Buzz schreef:@Aziraphale: Zolang het niet verplicht is, heb je dus die vrijheid, ja. Abacus omschreef hierboven nog zo mooi: "Vrijheid is ook accepteren dat een ander de vrijheid heeft om iets te kiezen of te doen dat jij zelf nooit zou doen."
Bel jij wel eens (rijdend) achter het stuur trouwens?
Nope, zelfs niet met een carkit. En wat Abacus zegt is natuurlijk waar, maar ten aanzien van mijn reactie niet echt relevant. Iedereen heeft de vrijheid om te doen en laten wat hij wil wat mij betreft, ook al zou ik het zelf nooit doen. Er ligt voor mij echter een grens bij het op laten draaien van een ander voor mijn gedrag.
Kijk, op het moment dat je geen helm op zet is dat je eigen vrije keuze. Het is daarna in jouw redenatie echter ook normaal dan na een zware crash anderen de gevolgen van jouw vrije keuze mogen dragen. En dan heb ik het over familie, medisch personeel en zelfs (als je de redenatie ver door voert) de rest van de Nederlandse bevolking die de kosten voor jouw vrije keuze mogen dragen. Ik ben het daar dus mee oneens. Ik vind dat iedere keuze die je maakt gevolgen kan hebben voor een ander en dat die keuze daardoor nooit een volledig vrije keuze kan zijn. Je moet ook nadenken over de mogelijke consequenties van je gedrag.
Als ik met mijn auto te hard rijd en daardoor een ongeluk veroorzaak dan vindt iedereen dat ik die vrije keuze niet had mogen maken. Maar wanneer ik geen helm draag, crash en zwaar hersenletsel oploop dan is het blijkbaar acceptabel dat mijn familie de rest van mijn leven voor me kunnen zorgen. Ook al had ik dit door een helm kunnen voorkomen. Dat vind ik geen kwestie van een vrije keuze meer, dat vind ik, op zijn zachtst gezegd, egoistisch.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells