Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 13 jun 2008 00:02

rene1 schreef:De post van Abacus begrijp ik (We zijn hier met z'n allen behoorlijk regeltjes ziek-mee eens).
Van de post van Tazzy begrijp echt helemaal niets, lijkt een zwamverhaal, niet te begrijpen taalgebruik.

Hoi,

+2

Mee eens. Moet de overheid zich nu met alles gaan bemoeien en dat terwijl er wel wat ergere dingen aan de hand zijn dan wel gebeuren?
Ik zou dit soort dingen aan mensen hun persoonlijke overwegingen laten. Menigeen die vaak op dit Forum leest weet dat erger had kunnen gebeuren zonder helm in vele gevallen. 'Denk na en trek je persoonlijke conclusie' zeg ik dan maar dan achteraf ook niet mauwen als je wel valt zonder helm en schade hebt.

Tazzy heeft gewoon wat posts nodig of is al aardig hard gevallen zonder helm met blijvende hersenbeschadiging als gevolg.. Lijkt een grappige post maar is het niet. Doe dat maar in het Fietcafe.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 13 jun 2008 09:52

Afgelopen woensdag oudere 'fiets' mijnheer gereanimeerd. Viel door zwaar hartinfarct 'dood' van zijn fiets af. Dank zij de helm die hij droeg was er geen aangezichtsschade / verwondingen. Weet net wat de uitkomst was geweest als mijnheer geen helm had gedragen. Nogmaals als je gewoon normaal nadenkt zet je een helm op, is het niet voor jezelf doe het dan voor je familie anders worden het nabestaanden en dat is het fietsen niet waard.

Erik
Forum-lid

Erik 13 jun 2008 15:09

Nu roept dit alles natuurlijk de vraag op: Waarom dan wel een helm op brommers en motoren? Veiligheidsgordels? En nog meer van dit soort dingen.

@Buzz: Ongetwijfeld zul je dan met dat soort gevallen te maken krijgen. Neemt echter niet weg dat je je ook af kunt vragen in hoeverre het jou vrijheid is om je hoofd aan barrels te helpen en dit door een ander op te laten lossen. En dat terwijl je het makkelijk had kunnen voorkomen door een helm...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

comebackkid
Forum-lid

comebackkid 13 jun 2008 15:29

Iedereen mag natuurlijk voor zichzelf bepalen of hij een helm op doet of niet. Hoe rot het ook is voor nabestaanden e.d. het blijft je eigen beslissing.

Maar: als ik met iemand samen ga fietsen, dan doet hij een helm op! Het maakt mij niet uit hoe erg diegene het zelf vindt als hij door een valpartij een hersenbeschadiging oploopt, maar ik wil het niet op mn geweten hebben dat door een stuurfout van mezelf een ander groot letsel oploopt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 jun 2008 15:39

Bellen achter het stuur is inderdaad veel kwalijker dan geen helm dragen; omdat je in het eerste geval anderen in gevaar brengt.

Wel of geen helm is een persoonlijke keuze. Ik vind het persoonlijk gewoon dom als je er geen draagt, maar je moet het zelf weten.

Wieltjeszuigers zonder helm wijs ik resoluut de deur overigens, verder heb ik nooit problemen met helmlozen.

spin
Forum-lid

Gebruikersavatar spin 13 jun 2008 16:01

Ben het zeker met Abacus eens dat er een grens zit aan wat we aan veiligheidsregels moeten willen opstellen. Geen enkel risico is volledig uit te bannen. En in principe is het ook vooral je eigen probleem als je geen helm wenst te dragen en daar dan op een zeker moment de gevolgen van ondervindt.

Maar is het niet ook gewoon een kwestie van gewenning? Moet er niet gewoon een cultuuromslag komen? In Australië (en blijkbaar ook in Duitsland) is het wel verplicht, en rijdt iedereen ook netjes met helm (op de stoep fietsen mag dan weer wel :)). En als iedereen het doet voel je je al een stuk minder lullig met zo'n ding op je kop. Ik vind het daarom ook een zeer goede zaak dat je steeds meer kinderen met helm op ziet fietsen. Al denk ik dat ik het zelf als kind verschrikkelijk had gevonden, omdat ik destijds de enige was geweest. Het is maar waar je mee wordt opgevoed.

Inmiddels durf ik niet eens meer op de racefiets zonder helm, dan voel ik me kaal en kwetsbaar, puur gewenning. Op de stadsfiets heb ik er totaal geen moeite mee. Ook gewenning :D

rene1
Forum-lid

rene1 13 jun 2008 16:21

@ Buzz;Ik was even getriggerd door Abacus omdat hij zei dat hij er niemand kwaad mee doet. Ik heb in mijn post proberen uit te leggen dat dat niet helemaal waar is.
En ik moet zeggen dat ik met meer plezier iemand help die met helm gevallen is dan iemand zonder helm. Ik help wel, maar ik ben ook maar mens. Als mijn hele werk zou bestaan uit trauma's van fietsers die geen helm droegen zou ik gillend wegrennen uit dit werk. Maar ik ben het ermee eens dat we zat regeltjes hebben hoor en ik zit niet te springen om meer regeltjes.

