Alles over vakanties op én met de fiets

Limburgs Mooiste 2010

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 10 jun 2010 23:44

[quote="ALwarrior"]ErwinB, bedankt voor de tip.

Ik had zelf het idee dat ik mijn best gedaan had om wel genoeg te drinken. 's Ochtends bij het ontbijt een paar flinke mokken thee, een kop koffie en een glas water gedronken. Tijdens de tocht heb ik er voor gezorgd dat ik tussen elke bevoorrading (dwz elke 25 km)minimaal één bidon van 750 ml leeg dronk. Op een paar stops heb ik ter plekke wat meer gedronken. Ook nog twee appels gegeten onderweg. op 250 km zijn er dan iets van 10 stops, dat komt neer op 7.5 liter drinken. Voeg daar het ontbijt en de losse drankjes bij dan kom ik in de richting van 8.5 - 9 liter. Ik vond dat zelf al erg veel, maar misschien is het nog niet genoeg?[/quote]

Had je nog wel tijd om te fietsen, of stond je de meeste tijd voor een boom :-)

Ik vindt dit wel extreme hoeveelheden, zeker gezien de weersomstandigheden die er heersten. Volgende keer moet je eens voor het fietsen op de weegschaal en achteraf. Als je niet meer dan 1 a 2% in gewicht achteruit bent gegaan is het prima. :/:/

erwinb
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:05
Locatie: Zutphen

erwinb 11 jun 2010 01:16

[quote="Stillekracht"][quote="ALwarrior"]ErwinB, bedankt voor de tip.

Ik had zelf het idee dat ik mijn best gedaan had om wel genoeg te drinken. 's Ochtends bij het ontbijt een paar flinke mokken thee, een kop koffie en een glas water gedronken. Tijdens de tocht heb ik er voor gezorgd dat ik tussen elke bevoorrading (dwz elke 25 km)minimaal één bidon van 750 ml leeg dronk. Op een paar stops heb ik ter plekke wat meer gedronken. Ook nog twee appels gegeten onderweg. op 250 km zijn er dan iets van 10 stops, dat komt neer op 7.5 liter drinken. Voeg daar het ontbijt en de losse drankjes bij dan kom ik in de richting van 8.5 - 9 liter. Ik vond dat zelf al erg veel, maar misschien is het nog niet genoeg?[/quote]

Had je nog wel tijd om te fietsen, of stond je de meeste tijd voor een boom :-)

Ik vindt dit wel extreme hoeveelheden, zeker gezien de weersomstandigheden die er heersten. Volgende keer moet je eens voor het fietsen op de weegschaal en achteraf. Als je niet meer dan 1 a 2% in gewicht achteruit bent gegaan is het prima. :/:/[/quote]

Het klinkt inderdaad als een flinke hoeveelheid, ik weet natuurlijk ook niet of het bij ALwarrior daar aan lag, alleen bij mij was dat wel het geval (blijkbaar). Ik heb wel het idee dat het per persoon behoorlijk verschilt hoeveel vocht iemand nodig heeft (misschien ook afhankelijk van hoeveel je zweet en zo), maar dat is geenszins gestoeld op enige kennis, alleen op mijn gevoel. Ook na een uur of anderhalf uur voetballen moet ik altijd enorm veel vocht bijtanken om geen dorst meer te hebben.

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 11 jun 2010 02:14

dat klinkt heftig!

ik heb zelf op 100km maar 1,5 bidon gedronken en nergens last van....
iedereen roept altijd je moet meer drinken maar met af en toe een slok voel ik mij kip lekker, geen dorst en zonder enig prestatieverlies, zo werkt het al jaren!

apart om te zien hoe ieder lichaam anders werkt
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

alwarrior
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 sep 2008 01:40

alwarrior 11 jun 2010 15:16

Ik vond het toen ik het achteraf allemaal optelde zelf ook nogal een heftige hoeveelheid, maar ik heb het toch echt opgedronken. En tijdens het fietsen voelde het niet eens als heel veel: elke 25 km een bidon, dat is ongeveer een bidon per uur voor mij. En ik hoefde niet bij elke struik langs de kant te stoppen; ik geloof dat ik twee keer een toilet opgezocht heb. Dus qua vocht toevoer voelde het allemaal heel normaal.

Nu was het natuurlijk wel een lange tocht (althans voor mijn doen; ik had nog nooit eerder zover gefietst) en dus heb ik ook lang op de fiets gezeten (12 uur). En het was warm weer, dus blijkbaar ben ik veel vocht kwijtgeraakt door het zweten.
Ik denk zelf dat door de warmte en de inspanning het lichaam de warmte toch niet goed genoeg heeft kunnen kwijtraken en ik daarom de verschijnselen van een beginnende hitteslag/zonnesteek had. Ik ga een volgende keer wat eerder en vaker een plens water over mijn hoofd gooien. Dat heb zaterdag op het eind ook gedaan en dat hielp wel wat.

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 11 jun 2010 15:57

[quote="ALwarrior"]Ik vond het toen ik het achteraf allemaal optelde zelf ook nogal een heftige hoeveelheid, maar ik heb het toch echt opgedronken. En tijdens het fietsen voelde het niet eens als heel veel: elke 25 km een bidon, dat is ongeveer een bidon per uur voor mij. En ik hoefde niet bij elke struik langs de kant te stoppen; ik geloof dat ik twee keer een toilet opgezocht heb. Dus qua vocht toevoer voelde het allemaal heel normaal.

