Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vandaag gefietst in 2011

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 20 jun 2011 21:04

Le Luberon à Vélo

Woei er gisteren hier in de Provence een 'Mistralletje' ('rafales de 55 km/h'), vandaag was er beduidend minder wind en dus een mooie dag voor een eerste verkennende rit. Na in het voorjaar op mijn Look KG481SL gereden te hebben (en dat is toch ook een fijne fiets), is het een genot om weer op een Ti-fiets (met Campa ;) ) te rijden. Het is trouwens al weer jaren geleden dat ik in dit deel van de Vaucluse gebivakkeerd hebt, dus tijd voor een 'feest der herkenning'. Vanuit mijn standplaats in Maubec meteen maar het enigszins steile klimmetje naar het oude gedeelte van Maubec gepakt.

Vanuit mijn standplaats in Maubec...:

Afbeelding



Op het klimmetje naar het oude Maubec:

Afbeelding

Daar waar je het historische gedeelte van Maubec binnenrijdt, begint ook de bestrating 'historisch' te worden (gladde keien en een soort geul in het midden van de weg). Als je hier stopt, moet je oppassen niet meteen 'op je plaat' te gaan, want met plaatjes onder je schoenen heb je weinig grip op dat gladde spul. M'n vrouw heeft hier dus maar voor de foto's gezorgd...

Het binnenrijden van het oude Maubec, met Le Petit Luberon op de achtergrond:

Afbeelding

Na voorzichtig gedaald te zijn ('t is maar een klein stukje wat lastiger sturen), ben ik verder gegaan richting Oppède-le-Vieux. Dit is nog zo'n oud dorpje 'met geschiedenis'. Ook hier eerst een (wat langer) stuk redelijk steil omhoog en in het dorpje zelf ook weer zo'n antiek plaveisel. Wel iets makkelijker te berijden deze keer.

Oppède-le-Vieux, vlak voor het binnenrijden van het dorpje:

Afbeelding

Daarna suis je vervolgens een flink stuk met volle vaart naar beneden.

Als je jezelf 'Le Grimpeur' noemt, wil je natuurlijk (een beetje) klimmen. Mijn volgende doel was dan ook het Plateau de Vaucluse, te bereiken via de altijd drukke weg naar Gordes. In Gordes zelf zorgden de reeds talrijk aanwezige toeristen plus de bestel- en vrachtauto's van de lokalen natuurlijk weer voor de onvermijdelijke opstoppingen :oops: . Ik moest dan ook twee keer uit de pedalen klikken om niet om te vallen. Maar als je eenmaal de laatste rotonde bovenin het dorp gehad heb, keert de rust terug. Er stonden daar nog niet eens auto's in de parkeerhavens langs de weg. Wellicht omdat het nog voorseizoen is, of omdat het nog redelijk vroeg was. Rustig en zonder veel verkeer, bereikte ik het hoogste punt van de D15 (520 m). Daar zag ik gelukkig nog net op tijd dat één van de bidonhouders losgetrild was. Ja, wat wil je ook, met 7 bar in de banden en de hobbelig Franse wegen. Misschien binnenkort toch maar even met borgvloeistof vast zetten? Na deze kleine reparatie verder gedaald en weer beetje geklommen naar Murs. Daar kom je dan op de weg die van de Col de Murs komt en gaat het na Murs in volle vaart richting Apt.

'Sous le Soleil de Provence': m'n Planet-X, de Provence bij Murs en Le Petit Luberon aan de horizon:

Afbeelding

In Apt had ik toch wat moeite om de D3 naar Bonnieux te vinden in de wirwar van wegen en rotondes. Ik wilde namelijk beslist niet via de drukke D943 omhoog. En zodoende kwam ik dus in het verkeersgewriemel van Apt terecht. Gelukkig nam ik daar wel de goede weg het stadje uit en zat ik al snel op de D3. In een fraai tempo kon ik via deze verkeersarme weg op het buitenblad de 11 km naar Bonnieux wegtrappen. Vlak voor het binnenrijden van Bonnieux werd het wat steiler en ben ik naar het binnenblad gegaan. Omdat klimmen leuk is, ben ik maar meteen doorgereden tot ik op het hoogste punt van de weg (voorbij Bonnieux) kwam bij de afslag naar het Massif des Cèdres.
Daar ben ik omgekeerd en weer door Bonnieux teruggereden, om op een bankje in de schaduw mijn rug even wat rust te gunnen en zelf iets te eten en te drinken.

