[quote="Robbertje"]Maar nog een vraag met betrekking tot de navigatie software. Ik wil over 2 weken met mijn vriendin met de wielrenfiets gaan fietsen in Noord-Holland om en nabij de kust.... om precies te zijn rond Schoorl/Bergen. Nu heb je daar een groot aantal fietspaden van schelpenzand die we natuurlijk vermijden met de racefiets, maar er zijn ook een aantal van die brede geasfalteerde paden voor staats boswachterij en voor verkeer door de bossen heen... weet niet of jullie die kennen, maar nu is mijn vraag: zijn deze geasfalteerde en bredere paden/weggetjes wel opgenomen in City Navigator of ook niet? Want anders zou ik èn City Navigator moeten kopen èn Topo Nederland en dat is me toch wat prijzig...[/quote]
De geasfalteerde weg die erdoorheen gaat is toch de weg van bergen naar bergen aan zee ?
CN is in ieder geval niet geschikt om geasfalteerde wegen daar uit te zoeken, wat ik me kan herinneren van vakantie vorig jaar dat de paden dan weer asfalt, dan weer schelpenpad zijn toen ik van strand camperduin naar bergen aan zee fietste.
plaatjes ter verduidelijking
City Navigator:
groter
Topo NL
groter
Oja, Daarnaast heb je wellicht een fietsvergunning/dagkaart nodig om in dat gebied te fietsen, wellicht handig om eens uit te zoeken, al zijn het de kosten niet.
iemand al de Garmin edge 705??
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
De omgeving die jij omschrijft heb ik zelf recentelijk ook met de Garmin ontdekt. Ga er vanuit dat het plannen van een route en die gaan rijden niet werkt. Daarbij bedoel ik dat je op straat-niveau door de route wordt geleid. Dit trouwens in het algemeen en niet specifiek voor de omgeving waar je wilt gaan fietsen.
De paadjes die jij bedoeld zijn niet geasfalteerd (schelpen). Op zich zijn ze prima te fietsen. Als je een route uitzet dan zijn deze paden zichtbaar op bijvoorbeeld de site gpsies.com. De functie "follow roads" van GPSies werkt dan niet. Je moet dan zelf een "kruimelspoor" aanklikken op de weg die je wilt rijden.
Het best kun je het vervolgens het bestand opslaan als een Koers / Course (.crs). Je krijgt de door jou uitgezette route dan in beeld en je dient dan zelf de lijn te volgen. In tegenstelling tot het rijden van een route krijg je dus GEEN aanwijzingen wanneer je van richting moet veranderen. Dit dien je zelf in de gaten te houden.
Ga je wel met routes werken dan krijg je spontane meldingen als "maak u bocht", terwijl je op de juiste route zit. Vervolgens blijft hij herberekenen. Ook als je afwijkt van de route dan lukt het Garmin niet meer om je terug te brengen naar de geplande route. In de praktijk wijk je altijd wel eens af van de route (opbreking, je mag ergens niet fietsen wat je vooraf op de kaart niet kon zien etc).
Ik zou het eerst een zonder City Nav proberen. Standaard zitten de hoofdwegen er op. Niet alle wegen dus. Ligt er aan hoe je er mee om wilt gaan. Kopen kan altijd nog.
Als fietscomputer is het een mooi apparaat. Als navigator doet hij niet datgene waar hij voor wordt aangeprezen. Het blijft behelpen en het kost een hoop tijd om het allemaal uit te pluizen hoe je het beste resultaat eruit krijgt.
Als je denkt er even een route in te zetten en zorgeloos te kunnen gaan fietsen dan heb je een verkeerd verwachtingspatroon. (had ik dus ook )
Als je interesse hebt kan ik je mijn logbestanden van ritten uit die omgeving sturen. Stuur dan even een PM
De paadjes die jij bedoeld zijn niet geasfalteerd (schelpen). Op zich zijn ze prima te fietsen. Als je een route uitzet dan zijn deze paden zichtbaar op bijvoorbeeld de site gpsies.com. De functie "follow roads" van GPSies werkt dan niet. Je moet dan zelf een "kruimelspoor" aanklikken op de weg die je wilt rijden.
