Pagina 15 van 52

Geplaatst: 05 sep 2010 11:49
door peterj
Ik gebruik squirt dry lube nu ongeveer een half jaar, ging behoorlijk goed (geen zwarte vettige ketting meer).
Na vorige rit de ketting met een doek lichtjes schoongewreven en het zag er nog gesmeerd uit, twee dagen later tijdens mijn volgende rit begon de ketting (een Campa Veloce ketting) na ongeveer vijftig km over te slaan.
Ai...ketting versleten dacht ik maar dat kon eigenlijk niet want die was nog niet zo oud, thuisgekomen bemerkte ik dat er een schakel vast zat, wat ik ook probeerde met smeren en buigen de schakel werd niet soepel.
Nu ligt er een vettige KMC ketting op en alles loopt weer als een trein.
Nu vraag ik me af of een dergelijk vaste schakel door het smeermiddel komt of dat daar nog andere oorzaken voor kunnen zijn.
Iemand dit vaker aan de hand gehad?

Geplaatst: 06 sep 2010 03:36
door fdegrove
Hoi
Nu vraag ik me af of een dergelijk vaste schakel door het smeermiddel komt of dat daar nog andere oorzaken voor kunnen zijn.
Ja, dat kan als je ketting niet 100% zuiver was als je het goedje hebt aangebracht.

Alvorens was gebaseerde middelen aan te brengen dien je je af te vragen hoe dit in zijn werk gaat.
Begrijp je die werking niet dan hou je je beter aan de klassieke middelen.

Ciao, ;)

Geplaatst: 09 sep 2010 17:17
door zorankalaba
Peterj schreef:Ik gebruik squirt dry lube nu ongeveer een half jaar, ging behoorlijk goed (geen zwarte vettige ketting meer).
Na vorige rit de ketting met een doek lichtjes schoongewreven en het zag er nog gesmeerd uit, twee dagen later tijdens mijn volgende rit begon de ketting (een Campa Veloce ketting) na ongeveer vijftig km over te slaan.
Ai...ketting versleten dacht ik maar dat kon eigenlijk niet want die was nog niet zo oud, thuisgekomen bemerkte ik dat er een schakel vast zat, wat ik ook probeerde met smeren en buigen de schakel werd niet soepel.
Nu ligt er een vettige KMC ketting op en alles loopt weer als een trein.
Nu vraag ik me af of een dergelijk vaste schakel door het smeermiddel komt of dat daar nog andere oorzaken voor kunnen zijn.
Iemand dit vaker aan de hand gehad?


Your chain wasn't connected properly or you didn't lube your chain well enough. There's no connection with your chain being clean enough or not, before you applied Squirt.
Though it's wise to degrease your chain before appying Squirt (after that, you never have to degrease it again !), because then you will get the full benefits of the product.

But if you read the test report of Bikerumor.com, you will see that Squirt even works on a chain that is not degreased... http://www.bikerumor.com/2009/01/29/bik ... uirt-lube/

Geplaatst: 21 sep 2010 14:45
door zorankalaba
It looks like the winter season already started, so it’s time for me to straighten up something; in one of my earlier messages (in april this year) I said the following;

“ ….when riding through heavy mud and rain (in wintertime), the lube might get washed out. For those circumstances an oil lube might be a better option for some of you.”

Furthermore I adviced not to use a ‘hogedrukspuit’ to clean your bike/drivetrain.

Well, it’s not that bad…I’ve received a lot of reactions of clients and some pro riders since then and they don’t have any problems with lube washing out of their chains or whatsoever under any (winter)circumstances.

It seems that the people who did have this problem didn’t use Squirt the properly. Quite a few of my customers that have used Squirt for a while now, participate in cyclocross and/or MTB rides and they even clean their bike with a ‘hogedrukspuit’ after the race. They don’t have the problem that Squirt washes out of their chain!

This is to be explained by something which is called: ‘wax built-up’ : after a week or two some wax built-up appears on the chain: which means that there is enough wax inside the “openingen tussen de binnenste pinnetjes,rolletjes en plaatjes van de ketting”.
As soon as this is the case, the wax won’t wash out! It will stay in the chain, doing the work it’s supposed to do; keeping the dirt / mud / snow / water out of your chain no matter how you wash your bike.

