Pagina 137 van 320

Geplaatst: 23 apr 2009 22:22
door zito
Wat vinden jullie van deze? Deze is van een familielid van mij.

Afbeelding

De zipp's 1080 zijn wel vervangen door zipp 808 omdat de 1080's te breed waren voor de kader.

Geplaatst: 23 apr 2009 23:17
door ilcavalinno
Hoi
Ik heb mijn oude wegfiets laten ombouwen nr tt-fiets (ossekop + opzetstuur, shifters op opzetstuur,...)
Nu vind ik dat dat opzetstuurtje redelijk ver uitmekaar staat. Dit is geen probleem ofzo,
maar ik vroeg mij af of dit scheelt in de aerodynamica...?

Grtz

Geplaatst: 24 apr 2009 19:51
door h3
@ Il cavalinno

Hoe meer je in elkaar zit hoe aerodynamischer je bent. Maar er bestaat ook zoets als comfort en het vol kunnen houden van een nauwe positie. Kijk naar de diverse toppers, iedereen rijdt anders en heeft zijn eigen opvattingen over aerodynamica.

Laat ik het zo zeggen, hoe groter je frontaal oppervlak hoe meer wind je vangt en dus minder aerodynamisch je bent.

Geplaatst: 24 apr 2009 20:52
door ilcavalinno
ja, maar ik dacht zo: je lichaam zit toch achter je armen... dus eig blijf frontaal oppervlak toch hetzelfde? Of klopt dat niet?
Nuja maakt niet zoveel uit ;) kheb ze een beetje naar binnen gedaan en tziet er ook mooier uit vind ik :p


Grtz

Geplaatst: 24 apr 2009 20:55
door jona91
als je je armen openspert staan ze niet meer voor je lichaam he;)

Geplaatst: 24 apr 2009 21:07
door jaapie91
het frontale oppervlak is niet een geheel als je naar de aerodynamica kijkt, de lucht raakt je armen bijvoorbeeld eerder dan je lijf. Het is dus wel degelijk van belang hoe ver je armen uit elkaar staan.

Geplaatst: 24 apr 2009 21:56
door ilcavalinno
@ jaapie91:
dus hoe dichter bij mekaar, hoe aerodynamischer?

Geplaatst: 24 apr 2009 23:20
door corniel
@Il cavalinno: Yep. Een lid van onze verengiging (en voormalig Nederlands kampioen tijdrijden in zijn leeftijdscategorie) Paul Steijn reed met een bar (hij had dan ook geen binnenblad). Zag er best appart uit, en het lijkt mij niet lekker (asymetrische belasting).

Het earodynamische verhaal erachter is dat je meer turbulentie hebt als armen verder uit elkaar staan, en daarmee meer luchtweerstand bij hetzelfde frontaal oppervlak. Aerodynamisch win je overigens het meeste door je lig/triathlonstuur. De daarna grootste winst die je kan halen is door dieper te gaan zitten. Meestal bereikt door een kleiner frame waardoor je balhoofd lager komt en je meer elkaar gedoken zit. Daarna komen zaken als earo-wielen, -frame, -helm, snelpak en wat meer zij.

Geplaatst: 25 apr 2009 01:06
door pjotr
Hierbij mijn bij elkaar gekochte-geraapte TT-Fiets

[img=http://img9.imageshack.us/img9/1536/img0108sto.jpg]

Frame: Pinarello Crono (oude TT-fiets van S.Schumacher)
Wielen: Planet X 82mm wielen
Stuur: Profile Design met Pro Synope Basebar
Crank: Shimano Ulterga
Voorderailleur: Campa Record
Achterderailleur: Shimano 105 10-speed
Shifter: Dura-Ace 9 Speed

Geplaatst: 25 apr 2009 02:17
door corniel
't Is een 'zooitje', maar wel een fraai zooitje. Bidon kan echt niet (kleur in ieder geval) maar verder een zeer leuk karretje. Nog verbeterpunten op je eigen wensenlijstje?

Geplaatst: 25 apr 2009 11:16
door pjotr
@ Corniel: Helemaal waar van die bidon, zijn de clubkleuren he;). Verbeterpunten heb ik nog niet echt. Kan via de club een dichtachterwiel lenen voor grotere evenementen. Verder moet ik nog even gaan spelen met me zadelhouding.

Is het verstandig om hem op 5cm achter je bracket te zetten, of is het beter om het zelfde aan te houden als op je wegfiets?

Geplaatst: 25 apr 2009 21:00
door h3