Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 13 jun 2012 23:56

Maar dat komt niet door de windvlaag zelf maar door de onderliggende oorzaak. De barometer op de Edge meet volgens mij alleen statische druk, daar is hij ook voor ontworpen. Als hij al dynamische druk zou kunnen meten dan zou die alleen maar groter worden bij een windvlaag, en dat betekend minder hoogte. Een plotseling sterke daling van luchtdruk wordt op een hoogte meter echter als hoogte winst gemeten maar heeft metereologisch in de bergen vaak wind als gevolg. (Althans dat laatste wordt zo uitgelegd in de handleiding van mijn Suunto Horloge bij de werking van het "Storm Alarm")
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 14 jun 2012 08:00

ericpeters schreef:Maar dat komt niet door de windvlaag zelf maar door de onderliggende oorzaak. De barometer op de Edge meet volgens mij alleen statische druk, daar is hij ook voor ontworpen. Als hij al dynamische druk zou kunnen meten dan zou die alleen maar groter worden bij een windvlaag, en dat betekend minder hoogte.
Dat hangt er maar net van af hoe de gaatjes ontworpen en georienteerd zijn. Juist bij een windvlaag kan er ook net zo goed een onderdruk ontstaan.

Maar zo'n vaart loopt dat toch niet? Ik heb bij mijn grafieken tijdens afdalingen geen rare dingen kunnen ontdekken.

toontje68
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 07 dec 2006 21:55

toontje68 14 jun 2012 10:17

gaisdergerman schreef:Ik heb vandaag geprobeerd om de laatste update op te halen. Momenteel heb ik echter nog steeds 2.40. Als ik het opnieuw probeer geeft hij aan dat ik de nieuwste software heb. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
De 2.40 is toch de nieuwste versie? zie link http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=5237" onclick="window.open(this.href);return false;
S-Works Tarmac Sram E-tap Mavic Pro Carbon slc

RuudjeV
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2012 22:04

RuudjeV 14 jun 2012 10:53

litespeed schreef:
ericpeters schreef:Maar dat komt niet door de windvlaag zelf maar door de onderliggende oorzaak. De barometer op de Edge meet volgens mij alleen statische druk, daar is hij ook voor ontworpen. Als hij al dynamische druk zou kunnen meten dan zou die alleen maar groter worden bij een windvlaag, en dat betekend minder hoogte.
Dat hangt er maar net van af hoe de gaatjes ontworpen en georienteerd zijn. Juist bij een windvlaag kan er ook net zo goed een onderdruk ontstaan.

Maar zo'n vaart loopt dat toch niet? Ik heb bij mijn grafieken tijdens afdalingen geen rare dingen kunnen ontdekken.
Bernoulli leert ons idd dat een hogere snelheid een lagere druk moet geven. Misschien dat er middels de snelheidsmeter hiervoor wordt gecompenseerd. Dit kan uiteraard niet voor windvlagen. Toch maar een de garmin binnen en buiten de auto houden en zo wat testjes doen :)

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2383
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 14 jun 2012 11:02

Het probleem van de meeste tellers is dat elk luchtdrukverschilletje invloed heeft op het aantal hoogtemeters. Wanneer je op een vlakke polderweg rijdt, zie je dan ook geregeld de actuele hoogte verspringen. Metertje erbij, metertje eraf, et cetera. Terwijl er dus in werkelijkheid geen ene meter geklommen wordt.

Mijn Ciclo-teller rekent evenwel wat reëler. Alleen hoogteverschillen vanaf 5 meter worden meegeteld. Het gevolg hiervan werd onlangs nog duidelijk tijdens een mountainbike-rondje in de duinen (met niet al te veel klimwerk), waarbij ik een mtb'er met een Garmin gidste. Na afloop van de rit gaf mijn teller 300hm aan en de zijne bijna 500hm.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2863
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 14 jun 2012 12:23

toontje68 schreef:
gaisdergerman schreef:Ik heb vandaag geprobeerd om de laatste update op te halen. Momenteel heb ik echter nog steeds 2.40. Als ik het opnieuw probeer geeft hij aan dat ik de nieuwste software heb. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
De 2.40 is toch de nieuwste versie? zie link http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=5237" onclick="window.open(this.href);return false;
Klopt, ik heb er helemaal naast gekeken.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 14 jun 2012 16:52

Wat zijn eigenlijk de mogelijkheden om een Garmin Edge 800 eens te proberen? Niemand in mijn omgeving heeft zo'n ding en ik vind het nogal een investering om op de gok te doen.

Werk nu met een Polar S725 voor hartslag/cadans/snelheid en Strava/Runkeeper voor GPS tracken én tracks volgen. Het horlogemodel niet helemaal ideaal/mooiste oplossing en een telefoon in je achterzak om de kaart te raadplegen ook niet. Dus ik hoop dat zo'n Garmin dat allemaal combineert.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28004
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jun 2012 16:55

Waar woon je? Je mag de mijne zo een keer lenen.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 14 jun 2012 17:18

Te ver van Groningen :). Noordwijk, Leiden.

Dank voor het aanbod though! Ze zijn ook te huur, maar er moet toch een partij zijn die er commerciële heil in ziet om de gebruikers 'on the road' te overtuigen van de kracht van dat ding :).

En dan nog niet eens een testritje maar vooral dat ding thuis eens aan de pc te kunnen hangen en ontdekken hoe gemakkelijk je alles uitwisselt en naar eigen smaak tracks maakt. Je kan er veel over lezen maar de mate van handigheid merk je pas als je er mee werkt.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 15 jun 2012 01:06

litespeed schreef:Dat hangt er maar net van af hoe de gaatjes ontworpen en georienteerd zijn. Juist bij een windvlaag kan er ook net zo goed een onderdruk ontstaan.

Maar zo'n vaart loopt dat toch niet? Ik heb bij mijn grafieken tijdens afdalingen geen rare dingen kunnen ontdekken.
Het Gaatje (is er maar 1) lijkt qua plaatsing, en dan bedoel ik hoek met de rijrichting op het gaatje aan de zijkant van een Pitotbuis. Dit laatste meet bij die Pitotbuis de Statische Druk, het andere gaatje in de pitotbuis meet statische + dynamische druk, het verschil is dan een directe afgeleide van de "airspeed". Hieruit leidde ik af dat de rijwindsnelheid (fiets-airspeed) geen invloed zou moeten hebben op die druk meting.
Aangezien Garmin ook Avionics maakt, dacht ik dat ze wel wisten hoe ze dit moesten doen.
Afbeelding

bjorn1979
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 mei 2011 19:57

bjorn1979 15 jun 2012 13:27

Dag mensen,

Ik heb een probleempje met mijn Garmin cadans-magneet die op de crank gemonteerd behoord te worden. Op mijn vorige fiets paste het prima maar mijn nieuwe frame heeft een veel dikkere achterbrug en steekt verder uit. Daardoor komt het magneetje tegen de zijkant van de brug aan tijdens het trappen. Ivm lakschade ga ik hem er zo dus niet opzetten.

Wie heeft hier ervaring me en eventueel een oplossing? Ik dacht er zelf al aan om de behuizing van de magneet af te halen en hem 'kaal' op de crankt te monteren. Wellicht zijn er andere alternatieven. Als er iemand ervaring mee heeft of een goed idee hou ik me aanbevolen!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28004
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jun 2012 13:51

Sensor ondersteboven monteren al geprobeerd?

Gesloten