Titanium fietsen
Timo 2.0 schreef: de decals staan bijzonder goed! Ik hoop dat "Wido" oplet
Reken maar , die site hou ik in gedachten. maar voorlopig nog te veel poets- en krabwerk om al met de decals aan de slag te gaan.
Twijfel nog over tita stuur- en zadelpen. Het wordt dan allemaal zo eenkleurig, maar staat natuurlijk wel chique..... Met zwarte pennen misschien toch wat levendiger ?
Ook de kleur decals ben ik nog niet uit, zwart of wit ? Maar vind die van "Rien" wel erg mooi....
Zit nogal te worstelen om de oude stickers van het frame te krijgen. Dikke, harde plastic stickers die nog steeds errug goed vast zitten.
Wat is wijsheid ? Föhn, verfbrander, oplosmiddelen ?
Mag je op titanium los gaan met thinner, aceton, etc ? Wasbenzine mag altijd wel denk ik?
Wat is wijsheid ? Föhn, verfbrander, oplosmiddelen ?
Mag je op titanium los gaan met thinner, aceton, etc ? Wasbenzine mag altijd wel denk ik?
Thanks ! Ik bedoel uiteraard geen gasbrander, maar zo'n verfföhn en dan met het nodige beleid
http://img813.imageshack.us/img813/8264/pict0079kl.jpg
http://www.encycleopedia.com/index.cfm?pid=23&edID=37
Niemand bekend met dit toch wel top titaniumframe uit '99. Nochtans door een "Ollander" laten produceren in Rusland.
Ik heb het 3 jaar geleden 2de hands gekocht.
Ik ben er zo tevreden over dat ik het frame ga laten herlakken.
http://www.encycleopedia.com/index.cfm?pid=23&edID=37
Niemand bekend met dit toch wel top titaniumframe uit '99. Nochtans door een "Ollander" laten produceren in Rusland.
Ik heb het 3 jaar geleden 2de hands gekocht.
Ik ben er zo tevreden over dat ik het frame ga laten herlakken.
sinds 30 minuten de eigenaar van:
[img=http://img683.imageshack.us/img683/8611/imag0036u.jpg]
Van Nicholas Astraeus maat 58
Groep: Chorus compact 2011.
Stuurpen: 110mm VNT alu.
Stuur: VNT alu
zadel: VNT
zadelpen + Klem: VNT titanium, 31.8mm 15mm setback
wielen: Fulcrum R3
Heb jarenlang shimano gehad, maar nu campagnolo gekozen. Eigenlijk alleen omdat ik deze mooier vind dan Ultegra.
Heb vorig jaar eens een uurtje met campa gereden, en dat went erg snel.
Heb nog even getwijfeld voor een maat kleiner, maar dat werd met een 120mm stuurpen net iets te kort, vandaar 58. Eerst maar eens een flinke tocht gaan rijden, zal pas februari zijn ben ik bang voor, maar dan zullen denk ik alle spacers verdwijnen en de vork opmaat gezaagd worden.
Op mijn verlanglijstje staan nog 2 titanium king cages.
Mijn Jan Janssen Equipe zal nu niet zoveel meer buiten komen, alleen in het voor- en najaar als het regent.
[img=http://img683.imageshack.us/img683/8611/imag0036u.jpg]
Van Nicholas Astraeus maat 58
Groep: Chorus compact 2011.
Stuurpen: 110mm VNT alu.
Stuur: VNT alu
zadel: VNT
zadelpen + Klem: VNT titanium, 31.8mm 15mm setback
wielen: Fulcrum R3
Heb jarenlang shimano gehad, maar nu campagnolo gekozen. Eigenlijk alleen omdat ik deze mooier vind dan Ultegra.
Heb vorig jaar eens een uurtje met campa gereden, en dat went erg snel.
Heb nog even getwijfeld voor een maat kleiner, maar dat werd met een 120mm stuurpen net iets te kort, vandaar 58. Eerst maar eens een flinke tocht gaan rijden, zal pas februari zijn ben ik bang voor, maar dan zullen denk ik alle spacers verdwijnen en de vork opmaat gezaagd worden.
Op mijn verlanglijstje staan nog 2 titanium king cages.
Mijn Jan Janssen Equipe zal nu niet zoveel meer buiten komen, alleen in het voor- en najaar als het regent.
jsparie schreef:litespeed schreef:jsparie schreef:Eerlijk gezegd geloof ik niet dat door automatisch produktie het gewicht van een titanium frame verder omlaag kan. Bij titanium loop je op een gegeven moment toch tegen de limiet aan met de wanddikte. Bij extreem lichtgewicht titanium komt er nu al heel snel een deukje in. Veel rek zit daar echt niet meer in...
Zit er niet nog wat ruimte in de wanddikte in het midden van de buizen? Bij veel titanium frames wordt dit niet benut, denk ik. Ik neem aan vanwege de moeilijkere bewerking. Bij aluminium gaat het toch wat makkelijker (triple butted).
Triple butted bestaat ook in titanium al een behoorlijk tijdje. Litespeed heeft al frames gemaakt met de wanddikte van een bierblikje. Die kon je in het midden van de buis met je vingers (als je flink kracht zette) al wat indrukken. Veel dunner zal echt niet gaan. Overigens is triple butted niet altijd lichter dan dubbel butted en maakt SEVEN bijvoorbeeld al frames die zeg maar custom butted zijn. Dus met echt variabele wanddiktes.
Met automatische produktie denk ik meer in de richting die de universiteit van Leuven opgegaan is met titaan.
http://www.layerwise.com/en/gallery/all-images
De winst die dan te halen is op gewicht moet je dan zoeken in de knooppunten van het frame.
Er zijn dan oplossingen mogelijk om onderdelen ,die nu nog alleen gedraaid of gefreest worden, verder van overtollig materiaal te ontdoen,zonder aan sterkte in te boeten.
Verder kan het handmatig lassen vervangen worden door electron beam lassen.
http://www.lasgroepzuidlimburg.nl/lezin ... o-beam.htm
Ook al geen nieuw proces maar het komt hier in de picture omdat handmatig lassen altijd lastig zal blijven en veel routine en vakmanschap vereist.
De te vormvrijheid die added manufacturing biedt voor het ontwikkelen van knooppunten (lugs)kan het lastraject vereenvoudigen zonder aan kwaliteit in te boeten.
Ik noem zomaar wat mogelijkheden die een combinatie van bestaande en nieuw beschikbare technieken kan bieden.
Computer ondersteund ontwerpen ,ook alweer algemeen bekend ,is daarbij nog niet genoemd als onmisbaar belangrijke versneller in dit proces.
De toekomst van titaan als framemateriaal is mijn ogen nog steeds springlevend.
Zolang de industrieen als de luchtvaart aan dit materiaal ontwikkelt blijft er veel mogelijk.
Het is alleen wachten op de juiste combinatie van omstandigheden.
Zij is ook tegen
Rien schreef:sinds 30 minuten de eigenaar van
Van Nicholas Astraeus maat 58
Groep: Chorus compact 2011.
Stuurpen: 110mm VNT alu.
Stuur: VNT alu
zadel: VNT
zadelpen + Klem: VNT titanium, 31.8mm 15mm setback
wielen: Fulcrum R3
Gefeliciteerd met deze prachtige fiets. Ik weet dat de Astraeus lekker rijdt.
Succes
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
@Rien: Proficiat! Weer een mooie Ti-racer 'op de weg'. Met zo'n groep (ik heb de 2010 versie, bevalt uitstekend) en zulke wielen wordt het genieten, dat staat vast!
60 x Ventoux