Garmin Edge 800
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Maar dat komt niet door de windvlaag zelf maar door de onderliggende oorzaak. De barometer op de Edge meet volgens mij alleen statische druk, daar is hij ook voor ontworpen. Als hij al dynamische druk zou kunnen meten dan zou die alleen maar groter worden bij een windvlaag, en dat betekend minder hoogte. Een plotseling sterke daling van luchtdruk wordt op een hoogte meter echter als hoogte winst gemeten maar heeft metereologisch in de bergen vaak wind als gevolg. (Althans dat laatste wordt zo uitgelegd in de handleiding van mijn Suunto Horloge bij de werking van het "Storm Alarm")
Dat hangt er maar net van af hoe de gaatjes ontworpen en georienteerd zijn. Juist bij een windvlaag kan er ook net zo goed een onderdruk ontstaan.ericpeters schreef:Maar dat komt niet door de windvlaag zelf maar door de onderliggende oorzaak. De barometer op de Edge meet volgens mij alleen statische druk, daar is hij ook voor ontworpen. Als hij al dynamische druk zou kunnen meten dan zou die alleen maar groter worden bij een windvlaag, en dat betekend minder hoogte.
Maar zo'n vaart loopt dat toch niet? Ik heb bij mijn grafieken tijdens afdalingen geen rare dingen kunnen ontdekken.
De 2.40 is toch de nieuwste versie? zie link http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=5237" onclick="window.open(this.href);return false;gaisdergerman schreef:Ik heb vandaag geprobeerd om de laatste update op te halen. Momenteel heb ik echter nog steeds 2.40. Als ik het opnieuw probeer geeft hij aan dat ik de nieuwste software heb. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
S-Works Tarmac Sram E-tap Mavic Pro Carbon slc
Bernoulli leert ons idd dat een hogere snelheid een lagere druk moet geven. Misschien dat er middels de snelheidsmeter hiervoor wordt gecompenseerd. Dit kan uiteraard niet voor windvlagen. Toch maar een de garmin binnen en buiten de auto houden en zo wat testjes doenlitespeed schreef:Dat hangt er maar net van af hoe de gaatjes ontworpen en georienteerd zijn. Juist bij een windvlaag kan er ook net zo goed een onderdruk ontstaan.ericpeters schreef:Maar dat komt niet door de windvlaag zelf maar door de onderliggende oorzaak. De barometer op de Edge meet volgens mij alleen statische druk, daar is hij ook voor ontworpen. Als hij al dynamische druk zou kunnen meten dan zou die alleen maar groter worden bij een windvlaag, en dat betekend minder hoogte.
Maar zo'n vaart loopt dat toch niet? Ik heb bij mijn grafieken tijdens afdalingen geen rare dingen kunnen ontdekken.
Het probleem van de meeste tellers is dat elk luchtdrukverschilletje invloed heeft op het aantal hoogtemeters. Wanneer je op een vlakke polderweg rijdt, zie je dan ook geregeld de actuele hoogte verspringen. Metertje erbij, metertje eraf, et cetera. Terwijl er dus in werkelijkheid geen ene meter geklommen wordt.
Mijn Ciclo-teller rekent evenwel wat reëler. Alleen hoogteverschillen vanaf 5 meter worden meegeteld. Het gevolg hiervan werd onlangs nog duidelijk tijdens een mountainbike-rondje in de duinen (met niet al te veel klimwerk), waarbij ik een mtb'er met een Garmin gidste. Na afloop van de rit gaf mijn teller 300hm aan en de zijne bijna 500hm.
Mijn Ciclo-teller rekent evenwel wat reëler. Alleen hoogteverschillen vanaf 5 meter worden meegeteld. Het gevolg hiervan werd onlangs nog duidelijk tijdens een mountainbike-rondje in de duinen (met niet al te veel klimwerk), waarbij ik een mtb'er met een Garmin gidste. Na afloop van de rit gaf mijn teller 300hm aan en de zijne bijna 500hm.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Klopt, ik heb er helemaal naast gekeken.toontje68 schreef:De 2.40 is toch de nieuwste versie? zie link http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=5237" onclick="window.open(this.href);return false;gaisdergerman schreef:Ik heb vandaag geprobeerd om de laatste update op te halen. Momenteel heb ik echter nog steeds 2.40. Als ik het opnieuw probeer geeft hij aan dat ik de nieuwste software heb. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Wat zijn eigenlijk de mogelijkheden om een Garmin Edge 800 eens te proberen? Niemand in mijn omgeving heeft zo'n ding en ik vind het nogal een investering om op de gok te doen.
