Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Kuota

enzoferrari
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2011 11:21

enzoferrari 18 jun 2014 10:46

Totale lengte is 1.93m, binnenbeenlengte heb ik nog niet opgemeten. Ik rij nu op maat 60.

De website die jij aangeeft had ik ook gevonden, maar dan kom ik nog altijd duurder uit dan de volledige fiets te kopen: http://xbikes.be/2013-kharma/1285-2013- ... tegra.html

Bij Salden heb ik het 2013 frame gevonden aan 799€ (http://www.salden.nl/nl/fietsen-en-fram ... -2013.html), maar helaas niet meer in mijn maat.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 jul 2014 21:04

Aangezien ik het wel leuk vind fietsen op te bouwen (bij mijn mtb heb ik dat ook een aantal jaren geleden gedaan), zit ik toch eens om me heen te kijken naar een ander racefiets frame. De laatste 2 jaar fiets ik veel meer op de racefiets en ik wil wel eens wat anders na 2 jaar (althans frame only voorlopig). Andere voorderailleur moet er wel komen en andere BB of BB adapter. Nu er aanbiedingen zijn bij Mat Salden van Kuoto, juist ook in kleine maten, trekken die frames me toch ook wel erg. Ik vind de Kuraro als semi-Aero frame erg mooi...

Maar nu vraag ik me af. Zijn de maten voor de Kharma de Kuraro nu vergelijkbaar. Als ik van de Kharma een XS nodig zou hebben, is dat dan bij de Kuraro dan ook een XS. De XS van de Kharma ligt wat dichter bij de XS van mijn Merida, althans voor een groot deel, want de geometrie is totaal anders. Als de maat maar goed, want aan een geometrie wen ik verder wel snel. Fiets verder op de mountainbike en strandfiets, die ook anders aanvoelen dan mijn Merida... Na een kilometer ben ik daar ook weer aan gewend.

Huidige Merida (ik heb een XS, 47cm frame, ben 1.65m met een BBL van 72cm):
Afbeelding

Kuota Kharma:
Afbeelding

Kuota Kuraro:
Afbeelding

Op mijn Merida Race Lite in maatje XS kan ik uren fietsen zonder problemen. Maar ook die fiets heb ik op de gok gekocht toen. Ik vind de Kuraro mooier (maar is ook duurder). Op de website zie ik ook niet 1, 2, 3 of die frames ook gewoon bedoeld zijn voor mechanisch schakelen... Volgens is er namelijk ook een Di2 versie.
Laatst gewijzigd door Suntoro op 06 jul 2014 22:30, 4 keer totaal gewijzigd.

krokie
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 06 jul 2014 21:56

Zoals ik het kan zien lijkt de Merida groter te vallen. De Kuota's vallen wat korter lijkt het, volgens mij heb je eerder een S nodig van Kuota (vergelijk de reach, bovenbuis en balhoofd maar eens). Kuraro S komt dan meest in de buurt denk ik. De Kharma is wat relaxter (korte reach) de Kurraro ietsje langer (gestrekter),
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 jul 2014 22:07

Ok, thanks...

Als dat zo is en bij de Kuraro en voor een S moet gaan en geen XS dan moet ik wel voor de Kuraro bij Mat Salden gaan. S is er voor de Kharma niet meer op voorraad voor de aanbiedings prijs... Had eerder het idee dat ik tussen de XS en S moest zitten, want wil zeker niet te lange bovenbuis hebben. Omdat ik ook korte armen heb. En geen 80mm pen wil monteren ofzo... 90mm zoals ik nu heb vind ik prima, al bepaalt de balhoofdhoek ook wel je stuurgedrag.

Mij allereerste racefiets in 1999 (een Gazelle Vuelta 43cm, slooping frame, was te lang). Ook nog met een 90mm pen.

Echter wordt er veel kleinere maten gerommeld met de geometrie, waardoor diverse hoeken niet meer zijn zoals het frame oorspronkelijk is ontworpen....

Eerlijk gezegd krijg ik nu ook steeds meer zin in een Kuraro als er niets anders op mijn pad komt... Maar twijfel dan nog over XS of S.

krokie
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 06 jul 2014 22:12

Als je nu al 90 mm hebt (erg kort) dan zou ik wel uitkijken. Dan kun je voor een iets kortere bovenbuis kiezen dan wat je nu hebt.
Hoe lang ben je?
Wat je kunt doen is even hierlangs gaan http://www.competitivecyclist.com/Store ... orBike.jsp
Kijk even wat daar uitkomt. Dat klopte bij mij wel aardig.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 jul 2014 22:29

Overigens zag ik dat ik 2x de geometrie van de Kharma had geplaatst... Kuraro is heel anders ontworpen, dus die zitbuis heeft een andere lengte dan de Kharma in dezelfde maat.

Verder zat die 90mm pen standaard op mijn Merida fiets.... Op maat S zat een 100mm pen, maar op mijn maatje XS een 90mm pen. In kleine maten doen ze altijd van alles, net zoals dat er ook op 170mm cranks op mijn fiets zaten... Ik weet niet of een te klein frame erg is.

Ik begreep dat Cavendish ook altijd (behalve nu dan niet meer) een kleiner frame gebruikt voor zijn lengte... Maar er zit wel altijd een gigantische stuurpen op...