Nu was het natuurlijk wel een lange tocht (althans voor mijn doen; ik had nog nooit eerder zover gefietst) en dus heb ik ook lang op de fiets gezeten (12 uur). En het was warm weer, dus blijkbaar ben ik veel vocht kwijtgeraakt door het zweten.
Ik denk zelf dat door de warmte en de inspanning het lichaam de warmte toch niet goed genoeg heeft kunnen kwijtraken en ik daarom de verschijnselen van een beginnende hitteslag/zonnesteek had. Ik ga een volgende keer wat eerder en vaker een plens water over mijn hoofd gooien. Dat heb zaterdag op het eind ook gedaan en dat hielp wel wat.
[/quote]

Je kunt ook teveel drinken, en als je veel te veel drinkt zelfs een watervergiftiging oplopen. als je googlet kun je het vast beter onderbouwd vinden dan ik het kan, maar het komt erop neer dat als je teveel drinkt en te weinig zouten en mineralen binnenkrijgt, je je cellen schoonspoelt van de broodnodige zouten in je lijf. Dan krijg je hoofdpijn, en als het heel ernstig is, watervergiftiging.
Maar of dat de reden van jouw hoofdpijn was is natuurlijk lastig te zeggen.

inekekremers

inekekremers 11 jun 2010 16:01

*
Laatst gewijzigd door inekekremers op 28 apr 2013 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

koennondale
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2010 18:19

koennondale 11 jun 2010 16:11

Beste mensen,

Weet iemand nog meer fotografen dan sportiek, flexpoint en de site van Limburgs Mooiste?


watikjebrom
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 11 mar 2008 12:47

watikjebrom 11 jun 2010 16:40

inekekremers schreef:
Sosse, bedoel jij dat hele korte steile stukje wat direct na een meer dan haakse bocht kwam? Iets verderop stond een verzorgingspunt. Op dat steile stukje heb ik mijn ketting tussen de bladen getrapt en deze zat muurvast, de fietsenmaker in Gulpen (Jean Habets?) heeft 'm ertussenuit moeten halen (en ik was daar niet de enige).
Volgens mij hebben wij samen bij de fietsenmaker gestaan.... Ik had het zelfde probleem, alleen mijn ketting zat tussen het frame en het blad vast...


Dan ben jij de dame met het Rabopakje aan?
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

inekekremers

inekekremers 12 jun 2010 20:47

*
Laatst gewijzigd door inekekremers op 28 apr 2013 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

walliebal
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 13 jan 2010 15:49

walliebal 17 jun 2010 09:14

[quote="Fatmodul"]
Je kunt ook teveel drinken, en als je veel te veel drinkt zelfs een watervergiftiging oplopen. als je googlet kun je het vast beter onderbouwd vinden dan ik het kan, maar het komt erop neer dat als je teveel drinkt en te weinig zouten en mineralen binnenkrijgt, je je cellen schoonspoelt van de broodnodige zouten in je lijf. Dan krijg je hoofdpijn, en als het heel ernstig is, watervergiftiging.
Maar of dat de reden van jouw hoofdpijn was is natuurlijk lastig te zeggen.
[/quote]

Ik heb genoeg gedronken onderweg maar op een gegeven moment had ik echt iets hartigs nodig. Mijn zwarte shirt was deels wit uitgeslagen door het zout. Na een Wasa met creamcheese (lekker zout) bij een benzinepomp voelde ik me een stuk beter. Als je zoveel zweet is het dus wel heel belangrijk dat je op je zouten (en mineralen) let. Helaas kregen we onderweg van de organsisatie alleen maar zoete waren (koek/krentenbol/banaan). Nu zit daar ook wel wat zout in maar blijkbaar niet genoeg. Zouttekort en kramp zijn toch ook gerelateerd? Voor een volgende keer met zulk warm weer zorg ik dat ik iets hartigs bij me heb ipv zoet.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1713
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 17 jun 2010 21:50

Om watervergiftiging te krijgen moet je echt heel veel water drinken, zonder die hoeveelheid door het lichaam te laten verbruiken.

Ik heb zelf een jaar als duikinstructeur in Egypte gewerkt en ook voor en na het duiken is het van gbelang dat je voldoende drinkt. In de Egyptische zomer waren er weken achtereen bij dat ik minimaal 7 liter water per dag dronk, en nooit geen last van watervergiftiging gehad.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat je, om watervergiftiging te krijgen, tientallen liters water moet drinken alvorens er last van te krijgen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

alwarrior
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 sep 2008 01:40

alwarrior 18 jun 2010 00:29

Ik denk zelf dat als je meer water drinkt dan dat je lichaam nodig heeft, je dat toch in eerste instantie merkt aan je blaas. Goede kans dat je bij elke dikke boom even moet stoppen. Dat je met zweten veel mineralen kwijt kunt raken geloof ik wel; bij mij waren het shirt en de broek ook wit uitgeslagen. En ik meen dat ik wel eens gelezen heb dat vochttekort en gebrek aan mineralen de kans op kramp vergroot.
Daarom had ik een paar van die zakjes met oplospoeder bij me. Daar zaten volgens de fietsenmaker met name mineralen in.
Ik denk dat als het lichaam een flinke inspanning moet leveren in de warmte dat het wel eens lastig kan worden om alle warmte kwijt te raken. Een volgende keer gooi ik wat vaker een pot water over mijn hoofd.

Plaats reactie