Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

joe1972
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 07 jul 2009 02:02

joe1972 03 aug 2009 22:02

Hier een interessant Duits artikel over de achtergrond van de 15 hertesten door het AFLD.

Warten auf den Sturm

Kort samengevat is de strekking dat het AFLD deze 15 renners destijds al op het oog had op basis van de eerste testresultaten, maar omdat de Cera-test nog niet helemaal in orde was, heeft men zich toen op relatief kleine renners gericht, die ook allemaal bekend hebben (alleen Stefan Schumacher niet). Nu is de test waterdicht en gaat men alsnog achter die toppers aan. (De CSC-ploeg wordt genoemd).
a.k.a Joe

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 06 aug 2009 15:07

Dat was dezelfde tijd waarin Anquetil werd gevraagd of hij zonder doping de tour kon rijden. "Jamais!" was zijn antwoord.
__________________
De Heilige Drie-eenheid: 52/42/30
Ik heb het over totaal andere tijden! In de 50tiger jaren begon met al aan die rotzooi.
Vóór de 2de WO reed men nog op een biefstuk ipv EPO/CERA/anabole steroïden e.d.
Van Anquetil was bekend dat hij extreme dingen deed.

http://www.presto.nl/anquetil.html
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 06 aug 2009 15:52

Marconi schreef:Ik heb het over totaal andere tijden! In de 50tiger jaren begon met al aan die rotzooi.
Vóór de 2de WO reed men nog op een biefstuk ipv EPO/CERA/anabole steroïden e.d.
Van Anquetil was bekend dat hij extreme dingen deed.

http://www.presto.nl/anquetil.html


Hèhè... Voor WO2 slikten de renners ook al allerlei vage troep waaronder suikerklontjes gedrenkt in nitroglycerine (geen geintje...), benzedrine enz. enz. enz.
Dope is zo oud als de wielersport zelf......

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 aug 2009 16:43

Je kan de middeltjes ( in de wetenschap dat doping pas doping is als ze verboden is) die ze toendertijd namen toch niet vergelijken met heden.
Volgens mij had dat enkel "geestelijk" een effect.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 06 aug 2009 16:48

Met benzedrine onderdruk je het vermoeidheidsgevoel, best wel doping-achtig dus. Wat het effect is van een suikerklontje met nitroglycerine weet ik niet, maar ik zou er niet te hard mee over een hobbel rijden........ :D

BTW, in 1924 gaven de gebroeders Pelissier tijdens de Tour een interview aan de journalist Albert Londres en lieten hem de tas met middeltjes zien die ze tot zich namen om de Tour te volbrengen: Cocaine, chloroform, een assortiment pillen....
"Kortom, wij rijden op dynamiet..."

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 06 aug 2009 18:40

fiedoo schreef:Je kan de middeltjes ( in de wetenschap dat doping pas doping is als ze verboden is) die ze toendertijd namen toch niet vergelijken met heden.
Volgens mij had dat enkel "geestelijk" een effect.


Ga er van uit dat een substanciële hoeveelheid speed oid wel zeker zijn effecten heeft. En die gaan voorbij het 'geestelijke' aspect. Je kunt die zaken zeker niet vergelijken met wat er tegenwoordig in het peloton rondgaat, maar effect hebben (of hadden) ze wel degelijk (tegen pijn, vermoeidheid ed.). Volgens mij waren die renners destijds wel aan zichzelf overgeleverd. Vanaf de jaren 60 nam de soigneur de verantwoordelijkheid van de preparatie over, waar dit tegenwoordig gebeurd door de teamdokters. Het is er dus wel beter(veiliger) en proffesioneler op geworden, door de jaren heen...;)
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 07 aug 2009 21:56

paulusR3 schreef:
fiedoo schreef:Je kan de middeltjes ( in de wetenschap dat doping pas doping is als ze verboden is) die ze toendertijd namen toch niet vergelijken met heden.
Volgens mij had dat enkel "geestelijk" een effect.


Ga er van uit dat een substanciële hoeveelheid speed oid wel zeker zijn effecten heeft. En die gaan voorbij het 'geestelijke' aspect. Je kunt die zaken zeker niet vergelijken met wat er tegenwoordig in het peloton rondgaat, maar effect hebben (of hadden) ze wel degelijk (tegen pijn, vermoeidheid ed.). Volgens mij waren die renners destijds wel aan zichzelf overgeleverd. Vanaf de jaren 60 nam de soigneur de verantwoordelijkheid van de preparatie over, waar dit tegenwoordig gebeurd door de teamdokters. Het is er dus wel beter(veiliger) en proffesioneler op geworden, door de jaren heen...;)


Uitzondering: Kohl epode zichzelf in een schemerig achterkamertje..........
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

iban1
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 mei 2009 23:11

iban1 13 aug 2009 12:05

Hoe zit het eigenlijk met geschorste renners. Worden die in de schorsperiode ook nog gecontroleerd?
f.k.a. IBAN

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 13 aug 2009 12:16

Volgens mij niet. Dus de uitgekiende mogelijkheid om een voorraadje 'vers bloed' aan te leggen, waar je na je schorsing weer vrolijk mee aan de slag kunt! Dat zal vino ook wel gedaan hebben (wint bij zijn rentree meteen een tijdrit in de Ain) of Basso, die na 2 jaar afwezigheid zijn rentree viert met de eindzege ni de ronde van Trentino en vervolgens 5e wordt in de Giro!

Oh ja.....dan is er ook nog een amerikaan die er een tijdje uit is geweest...... ;)
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

matthijs987
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 aug 2007 02:32

matthijs987 13 aug 2009 12:22

Terwijl die amerikaan al sinds een half jaar voor zijn come back meer controles heeft gehad dan menig ander renner in zijn loopbaan ;-)

1900b
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2009 22:10

1900b 13 aug 2009 22:16

IBAN1 schreef:Hoe zit het eigenlijk met geschorste renners. Worden die in de schorsperiode ook nog gecontroleerd?


Dat moet jij toch weten Iban :D
Gazelle TVM Team 1994
Stevens SCF2 2008

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 26 aug 2009 23:09

UCI-opper-chef Pat McQuaid heeft in "La Gazzetta dello Sport" verklaard dat men de nog beschikbare bloed samples, genomen van deelnemers aan de Giro d'Italia 2008, op CERA gaat controleren.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

Plaats reactie