Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro-tijd!!

specliffeddes
Forum-lid

specliffeddes 29 mei 2008 15:11

Bekend probleem bij de Giro is de relatief hoge prijs voor de uitzendrechten. Dat was ook de reden dat in 2002, toen de Giro in Groningen startte, de NOS geen live-uitzendingen kon verzorgen. De NOS werd voor het blok gezet: óf het hele pakket voor het volle pond (te duur binnen de NOS-wielerbegroting destijds en nu nog) óf rechten voor korte samenvatting. Vuelta is significant goedkoper en biedt flexibele uitzendrechten.

Persoonlijk ben ik veel meer gecharmeerd van de Giro dan de Vuelta. En via de Belg en Eurosport goed te volgen op tv! - als je tijd hebt uiteraard.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 29 mei 2008 15:49

Qua parcours verkies ik de Giro zondermeer boven de Vuelta! Zelfs ook boven de tour, maar dat is persoonlijk.....;)
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 mei 2008 15:56

Eén ding moet je de Tour organisatie wel nageven: ze leveren véél betere beelden af dan de Giro.

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 29 mei 2008 16:01

havana schreef:Eén ding moet je de Tour organisatie wel nageven: ze leveren véél betere beelden af dan de Giro.

Daarom ga ik ook elk jaar live kijken ;)
Klopt natuurlijk. Qua omvang kun je de twee ook niet met elkaar vergelijken; de Tour is op alle fronten groter! Is zelfs één van de grootste sportevenementen ter wereld die in weet ik hoeveel landen live op de buis komt!!
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 mei 2008 16:03

Zoals eerder opgemerkt: qua deelnemersveld is de Giro dit jaar sterker bezet dan de Tour als je naar de klassementsrenners kijkt. Dat heeft de Tour natuurlijk aan zichzelf te danken, want ze hadden ook gewoon Astana kunnen toelaten.

specliffeddes
Forum-lid

specliffeddes 29 mei 2008 16:08

Eensch. Al krijgt iedere ronde natuurlijk een eigen dynamiek, ongeacht de sterkte van het deelnemersveld - dat spreekt nochtans vanzelf.

Misschien aardig:
Top drie 'verrassingen' + top drie teleurstellingen tot nu toe:

+
1. Contador
2. Simoni
3. Bruseghin
(alledrie niet geheel onverwacht natuurlijk)

-
1. Leipheimer
2. Klöden
3. Spilak (was mijn persoonlijke favoriet)

marz
Forum-lid

marz 29 mei 2008 16:13

Is de Giro niet nog meer extreem dan de Tour en Vuelta?
Dit vanwege het aantal valpartijen, en de uitvallers van dit jaar.
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 mei 2008 16:14

Ik had zelf gedacht dat Di Luca wel iets sterker zou zijn. Naar eigen zeggen heeft hij een "Spartaanse winter" gehad. Nu had ik niet gedacht dat hij dit jaar zou winnen, maar wel Top-3 zou rijden of iets dergelijks. Toch vreemd dat hij geen noemenswaardige rol speelt. Wat mij betreft toont dit eens te meer aan dat er vorig jaar "meer aan de hand was", om het maar even "netjes" te zeggen.

De valpartijen worden vaak veroorzaakt door idioot bochtenwerk waar Italianen vaak zo dol op zijn. Ook is het asfalt vaak spekglad. Op beide fronten doet de TdF het veel beter. Met 4 echte bergritten + een klimtijdrit vind ik de zwaarte van het parcous nog wel meevallen t.o.v. de Tour. Eerder storend voor de renners zijn de soms zeer lange vlakke etappes en de vele verplaatsingen.

specliffeddes
Forum-lid

specliffeddes 29 mei 2008 16:17

Inderdaad opvallend. In de eerste week probeerde hij op alle mogelijke manieren te imponeren (of de patron uit te hangen), maar de overtuiging ontbrak.

dario
Forum-lid

dario 29 mei 2008 17:58

Kennelijk heeft hij zichzelf toen wat overschat, en wellicht geforceerd.
Ik vond hem drie jaar geleden trouwens het indrukwekkendst: dan had ik hem wel graag zien winnen. Maar dit jaar had ik toch ook wel op meer gehoopt...
En tja, vorig jaar 'meer aan de hand': kan natuurlijk (ook Piepoli was lang niet zo indrukwekkend als een jaar terug), maar je kan nu ook niet zeggen dat hij ineens slecht rijdt: hij komt alleen die enkele percenten tekort: kan aan zoveel liggen...

De verplaatsingen vind ik ook wel storend, zeker dit jaar - maar da's bij de Tour ook al het geval geweest... Een Ronde moet immers (zo goed en zo kwaad mogelijk) een echte ronde zijn, en geen samenraapsel van een ritje hier en daar.

In de top 3 verrassingen mogen toch ook de CSF-jongens niet ontbreken!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

specliffeddes
Forum-lid

specliffeddes 29 mei 2008 18:03

Tiens! Sella cum suis verdienen zeker een nominatie.

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 29 mei 2008 18:10

havana schreef: De valpartijen worden vaak veroorzaakt door idioot bochtenwerk waar Italianen vaak zo dol op zijn. Ook is het asfalt vaak spekglad. Op beide fronten doet de TdF het veel beter. Met 4 echte bergritten + een klimtijdrit vind ik de zwaarte van het parcous nog wel meevallen t.o.v. de Tour. Eerder storend voor de renners zijn de soms zeer lange vlakke etappes en de vele verplaatsingen.

Buiten de 4 echte bergritten, zaten er toch een paar verdomd lastige ritten tussen. Ik denk bv aan de rit naar Pescocostanzo in de Abruzzen of die door Emilia-Romagna met finish in Cesena. Lastige kost hoor! In de tour zijn er toch veel meer echte vlakke ettappes voor de sprinters. Wat trouwens weer niet wil zeggen dat die per definitie makkelijk zijn, gezien het hoge tempo!

Vandaag is trouwens ook niet mis! Ik geloof dat ze een paar keer het WK-parcours in Varese afhaspelen. Nog 35k met een interessante kopgroep(oa voigt, bettini ea.)! A piu tardi ofwel tot later. Ik ga snel kijken......:)

Plaats reactie