Bonnieux:

Afbeelding

Na deze ravitailleringspauze ging het naar Lacoste (even kijken of dat restaurantje met het terrasje op zo'n mooi punt langs de weg in het dorpje er nog was). Na Lacoste gaat het hard naar beneden voordat je weer even een stukje moet klimmen om in Ménerbes aan te komen. In de dorpjes hier is het gelukkig niet zo druk als in Gordes, dus kun je er prima op de fiets door! Na Ménerbes nog even een stuk met tegenwind, die vandaag uit zuidwestelijke richtingen kwam, alvorens ik met 95 km op het tellertje mijn verhaal aan mijn vrouw kwijt mocht.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 20 jun 2011 22:16

Mooie plaatjes zeg, je maakt ons zo wel warm voor de zomervakantie die voor velen toch weer naar frankrijk/italie zal leiden ;)

... waaronder ikzelf ook, ik moet nog 4 weken...
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 21 jun 2011 06:56

Weer een leuk verslag met dito plaatjes grimpeur! : -)

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 21 jun 2011 19:23

legrimpeur schreef:Le Luberon à Vélo
Woei er gisteren hier in de Provence een 'Mistralletje' ('rafales de 55 km/h'), vandaag was er beduidend minder wind en dus een mooie dag voor een eerste verkennende rit.
Nou weet niet hoe de wind in de westhoek van de Randstad heet maar ik denk dat het dicht in de buurt van de Mistral kwam vanmiddag. Pfoe wat een wind weer zeg! Leken soms wel rukwinden. Maar na het mindere weekend had ik vanmiddag weer de gelegenheid om een lekker stuk te gaan fietsen. De bedoeling was minimaal 100 kilometer te fietsen, maar dat werden er uiteindelijk 95. Maar met op sommige stukken flinke tegenwind voelt het wel als een 100+ ritje ha!

Eerst pal tegen de wind in via Wateringen en Den Haag door de duinen naar Hoek van Holland gefietst. Vanaf daar langs de Nieuwe Waterweg naar Maassluis en Vlaardingen. Langs de Nieuwe Waterweg was het schuin windje mee. Via Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam via de Zevenhuizerplas en de Rottemeren naar de A12 gereden. Dat was vooral met de wind in de rug, heerlijk! Vervolgens weer met wind tegen langs de A12 via Zoetermeer naar Voorburg gereden. Noch een stuk door Den Haag gegaan om de rit wat te verlengen.

Opvallende dingen onderweg: een Stena Line Veerboot die de Nieuwe Waterweg uitvoer (uuuuh is dat goed vervoegd?), was een machtig gezicht. Een grote fabrieksschoorsteen die ik vanaf mijn terras thuis helemaal in de verte zie staan blijkt helemaal bij Pernis te staan. Een bijna aanrijding met een kind die ineens de stoep afschoot. Ging gelukkig goed!

Afbeelding

____________________________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 21 jun 2011 21:17

In de Alpilles

Heb ik gisteren ten NO en O van mijn standplaats gefietst, vandaag ben ik maar eens naar het westen gereden. Er loopt hier een fietsroute van Cavaillon via Apt naar Forcalquier. Deze route voert je meest over weggetjes achteraf, maar ook over kleine côtes (hellingen), die vaak nog aardig steil zijn. Toch zie je veel toeristen deze route, of gedeelten daarvan, rijden, om de streek per fiets te verkennen. Vandaag heb ik het stukje tussen Maubec en Cavaillon genomen, om de drukke 'hoofdweg' naar Cavaillon te mijden.

De fietsroute richting Cavaillon (ik moet linksaf):

Afbeelding

De route, die overigens geheel is uitgepeild, voerde mij naar het hoger gelegen deel van Robion en verder naar Les Taillades. Je fietst dan bijna aan de voet van het Luberon-gebergte. Ook in dit kleine stukje van de fietsroute zitten een paar venijnige hellinkjes!

...die overigens geheel is uitgepeild...:

Afbeelding

't Is wel goed op de bordjes letten geblazen, want je bent natuurlijk in Frankrijk en soms is het niet meteen duidelijk welk weggetje je nu moet nemen. De route bestaat eigenlijk uit 'aan elkaar geplakte' wegen. En soms moet je i.v.m. de hier volop aanwezige irrigatiekanalen ook een kleine omweg maken om zo'n kanaal over te kunnen steken.

In Cavaillon kom je achter de grote Auchan supermarkt uit en wordt je de stad in geleid. Gelukkig kwam ik zonder al te veel problemen door deze toch wel drukke stad. Ook weer goed uitkijken, want veel mensen doen, zodra ze in een auto zitten, de meest vreemde en ook vaak onverwachte dingen...

Bij de rotonde aan de westzijde van de stad is het gevaarlijk druk. Gelukkig heeft de brug over de Durance een fietsstrook achter een betonnen bermbeveiliging. Wel zo'n prettig idee! Nadat je over de Durance bent gereden, verlaat je het departement Vaucluse (84) en kom je in het departement Bouches-du-Rhône (13). Er volgt weer zo'n drukke rotonde. En nu moet je echt het voor fietsers bedoelde pad inslaan, want je hebt dan een 'eigen' route iets ten noorden van de hoofdweg. Na een fietssluis ga je via een fietsbrug over de TGV-lijn en de A7. Na de volgende fietssluis kom je (via natuurlijk weer een rotonde) op de drukke weg naar St. Rémy-de-Provence. Maar deze weg heeft brede vluchtstroken waar je goed kunt fietsen en na een paar honderd meter, bij de volgende rotonde, nam ik de eveneens met vluchtstroken uitgeruste weg naar Orgon. Die weg biedt je vals plat en licht klimwerk.

