Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vandaag gefietst in 2011

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 02 jul 2011 22:22

'Aller et Retour' over de Luberon

Na drie dagen Mistral, vandaag bij een afnemende wind het 'tianium ros' maar weer eens gepakt voor een ritje over de Luberon. Eigenlijk lopen er maar twee routes over de Luberon: de weg van Céreste via Vitrolles-en-Luberon naar La Bastide-des-Jourdans (te ver weg) en de weg van Apt via de Col du Pointu naar Lourmarin. Goed, je kunt ook via Bonnieux rijden, maar dan kom je toch op de weg naar Lourmarin uit. Als fietser (en 'Grimpeur') wil je natuurlijk via de col! Daarom ben ik vanuit m'n standplaats via de D29 naar Oppède gereden en verder naar Beaumettes. In Beaumettes heb ik de Véloroute du Calavon gepakt (Lees hier mijn verslag over de véloroute), om op een comfortabele, snelle en veilige wijze naar Apt te kunnen fietsen. Omdat ik deze keer geen foto's van/langs de véloroute behoefde te maken, schoot het lekker op! Aangezien het ook relatief helder weer was, genoot ik volop van de fraaie omgeving. Na 27 km fietsen was ik in de buitenwijken van Apt en kon ik aan de 8 km lange klim via de D943 naar de col beginnen. Het is een mooie en niet al te lastige klim, maar omdat de D943 ook de verbindingsweg van Apt naar Pertuis en Aix-en-Provence is, is het ook een redelijk drukke weg. Bovendien zitten er veel bochten in en is de weg dus ook bij motorrijders erg geliefd. Toch had ik voldoende gelegenheid om van de mooie vergezichten te genieten. De laatste km's voor de col loopt de weg vlak langs de bergwand en is het helemaal prachtig!

De D943 vlak voor de Col du Pointu, met Lacoste en de Petit Luberon op de achtergrond:

Afbeelding


Op de Col du Pointu:

Afbeelding

Na op de col even de 'verplichte' foto gemaakt te hebben, ben ik een stukje terug gereden voor een foto van het omringende landschap (zie boven). Daarna terug naar de col en heerlijk dalen naar Lourmarin!

In Lourmarin heb ik, in de nabijheid van het kasteel, op een bankje in de schaduw een ravitailleringspauze ingelast. Trouwens, kijken naar het toeristen-publiek aldaar is ook leuk ;)!

Het Château de Lourmarin:

Afbeelding


Afbeelding

Na de pauze ben ik, voor een rondje Cucuron, via de D56 richting Vaugines gereden. Net voorbij het gehuchtje La Gravière moet je nog even over een hele steile côte en verder loopt de mooie route ook redelijk omhoog. Fraai is het zicht op het Montagne Ste. Victoire bij Aix-en-Provence. 'Kenners' weten dat de beroemde Franse schilder Paul Cézanne dit gebergte vaak geschilderd heeft. Bij het binnenrijden van Cucuron moet je direct rechtsaf om op de D27 terug naar Lourmarin te komen. Deze weg is een stuk drukker en ook minder interessant dan de D56. Gelukkig gaat het hoofdzakelijk naar beneden, zodat je snel weer in Lourmarin bent. Daar nog even een paar 'gelletjes' in de mond gestopt en vervolgens 'op naar de top'!
Al vrijwel meteen na het verlaten van Lourmarin rijd je een soort 'gorges' (kloof) binnen, met hier en daar hoog oprijzende rotsformaties. Over vals plat slingert de weg zich door de kloof, richting col. Als dat niet 'genieten op de fiets' is, wat dan wel? Het is nu lunchtijd en daardoor is er gelukkig wat minder verkeer. Ik schiet goed op en ik ben dan ook snel bij het bord 'wegversmalling', waar ik naar het binnenblad schakel. Op dat punt begint, vlak voor de afslag naar Bonnieux, de echte klim. Die afslag laat ik letterlijk links liggen en met zo'n 15,7 km/u klim ik met 34x21 vlot verder. Pas bij de afslag naar Buoux wordt het wat steiler en valt mijn snelheid terug naar 14,7 km/u. Toch ben ik zo boven en sta ik vandaag voor de tweede keer op de Col du Pointu.

...voor de tweede keer op de Col du Pointu:

Afbeelding


Nog maar een foto gemaakt, weer een paar 'gelletjes' als extra energie voor de verwachte tegenwind na Apt, de kinband van de helm even aangetrokken en dalen maar...

De weer mooie vergezichten, de volop in bloei staande lavendelvelden en even niet hoeven te trappen zorgen er voor dat ik blijf genieten.

...de volop in bloei staande lavendelvelden...:

Afbeelding

Maar wat ik vanmorgen al verwachtte, blijkt te kloppen: de wind is toch nog weer aardig aangetrokken en daardoor heb ik op de véloroute van Apt naar Maubec de wind flink tegen. Dat werd dus even echt 'Hollands' tegen de wind in stoempen. Ik was dan ook blij dat het er na 104 km op zat en heb daardoor ook extra genoten van het Provençaalse gerecht (met bijpassen wijn) dat m'n vrouw vanavond op tafel zette!
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 03 jul 2011 14:26

Had vanochtend eigenlijk niet veel zin om te fietsen. Heb al twee dagen een beetje keelpijn en ben snotterig.
Toen ik er eenmaal uit was begon het toch te kriebelen en ben ik op pad gegaan voor 2-3 uurtjes.

Ben eerst via Wateringen. Poeldijk, Monster en 's-Gravenzande naar Hoek van Holland gereden. Vanaf daar langs de Waterweg naar Maassluis en Vlaardingen. Teruggereden naar Maassluis en vanaf daar langs de A20 richting Schiedam. Onder Schiedam door via Delfland weer terug naar huis.

