Wilier
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 08 dec 2012 19:12
In het verleden heb ik het vaker over de Izoard gehoord.
Het kan natuurlijk meerdere andere oorzaken betreffen;
Vorkpijp aan de lange kant zorgt voor instabieliteit.
Speling op het balhoofd.
Te lange stuurpen.
Mensen, begrijp mij goed..ik probeer een reden te verzinnen! Maar aan de wielen kan het in ieder geval niet liggen!
Het kan natuurlijk meerdere andere oorzaken betreffen;
Vorkpijp aan de lange kant zorgt voor instabieliteit.
Speling op het balhoofd.
Te lange stuurpen.
Mensen, begrijp mij goed..ik probeer een reden te verzinnen! Maar aan de wielen kan het in ieder geval niet liggen!
ik rijd een izoard xxl, met shamal en conti4000
op slecht wegdek (zuid frankrijk) met hoge snelheid merk je dat het frame minder 'vergeeft'
maar stabiel blijft het ding eigenlijk altijd wel
ietsje minder bandenspanning maakt de combinatie dan wel 'makkelijker' te sturen
het beschreven stuurgedrag lijkt mi meer op een onjuiste zit/ stuurcombinatie
de fiets de bocht door moeten 'duwen' lijkt op te lange stuurpen
op slecht wegdek (zuid frankrijk) met hoge snelheid merk je dat het frame minder 'vergeeft'
maar stabiel blijft het ding eigenlijk altijd wel
ietsje minder bandenspanning maakt de combinatie dan wel 'makkelijker' te sturen
het beschreven stuurgedrag lijkt mi meer op een onjuiste zit/ stuurcombinatie
de fiets de bocht door moeten 'duwen' lijkt op te lange stuurpen
Ik reed een Izoard zonder spacers en een stuurpen van 11cm en hoogteverschil zadel/stuur was 9 cm (bij een L frame) en ondervond de instabiliteit met verschillende wielsets. Dus: lag inderdaad niet aan de wielen, maar ook niet aan te lange vorkpijp of stuurpen of foute zit/stuur combi. Eventueel dus speling op balhoofd, maar dat was het zeker niet, dat had ik wel gemerkt. Dus kunnen we die ook wegstrepen .bij het ontrafelen van dit raadsel (en wellicht concluderen dat in ieder geval sommige izoard frames in de periode voor 2010 te slap waren voor hogere snelheden). Voor de goede orde, de instabiliteit zat bij mij duidelijk aan de achterkant, het leek soms wel of het achterwiel los zat.
Ik heb slechts 2 spacers tussen stuurpen en stuur maar wel een lange? 12cm stuurpen (ITM 101 full carbon), lijkt me een sterke. Ik rijdt op een L frame en ben zelf 1,83 en ca 80kg. Als ik in de polder rijdt of bergop kun je staan en aan het stuur trekken wat je wilt maar de fiets geeft geen krimp. Speling in het balhoofd had ik ook vast opgemerkt dus ook dit sluit ik uit. Het gevoel wat ik had is bij hogere snelheden, downhill, dat de fiets af en toe zomaar een halve meter opzij uit het spoor raakte, alsof je zware zijwind hebt, maar ik had geen wind en ook geen gaten in de weg! Bij de Izoard had ik precies hetzelfde gevoel maar dan met 'oude' mavics. Ik kan wel meegaan in het verhaal dat de R0 lichter is en dus gemakkelijker opzij gaat. In ieder geval heb ik een afspraak met Math Salden dat deze de fiets gaan nakijken en evt. opsturen.
