Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

skippy
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:58

skippy 21 mei 2012 12:21

Ik zie dat het merendeel van de Edge 800 gebruikers problemen heeft met de zichtbaarheid van een uitgezette route.
Na wat experimenteren ben op de "panoramische weergave gekomen" . Ik zie nu een duidelijke wit-zwarte lijn op mijn scherm die gemakkelijk te volgen is. Een soort Tomtom view.
Gisteren had ik de routebegeleiding aan staan. Ik had ingesteld dat hij 50m van te voren waarschuwde bij een verandering van richting. Werkt prima wanneer je met een groepje rijdt. Alleen blijft hij staan bij " druk om verder te gaan " . Wanneer je niets doet komt hij vanzelf weer terug in in de normale view. Geduld dus. Alleen wanneer het wat druk is met afslagen dan raak je het spoor wel eens bijster. Ik ben nu toch aan het twijfelen om toch maar te navigeren zonder aanwijzing. De lijn is toch al duidelijk genoeg.
Nog een vraag: bij de kruising van dezefde route, zoals heen en terug kun je zo niet zien of je goed rijdt, behalve dan de melding " van koers", je moet soms wel 50 meter doorrijden om echt te weten of je op de goede koers bent, want dan verschijnt de melding " koers gevonden". Is er nog een andere manier?
Straks weer lekker crossen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 mei 2012 12:54

Bij lussen of dubbele stukken betekent "off course" dat je verkeerd bent. Als alternatief kun je de virtual partner laten meefietsen. Of gewoon onthouden, dat doe ik meestal.

Gebruikersavatar
VNEuros
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 apr 2012 20:59

Gebruikersavatar VNEuros 21 mei 2012 13:00

skippy schreef:Ik zie dat het merendeel van de Edge 800 gebruikers problemen heeft met de zichtbaarheid van een uitgezette route.
Na wat experimenteren ben op de "panoramische weergave gekomen" . Ik zie nu een duidelijke wit-zwarte lijn op mijn scherm die gemakkelijk te volgen is. Een soort Tomtom view.
Ik ben benieuwd wat dit dan is, ben het nog niet tegen gekomen.
Als ik een course kies met afslagbegeleiding zie ik alleen een roze lijn. Geen witte dus.
Kan je svp aangeven hoe je deze weergave selecteert?

skippy
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:58

skippy 21 mei 2012 13:01

havana schreef: Als alternatief kun je de virtual partner laten meefietsen. Of gewoon onthouden, dat doe ik meestal.
Moet je je virtuele partner wel vooruit laten rijden, in het zicht dan wel. Vantevoren de route nalopen is natuurlijk ook een optie.
Straks weer lekker crossen

De Scherprechter
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:03

De Scherprechter 21 mei 2012 15:02

Vraagje over mapsource. Ik download nu elke keer een kaart van bepaald land via http://garmin.openstreetmap.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; in Mapsource. Echter hij overschijft dan mijn oude data (lees: kaart).

1) Is er een mogelijkheid om via de OSM website meerdere landen tegelijk te downloaden, anders dan handmatig alle vlakjes aan te klikken? Stel ik heb heb heel west-europa in mapsource staan en ook dezelfde kaart op mijn Garmin kaartje dan hoef ik niet steeds nieuwe landenkaart te downloaden. Of maak ik denkfout? Grootte van bestand? Ik zit al een tijdje te googlen maar kom er niet helemaal uit...
2) ik ga binnenkort naar Zwisterland en heb aantal routes gevonden/getekend in gpx formaat. Deze laad ik eerst in Mapsource en zet ze daarna in mijn garmin. Doen jullie dit per route afzonderlijk of meerdere tegelijk?
3) Ik start echter niet altijd op de route. Wat gebeurt er qua naviagatie tijden begin van de tocht? Leidt de Garmin mij naar dichtsbijzijnde punt op de route?
4) iemand tips hoe mappen op pc en garmin in te delen om beetje overzicht te houden van alle downloads/kaarten/track etc?
5) waar bekijken jullie gereden routes en slaan jullie al je gereden routes op? Gamin connect? Strava of op andere manier? welke heeft voorkeur? In Garmin zie ik alleen MPH bijvoorbeeld...=nadeel

Vragen die vast (deels) al aan bod zijn gekomen maar hoop toch op jullie (staccato) input. Veel dank!

floepert99
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05

floepert99 21 mei 2012 15:21

met https://sites.google.com/site/openfiets ... ads/europe kun je in een keer de hele openstreetmap downloaden. Bovendien is deze versie speciaal voor fietsers...