Werk nu met een Polar S725 voor hartslag/cadans/snelheid en Strava/Runkeeper voor GPS tracken én tracks volgen. Het horlogemodel niet helemaal ideaal/mooiste oplossing en een telefoon in je achterzak om de kaart te raadplegen ook niet. Dus ik hoop dat zo'n Garmin dat allemaal combineert.
Werk nu met een Polar S725 voor hartslag/cadans/snelheid en Strava/Runkeeper voor GPS tracken én tracks volgen. Het horlogemodel niet helemaal ideaal/mooiste oplossing en een telefoon in je achterzak om de kaart te raadplegen ook niet. Dus ik hoop dat zo'n Garmin dat allemaal combineert.
Waar woon je? Je mag de mijne zo een keer lenen.
Te ver van Groningen . Noordwijk, Leiden.
Dank voor het aanbod though! Ze zijn ook te huur, maar er moet toch een partij zijn die er commerciële heil in ziet om de gebruikers 'on the road' te overtuigen van de kracht van dat ding .
En dan nog niet eens een testritje maar vooral dat ding thuis eens aan de pc te kunnen hangen en ontdekken hoe gemakkelijk je alles uitwisselt en naar eigen smaak tracks maakt. Je kan er veel over lezen maar de mate van handigheid merk je pas als je er mee werkt.
Dank voor het aanbod though! Ze zijn ook te huur, maar er moet toch een partij zijn die er commerciële heil in ziet om de gebruikers 'on the road' te overtuigen van de kracht van dat ding .
En dan nog niet eens een testritje maar vooral dat ding thuis eens aan de pc te kunnen hangen en ontdekken hoe gemakkelijk je alles uitwisselt en naar eigen smaak tracks maakt. Je kan er veel over lezen maar de mate van handigheid merk je pas als je er mee werkt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Het Gaatje (is er maar 1) lijkt qua plaatsing, en dan bedoel ik hoek met de rijrichting op het gaatje aan de zijkant van een Pitotbuis. Dit laatste meet bij die Pitotbuis de Statische Druk, het andere gaatje in de pitotbuis meet statische + dynamische druk, het verschil is dan een directe afgeleide van de "airspeed". Hieruit leidde ik af dat de rijwindsnelheid (fiets-airspeed) geen invloed zou moeten hebben op die druk meting.litespeed schreef:Dat hangt er maar net van af hoe de gaatjes ontworpen en georienteerd zijn. Juist bij een windvlaag kan er ook net zo goed een onderdruk ontstaan.
Maar zo'n vaart loopt dat toch niet? Ik heb bij mijn grafieken tijdens afdalingen geen rare dingen kunnen ontdekken.
Aangezien Garmin ook Avionics maakt, dacht ik dat ze wel wisten hoe ze dit moesten doen.
Dag mensen,
Ik heb een probleempje met mijn Garmin cadans-magneet die op de crank gemonteerd behoord te worden. Op mijn vorige fiets paste het prima maar mijn nieuwe frame heeft een veel dikkere achterbrug en steekt verder uit. Daardoor komt het magneetje tegen de zijkant van de brug aan tijdens het trappen. Ivm lakschade ga ik hem er zo dus niet opzetten.
Wie heeft hier ervaring me en eventueel een oplossing? Ik dacht er zelf al aan om de behuizing van de magneet af te halen en hem 'kaal' op de crankt te monteren. Wellicht zijn er andere alternatieven. Als er iemand ervaring mee heeft of een goed idee hou ik me aanbevolen!
Ik heb een probleempje met mijn Garmin cadans-magneet die op de crank gemonteerd behoord te worden. Op mijn vorige fiets paste het prima maar mijn nieuwe frame heeft een veel dikkere achterbrug en steekt verder uit. Daardoor komt het magneetje tegen de zijkant van de brug aan tijdens het trappen. Ivm lakschade ga ik hem er zo dus niet opzetten.
Wie heeft hier ervaring me en eventueel een oplossing? Ik dacht er zelf al aan om de behuizing van de magneet af te halen en hem 'kaal' op de crankt te monteren. Wellicht zijn er andere alternatieven. Als er iemand ervaring mee heeft of een goed idee hou ik me aanbevolen!
Sensor ondersteboven monteren al geprobeerd?