Pagina 15 van 112
Geplaatst: 08 jul 2010 20:41
door havana
fdegrove schreef:Hoi,
havana schreef:Dat mag dan voor Landen gelden, in Nederland is het toch echt van een ander laken een pak. Er zijn maar heel weinig FM's die tubes op voorraad hebben (al moet bestellen geen probleem zijn). Dat is niet zo verwonderlijk, want er is maar heel weinig vraag naar en behoudens wat liefhebbers zoals fdegrove en een enkele wedstrijdrenner rijdt er er eigenlijk niemand (meer) mee. Zal door de opkomst van full carbon clinchers alleen nog maar afnemen.
Frank, zijn carbon clincher wielen dan zo zaligmakend?
Ik beweer helemaal niet dat carbon clincher zaligmakend zijn, het is momenteel voor een hele groep wielertoeristen wel een veel interessantere optie vergeleken met carbon tube wielen. Dat tube wielen in essentie beter rijden en bepaalde voordelen hebben, staat buiten kijf. Maar daar ging het nu even niet om. Het is wel frappant dat jij op tube gebied achter iedere boom een vijand ziet, overigens.
Ik heb laatst toevallig eens een wat langer ritje met tubes gereden. En ja, er lagen deftige tubes om en geen Tufo oid. Ik voelde wel degelijk verschil maar om nu te zeggen "he, dát rijdt me een pak beter", nee dat vond ik niet. Dat een ander dat wel vindt, prima. Ik denk dat veel wielertoeristen (including me) zo'n klein verschil gewoon de moeite niet waard vinden. Vergeet niet dat veel wielertoeristen (ook fanatieke) weinig geven waar ze op rijden.
Geplaatst: 08 jul 2010 20:45
door rene
Ik doe meestal 3 lagen op de velg en 2 op de tube...zeker als de velg nieuw is of geheel schoongemaakt is. Eerst 1 laagje op de velg - 24 uur laten drogen - weer 1 laagje op de velg + laagje op de tube. 3e dag laagje op de tube smeren en dan de velg voorzien van het laatste laagje lijm.
Dan wacht ik meestal 5-10 minuten en plaats de tube die opgepomt is op ca 0,2 bar...dus echt maar een zuchtje lucht. De lijm is dan meestal nog stikky en niet te droog zodat je de tube goed kan richten en uitlijnen. Na het plakken en als de tube redelijk recht ligt de tube op 1 bar zetten en nogmaals controleren. Op het wiel leunen en tube aandrukken om luchtbellen weg te drukken.
Band steeds iets harder zetten - van 3-5-8 bar en nogmaals controleren. Mocht de tube niet recht liggen - druk laten zakken en weer richten - en weer oppompen.
Tube een nachtje laten drogen en dan kan je er mee rijden.
Wat wel belangrijk is voor het verlijmen van tubes is dat je een goede wiel/tube combi gebruikt. Dus geen tubes met opstaand biaslint ( Vittoria - Panaracer - Hutchinson ) op een ondiepe ronde velg ivm los komende zijkanten van de tube als deze niet perfect gelijmd is.
Ik heb zowel de lage als hoge Dura Ace wielen voor tubes en de lage is mooi rond terwijl de hoge wielen een mooi gleufje hebben in het velgbed waar de tube met opstaande rand perfect invalt en al nagenoeg goed ligt. Op de hoge velgen heb ik dus Hutchinson tubes liggen en op de lage velgen heb ik Continental tubes liggen die een perfect rond biaslint hebben. Ook Veloflex en Dugast hebben een mooi rond biaslint als ik het goed heb dus die limen op elk type velg wel heel erg lekker.
De keuze voor Continental Sprinter Gatorskin op mijn lage wielen is dat ik er ook mee naar mijn werk rij en dat door slecht wegdek - lees slecht geveegd - en hobbels - klei - troep - de kans op lekrijden minimaal is tov van andere tubes.
Geplaatst: 09 jul 2010 03:48
door fdegrove
Hoi,
Amclassic-fan schreef:Zo gek vind ik 't echt niet wat Havana zegt. Sterker nog voor 98% van de fietsers in Nederland werkt het gewoon zo. "Wat de boer niet kent, dat eet hij niet". Het grootste deel van de fietsers brengt gewoon de fiets voor ieder wissewasje na de FM. Een cassette wisselen is voor velen al te moeilijk. Dat bandje wisselen lukt (uiteindelijk, al dan niet met hulp) wel. Maar een tube wisselen? Ze weten niet eens wat een tube is in veel gevallen, alleen de oude generatie die al lang fietsen weten dat nog.
Je hebt voor het volle pond gelijk maar toch is het jammer. De binding met je sport ontstaat pas als je er zelf wat moet voor doen.
Ik begrijp best dat niet iedereen die ingesteldheid heeft maar, zoals Superrose tenrecht opmerkt, jammer toch om je horizont zo te beperken.
Ciao,
Geplaatst: 09 jul 2010 04:18
door fdegrove
Hoi,
Het is wel frappant dat jij op tube gebied achter iedere boom een vijand ziet, overigens.
Zo zie ik het niet.
Wat wel frappant is dat je je per se keer op keer dwangmatig wil moeien in een discussie die je gewoon niet snapt.
Niemand dwingt je om met zus of zo te rijden. Als er dan anderen zijn die graag rijden met iets waar jij geen voeling mee hebt, laat het dan ipv van negatief te doen.
