Zonder mijzelf nu direct tot de 'technische experts' te willen rekenen, denk ik dat dit wel mogelijk moet zijn, mits de klemming (dus de 'wig') maar diep genoeg in de vorkbuis komt. M.a.w. nooit klemmen in het deel met de schroefdraad! Zorgvuldig meten dus .Hanz Bé schreef:...Vraagje aan de technisch experts... Kun je een ahead-adapter veilig monteren met een soort spacer? Ik heb een passend Alu busje liggen wat de boel zo'n 2,5 centimeter omhoog haalt. Zou veel kunnen helpen!
Retro / oudere fietsen
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
60 x Ventoux
theodorocampagnolo schreef:Oei die zijn wel heeeeel mooi... Wat kost zuks?timo2.0 schreef: Ga dan voor Ambrosio Zenith
Erg fraai! ik heb deze niet eerder gezien. Op de site van Ivgeo kost een setje incl. snelspanners 95 euro. Mooie prijs...
@ timo 2.0, heb je zelf goede ervaringen met deze naven?
het deel met het schroefdraaf..., bedoel je daar het schroefdaad in de adapter mee? Of het schroefdraaf in de vork?Le Grimpeur schreef:Zonder mijzelf nu direct tot de 'technische experts' te willen rekenen, denk ik dat dit wel mogelijk moet zijn, mits de klemming (dus de 'wig') maar diep genoeg in de vorkbuis komt. M.a.w. nooit klemmen in het deel met de schroefdraad! Zorgvuldig meten dus .Hanz Bé schreef:...Vraagje aan de technisch experts... Kun je een ahead-adapter veilig monteren met een soort spacer? Ik heb een passend Alu busje liggen wat de boel zo'n 2,5 centimeter omhoog haalt. Zou veel kunnen helpen!
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
De schroefdraad in de vork. T.g.v. de schroefdraad is dat deel van de vorkbuis minder sterk dan het deel zonder schroefdraad. Daarom, zo heb ik altijd geleerd, mag/moet je niet in het deel met schroefdraad klemmen. Dat is ook de reden dat er op een klassieke 'quill' stuurpen altijd een merkteken staat tot hoever de pen boven de vorkbuis/bovenste balhoofdmoer mag uitsteken.
60 x Ventoux
Okay. Ik heb eigenlijk geen idee op welke hoogte dat schroefdraad zit. Heb ook nog nooit een klassieke voorvork gedemonteerd....
Maar volgens mij zit op die adapter ook zo'n merkteken. Dus als ik dat maar onder de bovenrand van het balhoofd houdt, dan zou het moeten kunnen....
Overigens denk ik dat het in zo'n geval mooier is om voor een klassieke voorbouw met quill-stem te gaan. Dat biedt dezelfde ruimte en een fraaiere aanblik....
Maar volgens mij zit op die adapter ook zo'n merkteken. Dus als ik dat maar onder de bovenrand van het balhoofd houdt, dan zou het moeten kunnen....
Overigens denk ik dat het in zo'n geval mooier is om voor een klassieke voorbouw met quill-stem te gaan. Dat biedt dezelfde ruimte en een fraaiere aanblik....
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
A) klopt als een zwerende vinger, zeker als je een klassieke expander heb. De moderne expanders, die schuine, klemmen over een groter gedeelte in dus zijn veroozaken minder breuk maar ik denk altijd ''Better save than sorry"Le Grimpeur schreef: A) De schroefdraad in de vork. T.g.v. de schroefdraad is dat deel van de vorkbuis minder sterk dan het deel zonder schroefdraad. Daarom, zo heb ik altijd geleerd, mag/moet je niet in het deel met schroefdraad klemmen.
B) Dat is ook de reden dat er op een klassieke 'quill' stuurpen altijd een merkteken staat tot hoever de pen boven de vorkbuis/bovenste balhoofdmoer mag uitsteken.
B) klopt niet helemaal. Het max-streepje zorgt ervoor dat je 't stuur in ieder geval diep genoeg in de binnenbalhoofdbuis steek zodat ie niet tijdens 't fietsen losraakt. Bij een reparatievork waar vaak onwijs veel draad op gesneden zit (dan past ie ook in kleine framepies zonder dat je draad moet bijsnijden) loop je kans dat je als je 't stuur er zo hoog in zet dat 't streepje net wel net niet zichtbaar is je toch de expander op 't gesneden deel van de binnenbalhoofdbuis klem met alle mogelijke gevolgen van dien.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Lijkt mij dat je dan inderdaad 'safe' zit.Hanz Bé schreef:...Maar volgens mij zit op die adapter ook zo'n merkteken. Dus als ik dat maar onder de bovenrand van het balhoofd houdt, dan zou het moeten kunnen...
Kan ik mij wel iets bij voorstellen . Planet X heeft op dat gebied nog wel eens wat te koop.Hanz Bé schreef:...Overigens denk ik dat het in zo'n geval mooier is om voor een klassieke voorbouw met quill-stem te gaan. Dat biedt dezelfde ruimte en een fraaiere aanblik....
60 x Ventoux
Ik denk dat ik toch deze kant opga. Straks thuis kijken of het Ritchey-classic stuur vrij is van montage sporen, zodat ik het kan retourneren. En dan een passende Quill- stuur combi zoeken. (Wel lastig omdat ik graag een compact stuur wil.) Scheelt waarschijnlijk veel frustratie.
Hier zitten gewoon spacers bij:Le Grimpeur schreef:Zonder mijzelf nu direct tot de 'technische experts' te willen rekenen, denk ik dat dit wel mogelijk moet zijn, mits de klemming (dus de 'wig') maar diep genoeg in de vorkbuis komt. M.a.w. nooit klemmen in het deel met de schroefdraad! Zorgvuldig meten dus .Hanz Bé schreef:...Vraagje aan de technisch experts... Kun je een ahead-adapter veilig monteren met een soort spacer? Ik heb een passend Alu busje liggen wat de boel zo'n 2,5 centimeter omhoog haalt. Zou veel kunnen helpen!
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
M-gineering verkoopt aluminium verloopbussen, lijkt me een betere oplossingDizono schreef:Let erop dat veel klassieke pennen van Cinelli een klemming hebben van 26mm ipv 25,4. Been there, done that. Het is op te lossen met van dat wittige loodgieters/teflon tape, maar beter kun je meteen het probleem voor zijn
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
http://www.formulahubs.com/products_p01 ... =10&sid=11timo2.0 schreef: Ga dan voor Ambrosio Zenith]
De gelijkenis is treffend!