15% neem ik aan? €200 is nog steeds een klap geld voor een zadel
Wat heb jij voor het laatst gekocht?
maar € 13.000,- voor een Pinarello - Specialized of andere topfiets is de normaalste zaak van de wereld tegenwoordig.
Als ik m’n vader zaliger vertel dat ik omgerekend Fl 125,- gulden betaal voor een buitenbandje draait ie zich om … 🤨… tubeless Pirelli 165,- ouderwetse Guldens.
Als ik m’n vader zaliger vertel dat ik omgerekend Fl 125,- gulden betaal voor een buitenbandje draait ie zich om … 🤨… tubeless Pirelli 165,- ouderwetse Guldens.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- thestudent
- Forum-lid HC
Die gulden was anders ook nog aan 20 jaar inflatie onderhevig geweest. Dus het had all in all verdomde weinig uitgemaakt. Dat teruggereken ben ik nu wel heel beu hoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik niet
Vraag is natuurlijk wat je daar aan hebt? Ik begrijp het hoor, stiekem denk ik soms ook zo eens. Maar we kunnen er weinig tegen doen hé. En er wordt hier inflatie aangehaald. Maar ik durf me toch af te vragen of de inflatie zo sterk zou gestegen zijn zonder de euro. We zullen het waarschijnlijk nooit echt weten ...
Vroeger kocht mijn vader voor 1 Belgische frank (0.025€) een hele zak snoep
Niemand dat zegt dat dingen niet duurder worden (een fiets die meer kost dan een motorfiets die makkelijk 200km/u haalt, is van de zotte teveel), maar je moet wel appels met appels vergelijken.
Niemand dat zegt dat dingen niet duurder worden (een fiets die meer kost dan een motorfiets die makkelijk 200km/u haalt, is van de zotte teveel), maar je moet wel appels met appels vergelijken.
Daar ging het mij ook niet om, maar € 200,- voor een zadel is niet idioot duur ( als ik bv ook bij Mantel kijk ) in vergelijking met een top fiets en wat die kost.i-mac schreef: ↑09 sep 2021 18:31Vraag is natuurlijk wat je daar aan hebt? Ik begrijp het hoor, stiekem denk ik soms ook zo eens. Maar we kunnen er weinig tegen doen hé. En er wordt hier inflatie aangehaald. Maar ik durf me toch af te vragen of de inflatie zo sterk zou gestegen zijn zonder de euro. We zullen het waarschijnlijk nooit echt weten ...
Trouwens kreeg ik een stuk meer dan 15% korting op het zadel.
Laatst gewijzigd door rene op 09 sep 2021 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar er zitten geen padalen op een motorfiets, dus je beleeft er minder plezier aan. Reden waarom bij mij de gemotoriseerde tweewieler zonder aarzelen de deur uit is gegaan.
Geen seconde spijt.
Over koerfietsen en hun prijs.... tja het mag wel iets kosten en wat is dan redelijk. Enkel zn nieuwe eigenaar kan het bepalen.
Op mn werk kan je meedoen met een fiets lease van plus 5500euro, voor velen een prima oplossing om fietsen aan te schaffen die ze anders nooit kopen.
Ik koop wat ik wil zonder lease maar ook zonder smuck of nice to haves.
Geen seconde spijt.
Over koerfietsen en hun prijs.... tja het mag wel iets kosten en wat is dan redelijk. Enkel zn nieuwe eigenaar kan het bepalen.
Op mn werk kan je meedoen met een fiets lease van plus 5500euro, voor velen een prima oplossing om fietsen aan te schaffen die ze anders nooit kopen.
Ik koop wat ik wil zonder lease maar ook zonder smuck of nice to haves.
- thestudent
- Forum-lid HC
Dat die fietsen zo duur worden is natuurlijk niet alleen inflatie hoor. Het is ook een beetje zoals telefoons. Alleen dat gezever. Mensen hebben het alleen over "het is zo duur" , maar ze vergeten dat de lening in Guldens van hun hypotheek uit die tijd relatief tot niets is verworden ten opzichte van de huidige huizenprijzen. De mensen die het hardst klagen hebben veelal ook flink geprofiteerd.
