Retro / oudere fietsen
De Ambrosio naven komen bij Novatec vandaan. De Italiaanse naam zal mij worst zijn, ik noemde ze enkel omdat ik weet dat o.a. Wiggle ze verkoopt en van de "kale" Novatec versie ken ik geen verkooppunt. De "Formula" ken ik niet.theodorocampagnolo schreef:http://www.formulahubs.com/products_p01 ... =10&sid=11timo2.0 schreef: Ga dan voor Ambrosio Zenith]
De gelijkenis is treffend!
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
-
- Forum-lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 06 jul 2011 21:52
Soma Highway one is je stuur. Compact, in 26.0 en allerhande breedtes in swart of glanzend. Heb hem zelf ook besteld.Hanz Bé schreef:Ik denk dat ik toch deze kant opga. Straks thuis kijken of het Ritchey-classic stuur vrij is van montage sporen, zodat ik het kan retourneren. En dan een passende Quill- stuur combi zoeken. (Wel lastig omdat ik graag een compact stuur wil.) Scheelt waarschijnlijk veel frustratie.
Ik ben bezig een modern stuur op m'n Koga te zetten omdat het oude stuur me te smal was en niet lekker beetpakte, ik heb liever een stuur met wat kortere reach en kleinere drop. Na veel zoeken (overal uitverkocht in 44cm alu) een Ritchey stuurbocht en stuurpen gevonden. Die heb ik bevestigd aan een BBB ahead adapter, die kun je diep of minder diep in het frame steken door de geklemde spacers te verwijderen of weer toe te voegen, zolang er maar genoeg van de adapter in de vork verdwijnt zoals altijd, zie foto 1. Daarna kun je de geklemde spacers voorzien van nog een laag spacers (foto 2).Hanz Bé schreef:[
Vraagje aan de technisch experts... Kun je een ahead-adapter veilig monteren met een soort spacer? Ik heb een passend Alu busje liggen wat de boel zo'n 2,5 centimeter omhoog haalt. Zou veel kunnen helpen!
Deze adapter is verkrijgbaar in twee maten, ik had de smalste nodig. De buitenste laag spacers is dus 1 inch en ik had een vulbuisje nodig tussen de stem (1.1/8 inch) en de adapter (1 inch)
Ik moet deze optie misschien toch maar proberen. Heb hetzelfde Ritchey stuur + voorbouw liggen, en met name dit compacte stuur is erg prettig. In 26mm klemmaat is zo'n compact stuur nauwelijks te vinden. M.u.v. wat liegebeest dan noemt. En zo te zien hou je met 2,5 á 3 cm spacers voldoende ruim klemming over in de vork.
Edit: ik neem aan dat ik voor mijn 1 inch- vork de 25,4-22,2mm variant moet hebben? Zitten daar dan ook alle vulbussen bij om de ritchey classic stuurpen te monteren?
Edit: ik neem aan dat ik voor mijn 1 inch- vork de 25,4-22,2mm variant moet hebben? Zitten daar dan ook alle vulbussen bij om de ritchey classic stuurpen te monteren?
-
- Forum-lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 06 jul 2011 21:52
Ik ben juist van deze setup af, grappig (weliswaar met een zelf gepolijste fsa drop bar€
Ik had zo'n adapter bij de decathlon vandaan voor 10 euro. Lijkt er op, alleen zou die juist geschikter zijn als je wat minder spacers wilt. Hij heet daar oveigens verlenger, maar je kunt hem op meerdere manieren gebruiken (1" of 1 1/8", verlenger of ahead op een klassiek balhoof zoals hier)
Ik had zo'n adapter bij de decathlon vandaan voor 10 euro. Lijkt er op, alleen zou die juist geschikter zijn als je wat minder spacers wilt. Hij heet daar oveigens verlenger, maar je kunt hem op meerdere manieren gebruiken (1" of 1 1/8", verlenger of ahead op een klassiek balhoof zoals hier)
Waar heb je die besteld?liegebeest schreef:Soma Highway one is je stuur. Compact, in 26.0 en allerhande breedtes in swart of glanzend. Heb hem zelf ook besteld.Hanz Bé schreef:Ik denk dat ik toch deze kant opga. Straks thuis kijken of het Ritchey-classic stuur vrij is van montage sporen, zodat ik het kan retourneren. En dan een passende Quill- stuur combi zoeken. (Wel lastig omdat ik graag een compact stuur wil.) Scheelt waarschijnlijk veel frustratie.
Zelf heb ik een Deda Piega in bestelling. Die is alleen niet gepolijst.
-
- Forum-lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 06 jul 2011 21:52
Singlespeed.nl
Sjs cycles in de uk heeft ze ook. Het wordt ook wel gespeld als hwy one
Sjs cycles in de uk heeft ze ook. Het wordt ook wel gespeld als hwy one
Ja, die moet je hebben. De vulbus tussen adapter en stem heb ik los erbij besteld. Stuur en pen zijn allebei 31.8 dus dat past gewoon.Hanz Bé schreef:Ik moet deze optie misschien toch maar proberen. Heb hetzelfde Ritchey stuur + voorbouw liggen, en met name dit compacte stuur is erg prettig. In 26mm klemmaat is zo'n compact stuur nauwelijks te vinden. M.u.v. wat liegebeest dan noemt. En zo te zien hou je met 2,5 á 3 cm spacers voldoende ruim klemming over in de vork.