PS. vond nog een aardig link waarin staat dat het te maken kan hebben met de 'trail' oftewel naloop, welke inderdaad groot is bij Wilier.
http://www.cyclingtips.com.au/2011/03/s ... -its-head/" onclick="window.open(this.href);return false;
PS. vond nog een aardig link waarin staat dat het te maken kan hebben met de 'trail' oftewel naloop, welke inderdaad groot is bij Wilier.
http://www.cyclingtips.com.au/2011/03/s ... -its-head/" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
de speedwobble is een bekend fenomeen uit mn. de motorfiets racerijPluis schreef:Ik heb slechts 2 spacers tussen stuurpen en stuur maar wel een lange? 12cm stuurpen (ITM 101 full carbon), lijkt me een sterke. Ik rijdt op een L frame en ben zelf 1,83 en ca 80kg. Als ik in de polder rijdt of bergop kun je staan en aan het stuur trekken wat je wilt maar de fiets geeft geen krimp. Speling in het balhoofd had ik ook vast opgemerkt dus ook dit sluit ik uit. Het gevoel wat ik had is bij hogere snelheden, downhill, dat de fiets af en toe zomaar een halve meter opzij uit het spoor raakte, alsof je zware zijwind hebt, maar ik had geen wind en ook geen gaten in de weg! Bij de Izoard had ik precies hetzelfde gevoel maar dan met 'oude' mavics. Ik kan wel meegaan in het verhaal dat de R0 lichter is en dus gemakkelijker opzij gaat. In ieder geval heb ik een afspraak met Math Salden dat deze de fiets gaan nakijken en evt. opsturen.
PS. vond nog een aardig link waarin staat dat het te maken kan hebben met de 'trail' oftewel naloop, welke inderdaad groot is bij Wilier.
http://www.cyclingtips.com.au/2011/03/s ... -its-head/" onclick="window.open(this.href);return false;
het gelinkte artikel geeft niet echt de oorzaken,
maar alleen wat randvoorwaarden, zoals een relatief slap frame of misalignment van de wielen.
om een speedwobble te verkrijgen zal je vooral zijdelingse trillingen in het frame moeten introduceren.
denk hier dus vooral aan banden slijtage/ spanning.
mijn inschatting is dat een fietsframe te lang is om een echte wobble te krijgen (door de lage eigenfrequentie):
de beschreven voorvallen zou ik meer zoeken in omstandigheden als asfalt/ los grind etc.
danwel wielspeling.
het ervaren van 'beweging' heeft uiteindelijk toch van doen met speling of vervorming
Ja, ik had de izoard 2 jaar geleden in de Eifel gereden en boven de 60 wilde deze niet meer rechtuit. Er bleek ook een scheurtje in de overgang zadelbuis/bovenbuis te zitten. Kreeg daarna van Salden een GT onder garantie. Met de GT in oktober in de Vogezen gereden maar deze voelde boven de 60 net zo onzeker, hij lijkt niet te 'sporen'. Ik heb alle onderdelen overgezet maar wel nieuwe wielen Fulcrum R0 in de GT gezet. Misschien dat Salden bij de GT iets kan vinden als ik bij ze langsga.amclassic-fan schreef:Heb je dus zowel bij de Izoard als de Gran Turismo dit probleem?
De beste manier om uit een speedwobble te komen is gas erop zetten, maw je moet dus extra versnellen. Dat vergt wel enige moed dus...vooral omdat er al een instabiliteit in het frame aanwezig is.jsp64 schreef:de speedwobble is een bekend fenomeen uit mn. de motorfiets racerijPluis schreef:Ik heb slechts 2 spacers tussen stuurpen en stuur maar wel een lange? 12cm stuurpen (ITM 101 full carbon), lijkt me een sterke. Ik rijdt op een L frame en ben zelf 1,83 en ca 80kg. Als ik in de polder rijdt of bergop kun je staan en aan het stuur trekken wat je wilt maar de fiets geeft geen krimp. Speling in het balhoofd had ik ook vast opgemerkt dus ook dit sluit ik uit. Het gevoel wat ik had is bij hogere snelheden, downhill, dat de fiets af en toe zomaar een halve meter opzij uit het spoor raakte, alsof je zware zijwind hebt, maar ik had geen wind en ook geen gaten in de weg! Bij de Izoard had ik precies hetzelfde gevoel maar dan met 'oude' mavics. Ik kan wel meegaan in het verhaal dat de R0 lichter is en dus gemakkelijker opzij gaat. In ieder geval heb ik een afspraak met Math Salden dat deze de fiets gaan nakijken en evt. opsturen.