Het best kun je het vervolgens het bestand opslaan als een Koers / Course (.crs). Je krijgt de door jou uitgezette route dan in beeld en je dient dan zelf de lijn te volgen. In tegenstelling tot het rijden van een route krijg je dus GEEN aanwijzingen wanneer je van richting moet veranderen. Dit dien je zelf in de gaten te houden.
Ga je wel met routes werken dan krijg je spontane meldingen als "maak u bocht", terwijl je op de juiste route zit. Vervolgens blijft hij herberekenen. Ook als je afwijkt van de route dan lukt het Garmin niet meer om je terug te brengen naar de geplande route. In de praktijk wijk je altijd wel eens af van de route (opbreking, je mag ergens niet fietsen wat je vooraf op de kaart niet kon zien etc).
Ik zou het eerst een zonder City Nav proberen. Standaard zitten de hoofdwegen er op. Niet alle wegen dus. Ligt er aan hoe je er mee om wilt gaan. Kopen kan altijd nog.
Als fietscomputer is het een mooi apparaat. Als navigator doet hij niet datgene waar hij voor wordt aangeprezen. Het blijft behelpen en het kost een hoop tijd om het allemaal uit te pluizen hoe je het beste resultaat eruit krijgt.
Als je denkt er even een route in te zetten en zorgeloos te kunnen gaan fietsen dan heb je een verkeerd verwachtingspatroon. (had ik dus ook )
Als je interesse hebt kan ik je mijn logbestanden van ritten uit die omgeving sturen. Stuur dan even een PM
Nog een keer een vraag voor ik 'm bijna koop:
Ik kan toch gewoon rijden met de 705 terwijl hij logged? En als het uiteindelijk een een mooi rondje bleek kan ik de route bewaren en weer over rijden? Ik bedoel dus zonder van tevoren een route te maken of in te laden; gewoon starten , rijden, saven en weer opnieuw rijden maar dan op door de edge laten leiden?
Ik kan toch gewoon rijden met de 705 terwijl hij logged? En als het uiteindelijk een een mooi rondje bleek kan ik de route bewaren en weer over rijden? Ik bedoel dus zonder van tevoren een route te maken of in te laden; gewoon starten , rijden, saven en weer opnieuw rijden maar dan op door de edge laten leiden?
Dat is wel een belangrijk punt dat je daar aan geeft over het uitzetten van een route en zorgeloos gaan fietsen... dus qua navigatie instrument is de Edge alles behalve geschikt? Meer een soort van 'leuke toevoeging' in plaats van een 'bruikbare eigenschap'?
Wel jammer, want ik ga daar dus vanaf eind volgende week naar toe en wil voor die tijd nog een navigatie/fietscomputer in 1 aanschaffen en dacht deze met de Edge 705 gevonden te hebben, maar op de reacties afgaande is dit niet helemaal het geval...
Wat ik ook zeer waardeer aan je reactie Frank is het punt dat je aanbrengt dat je City Navigator niet eens zo zeer nodig hebt... omdat de 'hoofdwegen' standaard ingeprogrammeerd zijn op de Garmin Edge.
Maar Ted, even terugkomende op jouw reactie...
Heb ik een dagkaart/fietsvergunning nodig om daar te mogen fietsen? Nog nooit van gehoord... vroeger al vele malen gekomen en nooit nodig gehad... zover ik weet zijn het gewoon openbare fietspaden... waar jan en alleman mag fietsen... en voor openbare gelegenheden heb je bij mijn weten geen vergunning nodig....
Waarom zou ik dat nodig hebben dan? En waar zou je dat moeten kopen?
Wel jammer, want ik ga daar dus vanaf eind volgende week naar toe en wil voor die tijd nog een navigatie/fietscomputer in 1 aanschaffen en dacht deze met de Edge 705 gevonden te hebben, maar op de reacties afgaande is dit niet helemaal het geval...
