re: Cyclocross fietsen

Geplaatst: 09 mei 2015 17:22
door fred404
opperhoofd schreef:Wat vond je slecht aan de banden? Waarvoor zet je de fiets in? En welke banden heb je er nu op liggen?

Ik had er continental sportcontact 37mm banden op. Daarna schwalbe durano 32mm en nu de standaard banden. Op slechte parallelwegen zijn het prima banden, ik lever er weinig in tov de ander banden. En offroad, droge omstandigen, genoeg grip. Ik vind het banden die erg goed passen bij een type fiets als de Rove.
Op het huidige model zitten wel goede banden van Clement, dacht ik. Mijn Kona Rove is het model 2014 (blauwe lak), daarop zaten amerikaanse banden die ik erg "wiebelig" vond met weinig grip. Ik rijd voornamelijk met de Schwalbe Sammy Slick, maar ook met Callenge Grifo's.