Carbon clinchers uit China vragen
Dat ontkent ook niemand. Qua prijs/kwaliteit/gewicht verhouding zijn Aziatische naven echt onverslaanbaar.
Zoals bij zo veel onderdelen is hier de emotionele factor ook weer erg groot. Een setje Chris king of DT Swiss is prachtig, maar zeker niet 5-10x zo goed in kwaliteit als een setje Novatec of Powerway. En dan heb ik het nog niet gehad over de speciale tools die je nodig hebt voor de service. Als ik voor zelfbouw ging, zou ik denk ik voor de door Keezx geroemde Miche Primato naven gaan. Prima merk, en goed te servicen met eenvoudige tools. Deze worden echter niet aangeboden door de Chinees. Losse velgen kopen vind ik weer te omslachtig.
Mijn bestelde set met Novatec A291/F482 naven van Helin Liu is trouwens onderweg, dus ik hoop binnen een dag of 5 mijn wielset wel binnen te hebben.
Mijn bestelde set met Novatec A291/F482 naven van Helin Liu is trouwens onderweg, dus ik hoop binnen een dag of 5 mijn wielset wel binnen te hebben.
Bij mij is de emotionele factor nul, het moet gewoon z'n werk doen.
Ik verbaas me dan ook altijd weer over lui die een Chris King balhoofd moeten hebben , terwijl een FSA Orbit X van 20% van de prijs hetzelfde doet, wat is de meerwaarde van alu lagerschaaltjes t.o.v. alu lagerschaaltjes...
Miche Primato naven zijn significant zwaarder/robuuster dan de gebruikelijke Aziatisch naven, daar moet je emotioneel wel tegen kunnen.....
Ik verbaas me dan ook altijd weer over lui die een Chris King balhoofd moeten hebben , terwijl een FSA Orbit X van 20% van de prijs hetzelfde doet, wat is de meerwaarde van alu lagerschaaltjes t.o.v. alu lagerschaaltjes...
Miche Primato naven zijn significant zwaarder/robuuster dan de gebruikelijke Aziatisch naven, daar moet je emotioneel wel tegen kunnen.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Fietsen is natuurlijk 20% rationeel en 80% emotioneel als ik een ruwe schatting moet maken. Dat slaat in alles door, zie ook de 'hippe' kledingfabrikanten die uit de grond schieten, in navolging van Rapha. Het is niets anders dan willekeurig welk ander product natuurlijk (auto's, keukenapparatuur, audio/tv, etc.). Het houd de economie draaiende. Wat dat betreft ben ik blij dat niet iedereen zoals mij is, want ik ben ook meer van het repareren dan van het aanschaffen. Dat wil wel zeggen dat de aanschaf die je doet, dan weer wel extra speciaal is. Maar goed, we gaan een beetje off topic nu.
Ik heb even een andere vraag, die ik niet duidelijk kan terugvinden. Ik ben aan het twijfelen om toch eens tubeless te gaan proberen. Mijn bestelde setje van Helin Liu is 23mm, 50 FCC. Zoals ik begrepen heb komen deze met rim tape. Op zijn website kan ik niet zien of deze velg ook geschikt is voor tubeless (dus met het randje in het velgbed). Mijn vragen zijn:
- Zijn de betreffende 23mm velgen geschikt voor tubeless bandenmontage? Ik ga wel gewoon 'echte' tubeless banden, waarschijnlijk de Schwalbe One's.
- Is de bijgeleverde rimtape geschikt voor tubeless banden of kan ik deze beter vervangen door bijv. Stan's yellow tape?
- Welke ventielen gebruik ik aangezien ik een 80mm ventiel nodig heb? Een ventielverlenger heeft in de regel geen schroefdraad voor een borgmoertje.
Edit: Ik zie vwb de laatste vraag dat Schwalbe idd tubeless compatible verlengers heeft.
- Zijn de betreffende 23mm velgen geschikt voor tubeless bandenmontage? Ik ga wel gewoon 'echte' tubeless banden, waarschijnlijk de Schwalbe One's.
- Is de bijgeleverde rimtape geschikt voor tubeless banden of kan ik deze beter vervangen door bijv. Stan's yellow tape?
- Welke ventielen gebruik ik aangezien ik een 80mm ventiel nodig heb? Een ventielverlenger heeft in de regel geen schroefdraad voor een borgmoertje.
Edit: Ik zie vwb de laatste vraag dat Schwalbe idd tubeless compatible verlengers heeft.
Er staan wat plaatjes van het velgbed bij , zijn IMO geen tubeless velgen, heel duidelijk is het niet.
Is 23 uitwendig geen 15 inwendig?
Maar je kan het altijd aan Helin vragen, over het algemeen antwoorden Chinezen wel op vragen.
Is 23 uitwendig geen 15 inwendig?
Maar je kan het altijd aan Helin vragen, over het algemeen antwoorden Chinezen wel op vragen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Als je bij Helin Liu niet specifiek om tubeless (UST) hebt gevraagd/besteld krijg je een 'gewoon' carbonvelgbed. Verder betwijfel ik of gewone rimtape wordt bijgeleverd. Deze velgen zijn gewoon met tubelesstape luchtdicht te maken. Alle tubeless materialen kunnen van Schwalbe worden gekocht (advies), ook de ventielen en verlengers.Joskovic schreef:Ik heb even een andere vraag, die ik niet duidelijk kan terugvinden. Ik ben aan het twijfelen om toch eens tubeless te gaan proberen. Mijn bestelde setje van Helin Liu is 23mm, 50 FCC. Zoals ik begrepen heb komen deze met rim tape. Op zijn website kan ik niet zien of deze velg ook geschikt is voor tubeless (dus met het randje in het velgbed). Mijn vragen zijn:
- Zijn de betreffende 23mm velgen geschikt voor tubeless bandenmontage? Ik ga wel gewoon 'echte' tubeless banden, waarschijnlijk de Schwalbe One's.
