Pagina 139 van 491

Geplaatst: 07 jan 2011 18:02
door aaroncatteeuw
Lijkt een leuk bedrag, iemand een foto van een gemonteerde
vantuyl?

Geplaatst: 07 jan 2011 18:12
door charite
rode kool schreef:mijn besluit om over te stappen naar titanium was ingegeven door het niet langer vertrouwen hebben in carbon frame's maar nu zie ik toch nog regelmatig dat ook bij titanium
scheuren en breuken voorkomen is dit het gevolg van inferieur buismateriaal of verkeerde behandeling bij het verwerken of is het gewoon zo dat af en toe er toch een maandags frame tussenzit?


Regelmatig bij Tita? Nou heb ik heel wat frames voorbij zien komen maar een scheur zoals dit nog nooit.

Dus ik denk dat het woordje "regelmatig" hier uit zijn verband gerukt is.
Of zie jij meer dan wij?


Cheers,
Peter

Geplaatst: 07 jan 2011 20:05
door bertus
bij van tuyl in zaltbommel hadden ze laatst tita frames in de uitverkoop voor zo'n 400 euro. weet niet of dat nu nog zo is en titanium carbon voor zo'n 500.
wellicht nog betere deal dan 2e hands.

Geplaatst: 07 jan 2011 20:06
door rodekool
"Regelmatig" was misschien inderdaad een verkeerde woordkeuze ,maar door het feit dat je er zelf nu een hebt kijk je met meer belangstelling naar forums waar titaniumfietsen besproken en ook bekritiseerd worden en ik moet toch zeggen dat ik dergelijke scheuren wel al eens meer gezien heb o.a. op een Litespeed-Merlin road bike cycling forum dit is inderdaad een scheur dwars op de lasnaad vandaar mijn vraag of dit het gevolg is van inferieure kwaliteit titanium of slechte behandeling bij fabricatie, het is zeker geen aanval op titanium frame's daarvoor vind ik ze te mooi

Geplaatst: 07 jan 2011 20:23
door sharkman113
De Lotto litespeeds braken bij bosjes maar dat kwam meer omdat het team de frames te zwaar vond en met een lichtere buizenset specificeerde (waren ook redelijk slap).
De blades van de ploeg waren dan weer onverslijtbaar.

Ghisallo zit op de limiet maar voor de rest leveren de gerennomeerde merken frames die gewoon lang meegaan (zolang ze maar niet met het gewicht van Alu/Carbon hoeven te concurreren).

Geplaatst: 07 jan 2011 20:51
door Le Grimpeur
rode kool schreef:"Regelmatig" was misschien inderdaad een verkeerde woordkeuze ,maar door het feit dat je er zelf nu een hebt kijk je met meer belangstelling naar forums waar titaniumfietsen besproken en ook bekritiseerd worden en ik moet toch zeggen dat ik dergelijke scheuren wel al eens meer gezien heb o.a. op een Litespeed-Merlin road bike cycling forum dit is inderdaad een scheur dwars op de lasnaad vandaar mijn vraag of dit het gevolg is van inferieure kwaliteit titanium of slechte behandeling bij fabricatie, het is zeker geen aanval op titanium frame's daarvoor vind ik ze te mooi


Veel producenten van titanium frames geven niets voor niets 'levenslange' garantie op hun frames. Daarbij maak ik mij eigenlijk meer zorgen over de 'levensduur' van de producent, dan over die van het frame;).

Geplaatst: 07 jan 2011 21:50
door jsparie
rode kool schreef:mijn besluit om over te stappen naar titanium was ingegeven door het niet langer vertrouwen hebben in carbon frame's maar nu zie ik toch nog regelmatig dat ook bij titanium
scheuren en breuken voorkomen is dit het gevolg van inferieur buismateriaal of verkeerde behandeling bij het verwerken of is het gewoon zo dat af en toe er toch een maandags frame tussenzit?


Als de lassen optimaal gemaakt zijn is het materiaal super solide. Maar dat is wel een punt van aandacht. Er moet zeer zorgvuldig gelast worden en daar ontbreekt het bij de goedkopere nog wel eens aan. Niet voor niets werden merlins vroeger (en wellicht nog steeds?) in een speciale zuurstofvrije ruimte gelast. Een echt goed gemaakt frame gaat levenslang mee. Titanium is ook heel weerbarstig. Het kan zeg maar flink wat buigen voordat het echt verbuigt.