Bij Orgon kwam ik op de 'Route de Jean Moulin - Chemin de la Liberté' (D24b) en reed daar het Parc Régional Naturel des Alpilles binnen. Weg drukte, welkom fraaie natuur! Overigens, Jean moulin was een bekende Franse verzetsheld hier uit de streek. Vandaar het 'Chemin de la Liberté' (Weg van de vrijheid).

Op de Route de Jean Moulin:

Afbeelding


Het is in de Alpilles overal 'licht geaccidenteerd', d.w.z. je komt niet echt hoog, maar moet wel klimmen. En het is er mooi: rotsformaties, dennenbossen (met die typische cederhout-geur die je hier in het zuiden zo vaak ruikt), olijfboomgaarden, wijgaarden, kleine dorpjes en historische hoekjes (vaak nog uit de Romeinse tijd). Een heerlijk fietsgebied dus.

Vlak voor Eygalières staat de Chapelle St. Sixte links van de weg. Tijd voor een foto en meteen even een 'gelletje' wegwerken ;).

Chapelle St. Sixte:

Afbeelding


Eygalières in de Alpilles:

Afbeelding

Na Eygaliers heb ik de weg naar Eyguières (D25) opgezocht. Een schitterende weg, die klimt naar zo'n dikke 230 meter en je vervolgens een mooie afdaling voorschotelt. Een mooi rustige weg ook, nauwelijks verkeer. Ja, fietsers, toeristen en racefietsers, zie je veel in dit gebied. De binnenwegen zijn stil, de wegen rondom de Alpilles (de gele wegen op de Michelin kaarten) zijn veel drukker. Na Eyguières ben ik over zo'n wat drukkere weg naar Aureille gereden. Daar heb ik, op verzoek van m'n rug ;), een ravitailleringspauze ingelast. De Place de l'Église was daarvoor een uistekende stek!

Place de l'Église in Aureille:

Afbeelding

Vanuit Aureille ben ik binnendoor over de mooie en stille D24a richting Mouriès gereden. Zo'n 2 km voor Mouriès ben ik, al klimmend en dalend over de erg mooie D24, weer naar Eygalières teruggegaan en vervolgens over dezelfde route als heen weer naar Cavaillon. Ook nu kwam ik vlot door Cavaillon (want lunchtijd voor de Fransen ;)) en al snel zat ik op de fietsroute naar Maubec. De helling vlak voor Robion was nog even een kuitenbijtertje waar ik met 34 x 26 maar net boven kon komen. Zo steil zijn die bultjes hier soms! Toch weer fijn 96 km gefietst bij erg mooi zonnig, maar wel heiig weer en gelukkig was ik weer terug voordat het kwik hier meer dan 30 graden begon aan te wijzen!
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 23 jun 2011 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

mdk
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2009 16:20

mdk 21 jun 2011 21:59

Mooi verslag Legrimpeur, met deze beelden krijg ik nog meer zin in mijn vakantie in de vaucluse over een aantal weken!
Ik zou het absoluut niet vervelend vinden als er de komende periode nog zo'n verslagen en foto's volgen.

groet Maikel

e-reede
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mar 2010 23:36

e-reede 22 jun 2011 08:06

gisteren eerste rondje met groepje van de korfbal gedaan. 51 km @ 28,4
Amerongen-Leersum-Woudenberg-Zeist-Doorn-Wijk bij duurstede-Amerongen
Laatst gewijzigd door e-reede op 23 jun 2011 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Love to my Sensa

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 22 jun 2011 11:57

e-reede schreef: 22 jun 2011 08:06: Vandaag eerste rondje met groepje van de korfbal gedaan. 51 km @ 28,4
Amerongen-Leersum-Woudenberg-Zeist-Doorn-Wijk bij duurstede-Amerongen
Zo vroeg al op de fiets gezeten? Dat zullen er niet veel kunnen zeggen, nou ja 'het groepje van de korfbal' wel natuurlijk :D !
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 22 jun 2011 14:57

Ik zit al weer een paar dagen in de Dolomieten. Lekker weer en de mooie klimmen liggen voor het oprapen uiteraard.

Halverwege de Pso Valparola:

Afbeelding

Afbeelding

Bovenop de Valparola:

Afbeelding

Nabij Arabba:

Afbeelding

Op de Pso Gardena:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 22 jun 2011 18:12

Mooie foto's en inderdaad (ook) fraai weer! Verdorie, waarom zit ik daar dan ook niet :roll: ? Geniet er maar fijn van!
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 23 jun 2011 22:25

Toen ik van mn werk thuis was rond 5 uur zag ik het helemaal niet zitten. Maar het klaarde zowaar op en ik ben rond 19:45 nog voor een kleine 2 uurtjes op de fiets gestapt. Pas in de allerlaatste 5km heb ik even geschuild voor een korte bui, verder in het zonnetje gefietst :)
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

klaasjenl
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 okt 2010 22:36
Locatie: Hengelo
Contact

klaasjenl 24 jun 2011 12:02

Gisteren tussen de buien door snel m'n standaard vlakke rondje van 50km gemaakt. M'n gemiddelde weer met een volle km/u opgeschroefd naar 32. :)

Plaats reactie