Fietsen maken nu een beetje hetzelfde door als wat er gaande was in de beginjaren van de smartphones. Gewone mobiele telefoons waren in 2007 niet eens zo duur meer. Ik had een 3310 op de middelbare zoals de helft om me heen. Beetje SMS'en en snake spelen. En de telefoons met cameras waren toen nog zo slecht dat het me niet veel boeide. De prijzen voor die krengen stegen ook ineens hard toen de 'smartphone' categorie mogelijk werd. Tegelijkertijd steeg de vraag gigantisch want iedereen moest zo een ding hebben. Er zit hooguit voor 40 euro aan 'materiaal' en nog eenmaal dat aan arbeids in een 1000 euro kostende smartphone. En na drie jaar is het beste er wel vanaf als ze dat al redden. Die ouwe 3310 ligt hier nog ergens in een la en guess what dat ding doet het nog perfect. Het is een vreemde wereld aan het worden. Eentje waar ik het als nog jongere maar inmiddels ook al 30 ook niet geheel mee eens ben.
Fietsen maken nu een beetje hetzelfde door als wat er gaande was in de beginjaren van de smartphones. Gewone mobiele telefoons waren in 2007 niet eens zo duur meer. Ik had een 3310 op de middelbare zoals de helft om me heen. Beetje SMS'en en snake spelen. En de telefoons met cameras waren toen nog zo slecht dat het me niet veel boeide. De prijzen voor die krengen stegen ook ineens hard toen de 'smartphone' categorie mogelijk werd. Tegelijkertijd steeg de vraag gigantisch want iedereen moest zo een ding hebben. Er zit hooguit voor 40 euro aan 'materiaal' en nog eenmaal dat aan arbeids in een 1000 euro kostende smartphone. En na drie jaar is het beste er wel vanaf als ze dat al redden. Die ouwe 3310 ligt hier nog ergens in een la en guess what dat ding doet het nog perfect. Het is een vreemde wereld aan het worden. Eentje waar ik het als nog jongere maar inmiddels ook al 30 ook niet geheel mee eens ben.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Als ik het zo vergelijk, dan is de afgelopen 25 jaar de inflatie in de EU zone iets lager dan in de VS, en iets hoger dan in het VK, en heeft de invoering (in 1999 werden de munten al aan elkaar gekoppeld) destijds juist voor een daling van inflatie gezorgd in de zone. Inflatie is er, en was er ook al voor de euro, die laatste heeft daar niet veel aan veranderd. (disclaimer: ik ben geen econoom)
- borgmonster
- Forum-lid
“Elke 20 jaar verdubbelen de prijzen” is een grove maar redelijk juiste vuistregel.
De gulden is ongeveer een halve euro. Oftewel: een gulden uit 2000 is evenveel waard als een euro uit 2021.
Edit: een zadel van nu 200 euro is even duur als het Rolls zadel in 1988 (of rond die tijd). Maar het zadel van nu is wel een stuk lichter met Carbon en titanium. Dat was er toen nog niet eens! Er is dus echt wel vooruitgang geboekt voor evenveel geld.
De gulden is ongeveer een halve euro. Oftewel: een gulden uit 2000 is evenveel waard als een euro uit 2021.
Edit: een zadel van nu 200 euro is even duur als het Rolls zadel in 1988 (of rond die tijd). Maar het zadel van nu is wel een stuk lichter met Carbon en titanium. Dat was er toen nog niet eens! Er is dus echt wel vooruitgang geboekt voor evenveel geld.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
- daniel1975
- Forum-lid HC
Bij de fietsindustrie is het eerder in 5-8 jr verdubbeld dan in 20jr.
Edit: in 10 jaar tijd dus.
2010:
Tarmac SL3 s-works €6.999
2021:
Tarmac SL7 s-works €13.800
Edit: in 10 jaar tijd dus.
2010:
Tarmac SL3 s-works €6.999
2021:
Tarmac SL7 s-works €13.800
Less is bore