Eigenlijk niet vandaag, maar alweer twee hele weken geleden....
Op 23 september naar San Francisco gevlogen om samen met mijn vriendin een rondreis van drie weken te doen door Californie, Nevada, Utah en Arizona. En omdat de koffer nog best wat ruimte over had, maar fietsschoenen en broekje en shirtje meegenomen. Misschien kon ik nog een keer een fiets huren voor een paar uurtje (als de misses instemt natuurlijk).
Ik wist dat als het ging gebeuren dit aan het eind van de vakantie in de buurt van Los Angeles of Monterey moest zijn.. Dus ik moest wel geduld hebben! Maar toen ik met mijn vriendin een camping in Buellton Californie had betrokken voor een paar nachten wist ik dat het kon! Dus bij de eerste de beste fietsenzaak in het nabijgelegen Solvang alles geregeld voor de dag erna!
Op vrijdag 9 oktober kon ik de fiets ophalen bij Dr J's bikeshop (eventueel een aanrader), een specialized Tarmac. Een carbon fiets, dat was nieuw voor mij kon ik daar mooi kennis mee maken. Ik wil in januari immers een carbon racer aan gaan schaffen. Er zaten ook twee bidons bij, en ik wist dat ik die echt heel hard nodig ging hebben! De zaak was helaas pas om 9 uur open want het zou heel warm worden en ik had wel eerder weg willen gaan. Nadat de fiets nagenoeg goed afgesteld was ben ik op weg gegaan. Op aanraden van de eigenaar van de zaak ging ik Foxen Canyon fietsen. heen en terug ongeveer 80km over dezelfde weg dus was een mooie afstand om mijn vriendin tevreden te houden.
Vanuit Solvang twee stoplichten, ik merkte bij het wegrijden dat het Carbon heerlijk strak reageerde en op het mindere wegdek dat het ook nog zeer comfortabel is. Het eerste doel was het dorpje Los Olivos ongeveer 10km fietsen en een mooi stuk om te wennen aan de fiets. De weg liep al iets omhoog dus de benen werden wel gelijk een beetje getest. Ook wennen waren de vele stopborden op de gelijke kruisingen. Hier moet je in de VS echt stoppen (ja ten koste van een boeten). Dus ook met de fiets deed ik dat bijna helemaal
Echter waren de paar automobilisten zo vriendelijk mij door te laten rijden, dus uitklikken was niet nodig. Vanuit Los Olivos moest ik vervolgens een klein stukje op een vrij grote weg rijden (california highway 154). Echter had deze weg echt een enorme vluchtstrook die zeer goed te fietsen was. Vanaf deze weg zag ik al een zeer duidelijk bord met Foxen Canyon! Mooi mijn doel vandaag, dus ik rechtsaf op Foxen Canyon road, de weg op die nog steeds geleidelijk omhoog liep. Hier geen vluchtstrook meer en dus afwachten hoe vriendelijk de automobilisten zijn. Dat viel alleszins mee, inhalen ging alleen als het mogelijk was en met een zeer ruime boog. Ook was de weg zeer rustig, dat scheelde vast! Na een totaal 15km was ik boven op klein hobbeltje toch een paar stukken 7% of meer klimmen. Een kleine afdaling volgde en ik zag mijn garmin route aangeven dat ik bijna naar rechts moest.
Dus rechtsaf vervolgde ik mijn weg op Foxen Canyon Road, het asfalt was prima. Niet super maar over het algemeen weinig kuilen en scheuren. Nadat de weg eerst licht omhoog liep ging het na ongeveer 20km fietsen iets stijler omhoog. Ik wist dat ik onderweg was naar mijn hoogste punt, ongeveer 470 meter. De weg vlakte wat af en aangezien de temperatuur flink aan het oplopen was (bijna 30 graden om 10 uur) twijfelde ik of mijn route uitrijden een goed idee zou zijn. Toch de afdaling de andere kant op ingezet, wat een goed idee! Een kleine kilometer afdalen over 7 tot 8% over het beste asfalt wat ik die dag zou zien! En de remmen waren gelukkig niet nodig want deze B-merk remmen wilde ik niet graag proberen, de weg was breed en overzichtelijk super! Maar goed, toch besloten de route aan te passen en dus ben ik onderaan vrij snel omgedraaid om het mooie wegdek weer te klimmen. En na 26km was ik voor de tweede keer op het hoogste punt. Na een lang stuk afdalen, voornamelijk 1-4% weer linksaf geslagen en volgde een klein klimmetje.
Ongeveer 70 hoogtemeters verder ging het weer de afdaling in en moest ik toch gaan nadenken hoelang ik wilde fietsen want anders zou ik wel erg vroeg terug zijn... Dus besloten een rondje in te bouwen. Vanaf Foxen Canyon Road ben ik weer de California Highway 154 aldaar gaan volgen. Die liep stiekem nog best verraderlijk omhoog. Ik wist dat ik voor de cruising met de highway US-101 rechtsaf kon om uiteindelijk weer op Foxen Canyon Road uit te komen dus zo geschiedde! Tussen het dorre Californische landschapen en onder de brandende zon fietste ik vrolijk genietend verder. Af en toe langs groene wijnranken waar de grondeekhoorns in grote getalen rondliepen te struinen. Geweldig om te zien!
Omdat mijn rondje niet te lang moest worden sloeg ik rechtsaf om opnieuw de kleine 70 hoogtemeters te klimmen toen ik daarboven was had ik ongeveer 50km afgelegd en de 70 wilde ik wel halen vandaag. Het was inmiddels ongeveer 35 graden... Na de (vals platte) afdaling stak ik nu de California Highway 154 over omdat daar wel een kort leuk klimmetje lag met een aantal haarspeld bochten. Ballard Canyon Road, het waren een paar zeer steile haarspeldbochten. Vervolgens volgde een kleine 10km glooiend tussen door weilanden en groene wijnranken. Vervolgens kwam ik weer in Solvang en helaas had ik pas 65km achter de rug. Dus een kleine rondje naar het dorp om een fietspad op te pakken richting het dorpje Santa Ynez te rijden. Dit was een mooi fietspad maar ik reed er een klein stukje, ver genoeg om met het terug rijden naar de bikeshop de 70km te halen.
Om nagenoeg precies 12uur was ik weer terug bij Dr. J's bikeshop. Ik heb de fiets ingeleverd, even kort staan praten, koud water gedronken en ik wilde al weggaan. Tot ik aan de bidons dacht, en vroeg of ik die mocht houden... En ja, die hoorden erbij en waren van mij, dus een mooi souvenirtje van een leuke en warme rit. En natuurlijk zorgde dat ik terug ging naar de camping, de misses weer blij dat ik heel terug was en lekker Amerikaanse pannekoeken gegeten voor de lunch!
Al met al was het een hele bijzonder ervaring, vooral door een combinatie van de hitte, de bijzondere omgeving en het onverwacht goed fietsbare Californie. Voor iedereen die er ooit eens komt zeker een aanrader!
https://www.strava.com/activities/412929360
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...