Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Klimmen rond Berg en Dal

rolandt
Forum-lid

rolandt 19 okt 2006 01:19

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 18 Oktober 2006

Berg en Dal lijkt mij een mooie omgeving. Zeker de moeite waard! Alleen ligt het voor mij wat ver van de deur: ruim 70 kilometer. Dat is dik 140/150 kilometer op een dag, voor iemand die net begonnen is met wielrennen, is dat denk ik wat teveel gevraagd. 

Daar is een oplossing voor Jan, nl. je fiets op/in de auto zetten en er naar toe rijden. Ik doe hetzelfde; woon in Den Haag en ben zeker 3,4 keer per jaar rond Berg en Dal te vinden. Aanrader!

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 19 okt 2006 01:43

Quoten: Origineel geplaatst door Rolandt op 18 Oktober 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 18 Oktober 2006

Berg en Dal lijkt mij een mooie omgeving. Zeker de moeite waard! Alleen ligt het voor mij wat ver van de deur: ruim 70 kilometer. Dat is dik 140/150 kilometer op een dag, voor iemand die net begonnen is met wielrennen, is dat denk ik wat teveel gevraagd. 

Daar is een oplossing voor Jan, nl. je fiets op/in de auto zetten en er naar toe rijden. Ik doe hetzelfde; woon in Den Haag en ben zeker 3,4 keer per jaar rond Berg en Dal te vinden. Aanrader!

Bedankt voor de tip. Dat ga ik zeker doen!

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 19 okt 2006 10:21

Wat ik mij afvraag: zijn er in Nederland eigenlijk kasseiheuvels te vinden zoals in Vlaanderen?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

swind
Forum-lid

swind 19 okt 2006 11:09

In de omgeving van Berg en Dal niet, er zijn wel wat kasseistroken, maar die zijn niet langer als een paar honderd meter en ze liggen er redelijk bij.

O.A. centrum van Grave, Ravenstein en Nijmegen.

Ik weet niet of er in de Limburgse heuvels Heuvelachtige kasseistroken te vinden zijn, omdat ik daar de omgeving niet zo goed ken.
Als ie gaar is kom ik terug

dvw
Forum-lid

dvw 19 okt 2006 13:01

In elk oud centrum in Nederland zijn kasseiwegen te vinden, die in Ravenstein is echt een ellende, die stamt volgens mij regelrecht uit de middeleeuwen. Maar volgens mij kennen wij hier in NL geen kasseihellingen. Bij Berg en Dal heb je wel klinkerhellingen, dat stuitert wel lekker omhoog.

whocares
Forum-lid

whocares 19 okt 2006 21:17

Quote: Origineel geplaatst door D v W op 19 Oktober 2006
In elk oud centrum in Nederland zijn kasseiwegen te vinden, die in Ravenstein is echt een ellende, die stamt volgens mij regelrecht uit de middeleeuwen. Maar volgens mij kennen wij hier in NL geen kasseihellingen. Bij Berg en Dal heb je wel klinkerhellingen, dat stuitert wel lekker omhoog.

Maasberg

Maasberg.

Komende vanuit Geulle naar Elsloo (Aelse) fiets je aan de onderkant van de kanaaldijk. Zodra je rechts kasteel Elsloo ziet kun je je voorbereiden op een kort klimmetje namens de Maasberg.
Bij een redelijke conditie heb je de gelegenheid te genieten van een pitoresk dorpsgezicht.
Deze klim is slechts 185 meter lang en langs de duim een 8. Toch is het een vervelende klim. Het wegdek bestaat uit kleinere kinderkopjes. Deze zijn ook nog eens niet goed tegen elkaar gelegd waardoor het zeker niet comfortabel fietsen is en niet echt geschikt voor smalle bandjes.
Maasberg Ga je rechtdoor richting Raadhuisstraat dan heb je nog 470 meter kasseien, kinderkopjes en 2 drempels voor de boeg. Als er losse schroeven aan je fiets zitten kun je er zeker van zijn dat je ze hier verliest.

Hij zat vroeger , meen ik me te herinneren , in de "Omloop het Zuiden". Een vervelende klim zeker door die kinderkopjes.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

cor01
Forum-lid

cor01 20 okt 2006 00:41

Heerlijk gereden vanochtend. Ipv bewolking en regen heerlijk in het zonnetje.
Aangezien ik het de komende weken wat rustiger aan doe alle heuveltjes zo kalm mogelijk beklommen. Best leuk om eens een keer niet kokhalzend en buiten adem bij Park Tivoli aan te komen...
Oude Holle heb ik het eerste stuk op de 42x21 en het tweede stuk op de 42x23 genomen. En geen auto's dit keer...

