Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Innovatie waar we wél op zitten te wachten?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 apr 2025 10:52

Autosleutel als ik bijvoorbeeld bij De Posbank ga trainen. Al moet ik zeggen dat ik 'm meestal gewoon verstop :D

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 apr 2025 11:03

Kornuit schreef: 09 apr 2025 10:35 Wat doe je daar dan precies in, want ik heb wel een paar shirtjes met ritszakje, maar gebruik dat nooit. Pinpas gaat al nooit mee ivm betalen via mobiel en sleutels heb ik ook niet nodig omdat onze garagedeur opengaat met een app.
Misschien zou je het jezelf kunnen voorstellen dat er mensen zijn zonder een garagedeur met een open app. Of misschien zelfs mensen zonder überhaupt een garage. Echt waar, ze bestaan!! Die hebben gewoon een ouderwetse huissleutel, zo'n metalen dingetje met een kartelrand die je een slot moet steken en dan draaien. Geloof me, die stakker bestaan nog steeds. In grote getalen zelfs. En dan is een zakje met een ritsje helemaal niet zo'n stom idee. Het laatste wat je onderweg wil kwijtraken zijn wel je sleutels
Live fast; die young. mijn blog

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 apr 2025 11:16

Ik heb weinig/geen shirts met ritszakje en nog nooit sleutel verloren.
Ritszakje is absoluut geen issue voor mij.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

roelw
Forum-lid

roelw 09 apr 2025 11:22

tommeke14 schreef: 08 apr 2025 22:51
roelw schreef: 08 apr 2025 09:37 If I ran the bike industry for a day, here's everything I'd change
https://www.cyclingnews.com/features/if ... id-change/

Allemaal items waardoor de fietsindustrie het beter kan doen. Geen baanbrekende innovaties maar wel zaken die logisch zouden zijn.
Veel dingen wel, zoals zelf je zadel of stuur kiezen. Geldt wmb. ook voor cranklengte.
Inderdaad, zelf je stuur kunnen kiezen mis ik echt wel. Op alle fietsen die ik al compleet gekocht heb heb ik de stuurpen veranderd. Met de integratie wordt dit steeds moeilijker zoniet onmogelijk: complete 'cockpits' zijn maar in een beperkte combinatie van stuurpenlengte en breedte te verkrijgen, vaak niet afzonderlijk te koop en vervangen is telkens een hele opdracht.

Ik zou nog toevoegen aan de lijst: meerdere opties wat beteft wielen of de mogelijkheid om complete fietsen zonder wielen te kopen (maar wel met cassette en remschijf op een dummy naaf) zodat je zelf je wielset kan kiezen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 apr 2025 11:30

roelw schreef: 09 apr 2025 11:22 Met de integratie wordt dit steeds moeilijker zoniet onmogelijk: complete 'cockpits' zijn maar in een beperkte combinatie van stuurpenlengte en breedte te verkrijgen, vaak niet afzonderlijk te koop en vervangen is telkens een hele opdracht.

Vergeet de kosten niet. Onder de 500,- heb je vrijwel niks qua geintegreerd stuur.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 09 apr 2025 11:52

daniel1975 schreef: 09 apr 2025 11:16 Ik heb weinig/geen shirts met ritszakje en nog nooit sleutel verloren.
Ritszakje is absoluut geen issue voor mij.
Telefoon in een stoffen brillen hoesje en daar de auto/huis/tuindeur sleutel bij in.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 09 apr 2025 12:26

Duw (auto)sleutels gewoon onderin mijn shirtje...al 25 jaar nog nooit verloren en dat zal de komende 25 jaar ook wel nooit gebeuren.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 09 apr 2025 12:28

rob74 schreef: 09 apr 2025 11:03
Kornuit schreef: 09 apr 2025 10:35 Wat doe je daar dan precies in, want ik heb wel een paar shirtjes met ritszakje, maar gebruik dat nooit. Pinpas gaat al nooit mee ivm betalen via mobiel en sleutels heb ik ook niet nodig omdat onze garagedeur opengaat met een app.
Misschien zou je het jezelf kunnen voorstellen dat er mensen zijn zonder een garagedeur met een open app. Of misschien zelfs mensen zonder überhaupt een garage. Echt waar, ze bestaan!! Die hebben gewoon een ouderwetse huissleutel, zo'n metalen dingetje met een kartelrand die je een slot moet steken en dan draaien. Geloof me, die stakker bestaan nog steeds. In grote getalen zelfs. En dan is een zakje met een ritsje helemaal niet zo'n stom idee. Het laatste wat je onderweg wil kwijtraken zijn wel je sleutels
Poh kan me echt niets bij voorstellen, maar het zal zo zijn.
Ik heb ook begrepen dat mijn garage groter is dan een appartement in Amsterdam van 300k. :lol:

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 09 apr 2025 12:33

roelw schreef: 09 apr 2025 11:22
tommeke14 schreef: 08 apr 2025 22:51
roelw schreef: 08 apr 2025 09:37 If I ran the bike industry for a day, here's everything I'd change
https://www.cyclingnews.com/features/if ... id-change/

Allemaal items waardoor de fietsindustrie het beter kan doen. Geen baanbrekende innovaties maar wel zaken die logisch zouden zijn.
Veel dingen wel, zoals zelf je zadel of stuur kiezen. Geldt wmb. ook voor cranklengte.
Inderdaad, zelf je stuur kunnen kiezen mis ik echt wel. Op alle fietsen die ik al compleet gekocht heb heb ik de stuurpen veranderd. Met de integratie wordt dit steeds moeilijker zoniet onmogelijk: complete 'cockpits' zijn maar in een beperkte combinatie van stuurpenlengte en breedte te verkrijgen, vaak niet afzonderlijk te koop en vervangen is telkens een hele opdracht.

Ik zou nog toevoegen aan de lijst: meerdere opties wat beteft wielen of de mogelijkheid om complete fietsen zonder wielen te kopen (maar wel met cassette en remschijf op een dummy naaf) zodat je zelf je wielset kan kiezen.
Ja, inderdaad. Het ‘probleem’ is wel dat het de massa geen donder uitmaakt en dat dit kostentechnisch ook niet te doen is voor de gemiddelde fabrikant. Die kijken naar elke cent om de marge op hun fietsen maar zoveel mogelijk te optimaliseren.

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 09 apr 2025 12:40

Misschien een beetje off-topic, maar wel een interessante vraag naar aanleiding van waar het hier allemaal over gaat:

Is de racefiets nu wel zo een beetje uitontwikkeld?

De laatste jaren is het qua innovaties echt supersnel gegaan en er is hier ook al een hoop genoemd: elektronisch schakelen, 13 kransjes achter, vermogensmeters, lichtgewicht carbon frames, geïntegreerde kabels, geoptimaliseerde aerodynamica, bredere banden, etc. Maar waar valt er nu nog écht winst te maken (en advocaat van de duivel zijnde: wat gaan de marketeers van de fietsindustrie ons laten denken wat we écht nodig hebben?)

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 09 apr 2025 12:43

De gedachte dat je sleutels en pinpas achter een ritsje zitten zal vast geruststellend zijn, maar ik prop ook altijd alles in de gewone zakjes en ben nog nooit wat verloren. Ook bij offroad ritjes.
En het is niet dat ik nooit een koprolletje maak met de MTB ;)
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 apr 2025 12:46

Volgens marketeers heb je ALTIJD iets nieuws nodig. En als er niks nieuws is, dan bedenken ze een 'innovatie'. Het probleem wat daarmee wordt opgelost verzinnen ze er later wel bij :?
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie