Garmin Edge 800
ik heb afgelopen zondag 150KM gefietst rond eindhoven, nu geeft mn garmin aan dat ik 900 hoogtemeters heb gemaakt, terwijl strava.com de hoogtemeters (aan de hand van gps) op 100 stelt. De barometer hoogtemeter van Garmin is dus niet heel nauwkeurig. Zijn er tips om dit beter te krijgen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
150 km en maar 100 hoogtemeters? Het kan maar dan heb je heel vlak gereden, hier en daar een dijkje en of bruggetje en je bent er ruim overheen. En wellicht telt strava geen bruggetjes mee.
Als je gestegen meters evenveel als je gedaalde meters zijn dan is normaal gesproken de barometer op de Garmin 800 vrij precies. Afwijkingen krijg je als je niet start met de juiste hoogte of als de luchtdruk (op je parcours, dus niet in de tijd) sterk daalt en weer stijgt. Dat kan als je bijvoorbeeld richting een storm rijdt maar weer omdraait. In zo een geval zou een barometrishce hoogtemeting (bv bij 10hPa daling) kunnen denken dat je onterecht 80 meter geklommen hebt.
De barometer kan natuurlijk ook gewoon stuk zijn.
Als je gestegen meters evenveel als je gedaalde meters zijn dan is normaal gesproken de barometer op de Garmin 800 vrij precies. Afwijkingen krijg je als je niet start met de juiste hoogte of als de luchtdruk (op je parcours, dus niet in de tijd) sterk daalt en weer stijgt. Dat kan als je bijvoorbeeld richting een storm rijdt maar weer omdraait. In zo een geval zou een barometrishce hoogtemeting (bv bij 10hPa daling) kunnen denken dat je onterecht 80 meter geklommen hebt.
De barometer kan natuurlijk ook gewoon stuk zijn.
Nee .RuudjeV schreef:ik heb afgelopen zondag 150KM gefietst rond Eindhoven, nu geeft m'n garmin aan dat ik 900 hoogtemeters heb gemaakt, terwijl strava.com de hoogtemeters (aan de hand van gps) op 100 stelt. De barometer hoogtemeter van Garmin is dus niet heel nauwkeurig. Zijn er tips om dit beter te krijgen?
De sensor is gevoeliger voor fouten bij vochtig weer , daarom niet .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
Het weer was wel erg vochtig ja. Vooral na rustpauzes verspringt ie flink in hoogte.
http://www.endomondo.com/workouts/hiqLDDx-XeQ" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.endomondo.com/workouts/hiqLDDx-XeQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Het ziet er inderdaad nogal eigenaardig uit. Nabij Deurne zit er plots een stijging in naar een hoogte van 219m, en in de buurt van Waalre volgt er een afzink naar 218m beneden NAP! Op het plattegrondje verloopt de route richting Deurne bovendien via een kaarsrechte lijn, alweer geen wegen lopen.RuudjeV schreef:Het weer was wel erg vochtig ja. Vooral na rustpauzes verspringt ie flink in hoogte.
http://www.endomondo.com/workouts/hiqLDDx-XeQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de aardigheid het Eindhovense rondje eens nagetekend met Bikeroutetoaster. Die 900hm lijkt inderdaad ietwat overdreven. BRT honoreert de route met een dikke 200hm.
RuudjeV schreef:Het weer was wel erg vochtig ja. Vooral na rustpauzes verspringt ie flink in hoogte.
http://www.endomondo.com/workouts/hiqLDDx-XeQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij is zijn Edge daar uitgevallen/gestopt en heeft ie hem pas tijdens de controle hem weer aangezet/gestart . Deurne ligt op +/- 27 mtr boven NAPbuzz schreef:Het ziet er inderdaad nogal eigenaardig uit. Nabij Deurne zit er plots een stijging in naar een hoogte van 219m, en in de buurt van Waalre volgt er een afzink naar 218m beneden NAP! Op het plattegrondje verloopt de route richting Deurne bovendien via een kaarsrechte lijn, alweer geen wegen lopen.
Voor de aardigheid het Eindhovense rondje eens nagetekend met Bikeroutetoaster. Die 900hm lijkt inderdaad ietwat overdreven. BRT honoreert de route met een dikke 200hm.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
Volgens mij is zijn Edge daar uitgevallen/gestopt en heeft ie hem pas tijdens de controle hem weer aangezet/gestart . Deurne ligt op +/- 27 mtr boven NAP[/quote]buzz schreef:Het ziet er inderdaad nogal eigenaardig uit. Nabij Deurne zit er plots een stijging in naar een hoogte van 219m, en in de buurt van Waalre volgt er een afzink naar 218m beneden NAP! Op het plattegrondje verloopt de route richting Deurne bovendien via een kaarsrechte lijn, alweer geen wegen lopen.
Voor de aardigheid het Eindhovense rondje eens nagetekend met Bikeroutetoaster. Die 900hm lijkt inderdaad ietwat overdreven. BRT honoreert de route met een dikke 200hm.
Lek gereden bij Deurne, daarna vergeten aan te zetten. Bij de inzinking bij waalre stond hij wel permanent aan. Op wat voor principe werk te gradientmeter overigens? Via de hoogteinformatie van de kaarten of ook met de barometer?
Het enige wat ik via op http://static.garmincdn.com/pumac/Edge_800_OM_NL.pdf is op pagina 32 : Gradiënt = Berekening van de klim tov de afstand (+ een berekening ).RuudjeV schreef: Op wat voor principe werk te gradientmeter overigens? Via de hoogteinformatie van de kaarten of ook met de barometer?
Ws berekent hij over een bepaalde afstand het gradiënt van dat stuk en niet de werkelijke op dat moment .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De barometer in de Garmin meet constant de luchtdruk, wat een maat is voor de hoogte. Vervolgens worden de hoogtes van de laatste 2 metingen van elkaar afgetrokken en gedeeld door de afgelegde afstand. Dit is de wat ver simpelde versie, in de praktijk moet je nog wat filteren om meetfoutjes een beetje weg te poetsen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Ik heb vandaag geprobeerd om de laatste update op te halen. Momenteel heb ik echter nog steeds 2.40. Als ik het opnieuw probeer geeft hij aan dat ik de nieuwste software heb. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Zie je ook duidelijk terugkomen bij een flinke windvlaag bergop. Dan zie je de waardes (verticale stijging en percentages) omhoog vliegen.amclassic-fan schreef:De barometer in de Garmin meet constant de luchtdruk, wat een maat is voor de hoogte. Vervolgens worden de hoogtes van de laatste 2 metingen van elkaar afgetrokken en gedeeld door de afgelegde afstand. Dit is de wat ver simpelde versie, in de praktijk moet je nog wat filteren om meetfoutjes een beetje weg te poetsen.