Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 13 jan 2015 10:44

Hanz Bé schreef:...Vraagje aan de technisch experts... Kun je een ahead-adapter veilig monteren met een soort spacer? Ik heb een passend Alu busje liggen wat de boel zo'n 2,5 centimeter omhoog haalt. Zou veel kunnen helpen!
Zonder mijzelf nu direct tot de 'technische experts' te willen rekenen, denk ik dat dit wel mogelijk moet zijn, mits de klemming (dus de 'wig') maar diep genoeg in de vorkbuis komt. M.a.w. nooit klemmen in het deel met de schroefdraad! Zorgvuldig meten dus ;).
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 jan 2015 11:48

theodorocampagnolo schreef:
timo2.0 schreef: Ga dan voor Ambrosio Zenith

Afbeelding
Oei die zijn wel heeeeel mooi... Wat kost zuks?

Erg fraai! ik heb deze niet eerder gezien. Op de site van Ivgeo kost een setje incl. snelspanners 95 euro. Mooie prijs...

@ timo 2.0, heb je zelf goede ervaringen met deze naven?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 jan 2015 11:50

Le Grimpeur schreef:
Hanz Bé schreef:...Vraagje aan de technisch experts... Kun je een ahead-adapter veilig monteren met een soort spacer? Ik heb een passend Alu busje liggen wat de boel zo'n 2,5 centimeter omhoog haalt. Zou veel kunnen helpen!
Zonder mijzelf nu direct tot de 'technische experts' te willen rekenen, denk ik dat dit wel mogelijk moet zijn, mits de klemming (dus de 'wig') maar diep genoeg in de vorkbuis komt. M.a.w. nooit klemmen in het deel met de schroefdraad! Zorgvuldig meten dus ;).
het deel met het schroefdraaf..., bedoel je daar het schroefdaad in de adapter mee? Of het schroefdraaf in de vork?

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 13 jan 2015 12:01

De schroefdraad in de vork. T.g.v. de schroefdraad is dat deel van de vorkbuis minder sterk dan het deel zonder schroefdraad. Daarom, zo heb ik altijd geleerd, mag/moet je niet in het deel met schroefdraad klemmen. Dat is ook de reden dat er op een klassieke 'quill' stuurpen altijd een merkteken staat tot hoever de pen boven de vorkbuis/bovenste balhoofdmoer mag uitsteken.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 jan 2015 12:14

Okay. Ik heb eigenlijk geen idee op welke hoogte dat schroefdraad zit. Heb ook nog nooit een klassieke voorvork gedemonteerd....
Maar volgens mij zit op die adapter ook zo'n merkteken. Dus als ik dat maar onder de bovenrand van het balhoofd houdt, dan zou het moeten kunnen....

Overigens denk ik dat het in zo'n geval mooier is om voor een klassieke voorbouw met quill-stem te gaan. Dat biedt dezelfde ruimte en een fraaiere aanblik....

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 13 jan 2015 12:19

Le Grimpeur schreef: A) De schroefdraad in de vork. T.g.v. de schroefdraad is dat deel van de vorkbuis minder sterk dan het deel zonder schroefdraad. Daarom, zo heb ik altijd geleerd, mag/moet je niet in het deel met schroefdraad klemmen.

B) Dat is ook de reden dat er op een klassieke 'quill' stuurpen altijd een merkteken staat tot hoever de pen boven de vorkbuis/bovenste balhoofdmoer mag uitsteken.
A) klopt als een zwerende vinger, zeker als je een klassieke expander heb. De moderne expanders, die schuine, klemmen over een groter gedeelte in dus zijn veroozaken minder breuk maar ik denk altijd ''Better save than sorry"

B) klopt niet helemaal. Het max-streepje zorgt ervoor dat je 't stuur in ieder geval diep genoeg in de binnenbalhoofdbuis steek zodat ie niet tijdens 't fietsen losraakt. Bij een reparatievork waar vaak onwijs veel draad op gesneden zit (dan past ie ook in kleine framepies zonder dat je draad moet bijsnijden) loop je kans dat je als je 't stuur er zo hoog in zet dat 't streepje net wel net niet zichtbaar is je toch de expander op 't gesneden deel van de binnenbalhoofdbuis klem met alle mogelijke gevolgen van dien.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 13 jan 2015 12:23

Hanz Bé schreef:...Maar volgens mij zit op die adapter ook zo'n merkteken. Dus als ik dat maar onder de bovenrand van het balhoofd houdt, dan zou het moeten kunnen...
Lijkt mij dat je dan inderdaad 'safe' zit.
Hanz Bé schreef:...Overigens denk ik dat het in zo'n geval mooier is om voor een klassieke voorbouw met quill-stem te gaan. Dat biedt dezelfde ruimte en een fraaiere aanblik....
Kan ik mij wel iets bij voorstellen ;). Planet X heeft op dat gebied nog wel eens wat te koop.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 jan 2015 12:42

Ik denk dat ik toch deze kant opga. Straks thuis kijken of het Ritchey-classic stuur vrij is van montage sporen, zodat ik het kan retourneren. En dan een passende Quill- stuur combi zoeken. (Wel lastig omdat ik graag een compact stuur wil.) Scheelt waarschijnlijk veel frustratie.

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 13 jan 2015 13:30

Let erop dat veel klassieke pennen van Cinelli een klemming hebben van 26mm ipv 25,4. Been there, done that. Het is op te lossen met van dat wittige loodgieters/teflon tape, maar beter kun je meteen het probleem voor zijn ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jan 2015 13:31

Le Grimpeur schreef:
Hanz Bé schreef:...Vraagje aan de technisch experts... Kun je een ahead-adapter veilig monteren met een soort spacer? Ik heb een passend Alu busje liggen wat de boel zo'n 2,5 centimeter omhoog haalt. Zou veel kunnen helpen!
Zonder mijzelf nu direct tot de 'technische experts' te willen rekenen, denk ik dat dit wel mogelijk moet zijn, mits de klemming (dus de 'wig') maar diep genoeg in de vorkbuis komt. M.a.w. nooit klemmen in het deel met de schroefdraad! Zorgvuldig meten dus ;).
Hier zitten gewoon spacers bij:
Afbeelding
Campagnolo Ultra Dork

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 13 jan 2015 14:21

Dizono schreef:Let erop dat veel klassieke pennen van Cinelli een klemming hebben van 26mm ipv 25,4. Been there, done that. Het is op te lossen met van dat wittige loodgieters/teflon tape, maar beter kun je meteen het probleem voor zijn ;)
M-gineering verkoopt aluminium verloopbussen, lijkt me een betere oplossing

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 13 jan 2015 17:44

timo2.0 schreef: Ga dan voor Ambrosio Zenith]
http://www.formulahubs.com/products_p01 ... =10&sid=11

De gelijkenis is treffend!

Plaats reactie