Edit: ik neem aan dat ik voor mijn 1 inch- vork de 25,4-22,2mm variant moet hebben? Zitten daar dan ook alle vulbussen bij om de ritchey classic stuurpen te monteren?
De adapter komt met een aantal vastgeklemde spacers, dat is meteen de maximale hoogte die je kunt bereiken. Maar je kunt er ook een of meer verwijderen en dan gaat ie verder de vork in.
Let trouwens op dat de topcap met een boutje in de eigenlijke stuurpenbout zit. Die stuurpenbout moet je dus eerst vastzetten. Dat had ik niet gezien dus de stuurpen met het topcapboutje vastgetrokken. Niet zo slim, gelukkig hoorde ik gelijk een rammeltje in het stuur omdat er een ring onder de stuurpenbout zit die nu niet klemde. En gelukkig was het topcapboutje sterk genoeg om mij niet gelijk op mijn bek te laten vallen.
Trouwens gelijk een paar knappe remmen erop gezet, dat was nog even een zoektocht want de meeste huidige remmen zijn te kort. Uiteindelijk twee Shimano BR650 voorremmen met inbusbevestiging besteld. Achter is dat lang genoeg om met een gewone moer vast te zetten en voor heb ik de achterkant van de vorkkroon uitgeboord naar 8mm.
Deze remmen echt enorm veel beter dan de oude centerpulls en passen ook bij de super SLR 105 remgrepen.
Deze remmen echt enorm veel beter dan de oude centerpulls en passen ook bij de super SLR 105 remgrepen.
Ik blijf maar heen en weer schieten tussen twee opties...
1. Ritchey classic stuur + stuurpen (mooi!) met de ahead adapter van BBB (lelijk!). Heeft als functionele pré dat ik de drop gelijk kan maken aan m'n andere fiets.
2. Ik heb een quill stuurpen (mooi!), waar ik bijv. dat Soma Highway 1 stuur (mooi!) in kan monteren. Kom dan met m'n drop ongeveer 1,5 centimeter onder de drop van m'n andere fiets. Is alles wel mooi klassiek.
Met die Soma is de fiets echt af. Met optie 1 is hij minder mooi, maar past het iets beter..... Keuzes, Keuzes......
1. Ritchey classic stuur + stuurpen (mooi!) met de ahead adapter van BBB (lelijk!). Heeft als functionele pré dat ik de drop gelijk kan maken aan m'n andere fiets.
2. Ik heb een quill stuurpen (mooi!), waar ik bijv. dat Soma Highway 1 stuur (mooi!) in kan monteren. Kom dan met m'n drop ongeveer 1,5 centimeter onder de drop van m'n andere fiets. Is alles wel mooi klassiek.
Met die Soma is de fiets echt af. Met optie 1 is hij minder mooi, maar past het iets beter..... Keuzes, Keuzes......
Voor mij waren de redenen om voor 'nieuwerwets' te gaan:
- Die Ritchey spullen zien er mooi uit en van die adapter zie je eigenlijk niks meer, behalve de spacers.
- Het originele SR stuur was veel te smal en stond te dichtbij. Daarom heb is een tweedehands Cinelli stuur plus pen gekocht, maar die kon niet hoog genoeg en was nog steeds te smal. Bovendien ken ik de historie van zo'n tweedhands stuur niet.
- Originaliteit is niet zo'n hot item voor mij, het is gewoon een ouwe toerfiets waar in de afgelopen 30 jaar al eea aan veranderd is. Voor mij heeft het ding waarde omdat het mijn eerste sportieve fiets was waarmee ik in de jaren 80 kris kras door Frankrijk ben gereden.
- Door dit nieuwe stuur kan ik hetzelfde zitten als op mij Trek, en dat is wel een voorwaarde als ik hem serieus wil gaan gebruiken.
Maar toegegeven, zo'n oud stuur staat gewoon mooier op een stalen fiets. Het nieuwe spul is toch een stuk dikker uitgevoerd en dat past qua proporties niet helemaal bij die stalen framebuisjes. Het is nu een beetje een dun mannetje met een dikke nek en een groot hoofd.
- Die Ritchey spullen zien er mooi uit en van die adapter zie je eigenlijk niks meer, behalve de spacers.
- Het originele SR stuur was veel te smal en stond te dichtbij. Daarom heb is een tweedehands Cinelli stuur plus pen gekocht, maar die kon niet hoog genoeg en was nog steeds te smal. Bovendien ken ik de historie van zo'n tweedhands stuur niet.
- Originaliteit is niet zo'n hot item voor mij, het is gewoon een ouwe toerfiets waar in de afgelopen 30 jaar al eea aan veranderd is. Voor mij heeft het ding waarde omdat het mijn eerste sportieve fiets was waarmee ik in de jaren 80 kris kras door Frankrijk ben gereden.
- Door dit nieuwe stuur kan ik hetzelfde zitten als op mij Trek, en dat is wel een voorwaarde als ik hem serieus wil gaan gebruiken.
Maar toegegeven, zo'n oud stuur staat gewoon mooier op een stalen fiets. Het nieuwe spul is toch een stuk dikker uitgevoerd en dat past qua proporties niet helemaal bij die stalen framebuisjes. Het is nu een beetje een dun mannetje met een dikke nek en een groot hoofd.