Ieder zijn meug, of niet?
Ook zie ik je argumentatie in het voordeel van carbon clinchers niet. Het mag dan nog zo hot zijn in NL maar in mijn ogen kan het nauwelijks dommer.
Ik die dacht dat Nederlanders nuchtere mensen waren.....
En nee, het is niet de bedoeling om het hele land op tubes te laten rijden maar ietwat leergierigheid schaadt niet.
Zeker als er geen commerciele doeleinden achter schuil gaan.
Ciao,
Geplaatst: 09 jul 2010 04:35
door fdegrove
Hoi,
nick-yan schreef:hoeveelheid tube lijm
een tijdje geleden heb ik voor het eerst tubes geplakt.
maar ik vraag me af hoeveel tube lijm moet je nou gebruiken. ik heb continental carbon tube lijm gebruikt en de instructies van conti gebruikt. eerst een laag op het band en dan een laag op de velg. 2 uur laten drogen en daarna nog een laag op het band en dan plakken. toen ik klaar was had ik mijn 25g tube helemaal op.
moet je nou meer lijm gebruiken bij een set wielen of juist minder. of is het precies goed?
Zelden of nooit heb ik overtuigende resulaten gezien met Conti lijm. Ongeacht de hoeveelheid lijm en hoe vakkundig die ook werd aangebracht.
Een tube van 25g per velg is niks ongewoons, zeker niet bij een nieuwe velg trouwens.
Overigens dien je niet van het gewicht aan lijm te schrikken. Na uitharden rest daar nog de helft van.
Ciao,
Geplaatst: 09 jul 2010 10:18
door havana
Wat wel frappant is dat je je per se keer op keer dwangmatig wil moeien in een discussie die je gewoon niet snapt.
Misschien moet je eens een cursus lezen volgen?
Ik constateer alleen een aantal feiten (lees mijn posts nog maar eens na), het is jammer dat die jij uitlegt als "negatief doen".
Ook zie ik je argumentatie in het voordeel van carbon clinchers niet.
Waar heb ik beweerd dat carbon clinchers zo geweldig zijn? Leg me a.u.b. geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb a.u.b.
Ik word er zo langzamerhand een beetje doodmoe van. Iedere discussie waar het toverwoord tube in voorkomt wordt volledig opgeslokt door jouw blinde liefde voor tubes.
Zodra je dan je kop boven het maaiveld uitsteekt, en wijst op tekortkomingen of zelfs op de droge feiten, word je keihard neergesabeld. Wat men ook over tubes beweert, over kosten of rolweerstand, jij hebt altijd een weerwoord en discussieert door tot je erbij neervalt op een manier die zo eigenwijs is als wat.
Het is prima dat jij zo idolaat bent van tubes, ieder z'n meug. Ik vind het wel frappant dat je kennelijk niet inziet hoe belachelijk je manier van doen is. Het toppunt is nog wel mij verbieden iets te posten in een discussie waar ik volgens jou niks van afweet. Doet me denken aan bepaalde regimes waarbij anders denkenden monddood gemaakt werden. Dit is een vrij land en iedereen heeft het recht op een mening. If you can't stand the heat, stay of out the kitchen.
Geplaatst: 09 jul 2010 11:15
door edwin01
En hier kan ik me van harte bij aansluiten...!
Geplaatst: 09 jul 2010 11:46
door csteenbe
Edwin01 schreef:En hier kan ik me van harte bij aansluiten...!
En ik niet
Geplaatst: 20 aug 2010 22:46
door breaker
Ik kwam laatst een wielrenner tegen en die had ook tube banden.
Die nam altijd een binnenband + buitenband als de tube lek raakt. Hij vertelde mij dan ben ik zeker van dat de reserve tube nooit van zijn velg afrolt. En hij had nooit gedoe met de lijm resten.
Ik vindt dit meer een gedoe want je moet dan twee banden meenemen.
Geplaatst: 20 aug 2010 22:51
door jorisb
Ik denk dat je tubeless bedoelt, want met een tube heb je volgens mij niet zoveel aan een binnenbandje. En tubeless hoef je ook niet te lijmen, dus geen lijmresten
Geplaatst: 22 aug 2010 21:26
door swijland
Ik wil hier nog even kort mijn ervaringen kwijt met TUFO bandjes en TUFO Extreme tape.
Niet zo lang geleden heb ik mijn eerste carbon wielset voor tubes gekocht en dus werd het tijd om aan de slag te gaan met tubes en het plakken ervan.
Eerst heb ik alle lijmresten van het wiel afgehaald met een doek met wasbenzine erop. Het heeft flink wat uurtjes gekost, maar de wielen zagen er daarna weer uit als nieuw.
Daarna ben ik met het TUFO Extreme tape aan de slag gegaan. Eerst de tape met een van de plakkende kanten op de velg geplakt. Daarna de tube erom gelegd. Het mooie van de gladde bovenkant van het tape was dat de tube zichzelf centreerde. Vervolgens de gladde beschermlaag onder de tube uitgetrokken en klaar! De eerste keer was ik er nog geen 5 minuten mee kwijt.
Over ervaringen op de weg probeer ik later wat te laten weten.
Geplaatst: 23 aug 2010 04:40
door fdegrove
Hoi,
Over ervaringen op de weg probeer ik later wat te laten weten.
Als je nog vingers overhoudt om je ervaringen in te tikken op de PC....
Ciao,