Meting bij Competive Cycle zegt Top Tube 51 cm, Zitbuis 48 cm... Dat klopt aardig, want aan die waardes kwam ik ook toen ik mijn Merida ging kopen...Al weet ik niet of ik nu nauwkeurig genoeg gemeten heb...
Laatst gewijzigd door Suntoro op 06 jul 2014 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

krokie
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 06 jul 2014 22:36

Inderdaad profs zitten graag lang en diep. Zitbuis is niet relevant. Ik kijk altijd naar horizontale bovenbuis en balhoofdbuis. Die bepalen de daadwerkelijke grootte.De Reach zou dat ook moeten doen. Als je wat relaxter wilt zitten dan is een grotere balhoofd prettiger (dus een grotere maat) Ikzelf heb een maatje L van Kuota voor een XL verruild. Nu heb ik minder spacers nodig en zit iets relaxter, wel met een 1 cm kortere.pen. De verschillen zijn niet dramatisch tussen de maten.
Ik zou die sizing tool eens doorlopen.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 jul 2014 23:03

Ik denk dat je gelijk hebt en voor een Kuraro in maat S moet kiezen... Maar ik wil ook niet op mijn tenen hoeven te staan wanneer ik niet op de fiets zit. Bij mijn mountainbike frame, 3 jaar geleden, twijfelde ik ook tussen maat XS en S. Wilde een maat ertussen, maar heb toen ook voor maat S gekozen op advies van de winkel. Die fietst goed, maar is wat minder speels. Moeilijker op zijn achterwiel te rijden, dan mijn maat kleinere vorige mountainbike...

Een racefiets hoeft sowieso niet speels te zijn, maar alleen goed te zitten....

Over welke sizing tool heb je het? Op competitive cyclist zie ik 3 fits, de French Fit, de Competive Fit en de Eddy Fit...

Maar eerlijk gezegd vind ik de Kharma ook nog steeds wel mooi om te zien ook... Scheelt toch ook nog wel wat geld voor andere upgrades...
Laatst gewijzigd door Suntoro op 06 jul 2014 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

krokie
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 06 jul 2014 23:16

competitive fit, die komt bij mij redelijk overeen met hoe ik nu zit, je kunt altijd wat spelen links en rechts.
Ik heb de Kebel gehad, voorloper van de Kuraro. ik vond dat een heerlijk frame.
Heeft die niet een zadelpen waarbij je het zadel in tijdrit positie kan zetten? (dan zou ik ook nog een goed argument voor een nieuw frame hebben :-)
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 jul 2014 23:24

Ok, ja Competitive heb ik gedaan. Ik kom aan 51cm top tube en dus 48cm seat tube, daarom twijfel ik of dat wel goed is. Maar t.o.v. mijn Merida fiets lijkt de Kuraro in S goed te zijn, al is die slecht te vergelijken ermee. Bij de Kharma zou ik dan dus wel voor een XS moeten gaan? De reach is overigens bij de Kuoto's een stukje korter dan op mijn huidige fiets, dus sowieso zal hij anders aanvoelen.

Ja, bij de Kuraro kun je de zadelpen omkeren. :) Dus normaal met lichte set-back en tijdrit/triathlon stand. Zadelpen, en balhoofd zitten bij het frame zoals ik het lees bij Mat Salden...

Gebruikersavatar
Zeeuw54
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 10 aug 2013 19:56
Locatie: Heinkenszand

Gebruikersavatar Zeeuw54 13 jul 2014 09:29

Gisteren even bij de plaatselijke wielerspecialist binnen gelopen, zag onderstaande fiets.
Het is een Kuota Korsa met de nieuwe 105 groep en Speed AL wielen. Vind hem erg mooi en ben van plan hem te bestellen als de geometrie van de fiets bij mij past.
Heeft iemand ervaring met Speed AL wielen en welke framemaat zou bij mij passen?
Mijn meetgegevens zijn alsvolgt;

Inseam: 87 cm
Trunk: 58,5 cm
Forearm: 35 cm
Arm: 62,8 cm
Thigh: 65,7 cm
Lower Leg: 56,8 cm
Sternal Notch: 145 cm
Total Body Height: 176 cm

Heb zelf in de geometrie tabellen van Kuota gekeken, maar kom er niet goed uit, misschien heeft iemand een goed advies.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Afbeelding
Ridley Fenix C20- 2015 / MBK Super Mirage 105 / Giant XTC
Als je blijft trappen, kom je vooruit !

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 15 jul 2014 10:04

Wellicht zou dat een 50cm of 52cm Korsa kunnen zijn met jouw lengte, maar heb je al eens bij Competive Cycle gekeken en wat daar uit komt... http://www.competitivecyclist.com/Store ... orBike.jsp (die heb ik zelf namelijk wel bezocht en heb nu ook voor een XS maatje gekozen voor mezelf).

Verder zou je de maten van je oude fiets eens op kunnen meten. Maar als die heel erg oud is heb je daar misschien ook niet zoveel aan of als het nooit een goede fiets voor je is geweest. Als het een goede LBS is, zal hij je ook zeker wel kunnen helpen...

Plaats reactie