Pagina 135 van 374

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 13 jan 2015 10:44
door Le Grimpeur
Hanz Bé schreef:...Vraagje aan de technisch experts... Kun je een ahead-adapter veilig monteren met een soort spacer? Ik heb een passend Alu busje liggen wat de boel zo'n 2,5 centimeter omhoog haalt. Zou veel kunnen helpen!
Zonder mijzelf nu direct tot de 'technische experts' te willen rekenen, denk ik dat dit wel mogelijk moet zijn, mits de klemming (dus de 'wig') maar diep genoeg in de vorkbuis komt. M.a.w. nooit klemmen in het deel met de schroefdraad! Zorgvuldig meten dus ;).

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 13 jan 2015 11:48
door Hanz Bé
theodorocampagnolo schreef:
timo2.0 schreef: Ga dan voor Ambrosio Zenith

Afbeelding
Oei die zijn wel heeeeel mooi... Wat kost zuks?

Erg fraai! ik heb deze niet eerder gezien. Op de site van Ivgeo kost een setje incl. snelspanners 95 euro. Mooie prijs...

@ timo 2.0, heb je zelf goede ervaringen met deze naven?

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 13 jan 2015 11:50
door Hanz Bé
Le Grimpeur schreef:
Hanz Bé schreef:...Vraagje aan de technisch experts... Kun je een ahead-adapter veilig monteren met een soort spacer? Ik heb een passend Alu busje liggen wat de boel zo'n 2,5 centimeter omhoog haalt. Zou veel kunnen helpen!
Zonder mijzelf nu direct tot de 'technische experts' te willen rekenen, denk ik dat dit wel mogelijk moet zijn, mits de klemming (dus de 'wig') maar diep genoeg in de vorkbuis komt. M.a.w. nooit klemmen in het deel met de schroefdraad! Zorgvuldig meten dus ;).
het deel met het schroefdraaf..., bedoel je daar het schroefdaad in de adapter mee? Of het schroefdraaf in de vork?

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 13 jan 2015 12:01
door Le Grimpeur
De schroefdraad in de vork. T.g.v. de schroefdraad is dat deel van de vorkbuis minder sterk dan het deel zonder schroefdraad. Daarom, zo heb ik altijd geleerd, mag/moet je niet in het deel met schroefdraad klemmen. Dat is ook de reden dat er op een klassieke 'quill' stuurpen altijd een merkteken staat tot hoever de pen boven de vorkbuis/bovenste balhoofdmoer mag uitsteken.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 13 jan 2015 12:14
door Hanz Bé
Okay. Ik heb eigenlijk geen idee op welke hoogte dat schroefdraad zit. Heb ook nog nooit een klassieke voorvork gedemonteerd....
Maar volgens mij zit op die adapter ook zo'n merkteken. Dus als ik dat maar onder de bovenrand van het balhoofd houdt, dan zou het moeten kunnen....

Overigens denk ik dat het in zo'n geval mooier is om voor een klassieke voorbouw met quill-stem te gaan. Dat biedt dezelfde ruimte en een fraaiere aanblik....

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 13 jan 2015 12:19
door theodorocampagnolo
Le Grimpeur schreef: A) De schroefdraad in de vork. T.g.v. de schroefdraad is dat deel van de vorkbuis minder sterk dan het deel zonder schroefdraad. Daarom, zo heb ik altijd geleerd, mag/moet je niet in het deel met schroefdraad klemmen.

B) Dat is ook de reden dat er op een klassieke 'quill' stuurpen altijd een merkteken staat tot hoever de pen boven de vorkbuis/bovenste balhoofdmoer mag uitsteken.
A) klopt als een zwerende vinger, zeker als je een klassieke expander heb. De moderne expanders, die schuine, klemmen over een groter gedeelte in dus zijn veroozaken minder breuk maar ik denk altijd ''Better save than sorry"

B) klopt niet helemaal. Het max-streepje zorgt ervoor dat je 't stuur in ieder geval diep genoeg in de binnenbalhoofdbuis steek zodat ie niet tijdens 't fietsen losraakt. Bij een reparatievork waar vaak onwijs veel draad op gesneden zit (dan past ie ook in kleine framepies zonder dat je draad moet bijsnijden) loop je kans dat je als je 't stuur er zo hoog in zet dat 't streepje net wel net niet zichtbaar is je toch de expander op 't gesneden deel van de binnenbalhoofdbuis klem met alle mogelijke gevolgen van dien.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 13 jan 2015 12:23
door Le Grimpeur
Hanz Bé schreef:...Maar volgens mij zit op die adapter ook zo'n merkteken. Dus als ik dat maar onder de bovenrand van het balhoofd houdt, dan zou het moeten kunnen...
Lijkt mij dat je dan inderdaad 'safe' zit.
Hanz Bé schreef:...Overigens denk ik dat het in zo'n geval mooier is om voor een klassieke voorbouw met quill-stem te gaan. Dat biedt dezelfde ruimte en een fraaiere aanblik....
Kan ik mij wel iets bij voorstellen ;). Planet X heeft op dat gebied nog wel eens wat te koop.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 13 jan 2015 12:42
door Hanz Bé
Ik denk dat ik toch deze kant opga. Straks thuis kijken of het Ritchey-classic stuur vrij is van montage sporen, zodat ik het kan retourneren. En dan een passende Quill- stuur combi zoeken. (Wel lastig omdat ik graag een compact stuur wil.) Scheelt waarschijnlijk veel frustratie.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 13 jan 2015 13:30
door Dizono
Let erop dat veel klassieke pennen van Cinelli een klemming hebben van 26mm ipv 25,4. Been there, done that. Het is op te lossen met van dat wittige loodgieters/teflon tape, maar beter kun je meteen het probleem voor zijn ;)

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 13 jan 2015 13:31
door Ernie C.
Le Grimpeur schreef:
Hanz Bé schreef:...Vraagje aan de technisch experts... Kun je een ahead-adapter veilig monteren met een soort spacer? Ik heb een passend Alu busje liggen wat de boel zo'n 2,5 centimeter omhoog haalt. Zou veel kunnen helpen!
Zonder mijzelf nu direct tot de 'technische experts' te willen rekenen, denk ik dat dit wel mogelijk moet zijn, mits de klemming (dus de 'wig') maar diep genoeg in de vorkbuis komt. M.a.w. nooit klemmen in het deel met de schroefdraad! Zorgvuldig meten dus ;).
Hier zitten gewoon spacers bij:
Afbeelding

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 13 jan 2015 14:21
door theodorocampagnolo
Dizono schreef:Let erop dat veel klassieke pennen van Cinelli een klemming hebben van 26mm ipv 25,4. Been there, done that. Het is op te lossen met van dat wittige loodgieters/teflon tape, maar beter kun je meteen het probleem voor zijn ;)
M-gineering verkoopt aluminium verloopbussen, lijkt me een betere oplossing

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 13 jan 2015 17:44
door theodorocampagnolo
timo2.0 schreef: Ga dan voor Ambrosio Zenith]
http://www.formulahubs.com/products_p01 ... =10&sid=11

De gelijkenis is treffend!