Naar omstandigheden toch best lekker gefietst, totaal 85 kilometer. Nog wat wieltjesplakkers gehad, maar dat mocht de pret niet drukken ha!
Maar jonge jonge wat een wind weer zeg. Kan dat nu misschien een keer ietsje minder worden?

Afbeelding

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 03 jul 2011 17:33

Niet helemaal fit, maar toch maar even een rondje Holterberg gedaan.
Midden in Rijssen lek gereden op het enorm dikke zebrapad, maar die was snel weer verwisselt.

Doetinchem-Zelhem-Ruurlo-Markelo-Rijssen-Nijverdal-Holterberg-Holten-Markelo-Ruurlo-Zelhem-Doetinchem 121km a 30,1 gemiddeld.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 03 jul 2011 17:46

.jeroen. schreef:Niet helemaal fit...
...121km a 30,1 gemiddeld.
M'n vrouw vraagt of je soms de Mistral in de rug had? :lol:
60 x Ventoux

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 03 jul 2011 18:26

legrimpeur schreef:
.jeroen. schreef:Niet helemaal fit...
...121km a 30,1 gemiddeld.
M'n vrouw vraagt of je soms de Mistral in de rug had? :lol:
Heen voornamelijk tegen, terug voornamelijk van opzij :mrgreen:

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 03 jul 2011 19:00

Niet vandaag maar gisteren Den Helder en terug gefietst. Heen weg veel wind en vooral in het noorden. Vertrok vroeg in de ochtend en onderweg telde ik 152 konijnen, 1 vos en 1 hert. ;)
Totaal 300 km.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 03 jul 2011 21:16

Vanochtend eerst een gedeelte gefietst van de fietstocht van de plaatselijke fietsvereniging. 3 vrieden deden de 90 kilometer,ik ben met ze meegefietst tot de rustplaats, net onder Hardenberg. Daar heb ik de GPS aangezet en een route uit laten zetten in de richting van Groenlo, via Markelo en Goor. Mooie route wel, leuke weggetjes, weinig verkeer en dwars door bossen en weilanden. Oa vroomshoop, Rijssen, Markelo, Goor en Diepenheim. 125 kilometer in totaal. Daar lekker gedoucht en 's avonds na de verjaardag met de auto weer terug.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 03 jul 2011 22:09

Zomoco gedaan bij de Hoekse Renners in Putten.

Door de wind ging het vaak op de kant. Het peleton was aardig uitgedund. Zat in de achtervolgende groep op een kleine kopgroep. Helaas was het onduidelijk hoeveel rondes we nog moesten rijden. Daardoor dacht ik de dat de laatste ronde pas de op een na laatste ronde was. Haha, wat een blunder.

Wel een goede training m.b.t. waaiers rijden.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1756
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 04 jul 2011 19:24

Niet meer vandaag, maar gisteren (zondag 3 juli) en geloof dat ik de meest troosteloze omgeving opgezocht heb qua weer.
Plaats van handeling de z.g Allersheimer MTB marathon (102 km / 2.300 hm) in Duitsland (richting Kassel). Weersvooruitzichten niet super, maar het was daar compleet herfst op zondagmorgen.
Om 08:00u bij de start 8 graden met zeikregen en redelijk wat wind. Vol in regenjack daar mijn wedstrijd gereden met als hoogtepunt ongeveer 10 graden Celsius en af en toe droog. Veel bagger, glibberen en glijden. Volgens mij zo'n beetje hetzelfde idee zoals bij Limburgs natste, alleen geen klei maar normale bagger.
In ieder geval me 5:21u "vermaakt" in de zooi en op weg terug richting Nederland steeds mooier en mooier weer.
Afbeelding en Afbeelding
Bovenstaande foto's zit ongeveer 5:30u verschil in en heel veel werk na afloop om het een beetje schoon te krijgen.
Voor de liefhebbers van leedvermaak : http://tinyurl.com/5wsu4ug
Nu maar hopen dat het komend weekend in de Dolomieten beter is met een vriendelijk zonnetje en mooi bergen als decor.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 04 jul 2011 20:40

@frdmtb-sport. Ik vind het toch knap dat mensen dat allemaal 'leuk' vinden, dat geploeter in zulk weer (zal wel aan mij liggen :mrgreen: ). Een 'pluim' heb je in elk geval wel verdiend en ik wens je van harte een mooi en zonnig verblijf in de Dolomieten toe!
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 04 jul 2011 21:12

Ik heb net een heerlijk rondje Holterberg gereden, de benen waren goed, de vogels floten en het weertje was super. Echt genieten :)
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

doompjoe
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2011 13:57
Locatie: Twente

doompjoe 05 jul 2011 13:28

tomkolkman schreef:Vandaag een mooi rondje gefietst door Twente/Duitsland. De wind was wel weer goed aanwezig, toch zonder al te veel moeit 4 uurtjes op de fiets. Ik kwam bij Zenderen nog 2 Leopard renners tegen, echter geen idee wie het waren :oops:
Ik kwam enkele weken geleden, ook bij Zenderen, ook twee Leopard renners tegen. Ik kon het in het voorbijgaan niet zien, maar ik nam toen aan dat het Tom Stamsnijder en Joost Posthuma, aangezien deze in de regio wonen (Stamsnijder in Bornerbroek). Posthuma daar op 2 juli tegenkomen is echter minder waarschijnlijk. Misschien Stamsnijder en een andere ploeggenoot.

Plaats reactie