PS. vond nog een aardig link waarin staat dat het te maken kan hebben met de 'trail' oftewel naloop, welke inderdaad groot is bij Wilier.
http://www.cyclingtips.com.au/2011/03/s ... -its-head/" onclick="window.open(this.href);return false;
het gelinkte artikel geeft niet echt de oorzaken,
maar alleen wat randvoorwaarden, zoals een relatief slap frame of misalignment van de wielen.
om een speedwobble te verkrijgen zal je vooral zijdelingse trillingen in het frame moeten introduceren.
denk hier dus vooral aan banden slijtage/ spanning.
mijn inschatting is dat een fietsframe te lang is om een echte wobble te krijgen (door de lage eigenfrequentie):
de beschreven voorvallen zou ik meer zoeken in omstandigheden als asfalt/ los grind etc.
danwel wielspeling.
het ervaren van 'beweging' heeft uiteindelijk toch van doen met speling of vervorming
MVG Arno
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dan is de kans dat je zelf de oorzaak bent vrij groot. Met de stijfheid van de huidige frames komt 't eigenlijk zelden meer voor. Als je zelf (onbewust) gaat trillen dan wil de fiets wel mee gaan trillen.Pluis schreef:Ja, ik had de izoard 2 jaar geleden in de Eifel gereden en boven de 60 wilde deze niet meer rechtuit. Er bleek ook een scheurtje in de overgang zadelbuis/bovenbuis te zitten. Kreeg daarna van Salden een GT onder garantie. Met de GT in oktober in de Vogezen gereden maar deze voelde boven de 60 net zo onzeker, hij lijkt niet te 'sporen'. Ik heb alle onderdelen overgezet maar wel nieuwe wielen Fulcrum R0 in de GT gezet. Misschien dat Salden bij de GT iets kan vinden als ik bij ze langsga.amclassic-fan schreef:Heb je dus zowel bij de Izoard als de Gran Turismo dit probleem?
-
- Forum-lid
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 08 dec 2012 19:12
Even m'n hart luchten... Gister voor het eerst op mijn nieuwe cento sr gereden..even een +-70 km door de utrechtse heuvelrug.
Nou was ik hiervoor al een mortirolo, een cento en een cento uno superleggera gewend, maar wat voor een genot is dit zeg!!! Wat een verschrikkelijk lekkere stijve fiets.
Heerlijk hoor je die wind langs het frame suizen en bij het versnellen terwijl je in het zadel zit voel je alleen maar snelheid uit die fiets komen..
Ik baalde er gewoon van dat ik s'middags mijn vrouw beloofd had te gaan shoppen en daarom pas mijn fiets vanmorgen schoon kon maken...dat had die(de fiets) niet verdiend...
Ik ben spontaan nog meer gaan houden van m'n fietsje
Nou was ik hiervoor al een mortirolo, een cento en een cento uno superleggera gewend, maar wat voor een genot is dit zeg!!! Wat een verschrikkelijk lekkere stijve fiets.
Heerlijk hoor je die wind langs het frame suizen en bij het versnellen terwijl je in het zadel zit voel je alleen maar snelheid uit die fiets komen..
Ik baalde er gewoon van dat ik s'middags mijn vrouw beloofd had te gaan shoppen en daarom pas mijn fiets vanmorgen schoon kon maken...dat had die(de fiets) niet verdiend...
Ik ben spontaan nog meer gaan houden van m'n fietsje
Foto ????wilierSven schreef:Even m'n hart luchten... Gister voor het eerst op mijn nieuwe cento sr gereden..even een +-70 km door de utrechtse heuvelrug.
Nou was ik hiervoor al een mortirolo, een cento en een cento uno superleggera gewend, maar wat voor een genot is dit zeg!!! Wat een verschrikkelijk lekkere stijve fiets.
Heerlijk hoor je die wind langs het frame suizen en bij het versnellen terwijl je in het zadel zit voel je alleen maar snelheid uit die fiets komen..
Ik baalde er gewoon van dat ik s'middags mijn vrouw beloofd had te gaan shoppen en daarom pas mijn fiets vanmorgen schoon kon maken...dat had die(de fiets) niet verdiend...
Ik ben spontaan nog meer gaan houden van m'n fietsje