Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting smeren

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 31 aug 2008 23:25

Kan iemand me vertellen wat de exacte afmetingen zijn van een flesje ProGold?
Met name de diameter van het flesje wil ik weten . . .

:)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 01 sep 2008 00:02

-Divo- schreef:Kan iemand me vertellen wat de exacte afmetingen zijn van een flesje ProGold?
Met name de diameter van het flesje wil ik weten . . .

:)

Waarom wil je dat weten??
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 01 sep 2008 10:53

body schreef:
perik schreef:Hond, met Icewax en andere middelen op basis van wax is mijn ervaring ook dat het maar 100km blijft smeren. Prolink is bij mij goed voor 200-250km.


Druppel jij de ketting weer helemaal in na 200 km met Progold?


Ik houd het flesje op de cassette en draai de pedalen een paar keer rond.
En eens met Perik: de ketting blijft schoon. Natuurlijk word je doek zwart als je langs de buitenkant van de ketting veegt maar de ketting zelf blijft schoon.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13453
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 sep 2008 16:58

Ik gebruik ook progold op de MTB echt super!

Voordeel:
-Geen aparte zomer en winterolie meer, de zomer/dunnen olie merkte ik toch altijd na 75 a 100km een mindere smering en de winter trok zoveel vuil aan
-Je hoeft niet zo vaak meer te smeren op de weg eens in de 300-400km;
-Ook maak ik de ketting bijna niet meer schoon alleen een droge doek er langs en opnieuw smeren;

Het kan redelijk goed tegen water, vorige week drie keer een riviertje doorgestoken en na de derde keer zat er nog voldoende smering in terwijl ik tot de bovenkant van het kettingblad onderwater stond.

Je ketting wordt er wel zwart van sommigen vinden dat een probleem.

Het flesje is niet zo groot, heb het hier niet bijdehand maar ik schat een 12cm hoog en nog geen 4cm doorsnede

hond
Forum-lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 04 sep 2008 12:38

Wel vreemd dat bij de ene de ketting wel zwart wordt met Progold en bij de ander niet, waar zit hem dat verschil in?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13453
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 sep 2008 13:15

Moet zeggen dat het laatste flesje het minderheeft (met het klapdopje)

Het werkt ook vuil weg dus als je ketting vuil is en je doet het erop wordt ie wat zwarter denk ik.

(persoonlijk vind ik de genoemde kettingdouche indeaal. Vooral tussen de schakels wordt de ketting ook goed schoon, ik doe er gewoon motip remmenrijniger in)

marijn_
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 dec 2004 22:37

marijn_ 08 sep 2008 16:12

Onlangs mijn ketting schoongemaakt (in een ouwe bidon met petroleum), goed laten drogen en geolied met ProGold wat ik daarvoor ook al gebruikte. Toch maakt de ketting meer lawaai dan voorheen (knarst). Iemand een idee?
Cube Attempt \'08 .. Bell Sweep R .. Shimano R085

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 08 sep 2008 16:30

Marijn! schreef:Onlangs mijn ketting schoongemaakt (in een ouwe bidon met petroleum), goed laten drogen en geolied met ProGold wat ik daarvoor ook al gebruikte. Toch maakt de ketting meer lawaai dan voorheen (knarst). Iemand een idee?


Of er zit nog vuil in of hij is niet vet genoeg.
Misschien heb je hem heel lang droog bewaard en is er ook corrosie opgetreden?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 08 sep 2008 16:59

-Divo- schreef:
Marijn! schreef:Onlangs mijn ketting schoongemaakt (in een ouwe bidon met petroleum), goed laten drogen en geolied met ProGold wat ik daarvoor ook al gebruikte. Toch maakt de ketting meer lawaai dan voorheen (knarst). Iemand een idee?


Of er zit nog vuil in of hij is niet vet genoeg.
Misschien heb je hem heel lang droog bewaard en is er ook corrosie opgetreden?



Je ketting zal idd te droog zijn. Na ontvetten moet de ketting met zorg ingevet worden en laten inwerken.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

sjefjanssen
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 29 feb 2008 22:44

sjefjanssen 08 sep 2008 16:59

Livio Livius schreef:
Rubber schreef: Andere vraag, gebruiken jullie geen "kettingdouche" als deze: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=20176

Lijkt me wel praktisch eigenlijk.

Groeten!


Nee niet handig, neem een ketting met een snelschakel bijv KMC.


Als je de Chain Cleaner bedoeld die op de foto staat raad ik hem niet aan.Heb hem een keer gebruikt en toen nooit meer.Het is een vieze klieder boel.De ketting wordt zo nat van het reinigingsmiddel dat het overal vanaf druipt.
Dit is mijn ervaring hiermee.
Groet,
Sjef

marijn_
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 dec 2004 22:37

marijn_ 09 sep 2008 12:58

Ik heb ook zo'n kettingpoetser, maar dat is een onding zeg. Heb je een ketting die én vies is, én kletsnat. Maar misschien heb ik de handleiding niet goed gelezen ;)

Ik ga mijn ketting nog eens wat rianter in de olie zetten (en daarna buitenkant schoonvegen).
Cube Attempt \'08 .. Bell Sweep R .. Shimano R085

Plaats reactie