- Is de bijgeleverde rimtape geschikt voor tubeless banden of kan ik deze beter vervangen door bijv. Stan's yellow tape?
- Welke ventielen gebruik ik aangezien ik een 80mm ventiel nodig heb? Een ventielverlenger heeft in de regel geen schroefdraad voor een borgmoertje.
Edit: Ik zie vwb de laatste vraag dat Schwalbe idd tubeless compatible verlengers heeft.
Verder loopt er al een heel topic over: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 14#p883014
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Je bedoelt hierbij denk ik een velgbed wat helemaal dicht is en dus geen spaakgaten aan de binnenzijde heeft? Ik begrijp toch iets niet, want ik was altijd in de veronderstelling dat een tubeless clincher altijd een ander randprofiel heeft en dat spaakgaten of niet verder weinig met tubeless van doen heeft (behalve gemak omdat je geen rim tape nodig hebt). Zo heeft Fulcrum (en wellicht Campa ook?) velgen in normale versie alsook 2wayFit (tubeless-ready), maar beide velgen hebben een bed zonder spaakgaten.Orlok schreef: Als je bij Helin Liu niet specifiek om tubeless (UST) hebt gevraagd/besteld krijg je een 'gewoon' carbonvelgbed.
Ik vroeg me dus af hoe de ervaringen waren met het rijden van tubeless op de CC van Helin Liu. Ik heb de vraag overigens ook aan de Chinees gesteld, dus ik wacht even op antwoord.
Het topic over tubeless had ik ook gevonden, maar daar zag ik geen antwoord op mijn specifieke vraag. In een eerdere reactie in dit topic zag ik wel dat Helin Liu de velgen met rim tape aflevert.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Je redenering klopt, tubeless ready velgen hebben een andere velgrand, zodat de banden beter in de rand haken.Joskovic schreef:
Je bedoelt hierbij denk ik een velgbed wat helemaal dicht is en dus geen spaakgaten aan de binnenzijde heeft? Ik begrijp toch iets niet, want ik was altijd in de veronderstelling dat een tubeless clincher altijd een ander randprofiel heeft en dat spaakgaten of niet verder weinig met tubeless van doen heeft (behalve gemak omdat je geen rim tape nodig hebt).
Met de "Ghetto" methode kan je normale velgen ook tubeless maken, maar met wisselend succes. Wanneer de band erg ruim om de velg past, zou ik er geen berg of heuvel mee af willen rijden.
OK, dat is dan duidelijk. Geen tubeless voor mij, want ik wil dat risico niet nemen. Een bevestiging kreeg ik ook nog van Helin Liu:
"please find the profile in the attachment.
this is not tubeless , this is clincher . and it's ok to use standard rim tape.
we have already ready include the rim tape in the wheels for you.
any other question from you, please let me know.
helin"
Het gaat hier dus om een velg met 15mm binnenbreedte, i.t.t. de 16mm waar ik eigenlijk van uitging. Voor mij niet zo'n probleem, want op het moment rijd ik ook met Fulcrum R3 15mm en 25mm banden, en ik twijfel ten zeerste of een 17mm velg wel zou gaan passen met 25mm banden (fiets is van 2010). Daarom heb ik de 23mm velg besteld.
De ruimte bij de vork is ok, maar ik houd graag wat marge aan.
"please find the profile in the attachment.
this is not tubeless , this is clincher . and it's ok to use standard rim tape.
we have already ready include the rim tape in the wheels for you.
any other question from you, please let me know.
helin"
Het gaat hier dus om een velg met 15mm binnenbreedte, i.t.t. de 16mm waar ik eigenlijk van uitging. Voor mij niet zo'n probleem, want op het moment rijd ik ook met Fulcrum R3 15mm en 25mm banden, en ik twijfel ten zeerste of een 17mm velg wel zou gaan passen met 25mm banden (fiets is van 2010). Daarom heb ik de 23mm velg besteld.
De ruimte bij de vork is ok, maar ik houd graag wat marge aan.
Nee, gewoon met spaakgaten. Wat jij bedoelt heeft Helin Liu ook maar dat zijn SAT-wielen (Special Assembly Techniek). Over het toeleveren van een kunstof velgband door Helin ben ik benieuwd want dat staat niet in zijn omschrijving bij de carbonwielen:Joskovic schreef:Je bedoelt hierbij denk ik een velgbed wat helemaal dicht is en dus geen spaakgaten aan de binnenzijde heeft? In een eerdere reactie in dit topic zag ik wel dat Helin Liu de velgen met rim tape aflevert.Orlok schreef: Als je bij Helin Liu niet specifiek om tubeless (UST) hebt gevraagd/besteld krijg je een 'gewoon' carbonvelgbed.
inclusief:
spiesjes, remblokken, extra spaken + tepels
Overigens rijd ik nu al 3 jaar tot volle tevredenheid op standaard C38 carbonwielen met een interne breedte van 13C van Helin Liu zelf luchtdicht gemaakt met tape en diverse merken waaronder nu de Pro One tubelessbanden in 23mm uitvoering.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless