Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Single-speed

paulchris
Forum-lid

paulchris 11 jan 2008 00:25

Ik sluit me als singlespeed newbie ook aan!

Vandaag het achterwiel en nieuw kransje binnen gekregen. Conversiesetje er op gezet. Doordat ik korte uitvalpadden heb kom ik met de ketting net niet lekker uit. DE ketting staat mooi strak, maar het wiel zit niet meer goed vast. Morgen bij de FM even een halflink halen, dan denk ik dat het net goed komt zonder de uitvalpadden uit te dremelen. De kettinglijn was meteen goed in orde, dus als het goed is kan ik morgen fietsen.
Ik weet het zeker denk ik

rubenio
Forum-lid

rubenio 11 jan 2008 00:36

hey laten we hopen dat het kan :)

@ Paul Chris, helaas bij mij wat mindere bevindingen gezien de installatie:
Ik heb mijn kettinglijn niet optimaal kunnen krijgen , het achterwiel staat heel ietsjes scheef.
En ik krijg het maar niet gecorrigeerd. Heel frustrerend want vorige keer lukte het in 1x. Ik heb wel even gefietst en moet zeggen dat de acceleratie logischerwijs net wat minder is , ik schiet wat minder hard weg ,maar op vlakke stukken is het wel op een lekkere gemiddelde snelheid toeren!

Grtz.
Rubenio

paulchris
Forum-lid

paulchris 11 jan 2008 00:57

@Rubenio: Hoe bedoel je scheef? Staat je hele wiel scheef of is je kettinglijn scheef? Wat voor achternaaf heb je, een speciale naaf of gewoon een uitgespacerde cassettenaaf?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jan 2008 01:05

Ik heb 't gelezen, ik zie geen reden om het niet te doen. Eventjes vragen wat de rest er van vind (incl Freerider/Fiets) en dan horen jullie binnenkort meer.
Met de huidige software is een nieuw subforum aanmaken gelukkig geen probleem, kwestie van een paar muisklikken volgens mij.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rubenio
Forum-lid

rubenio 11 jan 2008 01:06

Het hele wiel staat heeel ietsjes scheef , ik heb een speciale flipflop naaf van surly voor freewhel&opschroeftandwiel i.c.m. lock-ring.
Mijn techniek van monteren is als volgt:
Ik trek het wiel aan de vanaf de achterkant van de fiets gezien naar links en zet dan de linkste bout vast. Dan duw ik het wiel naar rechts tot de ketting een goede spanning heeft bereikt en zet dan de rechterkant vast. Dan draai ik de linkerkant weer los en weer vast.
Normaal zit ie dan precies recht. Maar nu dus niet:S , heb het wel 5 x geprobeerd maar hij zit telkens iets naar rechts.
Maar ik zal het morgen bij daglicht nog n's goed bekijken misschien dat ik iets over het hoofd zie.

Grtz.
Rubenio

w0uter
Forum-lid

w0uter 11 jan 2008 02:07

@ MODS

Afbeelding Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 11 jan 2008 10:44

't Was me dus nooit opgevallen dat dit topic in het Fietscafe stond. Dat 'we' nu naar de 'echte fietsensectie' mogen verhuizen is de ultieme erkenning natuurlijk ;-)

@Rubenio: Probeer je de ketting heel erg strak te zetten ofzo? Heb er met zowel m'n baanfiets als m'n fixed nooit problemen mee eigenlijk. Met 2 handen het wiel aan beide kanten gelijktijdig naar achteren trekken tot de gewenste spanning, stevig handvast draaien en dan om-en-om met een steeksleutel helemaal vast.
Doe 'es een foto van je project trouwens!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rubenio
Forum-lid

rubenio 11 jan 2008 10:53

@ 53x11 , ik moet je techniek zonder geduw en getrek misschien ook maar ns proberen. Ik heb namelijk heel vaak dat de spanning te hoog is. Maar ik wil ook weer niet dat de ketting te slap hangt. Het lastige is lijkt me dan om allebei de bouten vast te draaien en het wiel recht uit te centreren terwijl je toch spanning op ketting krijgt/behoud. Het is natuurlijk lastig te omschrijven in woorden, maar hoe strak staat jouw ketting?
Foto's komen denk ik pas zondag , dan ga ik er ook even flink mee aan de slag , nokjes verwijderen , schoonmaken etc.

Grtz.
Rubenio

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 11 jan 2008 11:24

[quote="rubenio"]@ 53x11 (... ) hoe strak staat jouw ketting? (...)
Grtz.
Rubenio[/quote]

Hij hangt nét niet (de meeste mensen zetten hun ketting te strak, wat alleen maar extra wrijving in ketting, crank en achternaaf op zal leveren).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jan 2008 11:25

Nieuwe categorie aangemaakt. Ik heb 't maar even in forumvaria gezet. Dit topic heb ik daar heen verhuist.

@Wouter bij mij kun je afrekenen :D. Daniël heeft niet genoeg rechten om dingen aan te mogen nemen ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

paulchris
Forum-lid

paulchris 11 jan 2008 13:24

@Rubenio; Wat ga je met je frame doen als je de nokjes hebt afgeslepen? Zit zelf ook met de nokjes, maar wil m'n originele paint behouden. Voorlopig denk ik de nokjes maar te laten zitten, een andere optie is een beetje primer en tactisch wat kleine stickertejs plakken. ga jij het frame helemaal spuiten?

@ Amclassicfan: te gek, een eigen topic. Snel geregeld ook, bedankt!

seger
Forum-lid

seger 11 jan 2008 13:40

Een andere truc om het wiel mooi recht en de ketting mooi op spanning te krijgen is om tussen het wiel en de staande buis van het frame een handdoek te proppen. Dan wordt het wiel mooi naar achter geduwd en gaat het ook niet meer verplaatsen. Dan heb je mooi twee handen vrij om je wiel vast te zetten. Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden...

Echt te gek trouwens dat er steeds meer animo komt voor het ss/fixie rijden. Hopelijk zal de verplaatsing naar een eigen topic nog meer aandacht trekken!
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

Plaats reactie