Pssst, zo’n zonnepark levert dan ook het meeste stroom…. Dus wie kan mij uitleggen waarom consumenten nu worden gestraft en er tegelijk megaparken worden aangelegd?
Het grote auto-topic
- daniel1975
- Forum-lid HC
Less is bore
Precies. Extra transformatorhuisjes met buurtaccu's, zodat lokaal opgewekte stroom ook lokaal blijft en niet het hele net hoeft door te reizen op weg naar een bestemming. En zo snel als mogelijk beginnen met het opslaan van een overschot aan wind-/zonnestroom in waterstof of een andere energiedrager.Orlok schreef: ↑26 nov 2024 18:56 Overbelasting van ons elektriciteitsnet valt m.i. over het algemeen voor de gebruikers (wij dus) wel mee omdat er vanuit de netbeheerder gerekend wordt met een gelijktijdigheids percentage in het stroomverbruik van het aansluitvermogen van de gebruikers waarop de installatie is uitgelegd. Alleen als ieder huishouden met zonnepanelen, ter waarde van hun jaarverbruik in kWh, zou zijn uitgerust komt het op een mooie zomerdag met veel zon terug geleverde vermogen boven de door het gelijktijdigheids percentage uitgerekende installatie en kan de netbeheerder het opgewekte vermogen niet kwijt omdat de daarvoor beschikbare transformatoren onvoldoende vermogen hebben om te transformeren naar de hoogspanning installatie. Vandaar de nu in opspraak zijnde extra transformatorhuisjes.
Dus als iedereen met zonnepanelen nu op een mooie zomerdag met veel zon de grootste stroomverbruikers zou aanzetten valt alles wat overbelasting betreft wel mee.
En het zou natuurlijk kunnen helpen als je je eigen buurman op jouw stroomproductie zou mogen aansluiten.
hun fietsen.
Maar het ging er mij om dat je daar al je apparatuur voor mag vervangen en dat er geen eenduidig protocol is om het allemaal werkend te krijgen. Voor de doorgewinterde ICT'er wellicht een eitje, voor mij niet. Komt nog bij kijken dat we een laadpaal van de leasemaatschappij krijgen, en die is "not on speaking terms" met de omvormers en dat soort grappen.
Heb je allemaal "slimme" apparaten, zijn ze als netwerk dommer dan het achtereind van een varken. Thuis een kop koffie zetten of je tv aan en uit zetten is, terwijl je op je werk bent is geen probleem, maar zo gauw het nuttig wordt, haakt de slimme technologie af. En dan moet je je was nog van de wasmachine in de droger krijgen .
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
Allemaal waar, maar mijn vraag nog steeds niet beantwoord: waarom nu nog zonneparken aanleggen en tegelijkertijd de consument beprijzen?BertL schreef: ↑26 nov 2024 20:19 [
Precies. Extra transformatorhuisjes met buurtaccu's, zodat lokaal opgewekte stroom ook lokaal blijft en niet het hele net hoeft door te reizen op weg naar een bestemming. En zo snel als mogelijk beginnen met het opslaan van een overschot aan wind-/zonnestroom in waterstof of een andere energiedrager.
En het zou natuurlijk kunnen helpen als je je eigen buurman op jouw stroomproductie zou mogen aansluiten.
Less is bore