Bij de superlichte titanium frames wordt echt de limiet opgezocht. Dat is bij ieder materiaal kwetsbaarder dan gemiddeld.

Geplaatst: 07 jan 2011 21:54
door maurice
Sharkman 1 schreef:De Lotto litespeeds braken bij bosjes maar dat kwam meer omdat het team de frames te zwaar vond en met een lichtere buizenset specificeerde (waren ook redelijk slap).
De blades van de ploeg waren dan weer onverslijtbaar.

Ghisallo zit op de limiet maar voor de rest leveren de gerennomeerde merken frames die gewoon lang meegaan (zolang ze maar niet met het gewicht van Alu/Carbon hoeven te concurreren).


De Vortexen ttt waren gewoon standaard frames hoor Shark.

Geplaatst: 07 jan 2011 22:32
door sharkman113
Wedden van niet. Ze leken standaad maar zeker het eerste deel van het seizoen werden ze uit de lichtste buis die Litespeed in huis had gemaakt (foutje bedankt). Vraag Tschmil maar eens of het lukte op zo'n ding zonder gebruik te maken van de stoep beneden te komen. De laatste modellen waren "stock" net als de blades die nu nog rondrijden. Was meteen ook het laatste Ti expiriment in het peloton, boek was meteen dicht (en de reputatie als slap en onrijdbaar gevestigd).

Geplaatst: 08 jan 2011 01:59
door morel
Sharkman 1 schreef:(en de reputatie als slap en onrijdbaar gevestigd).


Goh waren ze zo slap !?
Vandaar dat het een van de best presterende jaren van Lotto was zeker.
Dat zuig je nou toch echt wel uit je duim hé Sharkman.
Ik heb bij mij in de zaak coureurs gehad die op Litespeed reden destijds en volgens hen nog nooit iets beters gehad hadden.
De lotto's reden daarna door de bemoeienissen van ene Merckx toen met zijn fietsen en wonnen gelijk niets meer..........
Te slap en onrijdbaar carbon misschien ;) ?

Grtz,
Morel.

Geplaatst: 08 jan 2011 18:37
door wido
fietslind schreef:
wido schreef:Bedankt voor de tip !. Er zitten helemaal geen krassen op het frame, alleen wat "kleur"-verschil tussen de stukken waar wél en geen stickers gezeten hebben.
Laat ik dus maar eens met de witte Scotch-brite beginnen......

Ik ben benieuwd of dat 'kleurverschil' zo weggewerkt kan worden.


"Kleurverschil" verdween als sneeuw voor de zon met een grijze Scotch brite pad (groen, rood en (donker)grijs overigens te koop bij de Praxis....). Was uiteraard geen echt kleurverschil, maar het verschil tussen metaal dat tien jaar lang onder dikke plastic stickers beschermd zat en anderzijds metaal dat een tiental jaren door weer en wind en fietser(s) mishandeld was. Frame is weer als nieuw na een kwartiertje poetsen.

Geplaatst: 08 jan 2011 18:56
door sharkman113
door de bemoeienissen van ene Merckx
Dan toch raar dat Merckx zelf ook litespeed frames onder zijn eigen naam leverde. Als ze echt zo goed waren geweest had dat dan toch de oplossing geweest (merckx is ook een materiaalfreak en koos standaard voor het beste materiaal, en volgens mij was de ploeg na die periode aardig in verval...).
Ken jij andere Lotto renners als ik, en ik denk dat als renners hun materiaal zelf mochten kiezen er heel wat merken nooit meer in het profpeloton terug zouden komen.

Overigens weet ik dat er tig modellen bij Lotto ciculeerden en dat er zeker in het begin problemen waren (maar volgens mij heeft elk merk dat bij de start van een sponsoring). Bij de opkoop van de frames destijds zaten Ghisallo's (van de klimmers en volgens mij heeft tschmil indertijd Parijs Roubaix op een ghisallo gereden), Vortexen (van van Petegem), Blades en nog een partij maatwerk, voornamelijk uit de opstartfase en daar zaten rare en slappe frames tussen.