On the picture you can see the ‘wasopbouw’ ; kleine brokjes was tussen de openingen van de ketting’.
And just a reminder; you always have to allow the chain to dry completely before and after lubing (smeren) and never degrease your chain again!

I am the first one to admit that it is a bit of a downside that using Squirt means that you have to learn first how to use it properly instead of sticking to your old methods...
When we just started bringing Squirt on the market, I even doubted if people would have enough patience for this…
But I received a lot of positive reactions from my clients and from top riders who don’t want to use anything else anymore but Squirt.
The amount of Squirt users has increased dramatically over the past year, which proves that people gladly accept this initial ‘obstacle’ because the benefits greatly outweigh this :

-smoother shifting
-no chainsuck
-less ‘slijtage’ of the drivetrain; langere levensduur
-no time-consuming degreasing (nooit meer ontvetten)

Sorry for writing all this in English, but my Dutch is not good enough.
Let me know if you don’t understand something, I’ll ask my wife to translate it in Dutch.
[img=http://www.bikerumor.com/2009/01/29/bik ... uirt-lube/ ]

Geplaatst: 23 nov 2010 12:25
door watikjebrom
Het winterseizoen is weer aangebroken en dus heb ik de fiets weer op de Tacx staan. Wat me opvalt is dat er bij gebruik van de Squirt Dry Lube behoorlijk wat zwarte 'korrels' onder de fiets liggen nadat ik een tijdje getrapt heb. Is dit vuil wat door de dry lube 'afgevoerd' wordt? Als je het niet snel genoeg schoonmaakt komt het behoorlijk hardnekkig op de tegelvloer te zitten.

Geplaatst: 26 nov 2010 23:03
door sten2
Watikjebrom schreef:Wat me opvalt is dat er bij gebruik van de Squirt Dry Lube behoorlijk wat zwarte 'korrels' onder de fiets liggen nadat ik een tijdje getrapt heb. Is dit vuil wat door de dry lube 'afgevoerd' wordt?


Volgens mij wordt dit in de vorige post omschreven als 'wasopbouw'

Ik herken het. Dit komt ook op mijn ketting. Ik neem het af met een doek.

Geplaatst: 07 dec 2010 15:01
door zorankalaba
Something regarding Squirt and frost/temperatures below zero :

Bij (strenge) vorst kan de wax bevriezen, maar dit heeft
geen enkel nadelig effect op de ketting en de smerende
werking. Wel is het belangrijk om Squirt niet langer
dan 24 uur onder - 5° C te bewaren, omdat de vloeistof
dan dikker kan worden, waardoor het lastig wordt om
het aan te brengen op de ketting.

Geplaatst: 07 dec 2010 16:15
door peterj
Zoran Kalaba schreef:Something regarding Squirt and frost/temperatures below zero :
Wel is het belangrijk om Squirt niet langer
dan 24 uur onder - 5° C te bewaren, omdat de vloeistof
dan dikker kan worden, waardoor het lastig wordt om
het aan te brengen op de ketting.


Ja lekker en daar kom je nu pas mee aanzetten nu het al een paar nachten flink heeft gevroren.
Spulletje staat bij mij in de schuur dus kan het nu wel weg gooien :(

Geplaatst: 07 dec 2010 17:18
door kees0251
Welnee, gewoon binnen zetten en het wordt weer dunner.

Geplaatst: 07 dec 2010 17:40
door HenH
Zoran bedoelde dat je het dan niet kunt smeren, dat betekend niet dat het onbruikbaar is geworden... Even doen wat Kees gezegd heeft en het is weer bruikbaar.

Geplaatst: 24 dec 2010 22:18
door zorankalaba
Squirt came out of the test as 'best ecological lube' in O2 Bikers :

Aanbrengen: 5 van 5
Doeltreffendheid (droog) : 5 van 5
Doeltreffendheid (vochtig) : 5 van 5
Levensduur: 3 van 5

levensduur

Geplaatst: 26 dec 2010 11:43
door zorankalaba
The 'levensduur' prolongs after using Squirt for a longer period of time; after approx. 10-15 applications there is enough wax built-up, which means the chain is saturated with wax and it will work for longer rides (like MTB marathons).