rene1
Forum-lid

rene1 13 jun 2008 21:21

Leuke voorbeelden!
Ehm... de voetballer help ik met tegenzin (Ik hou niet zo van voetbal :-D )
Maar even serieus, het is natuurlijk ook hartstikke persoonlijk gekleurd, maar bovenstaande voorbeelden help ik met veel plezier. Toch zit het schedeltrauma van de wielrenner zonder helm voor mijn gevoel in de categorie van vaat en hart OK's bij rokers. Ik help dan in ieder geval met minder plezier.
Ik ben zeker niet heilig hoor, ook ik heb 1 x zonder helm gereden en erger, ik heb gerookt.

ekki
Forum-lid

ekki 13 jun 2008 21:58

Vroeger droeg ik altijd die zg. Deense helm. Tijdens een zeer zware valpartij in 1989 in Buitenpost ving hij de klap wel op maar nam wel mijn hele hoofdhuid mee (70 hechtingen later zat alles wel weer goed). Ik was, na die valpartij, ongeveer de eerste met een schaalhelm in het peloton. Het eerste jaar daarna heb ik fanatiek de helm gedragen, daarna word je weer wat losser en "vergeet" je hem steeds vaker. Ik ben nogal van de kansberekening, hoe vaak in je leven heb je zo'n zware valpartij......

Toen een tijdje helemaal geen helm meer gedragen en sinds ik kinderen heb draag ik hem weer. Ik verlang het tenslotte ook van mijn kids als ze fietsen.

Groeten,
Eric

Erik
Forum-lid

Erik 15 jun 2008 22:23

Buzz schreef:@Aziraphale: Zolang het niet verplicht is, heb je dus die vrijheid, ja. Abacus omschreef hierboven nog zo mooi: "Vrijheid is ook accepteren dat een ander de vrijheid heeft om iets te kiezen of te doen dat jij zelf nooit zou doen."
Bel jij wel eens (rijdend) achter het stuur trouwens?

Nope, zelfs niet met een carkit. En wat Abacus zegt is natuurlijk waar, maar ten aanzien van mijn reactie niet echt relevant. Iedereen heeft de vrijheid om te doen en laten wat hij wil wat mij betreft, ook al zou ik het zelf nooit doen. Er ligt voor mij echter een grens bij het op laten draaien van een ander voor mijn gedrag.

Kijk, op het moment dat je geen helm op zet is dat je eigen vrije keuze. Het is daarna in jouw redenatie echter ook normaal dan na een zware crash anderen de gevolgen van jouw vrije keuze mogen dragen. En dan heb ik het over familie, medisch personeel en zelfs (als je de redenatie ver door voert) de rest van de Nederlandse bevolking die de kosten voor jouw vrije keuze mogen dragen. Ik ben het daar dus mee oneens. Ik vind dat iedere keuze die je maakt gevolgen kan hebben voor een ander en dat die keuze daardoor nooit een volledig vrije keuze kan zijn. Je moet ook nadenken over de mogelijke consequenties van je gedrag.

Als ik met mijn auto te hard rijd en daardoor een ongeluk veroorzaak dan vindt iedereen dat ik die vrije keuze niet had mogen maken. Maar wanneer ik geen helm draag, crash en zwaar hersenletsel oploop dan is het blijkbaar acceptabel dat mijn familie de rest van mijn leven voor me kunnen zorgen. Ook al had ik dit door een helm kunnen voorkomen. Dat vind ik geen kwestie van een vrije keuze meer, dat vind ik, op zijn zachtst gezegd, egoistisch.
- H.G. Wells

maatchen
Forum-lid

maatchen 15 jun 2008 23:27

[quote=""Aziraphale""]Als ik met mijn auto te hard rijd en daardoor een ongeluk veroorzaak dan vindt iedereen dat ik die vrije keuze niet had mogen maken. Maar wanneer ik geen helm draag, crash en zwaar hersenletsel oploop dan is het blijkbaar acceptabel dat mijn familie de rest van mijn leven voor me kunnen zorgen. Ook al had ik dit door een helm kunnen voorkomen. Dat vind ik geen kwestie van een vrije keuze meer, dat vind ik, op zijn zachtst gezegd, egoistisch.[/quote]

Weer een helmtopic.

Als een voetganger aangereden wordt of over een stoeprand struikelt zonder dat ie een helm droeg, en daarbij hersenletsel oploopt enz. enz. vind je dat dan ook egoistisch?

Erik
Forum-lid

Erik 15 jun 2008 23:46

@Buzz: Je pleegt dan een strafbaar feit, klopt. Maar de vergelijking is niet zo vreemd, je kunt het niet dragen van een helm ook strafbaar stellen en dan is het hetzelfde. Doet overigens volgens mij ook niet ter zake. Het niet dragen van een helm op een motor is strafbaar, maar is dat de enige reden om er een op te zetten? Het gaat om verantwoordelijkheid nemen voor je eigen keuzes.

En jouw andere vergelijking gaat ook niet op. Het gaat mij er niet om dat je uit vrije wil risico's neemt. Het gaat mij om risico's die je had kunnen voorkomen. Een brandweerman neemt enorme risico's, maar doet wel alles om de risico's verantwoord te houden. Geen helm dragen is hier niet mee te vergelijken.

@Maatchen: Nee, dat is domme pech. Met hoge snelheid fietsen is een heel ander verhaal. Het risico bij een valpartij is dan veel hoger dan wanneer je loopt.
- H.G. Wells

Plaats reactie