Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

adiesvanas
Forum-lid

adiesvanas 29 okt 2020 07:19

Ik ben van plan a.s. zondag NH100 te gaan fietsen (die trainingsronde van LTD en Niki T.). De wind staat goed en het getij enigszins gunstig. Echter geeft Piet P. wel een hoop regen aan voor zondag, en ik vraag me af: wanneer is het te gortig. Is er een punt dat je beter niet op de fiets kunt stappen door het weer, omdat je er bijvoorbeeld verkouden (helemaal niet wenselijk in deze tijd natuurlijk) van kan gaan worden. Ik heb overigens goede kleding (futurum 4 season, Castelli nanoflex 2).

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 okt 2020 07:28

Het moment dat je compleet verkleumd ben, je jezelf niet meer warm gefietst krijgt en je nog een uur of langer moet rijden. Zolang het 10+ graden is kan je het nog wel een poos redelijk acceptabel houden in de regen door veel goede kleding aan te trekken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 29 okt 2020 07:34

adiesvanas schreef: 29 okt 2020 07:19 Ik ben van plan a.s. zondag NH100 te gaan fietsen (die trainingsronde van LTD en Niki T.). De wind staat goed en het getij enigszins gunstig. Echter geeft Piet P. wel een hoop regen aan voor zondag, en ik vraag me af: wanneer is het te gortig. Is er een punt dat je beter niet op de fiets kunt stappen door het weer, omdat je er bijvoorbeeld verkouden (helemaal niet wenselijk in deze tijd natuurlijk) van kan gaan worden. Ik heb overigens goede kleding (futurum 4 season, Castelli nanoflex 2).
100km. Dan moet je toch rekenen op 4 uur onderweg (iets minder, maar vooruit). Dat is met de temperatuur van dit moment wel te doen, zonder regen dan. Komt er regen bij, dan wordt het al snel te zwaar. Je kleding gaat vocht opnemen, je hebt teveel kleding aan om lekker te bewegen. Kunt beter de zaterdag vrij maken, betere weersvoorspelling.
Persoonlijk zou ik een dergelijke tocht niet gaan maken zodra er kans is op meer dan 45 minuten regen (of het moet de laatste 45 minuten zijn....).
Dogma F

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 okt 2020 07:44

Worden er buien voorspeld? Of continu regen. Heb je goede broek en goed shirt met een windbody of regenjasje? Overschoenen eventueel
Krijg je het koud, dan harder fietsen.

Ze voorspellen 16 graden, mits je goed gekleed bent kan je de regen dan prima hebben lijkt me. Ook als het 4u lang is. Leuk is anders, maar ach, meestal valt het uiteindelijk mee.

Die 3 kwartier bij 10 graden vind ik zelf al heel heel erg aan de voorzichtige kant. Maar dat is uiteindelijk heel persoonlijk natuurlijk.
Paar jaar terug de ronde van Vlaanderen gefietst, voorspelling 1e half uur regen.. Temperatuur 3 tot 5 graden. Omdat ik na dat half uur nog 230km oid zou moeten, had ik me beperkt gekleed op de regen. Foutje. Uiteindelijk 1e 4u in de regen gefietst, bij 3 tot 5 graden. Dan ga je op gegeven moment kopwerk doen, en doortrappen om op temperatuur te blijven ;). Maar dat kwam dus deels ook door verkeerde kledingkeuze.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 29 okt 2020 08:23

Als het warmer dan 10° is, kan ik de hele dag regen op mijn kop hebben zonder koud te krijgen (niet langer dan 5 minuten stoppen dan, want eens je het koud hebt, is het moeilijk om terug warm te krijgen), leuk is het niet maar lichamelijk gaat het wel makkelijk (maar niet iedereen is even bestand tegen nat/kouder weer)
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 29 okt 2020 15:02

adiesvanas schreef: 29 okt 2020 07:19 De wind staat goed en het getij enigszins gunstig. Echter geeft Piet P. wel een hoop regen aan voor zondag, en ik vraag me af: wanneer is het te gortig. Is er een punt dat je beter niet op de fiets kunt stappen door het weer, omdat je er bijvoorbeeld verkouden (helemaal niet wenselijk in deze tijd natuurlijk) van kan gaan worden.
Van het weer word je niet verkouden. Verkoudheid is een virus. Dat kun je alleen maar van iemand anders krijgen. Net als corona en influenza

Wanneer ga je niet?
Je gaat niet als je dichtbij de duivelsdriehoek komt. Die bestaat uit een combinatie van temperatuur, windsnelheid en regen. De laatste is de belangrijkste. Daarna de wind en vervolgens de temperatuur.
Als het koud is kun je fietsen. Als het ook nog eens hard waait, kun je onderkoeld raken. Als je ook nog eens zeiknat regent, dan gaat het met onderkoeling heel hard.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 29 okt 2020 17:50

Bij 16 graden kun je regen onbeperkt volhouden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 29 okt 2020 18:41

Precies, maar bij 2 graden en harde wind is het een heel ander verhaal.

Neruub
Forum-lid

Neruub 30 okt 2020 08:22

Een grotere tegenstander dan het weer kan misschien wel de tijd zijn. Je moet namelijk om 10:30 bij Wijk aan Zee zijn, na die tijd mag je namelijk niet meer onverhard fietsen in het duingebied.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 07 nov 2020 19:34

Voor mij de vraag waarom je op je mtb maar 1 blad voor zou nemen.
Schakelen kan volgens mij iedereen wel en het gewichtsvoordeel op een gemiddelde mtb is ook verwaarloosbaar imho.
Ik heb zelf 3x10 waarbij ik 95% van de tijd op het middenblad fiets. Maar op asfalt met wind mee (28kmh) of een steil klimmetje (10kmh) is een triple toch wel handig.
Dus waarom is de 1x zo’n trend?

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 07 nov 2020 19:54

https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... 0&UF2=2328

Zet het eens naast elkaar in de verzetcalculator.
Boven 3x10 triple.
Onder 1x11 met een 10-50 cassette en een 34 voorblad.

Je ziet dat je een hoop overlappende verzetten vervangt voor 11 of misschien zelfs 12 tussenliggende verzetten. Het totale bereik is net zo groot als met derailleurs. Simpel gezegd. Je hebt al die overlappende verzetten niet nodig. Je hoeft ook alleen maar te denken lichter of zwaarder en dus nooit aan het moment dat je kettinglijn te schuin wordt. Je zegt het zelf al het grootste gedeelte fiets jij op je middenblad. Dat is dus precies ongveer de grootte van je 1x blad.

2x10 snap ik nog wel. Maar 3x10 is echt een overkill aan mogelijke verzetten in mijn ogen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 07 nov 2020 20:37

Zonder voorderailleur kan je voorderailleur niet meer vastlopen. Geen chain-suck meer

Plaats reactie