Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Speedplay Zero.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 11 mei 2009 15:59

Ik heb nu de X1 (titanium as) en een vetpistool aangeschaft. De lagers van mijn X5 helemaal doorgespoten met nieuw vet, en het lijkt nu allemaal weer als nieuw te gaan. Ik had niet veel langer moeten doorrijden met opgedroogde lagers, of anders was het vervangen.

Nieuwe lagers heb ik voor de zekerheid ook gekocht.

De indrukken zijn nog altijd uitstekend. De X5 is na 3 jaar en ongeveer 10.000 kilometer nog altijd in prima staat, de X1 heeft door de kortere assen een plek op mijn eerste fiets gekregen, en het voelt toch een stukje beter, met de kleinere Q-factor.

Ik heb nog nooit de pedalen ingespoten met teflon oid, en nooit problemen met in- of uitklikken. Ik rij wel enkel (voornamelijk) met de speedplays in droog weer. De plaatjes kunnen wellicht nog jaren mee.

Samengevat zijn het lichte, dure pedalen met onwijs grote cleats, maar de overbrengen is lekker 'hard' zonder speling, kraakjes of piepjes (van plaatjes), en de free float went zeer snel. Ongewild uitklikken is mij nog niet gelukt. Ik zei 'duur', maar ze zijn hun geld waard, en gezien de duurzaamheid (vooral de plaatjes) zijn ze per kilometer waarschijnlijk niet eens zo slecht geprijsd. Het tweezijdig inklikken vind ik een grote plus (vooral aan verkeerslichten), het stappen op de plaatjes blijft een beetje een evenwichtsoefening :)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

rvane
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 jun 2006 15:56

rvane 11 mei 2009 16:04

Tr1969 schreef:Ik heb er nu een paar honderd kilometer mee gereden en moet zeggen dat het me goed bevalt. Heb de Zero stainless en geen enkel probleem ervaren.
Eerst nog wel even moeten zoeken naar de juiste manier om in te klikken (schoenplaatje zoeken zullen we maar zeggen).
Dubbelzijdig inklikken wel erg lekker.

Nu nog even spelen met de zijdelingse speling.

Voor wat betreft de opmerking LD001 kan het misschien helpen om in plaats van een smeermiddel op basis van teflon een middel als Multispray 1000 of WD 40 te proberen aangezien deze minder extreme smeereigenschappen hebben.
Ik heb ze er nu ongeveer 150 km op zitten. Het fietsen bevalt uitstekend, vind de float wel prettig. Alleen inklikken gaat nog wat lastig, hoop dat dit wat makkelijker gaat na wat meer kilometers. Ervaringen hiermee?

Wat betreft smeren: op de gebruiksaanwijzing wordt expliciet vermeld dat je moet smeren met teflon en WD40 wordt genoemd als middel om NIET te gebruiken.
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 11 mei 2009 20:12

Je kunt van alles afstellen met de Zero's behalve de uitklik kracht niet. Best vreemd als je bedenkt dat dit voor de meeste pedalen van concurrenten gewoon standaard is.

Moet toch niet al te moeilijk zijn dat te integreren.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 11 mei 2009 20:27

Ik denk het wel, bij andere systemen drukt een plaatje met een veer tegen de schoenplaat aan, de veer kan je stellen.
volgens mij werkt het speed zero systeem heel anders dus word dit lastig.
mijn Flickr

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 12 mei 2009 13:12

inklikken => hak naar de grond drukken.
Anima Sana In Corpore Sano.

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 12 mei 2009 14:32

Of je drukt gewoon je plaatje op het pedaal? Na verloop van tijd weet je exact waar het plaatje onder de schoen zit en zit je er zo in.
Ik rijd overigens weer met SPD-SL. Free-float vond ik niks, minder speling is haast geen optie ivm onvrijwillig uitklikken, ik voelde 't pedaal door de zool heen (enorm opvallend als je vlak daarvoor even met je Keo's of SPD-SL gefietst hebt) en mn voet voelde heel wankel op het pedaal.
Guess it doesn't work for everyone :)

Ik heb ze overigens te koop. Zie te koop topic later vandaag.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 12 mei 2009 14:41

Ik vind het prima pedalen en heb juist een 2e paar besteld.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 12 mei 2009 15:46

Rezne schreef:ik voelde 't pedaal door de zool heen (enorm opvallend als je vlak daarvoor even met je Keo's of SPD-SL gefietst hebt) en mn voet voelde heel wankel op het pedaal.


Pedaal door de zool heenvoelen dat kan toch helemaal niet? De zool van een moderne schoen is keihard daar voel je toch het pedaal niet door? Of bedoel je het misschien anders?

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 12 mei 2009 17:00

Miischien heeft hij de te lange schroeven gebruikt?

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 mei 2009 17:38

Ik had vorig jaar hetzelfde toen ik met Speedplay reed. Het kantelen van je voet om het pedaal wordt steeds vervelender, omdat t pedaal slijt. Omdat het platform zo klein is kwam de afstelling van het plaatje zeer gevoelig bij mij. Bij bijv Time RSX heb ik veel minder moeite om het plaatje op een fijne plek te krijgen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 12 mei 2009 21:11

Ik ben wel geintereseerd in Speedplay als mijn volgende pedalen maar . . .

Als ik dat zo lees en ook de te koop aangeboden advertenties hier, zijn er toch een redelijk aantal mensen die na proberen Speedplay helemaal niet zo zaligmakend vinden.

Ook dat verhaal dat als je met weinig float rijdt je er dan makkelijk uit klikt vind ik bedenkelijk. Ik begrijp werkelijk niet dat men bij Speedplay die kracht niet instelbaar heeft gemaakt. Een top/professioneel pedaal zou dat gewoon moeten hebben.

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 12 mei 2009 21:55

-Divo- schreef:
Rezne schreef:ik voelde 't pedaal door de zool heen (enorm opvallend als je vlak daarvoor even met je Keo's of SPD-SL gefietst hebt) en mn voet voelde heel wankel op het pedaal.


Pedaal door de zool heenvoelen dat kan toch helemaal niet? De zool van een moderne schoen is keihard daar voel je toch het pedaal niet door? Of bedoel je het misschien anders?


Sidi heeft geen extreem stijve zolen. Maar ik weet niet of het daar door komt. Na een tijdje voelde ik het ook niet meer, maar het is heel duidelijk merkbaar als je van Keo of SPD-Sl overgaat op Speedplay. Totaal ander gevoel.



En nee, ik heb niet de te lange schroeven gebruikt :rolleye:
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Plaats reactie