Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Orbea

mspoon
Forum-lid

mspoon 18 feb 2009 21:13

@ foosho, doe je huiswerk nou is een keer.
Orbea Orca, What Else?

foosho
Forum-lid

foosho 18 feb 2009 21:18

mspoon schreef:@ foosho, doe je huiswerk nou is een keer.
Doe normaal man.

Als je de discussie verder wilt voortzetten doe het dan in het topic waar we bezig waren, dit is écht kinderachtig.

mspoon
Forum-lid

mspoon 19 feb 2009 11:54

Het viel me op dat je ook in dit topic met regelmaat, onterecht en niet onderbouwd de nieuwe Orca afbrand.
Mijn ervaring met de orca is alleen maar positief, comfortabel, toch stijf genoeg, mooie vormgeving, kleurstelling en levenslange garantie.
Orbea Orca, What Else?

foosho
Forum-lid

foosho 19 feb 2009 12:42

mspoon schreef:Het viel me op dat je ook in dit topic met regelmaat, onterecht en niet onderbouwd de nieuwe Orca afbrand.

Nou, ik heb dit topic maar even doorgebladerd om te kijken of dit waar is.

Nee dus:
Ik heb in dit topic slechts 2 posts geplaatst. Namelijk de volgende 2:
Foosho schreef:Die kostte wel wat meer dan 1699 euro ;)

Mooie fiets hoor.

Hmm... de zwarte orca 2009 bovenaan... *kwijl*
Foosho schreef:Ik vind het Orbea Orca frame erg mooi, voor dat geld (2400 euro advies) zou ik alleen wel verwachten dat het frame ook technisch in orde is en dus niet zo slap als een vaatdoek is.... :rolleye:

Zoals je ziet is de 1e post louter positief en nog steeds vind ik het een fantastisch mooi frame om te zien.

Achter de 2de post sta ik ook nog steeds, 't gaat daar over de 2008 versie en ik ben inderdaad vergeten om daar een referentie bij te zetten, bij deze.

Voor de mensen die geen Duits spreken zal ik een vertaling van de samenvatting geven:
"Met zo af en toe drastische montagefouten en een stijfheid die niet meer van deze tijd is, stelt de dure Orbea [Orca] over de gehele linie teleur en
krijgt daarom de slechtste waardering in de test."
Je zegt dat het onterecht is, prima, maar dat is dan jouw mening.

Wat ik dus niet begrijp is dat je als eigenaar van een Orbea Orca (las ik in een vos thread) niet een keer uitgebreid je ervaringen post, dat lijkt me een stuk nuttiger dan een moddergooicampagne te starten (dat idee krijg ik althans).

Iedereen heeft zo z'n mening over bepaalde frames/onderdelen, uit testen, uit fora, misschien heb je het frame zelf of een vriend, een keer proefgereden, alles is mogelijk. Deze mening kan vervolgens gepost worden en daar kunnen andere forummers vervolgens netjes, niet op de man spelend, op reageren (eens/oneens/alternatief/nuanceren/etc. etc.), dat is juist het mooie (en doel) van een forum zoals deze.

Ik stel iig voor het hierbij te laten aangezien we er toch niet uit gaan komen, maar dat hoeft ook niet, niet alle neuzen hoeven in dezelfde richting te wijzen toch?

mspoon
Forum-lid

mspoon 19 feb 2009 16:42

Duurde wel ff zeker voordat je deze test gevonden had?, ik lees nergens dat de fiets zo slap is als een vaatdoek en niet technisch in orde is zoals jij doet beweren. Hierbij nog wat recensies.

http://weightweenies.starbike.com/forum ... hp?t=52451
http://www.digitalforum.be/fietsclubsmo ... rbea-orca/
http://www.subbu.org/blog/2007/07/1000- ... -orca-2007
http://194.187.78.68/veldhuis_paiddocs/ ... Fcatid%3D1
http://www.fiets.nl/reviews.asp?ReviewId=212
http://www.buzzillions.com/dz_173509_or ... el-reviews

Kortom, valt die ene Duitse test te verwaarlozen en stijfheid is niet altijd alles zeggend.
Veel belangrijker is de ervaring van de gebruikers, die niet anders dan lof over dit frame spreken en dit oprecht doen, in tegenstelling tot iemand die heel het www. afzoekt tot hij 1 matige test vind en bij hoog en laag wil blijven beweren dat dit frame technisch niet in orde is en zo slap als een vaatdoek is. Mijn posts zijn gebaseerd op persoonlijke ervaring, niet op een mening van een ander.
Orbea Orca, What Else?

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 19 feb 2009 17:45

wat een haat zeg, bijna Spaans temperament zou ik zeggen...
@ mspoon, wat maakt het jou in hemelsnaam uit wat iemand anders van de orca vindt? als jij er blij mee bent prima! top! Foosho vindt het blijkbaar een ding van niks... kan gebeuren!

@ manuelromero 1982.... "niet top of de bill" is toch wel iets weinig credits voor je fiets hoor! vind hem erg mooi, smaakvol echt een mooi eenvoudig gehouden fiets die toch veel snelheid uitstraalt bijzonder geslaagd... eventueel karbona stickers van de wielen halen is misschien cosmetisch mooier. maar ik zou ze zelf denk ik ook lekker laten zitten
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

dogestyle
Forum-lid

dogestyle 19 feb 2009 17:47

Sorry mspoon, maar ik vind de aangedragen literatuur niet echt overtuigend (overigens is 1 artikel in tour ook niet zaligmakend). Bij mij is de ervaring van gebruikers niet veel belangrijker; gebruikerservaring is vaak gekleurd door het geld dat aan een product is uitgegeven (hier maak ik mezelf ook schuldig aan...), en daarbij hoeveel fietsen 'test' de gemiddelde consument? Meestal zet hij zijn gebruikerservaring af tegen zijn vorige fiets, waarbij het erg zuur zou zijn als de nieuwe niet veel fijner, beter stijver en comfortabeler is...
Ik ben blij dat er tijdschriften als roadbike en tourzijn waarbij fietsen getest worden door mensen die er echt verstand van hebben, gestaafd door objectieve metingen, geen commerciele belangen bij hebben, en dit vaker doen met verschillende fietsen en voor wie het niet erg is als een dure fiets een slechte recensie krijgt (het is immers toch niet hun eigen fiets)...

Ik kan je nu al zeggen dat de fiets die ik nu aan het bouwen ben een fantastische recensie gaat krijgen, waarschijnlijk ga ik dit de fijnste en beste fiets in de wereld vinden en dit van de daken schreeuwen op verschillende fora. Ik hoop dat mensen die dit dan lezen niet zo naief zijn om dit voor waarheid aan te nemen, maar inzien dat er gewoon weer iemand enthousiast is over zijn nieuwe fiets, teveel geld aan zijn spulletjes heeft uitgegeven en een gebruikerservaring heeft van n=3...

Groet

foosho
Forum-lid

foosho 19 feb 2009 18:58

mspoon schreef:Duurde wel ff zeker voordat je deze test gevonden had?, ik lees nergens dat de fiets zo slap is als een vaatdoek en niet technisch in orde is zoals jij doet beweren.
Dat kostte helemaal niet veel tijd. Ik kijk nl. enkel naar echte, professionele, onafhankelijke reviews van o.a. Tour Magazin, Road Bike en Fiets. Roadbike is online beschikbaar, dus daar verwijs ik vaak naar, deze test kende ik al lang.
Sorry hoor maar dit zijn veelal gewoon amateuristische "reviews" en forum threads. Voor mij telt die ene van Roadbike 10x zo zwaar als alle bovenstaande samen.
Veel belangrijker is de ervaring van de gebruikers, die niet anders dan lof over dit frame spreken en dit oprecht doen,
Als je daar liever op vertrouwt is dat prima, al moet je de bovenstaande post van Dogestyle wel zeer goed tot je laten doordringen.
Zelfde als wat van die "reviews" die je post, die krijgen een frame te leen van Orbea en als ze daar veel commentaar op gaan geven is dat meteen de laatste, i.e. totaal niet onafhankelijk. Ze hebben ook amper tot geen vergelijkingsmateriaal, laat staan echte metingen.
in tegenstelling tot iemand die heel het www. af zoekt tot hij 1 matige test vind en bij hoog en laag wil blijven beweren dat dit frame technisch niet in orde is en zo slap als een vaatdoek is.
Houd nou es op man, wat zou ik er mee winnen dan?
Ik ben totaal niet merkgebonden, ik heb al van alles en nog wat geadviseerd en ik probeer dat altijd zo objectief mogelijk te doen. Dat de Orca 2008 aan "de verkeerde kant" staat bij mij is nu eenmaal zo, daar staan wel meer frames.
Mijn posts zijn gebaseerd op persoonlijke ervaring, niet op een mening van een ander.
Ik heb daar nog bar weinig van gelezen dan.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 feb 2009 00:26

Dogestyle schreef:gebruikerservaring is vaak gekleurd door het geld dat aan een product is uitgegeven

Daarvan is MSpoon het levende bewijs. Hoe fanatiek hij zijn eigen aankopen aan het verdedigen is is ongekend. ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mspoon
Forum-lid

mspoon 20 feb 2009 11:42

Het gaat om de populistische uitspraak in een Orbea topic, In geen enkele test staat letterlijk de fiets is zo slap als een vaatdoek en is technisch niet in orde. Wat ik wel lees is dat de fiets voor dat geld stijver had mogen zijn. Dat komt heel anders over bij iemand die op zoek is naar zo een fiets. De gebruikers ervaringen zijn alleen maar positief en ze zijn er Olympisch en wereldkampioen op geworden. Ik heb deze fiets nou 2 jaar na volle tevredenheid. Toch ga ik dit jaar een Prince met super record kopen (bij de Vos natuurlijk)en zal mijn gebruikers ervaring hier oprecht melden. Ik praat alleen over datgene waar ik persoonlijk ervaring mee heb, dat is voor iemand die op zoek is naar een bepaalde fiets of onderdeel veel relevanter. Ohja geen haat, ik stoor me soms aan populisten.
Orbea Orca, What Else?

foosho
Forum-lid

foosho 20 feb 2009 12:07

mspoon schreef:Het gaat om de populistische uitspraak in een Orbea topic, In geen enkele test staat letterlijk de fiets is zo slap als een vaatdoek. Wat ik wel lees is dat de fiets voor dat geld stijver had mogen zijn.
Als dat alles is had je dat toch meteen kunnen melden... nu is 't wel een beetje een storm in een glas water geworden vind je niet?

Nou, voor de duidelijkheid dan: 't is een slap frame, maarrrr... [spanning stijgt].... hij is wel stijver dan een vaatdoek.
Ik praat alleen over datgene waar ik persoonlijk ervaring mee heb, dat is voor iemand die op zoek is naar een bepaalde fiets of onderdeel veel relevanter.
Dat zal dus per persoon verschillen. Ikzelf heb bijvoorbeeld liever de harde feiten
(al tellen gebruikerservaringen incl. het "gevoel", maar ook evt. problemen, garantie-afhandeling, de lak, etc. ook zeker mee).
Ohja geen haat, ik stoor me soms aan populisten.
Nou, sorry dat ik me zo "te buiten gegaan ben" dan... lol
Ik stoor me aan mensen die meteen keihard op de man gaan spelen, zo hebben we allemaal wel wat he?

Plaats reactie