Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Door rood fietsen is al general practice geworden in dit land. Als je als wielrenner voor rood stopt kun je zo maar gevraagd worden of het wel goed met je gaat.
Hetzelfde geldt ook voor het spookrijden, het is de regel niet de uitzondering.
Hetzelfde geldt ook voor het spookrijden, het is de regel niet de uitzondering.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Nu heb ik niet de moeite genomen om 135 pagina's gekibbel over het imago van "wielrenners" door te nemen - ik zet dat woord bewust tussen aanhalingstekens omdat mijn indruk is dat iedereen die buiten de koers op de openbare weg op een racefiets zit nog altijd een toerfietser is - maar ik kan mij als ik zelf onderweg ben niet aan de indruk onttrekken dat toerfietsers de verkeersregels massaal aan hun laars lappen, met name als ze zich als groep verplaatsen. Zo kom ik zelf regelmatig tegen de avond door Ouderkerk aan de Amstel en als ik dan langs de winkel van De Haan het dorp uit fiets en op het fietspad rustig bij het rode stoplicht wacht tot ik over mag steken om mijn weg langs de rustige rechteroever van de Amstel te vervolgen, herhaalt zich telkens het zelfde ritueel: groepen "wielrenners" blijven op de rijbaan, kijken wat schichtig links en rechts of er auto's aankomen, negeren vervolgens het rode licht, steken op de rijbaan de brug over de Amstel over en slaan vervolgens rechtsaf de linkeroever van de rivier op richting Klein Kalfje. Ook groepen die zich daar hebben geformeerd en Ouderkerk vanuit de andere richting naderen kruisen de brug steevast op deze manier. Automobilisten die te dichtbij komen kunnen minstens op geschreeuw rekenen maar worden vaker afgesnauwd of zelfs uitgescholden.
Ik geloof geen moment dat de beschreven situatie - die ik zonder overdrijven al honderden keren moest aanschouwen (ik werkte een tijd in Abcoude en stond dus vijf dagen in de week in de late namiddag of vooravond bij dat stoplicht te wachten) - uniek is voor die brug en ik vraag mij vaak af wie deel uitmaken van die groepen en of ze ook actief zijn in dit forum. Gedragen zij zich ook zo als ze alleen op pad zijn of is het onderdeel van het groepsgevoel cq. de groepsdruk? Voelen fietsers zich machtiger, veiliger, en/of onkwetsbaar in dergelijke groepen? Ik blijf het een bijzonder (dan wel bijzonder ergerlijk) fenomeen vinden dat mijns inziens aan de kern raakt van het slechte imago van "wielrenners".
Ik geloof geen moment dat de beschreven situatie - die ik zonder overdrijven al honderden keren moest aanschouwen (ik werkte een tijd in Abcoude en stond dus vijf dagen in de week in de late namiddag of vooravond bij dat stoplicht te wachten) - uniek is voor die brug en ik vraag mij vaak af wie deel uitmaken van die groepen en of ze ook actief zijn in dit forum. Gedragen zij zich ook zo als ze alleen op pad zijn of is het onderdeel van het groepsgevoel cq. de groepsdruk? Voelen fietsers zich machtiger, veiliger, en/of onkwetsbaar in dergelijke groepen? Ik blijf het een bijzonder (dan wel bijzonder ergerlijk) fenomeen vinden dat mijns inziens aan de kern raakt van het slechte imago van "wielrenners".
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Tja die brug gaan normale fietsers/brommers massaal over het voetpad gedeelte om niet 3 stoplichten te hebben. (2 of 3 keer een weg oversteken of stukje voetpad met hekje)
Ik heb daar trouwens ook wel eens over de rijbaan gefietst, wacht ik netjes op stoplicht om 'over te steken' en ga dan via rijbaan richting die winkel van de Haan.
Ik heb daar trouwens ook wel eens over de rijbaan gefietst, wacht ik netjes op stoplicht om 'over te steken' en ga dan via rijbaan richting die winkel van de Haan.
Je bedoelt al die fietsers - vooral scholieren - die tweemaal tussen de hekjes slalommen? Dat is inderdaad ook fout maar viel een beetje buiten het topic omdat het geen "wielrenners" zijn.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Toen ik die situatie een keer tegenkwam en er letterlijk zo'n 10 minuten over heb gedaan om die verschillende stoplichten door te komen.. toen begreep ik wel enigszins waarom ik anderen het wat pragmatischer op zag lossen. Dit is wel een vrij uitzonderlijke situatie in mijn ogen.
Uitzonderlijke situatie of niet, dat toerfietsers zich niet aan de regels houden is wel de kern van het probleem. Er is altijd wel een argument te bedenken om je niet aan de verkeersregels te houden, maar je niet aan de regels houden is wel de hoofdreden van de toegenomen agressie tegen mensen op een racefiets.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Deels eens. Maar waarom geldt deze consequentie grotendeels alleen voor wielrenners?Erik schreef: ↑30 jun 2017 12:50 Uitzonderlijke situatie of niet, dat toerfietsers zich niet aan de regels houden is wel de kern van het probleem. Er is altijd wel een argument te bedenken om je niet aan de verkeersregels te houden, maar je niet aan de regels houden is wel de hoofdreden van de toegenomen agressie tegen mensen op een racefiets.
Als je een situatie hebt waarbij de wielrenner zich wel netje an de regels houdt, en de andere weggebruiker niet helemaal, dan is het toch vaak de wielrenner die alsnog een bak stront over zich heen krijgt. ik heb het zelf meermaals meegemaakt dat ouderen op e-bikes schrikken wanneer je ze passeert met iets hogere snelheid dan zijzelf. Of dat automobilisten kwaad worden als je op een 60-weg niet snel genoeg aan de kant gaat voor ze, en ze dus niet met tegen de 100 voorbij kunnen razen. En zo zijn er nog legio voorbeelden.