Wat ik ook zeer waardeer aan je reactie Frank is het punt dat je aanbrengt dat je City Navigator niet eens zo zeer nodig hebt... omdat de 'hoofdwegen' standaard ingeprogrammeerd zijn op de Garmin Edge.
Maar Ted, even terugkomende op jouw reactie...
Heb ik een dagkaart/fietsvergunning nodig om daar te mogen fietsen? Nog nooit van gehoord... vroeger al vele malen gekomen en nooit nodig gehad... zover ik weet zijn het gewoon openbare fietspaden... waar jan en alleman mag fietsen... en voor openbare gelegenheden heb je bij mijn weten geen vergunning nodig....
Waarom zou ik dat nodig hebben dan? En waar zou je dat moeten kopen?
Red Bull Pro-SL 3000 Double Black, Dura-Ace & Ultegra, Ksyrium Elite Black, Fizik Arione, Race Face Deus XC, Ritchey WCS 4-Axis, Continental GP4000, Shimano Flightdeck SC6502 incl. sensor-kit SM-SC 70
Robbertje schreef: Maar Ted, even terugkomende op jouw reactie...
Heb ik een dagkaart/fietsvergunning nodig om daar te mogen fietsen? Nog nooit van gehoord... vroeger al vele malen gekomen en nooit nodig gehad... zover ik weet zijn het gewoon openbare fietspaden... waar jan en alleman mag fietsen... en voor openbare gelegenheden heb je bij mijn weten geen vergunning nodig....
Waarom zou ik dat nodig hebben dan? En waar zou je dat moeten kopen?
een gedeelte van dat gebied (dacht ten zuiden van de weg bergen bergen aan zee is in particuliere handen en die willen geld zien als je daar recreeert....
kijk maar hier : https://www.pwn.nl/PuurNatuur/ErOpUit/T ... arten.aspx
(los van het feit dat 1 week voor vertrek een gps kopen en dan verwachten dat je alle ins en outs ervan kent voor een vlekkeloze bediening tijdens die vakantie ...)Dat is wel een belangrijk punt dat je daar aan geeft over het uitzetten van een route en zorgeloos gaan fietsen... dus qua navigatie instrument is de Edge alles behalve geschikt? Meer een soort van 'leuke toevoeging' in plaats van een 'bruikbare eigenschap'? Wel jammer, want ik ga daar dus vanaf eind volgende week naar toe en wil voor die tijd nog een navigatie/fietscomputer in 1 aanschaffen en dacht deze met de Edge 705 gevonden te hebben, maar op de reacties afgaande is dit niet helemaal het geval...
de edge 605/705 is net zo geschikt voor navigatie als een gemiddelde gps met extra toevoegingen voor fietsgebruik. gebruik van gps als routemiddel vergt altijd enige voorbereiding als het geen standaard A>B route moet zijn (helemaal zonder geschikt kaartmateriaal. )
de edge laat je OP ZIJN MINST zien waar je bent, met een geladen route/track/.CRS/.TCX laat hij ook zien waar je heen moet en hij kan onthouden waar je allemaal geweest bent etc. dat is dus wat een gemiddelde gps ook kan...
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
@rene1
Theoretisch zou het mogelijk moeten zijn. Heb het vorige week geprobeerd. Op zondag de log van zaterdag gepoogd na te fietsen. Ik werd alle kanten opgestuurd behalve de goede. Je zou toch zeggen als hij het zelf heeft geregistreerd dan moet ie het wel snappen? Mooi niet dus.
Voor de duidelijkheid: ik heb het geprobeerd na te fietsen als route. Met een track zal het wel werken, maar dan wordt je niet gewaarschuwd bij veranderingen.
Theoretisch zou het mogelijk moeten zijn. Heb het vorige week geprobeerd. Op zondag de log van zaterdag gepoogd na te fietsen. Ik werd alle kanten opgestuurd behalve de goede. Je zou toch zeggen als hij het zelf heeft geregistreerd dan moet ie het wel snappen? Mooi niet dus.
