Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Critic
Forum-lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 05 jun 2024 14:16

Was gewoon even benieuwd wat mn hoogste score geweest was, kwam afgelopen weekend ter sprake. Kon al niets vinden, maar klopt dus. Merci

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 08 jun 2024 14:20

IEmand anders last van rustdagen?

Ik heb een paar dagen achter elkaar gehad dat Join wilde dat ik een rustdag nam. Melding: je kan wel op de fiets stappen voor een hele rustige rit van max 90 min o.i.d. Ik dat doen, prompt volgende dag weer een rustdag.

Vind dat persoonlijk echt wel slecht, zou m.i. niet meer moeten nadat de app toch al best een tijd meegaat.

Ook mis ik een condititetest, Join draagt mij nooit op om een FTP test o.i.d. te doen, meer mensen hier last van?

1094
Forum-lid
Berichten: 2020
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 08 jun 2024 14:30

Dat laatste heb ik ook. Meerdere rustdagen heb ik alleen als ik hele zware ritten doe.

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 08 jun 2024 14:44

Nou, ik krijg gewoon een rustdag, maar door een hele rustige training te doen vindt Join dat de rustdag nog moet plaatsvinden, dus de geplande training van een dag later vervalt.

Terwijl je exact doet wat Join zegt, je kan fietsen maar kort en rustig.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 jun 2024 14:59

Zo'n app is leuk (gebruik het zelf ook) en handig om wat meer te variëren, maar je moet zelf ook gewoon blijven nadenken, dat Join je een rustdag geeft omdat je op de rustdag toch 90min rustig gaat fietsen, geeft wel aan dat de app vindt dat je echt even rust moet nemen. Ik gebruik de app als hulpmiddel, maar blijf zelf wel denken. In de week kijk ik meestal vooruit en als ik zie dat ik een rustdag op zaterdag of zondag krijg, dan zet ik mijn beschikbaarheid bijv op donderdag of vrijdag op 0 uren, dat is dan de rustdag. Of ik train even door en pak dan de rust op maandag en of dinsdag.

Wil je echt beter worden dan zal je ook echt goed moeten leren rusten. Veel wielrenners trainen veel te veel en te vaak. Je komt dan een beetje in een soort chronische vermoeidheid, maar doordat dat altijd zo is in het seizoen weet je eigenlijk niet beter. Dat is net als mensen die een paar uurtjes per nacht slapen, die zeggen ik voel mij goed. Maar eigenlijk weten zij niet hoe zij zich zouden voelen als ze structureel elke nacht voldoende uren zouden slapen.

@dtswiss hoe hard rij je dan eigenlijk (percentage tov ftp) en hoelang? Een herstelrit moet echt rond de 50% van FTP zitten en vaak is 45-60min meer dan voldoende voor herstel. Langer is het eigenlijk al niet meer een herstelrit. Als je normaal door de week ongeveer trainingen van 2u doet, dan is 1.5u al geen herstelrit meer.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 08 jun 2024 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

1094
Forum-lid
Berichten: 2020
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 08 jun 2024 16:24

En wat voor rpe vul je in?

peteri200
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 08 jun 2024 19:51

Je rijdt waarschijnlijk inderdaad gewoon te lang en te hard op de rustdag. Ik rij op mn rustdag vaak een woon werkritje 2
X 17km aan 50-55% van ftp. Dat accepteert join gewoon als rustdag en verstoord mijn verdere planning en trainingen niet. En verder ook gewoon eens een dag of zelfs meerdere bij een rust of taperweek echt niks doen, het is wennen en blijft soms lastig maar het werkt wel.

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 08 jun 2024 21:36

Bedankt voor de tips, maar ik fiets echt niet te hard of te lang. HR op 120 gemiddeld(omslagpunt is 190), 50 minuutjes. Werk er prima omheen, maar het soort me dat de app steeds aangeeft te kunnen fietsen mits heel rustig, als je het doet verdwijnt de training van een dag later. Lijkt erin te zitten dat ik teveel dagen achter elkaar heb gereden, dat vind Join niet goed. ( Te zien via, waarom deze rustdag.) Vooral een minpunt in de app voor mij.

Ps, RPE is uiteraard ook 2, zowel Join inschatting als mijn eigen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 jun 2024 21:50

dt_swiss schreef: 08 jun 2024 21:36 Bedankt voor de tips, maar ik fiets echt niet te hard of te lang. HR op 120 gemiddeld(omslagpunt is 190), 50 minuutjes. Werk er prima omheen, maar het soort me dat de app steeds aangeeft te kunnen fietsen mits heel rustig, als je het doet verdwijnt de training van een dag later. Lijkt erin te zitten dat ik teveel dagen achter elkaar heb gereden, dat vind Join niet goed. ( Te zien via, waarom deze rustdag.) Vooral een minpunt in de app voor mij.

Ps, RPE is uiteraard ook 2, zowel Join inschatting als mijn eigen.
Die fout zit hem dan niet in de app, maar in hoe je het gebruikt. Voor iemand die die week al eerder een rustdag heeft gehad zou die best wel even kunnen fietsen. Maar zoals je zelf al aangeeft heb je al teveel dagen achter elkaar gefietst. Een rustdag dat je niet fiets is voor je lichaam echt anders dan dat je wel fietst. Niet alleen voor je lichaam, maar ook mentaal. Even een dag niet met fietsen bezig zijn is echt wel goed. Ook al ga je dan maar 50min, je moet toch even je kleding aandoen, fiets pakken etc. Soms even loslaten is erg goed voor je herstel en dus beter worden.

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 08 jun 2024 21:57

Mijn punt is dus dat het wel fout zit in de app. In de app staat duidelijk rustdag, maar je kan wel op de fiets stappen voor rustige rit van max 90 minuten o.i.d., terwijl Join duidelijk wil dat je niet fietst. Daar kom je pas achter door verder te klikken naar: Waarom deze rustdag?

Dan kan er beter' fiets deze keer echt niet' staan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 jun 2024 22:04

dt_swiss schreef: 08 jun 2024 21:57 Mijn punt is dus dat het wel fout zit in de app. In de app staat duidelijk rustdag, maar je kan wel op de fiets stappen voor rustige rit van max 90 minuten o.i.d., terwijl Join duidelijk wil dat je niet fietst. Daar kom je pas achter door verder te klikken naar: Waarom deze rustdag?

Dan kan er beter' fiets deze keer echt niet' staan.
Zoals ik zei, een ander zou best kunnen fietsen. Je moet zelf echt na blijven denken. Het is een app, geen coach aan wie je dagelijks doorgeeft hoe het gaat. Daar is de prijs ook naar. Blijf zelf nadenken. Zelfs als je een coach hebt moet je zelf na blijven denken.

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 08 jun 2024 22:12

Volgens mij komt de boodschap niet aan.

Als Join slim genoeg is(of denkt te zijn) om te bepalen dat ik echt niet moet fietsen, moet er niet in de homescreen staan dat je prima kan voor 90 minuten. Dat is mijn enige punt. Waardeer de zorg om mijn gezondheid, maar die is niet nodig:)

(Ik ken mijn lichaam goed genoeg om te weten dat ik prima een rondje kan doen. Conditioneel dik in orde, laat me niet tegenhouden door een app. Op eenzelfde manier laat ik een app niet bepalen dat ik een bepaalde training moet doen als t er duidelijk niet in zit op een dag. Join is een leuk hulpmiddel, meer niet.)

Plaats reactie