@ArnoHToen ik in het begin van dit jaar weer moest leren wat klimmen was gebruikte ik mijn Triple 30 plaat ook nog heel veel. Toch beviel mij dit helemaal niet. Heb afgelopen zomer bewust getraind om dit soort heuvels juist wat groter te kunnen pakken en dit bevalt prima. Merkte tijdens de steile beklimmingen van Diekirch-Valkenswaard hoeveel vooruitgang ik hierdoor had geboekt.

@Jan WFNa het lezen van jou posting van gisteren speciaal bijgehouden hoeveel km ik moet afleggen voordat ik aan de voet sta van de eerste heuvel in Mook. Dit is precies 44 km. Afgelopen zomer was dit voor mij een perfecte trainings rit om me voor te bereiden op de langere toertochten.
Je zou natuurlijk ook 's ochtends op de trein kunnen stappen en in de buurt van Nijmegen van start gaan. Kun je rond Berg en Dal een leuk rondje maken en dan weer terug naar huis.
"Afstappen is geen optie"

arnoh.
Forum-lid

arnoh. 20 okt 2006 09:49

Quoten: Origineel geplaatst door Cor01 op 19 Oktober 2006

@ArnoHToen ik in het begin van dit jaar weer moest leren wat klimmen was gebruikte ik mijn Triple 30 plaat ook nog heel veel. Toch beviel mij dit helemaal niet. Heb afgelopen zomer bewust getraind om dit soort heuvels juist wat groter te kunnen pakken en dit bevalt prima. Merkte tijdens de steile beklimmingen van Diekirch-Valkenswaard hoeveel vooruitgang ik hierdoor had geboekt.

Hoi Cor,
Bij welke omw ongeveer rijd jij op de vlakke weg, dit zal dan denk ik beduidend lager liggen als mijn 100 omw gem?
Groetjes,
Berg en Dal klimmertje!

cor01
Forum-lid

cor01 20 okt 2006 14:35

Quote: Origineel geplaatst door Arno H. op 20 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Cor01 op 19 Oktober 2006

Hoi Cor,Bij welke omw ongeveer rijd jij op de vlakke weg, dit zal dan denk ik beduidend lager liggen als mijn 100 omw gem?Groetjes,

In vergelijking met vele van mijn clubgenoten trap ik vrij licht. Mijn solo ritjes doe ik meestal op de 42x15 a 42x17. Als ik met de club mee ga probeer ik dit ook zo lang mogelijk vol te houden maar meestal gaat het op den duur gewoon te hard en moet ik hem wel op de "52" gooien.
Probeer dus zoveel mogelijk met een licht verzet te trainen. 1 x per week trap ik heel bewust wat zwaarder.
Het spijt me maar om hoeveel omw. het gaat weet ik niet.
"Afstappen is geen optie"

trunner
Forum-lid

trunner 20 okt 2006 18:18

Quoten: Origineel geplaatst door D v W op 19 Oktober 2006

Ja..die in Ravestein is wel erg...Ga er nooit kei hard overheen...Of net langs de kant, want daar heb je net een strookje van 5 cm met wat gradde stenen. Verder heb je in Berg en Dal richting het Afrika museum nog wel een klikkerweggetje..ik weet niet of je die bedoelt? Of je moet de Stekkenberg nemen in groesbeek. Ook erg leuk om omhoog te fietsen.

waarom wij allemaal fietsen?.....dat lijkt mij duidelijk!!!

kowalsky
Forum-lid

kowalsky 20 okt 2006 19:10

Quoten: Origineel geplaatst door who cares op 02 September 2006

Vandaag maar de Oude Kleefsebaan handgeklokt gereden , dit omdat ik al lang vermoedde dat mijn tijd niet klopte.Resultaat : 5m 11s .

Ik heb dit seizoen ook steeds mijn tijd gemeten. Mijn snelste tijd van het benzinestation beneden tot de verkeersdrempel bij Tivoli boven is 5.56. Tel ik dan een beetje mee?

dvw
Forum-lid

dvw 20 okt 2006 22:02

Volgens mij is het hier gebruikelijk om de tijd te meten vanaf het bord 2km slingeren (of zoiets) tot aan het bordje Berg en Dal.

Plaats reactie