Voor de duidelijkheid: ik heb het geprobeerd na te fietsen als route. Met een track zal het wel werken, maar dan wordt je niet gewaarschuwd bij veranderingen.
Ted, is dat altijd al geweest wat betreft die kaarten? Ik ben daar regelmatig gekomen met mijn ouders maar ik heb het nooit geweten... is dat een groot stuk dat pad, lang? En is er echt 'controle op kaarten'? Of valt het wel mee...?
Red Bull Pro-SL 3000 Double Black, Dura-Ace & Ultegra, Ksyrium Elite Black, Fizik Arione, Race Face Deus XC, Ritchey WCS 4-Axis, Continental GP4000, Shimano Flightdeck SC6502 incl. sensor-kit SM-SC 70
[quote="Robbertje"]
Ted, is dat altijd al geweest wat betreft die kaarten? Ik ben daar regelmatig gekomen met mijn ouders maar ik heb het nooit geweten... is dat een groot stuk dat pad, lang? En is er echt 'controle op kaarten'? Of valt het wel mee...?
[/quote]
ik had geen zin in kaart kopen (echte hollander ) dus ben er niet geweest, stuk ten noorden van de weg " bergen bergen aan zee" is zowieso vrij (dacht ik).
controle lijkt mij niet streng, maar sluit het niet uit, kwestie van pech/geluk hebben.
Ted, is dat altijd al geweest wat betreft die kaarten? Ik ben daar regelmatig gekomen met mijn ouders maar ik heb het nooit geweten... is dat een groot stuk dat pad, lang? En is er echt 'controle op kaarten'? Of valt het wel mee...?
[/quote]
ik had geen zin in kaart kopen (echte hollander ) dus ben er niet geweest, stuk ten noorden van de weg " bergen bergen aan zee" is zowieso vrij (dacht ik).
controle lijkt mij niet streng, maar sluit het niet uit, kwestie van pech/geluk hebben.
Betreffende het rijden met race fiets (beiden fietsen hebben als banden Continental GrandPrix 4000 (s)) banden), is de kans op lekrijden op de schelpenpaden explosief groot of valt het wel mee? Ik zit te twijfelen of ik niet ergens dikkere buitenbanden vandaan moet toveren... anders missen we namelijk best veel van de omgeving...
Red Bull Pro-SL 3000 Double Black, Dura-Ace & Ultegra, Ksyrium Elite Black, Fizik Arione, Race Face Deus XC, Ritchey WCS 4-Axis, Continental GP4000, Shimano Flightdeck SC6502 incl. sensor-kit SM-SC 70
Even ter info: het Noord-Hollandse duinreservaat tussen grofweg Wijk a/Zee en 1km ten noorden van Bergen a/Zee wordt beheerd door PWN. Dat gebied is alleen toegankelijk met een toegangskaart à 1,50 p/dag. Daar ligt een netwerk aan klinkerfietspaden, en wandelpaden waar je tot 10u30 ook kunt mountainbiken. (Een eventuele boete kost 50 p/keer.)
Dit duingebied sluit naadloos aan op de duinen tot aan Camperduin, dat beheerd wordt door Staatsbosbeheer. Daar mag je wel vrijelijk racefietsen over zowel verharde paden als sommige schelpenpaden. En mountainbiken is daar alleen toegestaan op het Schoorlse mtb-parcours. Overigens is de kans op lekrijden op die schelpenpaden klein, tenzij ze er zeiknat bijliggen. Zelf rij ik er regelmatig en heb nog nooit plat gestaan.
De rood-omlijnde PWN-dunen...
Dit duingebied sluit naadloos aan op de duinen tot aan Camperduin, dat beheerd wordt door Staatsbosbeheer. Daar mag je wel vrijelijk racefietsen over zowel verharde paden als sommige schelpenpaden. En mountainbiken is daar alleen toegestaan op het Schoorlse mtb-parcours. Overigens is de kans op lekrijden op die schelpenpaden klein, tenzij ze er zeiknat bijliggen. Zelf rij ik er regelmatig en heb nog nooit plat gestaan.
De rood-omlijnde PWN-dunen...