En waarom is de agressie bijna nooit tegen andere weggebruikers? Bijna iedereen misdraagt zich toch in het verkeer. Toch zie je bijna alleen op de snelweg, bij automobilisten onder elkaar iets vergelijkbaars.
Ouderen die niet meer kunnen meekomen, en daardoor voor gevaarlijke situaties zorgen, of pubers die alleen maar gefocust op hun smartphone zijn, of moeders met kleine kinderen in hun auto (en een smartphone), die ook nog eens altijd haast hebben. Allemaal blijven ze meestal buiten schot, terwijl ik als solitaire (redelijk nette) wielrenner bijna elke rit wel eens te maken krijg met een vorm van agressie tegen wielrenners.
Rare redenatie. Volgens mij zijn een paar verkeerde aansluitingen in je hoofd de hoofdreden van agressie tegen mensen op een racefiets.Erik schreef: ↑30 jun 2017 12:50 Uitzonderlijke situatie of niet, dat toerfietsers zich niet aan de regels houden is wel de kern van het probleem. Er is altijd wel een argument te bedenken om je niet aan de verkeersregels te houden, maar je niet aan de regels houden is wel de hoofdreden van de toegenomen agressie tegen mensen op een racefiets.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6253
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Nee,automobilisten worden niet boos op andere automobilisten in het algemeen, omdat ze zelf tot die groep behoren...
Wel natuurlijk op de subgroep vw golf rijders, of audi rijders, of de bejaarden achter het stuur. Overigens is het ook een vorm van perceptie dat alleen wielrenners de zak zouden zijn. Scholieren zonder verlichting en slecht zichtbaar zijn dat net zo goed. En bezorgscootertjes ook.
Het is misschien vervelend om te ervaren als wielrenner... Maar zielig in een hoekje gaan zitten huilen heeft geen nut. Accepteren, en je er niet gek door laten maken is beter. En qua veiligheid en gedrag kan je voor jezelf in ieder geval zorgen dat je je sociaal gedraagt en anticipeert op mogelijke situaties om je heen.
Wel natuurlijk op de subgroep vw golf rijders, of audi rijders, of de bejaarden achter het stuur. Overigens is het ook een vorm van perceptie dat alleen wielrenners de zak zouden zijn. Scholieren zonder verlichting en slecht zichtbaar zijn dat net zo goed. En bezorgscootertjes ook.
Het is misschien vervelend om te ervaren als wielrenner... Maar zielig in een hoekje gaan zitten huilen heeft geen nut. Accepteren, en je er niet gek door laten maken is beter. En qua veiligheid en gedrag kan je voor jezelf in ieder geval zorgen dat je je sociaal gedraagt en anticipeert op mogelijke situaties om je heen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
@InfinitoGB: Op zich ben ik het met je eens, maar ik denk dat 'wij' wat dit betreft vooral het slachtoffer zijn van het gedrag van een minderheid (vooral de beruchte groepen) en het feit dat we door het type fiets en de kleding die we dragen makkelijk aanwijsbaar zijn. De andere groepen die je noemt hebben daar minder last van, volgens mij omdat de agressieve automobilisten zich daar makkelijker mee identificeren. Wij vallen op en zijn daardoor de klos. Dat praat het gedrag niet goed, maar is volgens mij wel een verklaring.
@53x11: Agressie in het verkeer is nooit goed te praten, waar het me om gaat is hoe we aan dat beroerde imago komen en daar heeft het gedrag van een bepaalde categorie toerfietsers zeker wat mee te maken. En misschien dat er bij mij dan ook aansluitingen verkeerd zitten, maar ik word heel giftig van groepen die met dik boven de dertig over een toeristisch fietspad scheuren en het overige fietsverkeer aan de kant schreeuwen. Voor die gasten die het feit dat ze naderen aankondigen met 'Aan de kant!!!!!' of 'Achter!!!!' ga ik dus ook niet meer opzij. Ze gaan maar mooi in de ankers.
Maar goed, ik heb een bel, rij niet door rood en wel op het fietspad en haal heel erg rustig (bij kinderen als het nodig is bijna stapvoets) in. Of het alleen daardoor komt weet ik niet, maar ik heb eigenlijk nooit last van agressie, op het bekende 'Heb je geen bel??' als mensen te gezellig zitten te kletsen na. Als ik dan echter nog even heel nadrukkelijk bel, levert dat meestal een excuus op en ik heb ook al heel wat bedankjes van ouders en hondenbezitters gehad.![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
@53x11: Agressie in het verkeer is nooit goed te praten, waar het me om gaat is hoe we aan dat beroerde imago komen en daar heeft het gedrag van een bepaalde categorie toerfietsers zeker wat mee te maken. En misschien dat er bij mij dan ook aansluitingen verkeerd zitten, maar ik word heel giftig van groepen die met dik boven de dertig over een toeristisch fietspad scheuren en het overige fietsverkeer aan de kant schreeuwen. Voor die gasten die het feit dat ze naderen aankondigen met 'Aan de kant!!!!!' of 'Achter!!!!' ga ik dus ook niet meer opzij. Ze gaan maar mooi in de ankers.
Maar goed, ik heb een bel, rij niet door rood en wel op het fietspad en haal heel erg rustig (bij kinderen als het nodig is bijna stapvoets) in. Of het alleen daardoor komt weet ik niet, maar ik heb eigenlijk nooit last van agressie, op het bekende 'Heb je geen bel??' als mensen te gezellig zitten te kletsen na. Als ik dan echter nog even heel nadrukkelijk bel, levert dat meestal een excuus op en ik heb ook al heel wat bedankjes van ouders en hondenbezitters gehad.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells