Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2020

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 11 nov 2020 22:16

wouterj schreef: 11 nov 2020 21:06
fiedoo schreef: 11 nov 2020 20:14 ... Omdat groenewegen zwaar in de fout gaat (trouwens niet de eerste keer) ...
Kun je mij herinneren aan de andere keren dat hij zwaar in de fout ging? De naam van smerige sprinter heeft hij in Vlaanderen inderdaad, en volgens mij alleen omwille van de hevige reactie van Oliver Naessen in de eurometropole 2016. Die sprint viel goed mee eerlijk gezegd.

Ik denk dat we er van uit mogen gaan dat hij in Polen de deur dicht deed om Jakobsen te laten remmen, niet om hem uit balans te brengen of te laten vallen. Exact dezelfde situatie als Sagan vs Cavendish, op de kwaliteit van de hekken na.
Dan vind ik de situatie van bijvoorbeeld Cavendish vs Veelers veel ernstiger. Dat was bewust contact opzoeken met de bedoeling om hem op zijn minst flink te laten schrikken. Ook de recente kopstoten van Bennet zijn qua intentie kwalijker dan het dichtdoen van de deur in een sprint.
de deur toe doen? Ik zou eerder zeggen "iemand door de deur smijten"? Over zijn strafmaat kun je discussieren maar als je zo een actie al gaat goed praten of minimaliseren?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 nov 2020 22:22

Ik zou het niet willen minimaliseren, maar wel willen vergelijken met andere bewuste acties. En dan is de straf zwaar buiten proporties.
Less is bore

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 11 nov 2020 23:01

De deur dicht doen, doen ze al eeuwen maar het is de manier waarop. Als je het tijdig doet is het een professionele zet maar het moet natuurlijk niet leiden tot levens gevaarlijke praktijken. Maar zelfs dat zie ik niet graag. (ik heb het nooit gedaan)

wouterj
Forum-lid

wouterj 11 nov 2020 23:09

fiedoo schreef: 11 nov 2020 22:16
de deur toe doen? Ik zou eerder zeggen "iemand door de deur smijten"? Over zijn strafmaat kun je discussieren maar als je zo een actie al gaat goed praten of minimaliseren?
Inderdaad, de deur dicht doen. En dat mag niet, dus ik praat niks goed.
Dat de crash zo spectaculair is, en de gevolgen zo dramatisch, komt door de hoge snelheid, de belabberde hekken, en de impact tegen de finishboog constructie. En dat is allemaal extreem kut.

Stel dat Jakobsen in de remmen had geknepen, en na declassering van Groenewegen de winst had gekregen, dan zou er geen discussie geweest zijn of het ging om van de lijn afwijken of een poging tot moord.
Dat wil ik maar zeggen. Op het moment dat hij dat manoeuvre doet, wil hij winnen door vals te spelen, niet iemand pijn doen.
Je kunt het een sprinter nauwelijks kwalijk nemen dat hij deze sprint hetzelfde rijdt als een die 20/u trager gaat. Zelfde krachtsinspanning, zelfde verzuring, evenveel adrenaline. En deze sprint gebeurt ook meerdere keren per seizoen. Maar dan remt er iemand, of de boarding vangt hem op, of de renner rolt na de impact nog wat door, in plaats van een head-first impact, of de snelheid ligt niet zo bizar hoog. Nu liep zo'n beetje alles mis wat er mis kon gaan.

Ik zeg niet dat het mag, ik zeg niet dat het niks voorstelt, maar ik vind wel dat Groenewegen te hard wordt aangepakt.
Ik durf zelfs te vinden dat Groenewegen Lefevre mag beschuldigen van laster.
Herhaaldelijk in de media worden beticht van een moordaanslag is niet niks.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 12 nov 2020 07:41

Uiteindelijk zijn er alleen maar verliezers, op één na.
Dat is de UCI.
Zoals zo vaak is ook dit ongeluk een opéénstapelling van 'fouten'.
Dalende lijn in aanloop naar de finish.
Hekken die niet aan de UCI-norm voldoen.
Sprinters die het gaatje op zoeken.
En als dan Groenewegen de fout maakt is het een catastrofe.
Verdiend hij straf? Ja, maar of het in proporties is weet ik niet.
Moet hij civiel aangeklaagd worden? Ik denk dat dat niet hoort maar sinds de zaak Niels Klopmeijer is dit een mogelijkheid.
Maar ik mis in dit verhaal de verantwoordelijkheid van de organisator en de UCI.
Als daar ook maatregelen tegen genomen zouden zijn dan had ik meer vrede met de gang van zaken dan nu.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 12 nov 2020 08:09

Naar de gevolgen toe lijkt me dat het los opstellen van de hekken een zwaardere fout is dan wat Dylan doet.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 nov 2020 09:03

lugosi schreef: 12 nov 2020 08:09 Naar de gevolgen toe lijkt me dat het los opstellen van de hekken een zwaardere fout is dan wat Dylan doet.
Laten we dan de UCI maar schorsen voor 9 maanden ;-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 12 nov 2020 09:08

lugosi schreef: 12 nov 2020 08:09 Naar de gevolgen toe lijkt me dat het los opstellen van de hekken een zwaardere fout is dan wat Dylan doet.
Mijn gedacht.

Wat Groenewegen doet, is ook een gevolg van de lakse houding van de UCI over de jaren heen. Soms word je daarvoor gestraft, soms niet. Als je weet dat je tweede gaat worden als je het niet doet en je niet altijd gestraft wordt, waarom zou je het dan niet doen? (meestal gaat het trouwens wel 'net goed' omdat de opkomende man meestal toch remt)
Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 12 nov 2020 09:59

fiedoo schreef: 11 nov 2020 20:14Omdat groenewegen zwaar in de fout gaat (trouwens niet de eerste keer)
Ik kan mij eigenlijk niet herinneren dat Groenewegen eerder in opspraak is gekomen - en dan bedoel ik gedeclasseerd, gediskwalificeerd of geschorst - en ik wil eigenlijk weten welke eerdere keer cq keren je bedoelt. Ik herinner mij hem in ieder geval niet als een soort Bouhanni en zelfs die is naar mijn weten nooit echt serieus gestraft.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 12 nov 2020 10:03

timo2.0 schreef: 12 nov 2020 09:59 Ik herinner mij hem in ieder geval niet als een soort Bouhanni
Zo spreekt (een mij bekend deel van) het profpeloton toch over hem.
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 12 nov 2020 10:16

TL@ schreef: 12 nov 2020 09:08
Mijn gedacht.

Wat Groenewegen doet, is ook een gevolg van de lakse houding van de UCI over de jaren heen. Soms word je daarvoor gestraft, soms niet.
In de trein wordt mijn kaartje zo goed als nooit gecontroleerd, hoef ik dan geen kaartje meer te kopen??

Dat het bij andere niet bestraft is betekend niet dat jij het wel moet doen. Dat staat eigenlijk gewoon los van elkaar.

JoostG
Forum-lid

JoostG 12 nov 2020 10:36

japiecarbon schreef: 12 nov 2020 10:16
TL@ schreef: 12 nov 2020 09:08
Mijn gedacht.

Wat Groenewegen doet, is ook een gevolg van de lakse houding van de UCI over de jaren heen. Soms word je daarvoor gestraft, soms niet.
In de trein wordt mijn kaartje zo goed als nooit gecontroleerd, hoef ik dan geen kaartje meer te kopen??

Dat het bij andere niet bestraft is betekend niet dat jij het wel moet doen. Dat staat eigenlijk gewoon los van elkaar.
Dat ligt iets anders: je krijgt een dienst (reizen met de trein) en daar betaal je voor.

Jarenlang doet de UCI niets of nauwelijks iets tegen het afwijken van de lijn bij sprinten. Daaruit kan je concluderen dat ze het vergrijp niet ernstig vinden. Dan gaat het hopeloos mis in Polen (perfect storm?), en volgt een straf van 9 maanden. Gezien het feit dat de UCI in het verleden amper tot niet heeft opgetreden, is de straf buitenproportioneel.

Ik vermoed dat wanneer Jumbo hier tegen in beroep gaat (wat ik niet verwacht en ook niet adviseer), de straf fors lager zal uitvallen.

En dan hebben we het nog niet over de rol en verantwoordelijkheid van diezelfde UCI bij de uiteindelijke gevolgen van het afwijken van de lijn in Polen.

Wat mij betreft laat de UCI zich her wederom van een slechte kant zien.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie