Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 27 dec 2010 20:37

Beone op de voorvork had wat mij betreft precies andersom gemogen/gemoeten.
Op het frame is het wel correct gedaan met de tita tekst.

(van boven naar beneden lezen)
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 27 dec 2010 21:09

Timo 2.0 schreef: de decals staan bijzonder goed! Ik hoop dat "Wido" oplet :)


Reken maar :) , die site hou ik in gedachten. maar voorlopig nog te veel poets- en krabwerk om al met de decals aan de slag te gaan.

Twijfel nog over tita stuur- en zadelpen. Het wordt dan allemaal zo eenkleurig, maar staat natuurlijk wel chique..... Met zwarte pennen misschien toch wat levendiger ?

Ook de kleur decals ben ik nog niet uit, zwart of wit ? Maar vind die van "Rien" wel erg mooi....
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 27 dec 2010 21:21

Deze staat op weightweenies, even om aan te tonen dat een titanium zadelpen erg mooi kan staan...

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 27 dec 2010 23:25

Zit nogal te worstelen om de oude stickers van het frame te krijgen. Dikke, harde plastic stickers die nog steeds errug goed vast zitten.
Wat is wijsheid ? Föhn, verfbrander, oplosmiddelen ?
Mag je op titanium los gaan met thinner, aceton, etc ? Wasbenzine mag altijd wel denk ik?
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 27 dec 2010 23:30

Geen verfbrander!!!

Föhnen en krabben met een stukje plastic oid. Restjes met aceton.

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 27 dec 2010 23:43

Thanks ! Ik bedoel uiteraard geen gasbrander, maar zo'n verfföhn en dan met het nodige beleid :)
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 28 dec 2010 00:22

http://img813.imageshack.us/img813/8264/pict0079kl.jpg

http://www.encycleopedia.com/index.cfm?pid=23&edID=37

Niemand bekend met dit toch wel top titaniumframe uit '99. Nochtans door een "Ollander" laten produceren in Rusland.
Ik heb het 3 jaar geleden 2de hands gekocht.
Ik ben er zo tevreden over dat ik het frame ga laten herlakken.

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 28 dec 2010 15:48

sinds 30 minuten de eigenaar van:

[img=http://img683.imageshack.us/img683/8611/imag0036u.jpg]

Van Nicholas Astraeus maat 58
Groep: Chorus compact 2011.
Stuurpen: 110mm VNT alu.
Stuur: VNT alu
zadel: VNT
zadelpen + Klem: VNT titanium, 31.8mm 15mm setback
wielen: Fulcrum R3

Heb jarenlang shimano gehad, maar nu campagnolo gekozen. Eigenlijk alleen omdat ik deze mooier vind dan Ultegra.
Heb vorig jaar eens een uurtje met campa gereden, en dat went erg snel.

Heb nog even getwijfeld voor een maat kleiner, maar dat werd met een 120mm stuurpen net iets te kort, vandaar 58. Eerst maar eens een flinke tocht gaan rijden, zal pas februari zijn ben ik bang voor, maar dan zullen denk ik alle spacers verdwijnen en de vork opmaat gezaagd worden.

Op mijn verlanglijstje staan nog 2 titanium king cages.

Mijn Jan Janssen Equipe zal nu niet zoveel meer buiten komen, alleen in het voor- en najaar als het regent.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 28 dec 2010 16:19

jsparie schreef:
litespeed schreef:
jsparie schreef:Eerlijk gezegd geloof ik niet dat door automatisch produktie het gewicht van een titanium frame verder omlaag kan. Bij titanium loop je op een gegeven moment toch tegen de limiet aan met de wanddikte. Bij extreem lichtgewicht titanium komt er nu al heel snel een deukje in. Veel rek zit daar echt niet meer in...

Zit er niet nog wat ruimte in de wanddikte in het midden van de buizen? Bij veel titanium frames wordt dit niet benut, denk ik. Ik neem aan vanwege de moeilijkere bewerking. Bij aluminium gaat het toch wat makkelijker (triple butted).


Triple butted bestaat ook in titanium al een behoorlijk tijdje. Litespeed heeft al frames gemaakt met de wanddikte van een bierblikje. Die kon je in het midden van de buis met je vingers (als je flink kracht zette) al wat indrukken. Veel dunner zal echt niet gaan. Overigens is triple butted niet altijd lichter dan dubbel butted en maakt SEVEN bijvoorbeeld al frames die zeg maar custom butted zijn. Dus met echt variabele wanddiktes.


Met automatische produktie denk ik meer in de richting die de universiteit van Leuven opgegaan is met titaan.
http://www.layerwise.com/en/gallery/all-images
De winst die dan te halen is op gewicht moet je dan zoeken in de knooppunten van het frame.
Er zijn dan oplossingen mogelijk om onderdelen ,die nu nog alleen gedraaid of gefreest worden, verder van overtollig materiaal te ontdoen,zonder aan sterkte in te boeten.

Verder kan het handmatig lassen vervangen worden door electron beam lassen.
http://www.lasgroepzuidlimburg.nl/lezin ... o-beam.htm

Ook al geen nieuw proces maar het komt hier in de picture omdat handmatig lassen altijd lastig zal blijven en veel routine en vakmanschap vereist.
De te vormvrijheid die added manufacturing biedt voor het ontwikkelen van knooppunten (lugs)kan het lastraject vereenvoudigen zonder aan kwaliteit in te boeten.
Ik noem zomaar wat mogelijkheden die een combinatie van bestaande en nieuw beschikbare technieken kan bieden.
Computer ondersteund ontwerpen ,ook alweer algemeen bekend ,is daarbij nog niet genoemd als onmisbaar belangrijke versneller in dit proces.
De toekomst van titaan als framemateriaal is mijn ogen nog steeds springlevend.
Zolang de industrieen als de luchtvaart aan dit materiaal ontwikkelt blijft er veel mogelijk.
Het is alleen wachten op de juiste combinatie van omstandigheden.
Zij is ook tegen

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 28 dec 2010 16:34

Rien schreef:sinds 30 minuten de eigenaar van
Van Nicholas Astraeus maat 58
Groep: Chorus compact 2011.
Stuurpen: 110mm VNT alu.
Stuur: VNT alu
zadel: VNT
zadelpen + Klem: VNT titanium, 31.8mm 15mm setback
wielen: Fulcrum R3


Gefeliciteerd met deze prachtige fiets. Ik weet dat de Astraeus lekker rijdt.
Succes
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 28 dec 2010 20:41

@Rien: Proficiat! Weer een mooie Ti-racer 'op de weg'. Met zo'n groep (ik heb de 2010 versie, bevalt uitstekend) en zulke wielen wordt het genieten, dat staat vast!
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 28 dec 2010 20:43

Rien schreef:sinds 30 minuten de eigenaar van:

Van Nicholas Astraeus maat 58

Een heel prettige verschijning. Veel plezier er mee!

Plaats reactie