Je kunt de kaart via Mapsource overzetten of met het .img bestand direct op een geheugenkaartje.
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 mei 2012 15:22

1. Ja, zie mijn YouTube-filmpje dat ik hierover maakte
2. Persoonlijk gebruik ik liever geen Mapsource maar als ik dat wel gebruik dan sla ik op als GPX en sleep ik de files handmatig naar de map "Newfiles" op de Garmin of de SD-kaart (maakt geen verschil). Meerdere tegelijk geen punt.
3. Hangt er vanaf of je routes of courses rijdt en of je herberekenen aan hebt staan. Bij courses is het geen enkel probleem.
4. Geen Mapsource gebruiken, Bikeroutetoaster, GPsies of Garmins eigen course creator gebruiken :D
5. Ik gebruik Garmin Connect maar ik zeg er meteen bij dat ik geen fietswetenschapper ben

De Scherprechter
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:03

De Scherprechter 21 mei 2012 16:02

hmmmm now I'm confused... dank voor alle antwoorden maar ik ben juist Mapsource aan het gebruiken omdat dat wordt aangeraden op de eerste uitlegpagina van dit topic.... Het begint me nu te duizelen... Ik wil gewoon een kaart op mijn garmin en een programma op mijn pc waarmee ik routes (dus navigeren als een tomtom) naar mijn Garmin kan sturen.

@Havana. Jij meldde toch juist dat je eerst de tracks in Mapsource moet laden en niet rechtstreeks via bijv gpsies op je Garmin....?

Conclusie:?
1) ik download via https://sites.google.com/site/openfiets ... ads/europe" onclick="window.open(this.href);return false; en zet deze op mijn pc (maak beschikbaar voor mapsource)
2) ik downlaod via https://sites.google.com/site/openfiets ... ads/europe" onclick="window.open(this.href);return false; en zet de twee .img files op mijn geheugenkaartje van de Garmin
3) ik wil via gpsies en bijvoorbeeld http://www.bikemap.net/route/1586589?13 ... aptype=osm" onclick="window.open(this.href);return false;
een route (dus met tomtom achtige navigatie) op mijn Garmin zetten. Als ik dit rechtstreeks doe, gaat dit dan wel goed? Ik dacht dat dit een probleem gaf omdat die sites niet dezelfde kaart gebruiken als ik dan al geinstalleerd heb...?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 mei 2012 16:37

Als je aanwijzingen wil (=routes) moet je Mapsource gebruiken. Iedere rit die je maakt moet inderdaad nalopen via Mapsource. Formaat: GPX. In de praktijk zullen er altijd een paar aanwijzingen ontbreken of onlogisch zijn. Je krijgt geen aanwijzing als de kaart op de Garmin een weg niet kent (=logisch). Daardoor zul je altijd het kaartscherm erop moeten houden.

Als je een lijntje volgen (courses/tracks) ook goed vindt, kun je Gpsies / Bikeroutetoaster / Garmin Course Creator gebruiken. Ritten van internet kun je dan rechtstreeks vanuit bijvoorbeeld GPsies naar je Garmin transporteren. Aanbevolen formaat: TCX.

Laatstgenoemde is vele malen minder storingsgevoelig en heeft enorm veel voordelen.

Om het nog ingewikkelder te maken kan de Edge van een course/track ook zelf een route maken (optie 'guidance' on). Ook hier geldt dat het storingsgevoelig is.

Als je eenmaal courses hebt geprobeerd wil 99 van de 100 Garmin-gebruikers nooit meer terug naar routes. Nooit storing, werkt altijd, ongeacht kaartmateriaal en Mapsource heb je niet nodig.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2510
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 22 mei 2012 09:36

skippy schreef:...
Na wat experimenteren ben op de "panoramische weergave gekomen" . Ik zie nu een duidelijke wit-zwarte lijn op mijn scherm die gemakkelijk te volgen is. Een soort Tomtom view...
kun je ook uitleggen, hoe je dit gedaan hebt?

pascal2323
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 okt 2009 16:11

pascal2323 22 mei 2012 20:09

hoe bepaal je de hoogte waar je woont? of kan ik dat ergens in de garmin terug vinden.
Lapierre Xelius 200
Sweat is weakness leaving my body!

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2510
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 23 mei 2012 08:27

pascal2323 schreef:hoe bepaal je de hoogte waar je woont? of kan ik dat ergens in de garmin terug vinden.
door op een "stafkaart" topografische kaart te kijken?

Gesloten