Pagina 139 van 320

Geplaatst: 29 apr 2009 00:58
door amclassic-fan
Een aflopende buis veroorzaakt turbulentie, een horizontale buis is daardoor aerodynamischer.

Van de nieuwe tijdritfietsen is er geen enkele fiets meer die nog een normale vorkpijp heeft. Alle merken kiezen voor dezelfde constructie als ook bij dit prototype van Specialized, om het frontale oppervlak te kunnen verkleinen. Iedereen kijkt natuurlijk een beetje bij elkaar af wat ze aan 't doen zijn.

Geplaatst: 29 apr 2009 01:04
door casran
Amclassic-fan schreef:Van de nieuwe tijdritfietsen is er geen enkele fiets meer die nog een normale vorkpijp heeft. Alle merken kiezen voor dezelfde constructie als ook bij dit prototype van Specialized, om het frontale oppervlak te kunnen verkleinen. Iedereen kijkt natuurlijk een beetje bij elkaar af wat ze aan 't doen zijn.



Ik vraag mij af of je zo'n constructie voor de head tube en boven het voorwiel kan creëren, die nuttig kan zijn aerodynamisch maar ook als vloeistofreservoir kan dienen (vooral voor triatleten interessant). Hieronder een foto van Luke McKenzie met zoiets, dat uiteraard niet zo mooi aansluit als de constructies die vanuit de vork vertrekken en rekening houden met de hoogte van de balhoofdbuis:

Afbeelding

Valt overigens op dat er de laatste tijd ook wel meer zaken uit het triathlon worden overgenomen (is in het verleden heel vaak zo geweest): Team High Road / Columbia rijdt vaak met een bidon àchter het zadel en soms met kleine drinkflesjes op de bovenbuis!

Geplaatst: 29 apr 2009 01:24
door Zorro
Amclassic-fan schreef:Een aflopende buis veroorzaakt turbulentie, een horizontale buis is daardoor aerodynamischer.

Van de nieuwe tijdritfietsen is er geen enkele fiets meer die nog een normale vorkpijp heeft. Alle merken kiezen voor dezelfde constructie als ook bij dit prototype van Specialized, om het frontale oppervlak te kunnen verkleinen. Iedereen kijkt natuurlijk een beetje bij elkaar af wat ze aan 't doen zijn.


En wat scheelt dat in Wattage? 0.2 Watt? Echt in de marge waarschijnlijk. Ik zou wel eens de windtunnel test data van verschillende fietsen willen zien. Tussen alle topmerken maakt het waarschijnlijk qua 'drag' niet ECHT veel uit.
Cancellara reedt dan op een Cervelo P3C maar ook op andere fietsen zal hij hezelfde kunstje flikken. Aerodynamica van de rijder PLUS zijn fysieke capaciteiten zijn ZOVEEL belangrijker dan de aerodynamica van de fiets.


Mvg, Zorro

Geplaatst: 29 apr 2009 01:43
door casran
ZorroI schreef:... Aerodynamica van de rijder PLUS zijn fysieke capaciteiten zijn ZOVEEL belangrijker dan de aerodynamica van de fiets. ...



... maar aangezien de fietsconstructeurs aan die eerste factoren niet veel kunnen doen, werken ze toch maar aan de eigenschappen en aerodynamica van de fiets ;) De discussie over het belang van die aerodynamica, en het percentage dat dit uitmaakt, die kan je idd nog lang voeren, maar ook al maakt het slechts een marginaal gedeelte uit, waarom dan ook dàt niet optimaliseren?

Geplaatst: 29 apr 2009 22:32
door ilcavalinno
[img=http://img204.imageshack.us/img204/5748/afb0286.jpg]
Mijn fiets omgeboud tot TT fiets:)

Geplaatst: 30 apr 2009 02:11
door corniel
@Il cavalinno: Niet slecht. Kunnen je 'cups' naar beneden? Dat zou winst zijn lijkt me.

Mocht je een disk of wielen met hoge velg op de kop kunnen tikken is het leuk, maar goedkoop zijn die dingen zelden. :(

Anyway, gewoon lekker mee gaan knallen. Het is zoooo verslavend. :)

Geplaatst: 30 apr 2009 12:56
door ilcavalinno
wa zijn cups? Die dingen om uw armen in te legge?:p nee die kunne ni omlaag:s
Euhm ja vol wielkan ik misschien wel ergens lenen, maar dan enkel als ik een tijdrit ga rijden... Kopen is een beetje te duur ;)
Wielen met hoge velgen ga ik wss wel via via kopen... Maar kga ze niet TE hoog nemen omdat ik er dan ook gewoon mee kan koersen... :)

Geplaatst: 04 mei 2009 00:15
door mister_arby
vraag:

Is het Koga Miyata Fullpro mono frameset nog beetje geschikt om tijdritfiets mee op te bouwen of niet meer van deze tijd? En geometrie, is het van oorsprong een koersframe of tijdritframe?

Geplaatst: 06 mei 2009 22:09
door j-racer
Tussen al dat tijdrit geweld, toch maar een fotootje van mijn nederig machientje. Opgebouwd uit overgebleven en 'goedkoop' gevonden onderdelen... :-) (maar ben er zelf wel happy mee!)

[img=http://members.home.nl/jason.joldersma/ ... 1klein.jpg]

Ben alleen nog niet tevreden met het stuurlint. Denk dat ik toch terug ga naar zwart.
Verder nog op zoek naar een echt dicht achterwiel.. :-)

Alleen jammer van de grote afstand tussen achterwiel en frame, helaas niet te veranderen..

Geplaatst: 06 mei 2009 22:35
door Supergrover
J-Racer schreef:Tussen al dat tijdrit geweld, toch maar een fotootje van mijn nederig machientje. Opgebouwd uit overgebleven en 'goedkoop' gevonden onderdelen... :-) (maar ben er zelf wel happy mee!)



Ben alleen nog niet tevreden met het stuurlint. Denk dat ik toch terug ga naar zwart.
Verder nog op zoek naar een echt dicht achterwiel.. :-)

Alleen jammer van de grote afstand tussen achterwiel en frame, helaas niet te veranderen..


best wel een mooie fiets hoor....

wat voor een soort achterwiel is dat dan?
een plaat over dat Gipiemme-wiel?

Geplaatst: 06 mei 2009 22:44
door corniel
Nou er lijkt me echt helemaal niets mis met jou tt-bike. Mooi frame + voorvork, mooi stuur (verschrikkelijk lelijk stuurlint, dat dan weer wel). Ook de bidon vind ik niet mooi, maar hij is wel praktisch denk ik.

Budgetneutraal zou in ieder geval de rode decals van je stuur afslopen. Minder budget-neutraal zou een andere bidon(houder) en eventueel een ander voorwiel verbetering brengen, maar met deze opbouw ga je ook al een heel eind komen. Gewoon knallen.

Wel nog twee vraagjes: hoveel speed is dit? Het lijkt 9 of 8 speed te zijn. Sowieso genoeg natuurlijk. En achter je zadel, dat is een bidonhouder?

Geplaatst: 07 mei 2009 00:26
door j-racer
Thanks! :-)

De 'plaat' in het achterwiel is een oud systeem (Dit wiel is van begin jaren '90...). Het is een stuk zeil gespannen over een stalen hoepel die met een soort U profieltjes aan de spaken vastzit (Links en rechts) Mag helaas niet gebruikt worden voor wielren tijdritten, maar ik ga deze dan ook meer gebruiken voor du/tri-athlons, waar dit wel mag. De horizontale afstand zadelpunt- midden bracket is ook maar 2cm, dus ook te weinig voor wielren tijdritten.
Ook de bidon is een overblijfsel van die tijd.

Decals van het stuur afhalen wordt lastig. De Vision stickers zitten onder het lak. De T2+ decals zijn wel te verwijderen. Zal ik zeker doen.

Het is een 9-speed. 12-20 (zelfbouw) cassette. Ultegra 53-42 crank / derailleurs en Dura-Ace shifters.

Achter het zadel zit een reserve binnenband... hahaha. Ik had tot 5 minuten voor deze foto een mini pomp tegen de voorkant van de staande buis getaped. Moest toch wat voor een 50km triathlon tijdrit in geval van een lekke band en toch aero-dynamisch blijven.

Met betrekking tot voorwiel. Ik ben hier lang mee bezig geweest, maar kon hier zo voordelig aankomen dat ik geen nee kon zeggen. Ik vind het wel jammer dat ik over deze wielen zo weinig aero-info kon vinden. Persoonlijk denk ik niet dat dit 40mm hoge velg met 16 aero-spaken veel onderdoet voor vele andere carbon hoog-velg wielen (Leuk discussiepunt, maar iets voor een andere thread.. :-) )