Vandaag gezien...een korte broek
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- superrose
- Forum-lid
- Contact
ja die zijn er ook ja.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Intressante opmerking van Kees0251. Hoe schadelijk het eigenlijk is om met een korte broek te rijden bij 10 graden. Naast het comfort lijkt me de blessuregevoeligheid wel mee te vallen. Immers door beweging onstaat wrijving in je gewrichten. Deze wrijving geeft warmte, de gewrichtsvloeistof wordt warmer en visceuzer ( een automotor loopt bij de start ook minder tot de olie door de wrijving van de zuigers warm wordt en minder geluid gaat maken). Dus van binnenuit wordt het gewricht opgewarmd. Daarnaast raken pezen en spieren door inspanning beter doorbloed omdat ze arbeid leveren en warmte prodceren. Dus de warmte die vrij komt lijkt mij op te wegen tegen de afkoeling van buitenaf. Dus behalve verminderd comfort en naaapgedrag van profs met erg lage vetpercentages, is er volgens mij geen wetenschappelijke basis voor.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
Ceon schreef:Intressante opmerking van Kees0251. Hoe schadelijk het eigenlijk is om met een korte broek te rijden bij 10 graden. Naast het comfort lijkt me de blessuregevoeligheid wel mee te vallen. Immers door beweging onstaat wrijving in je gewrichten. Deze wrijving geeft warmte, de gewrichtsvloeistof wordt warmer en visceuzer ( een automotor loopt bij de start ook minder tot de olie door de wrijving van de zuigers warm wordt en minder geluid gaat maken). Dus van binnenuit wordt het gewricht opgewarmd. Daarnaast raken pezen en spieren door inspanning beter doorbloed omdat ze arbeid leveren en warmte prodceren. Dus de warmte die vrij komt lijkt mij op te wegen tegen de afkoeling van buitenaf. Dus behalve verminderd comfort en naaapgedrag van profs met erg lage vetpercentages, is er volgens mij geen wetenschappelijke basis voor.
Als je het niet erg vind neem ik het risico niet.
Als ik soms aan het begin van de herfst met mijn korte broek fietst en daarna aan mijn benen voel zijn deze behoorlijk koud.
Het lichaam is dan misschien wel warm maar dat temperatuurverschil kan nooit goed zijn.(kijk maar naar en automotor, daar moet je ook geen ijswater over gooien als deze warm is.)
-
- Forum-lid
Gisteren bij Bovenkarspel 3 fietsers in kortebroek en t-shirt! brrrrrrrrrrrrrrrrr
Tijdens survivalruns lopen wij vaak door het water (in de winter) met een dunne loopbroek aan en de benen goed in de vaseline . Een run is ongeveer 12 km en vaak moet je in de eerste km al het water in .
Waar ik dan wel last van ga krijgen is kramp in mijn spieren bij onverwachte bewegingen .
Tijdens survivalruns lopen wij vaak door het water (in de winter) met een dunne loopbroek aan en de benen goed in de vaseline . Een run is ongeveer 12 km en vaak moet je in de eerste km al het water in .
Waar ik dan wel last van ga krijgen is kramp in mijn spieren bij onverwachte bewegingen .
trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;
johanandijk schreef:Gisteren bij Bovenkarspel 3 fietsers in kortebroek en t-shirt! brrrrrrrrrrrrrrrrr
Mja... Bij ons in Katwijk was het gisteren vrijwel windstil en het regende niet, bij een temperatuur van 13 graden. Er kwamen er zat langs met een kort setje, volgens mij prima te doen. Ikzelf had een wedstrijd hardlopen en ik ging ook gewoon in t-shirt plus (zeer) korte broek. Prima te doen!
- superrose
- Forum-lid
- Contact
Theo V schreef:Ceon schreef:Intressante opmerking van Kees0251. Hoe schadelijk het eigenlijk is om met een korte broek te rijden bij 10 graden. Naast het comfort lijkt me de blessuregevoeligheid wel mee te vallen. Immers door beweging onstaat wrijving in je gewrichten. Deze wrijving geeft warmte, de gewrichtsvloeistof wordt warmer en visceuzer ( een automotor loopt bij de start ook minder tot de olie door de wrijving van de zuigers warm wordt en minder geluid gaat maken). Dus van binnenuit wordt het gewricht opgewarmd. Daarnaast raken pezen en spieren door inspanning beter doorbloed omdat ze arbeid leveren en warmte prodceren. Dus de warmte die vrij komt lijkt mij op te wegen tegen de afkoeling van buitenaf. Dus behalve verminderd comfort en naaapgedrag van profs met erg lage vetpercentages, is er volgens mij geen wetenschappelijke basis voor.
Als ik soms aan het begin van de herfst met mijn korte broek fietst en daarna aan mijn benen voel zijn deze behoorlijk koud.
Het lichaam is dan misschien wel warm maar dat temperatuurverschil kan nooit goed zijn.(kijk maar naar en automotor, daar moet je ook geen ijswater over gooien als deze warm is.)
nou idd ik neem het risico niet en ik vind het wel lekker warm met die beenstukken
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
Theo V schreef:Ceon schreef:Intressante opmerking van Kees0251. Hoe schadelijk het eigenlijk is om met een korte broek te rijden bij 10 graden. Naast het comfort lijkt me de blessuregevoeligheid wel mee te vallen. Immers door beweging onstaat wrijving in je gewrichten. Deze wrijving geeft warmte, de gewrichtsvloeistof wordt warmer en visceuzer ( een automotor loopt bij de start ook minder tot de olie door de wrijving van de zuigers warm wordt en minder geluid gaat maken). Dus van binnenuit wordt het gewricht opgewarmd. Daarnaast raken pezen en spieren door inspanning beter doorbloed omdat ze arbeid leveren en warmte prodceren. Dus de warmte die vrij komt lijkt mij op te wegen tegen de afkoeling van buitenaf. Dus behalve verminderd comfort en naaapgedrag van profs met erg lage vetpercentages, is er volgens mij geen wetenschappelijke basis voor.
Wat nou voelt er koud? De bloedvaten in de huid knijpen samen en daarom voelt het koud, de huid is een temperatuurregelaar.....zegt niets over schadelijkheid / wenselijkheid van kleding.
Een automotor trekt zich niets aan van ijswater , ook daar heb je geen verstand van.
Het ging mij om een medisch gefundeerde mening en geen popiejopiemeningen, die ken ik al.....
Slechte doorbloeding is schadelijk, maar waar treedt dat op?
Mogelijk bij pees/spieraanhechtingen, DAT zou wel eens het punt kunnen zijn...
Moet ik dan alles zelf doen?
Cheap light strong, choose two
Kees we kunnen jou schijnbaar weinig bijbrengen met je jaaaarenlange ervaring.
Op zich kan ik altijd heel gefascineerd luisteren/lezen als het op goede ideeen aankomt maar het komt er bij jou zo rottig uit.
Misschien eens wat minder sneren uitdelen, ik denk dat je dan veel meer respect krijgt voor jouw inbreng.
Alhoewel iets in mij zegt dat je daar helemaal geen behoefte aan hebt.
Op zich kan ik altijd heel gefascineerd luisteren/lezen als het op goede ideeen aankomt maar het komt er bij jou zo rottig uit.
Misschien eens wat minder sneren uitdelen, ik denk dat je dan veel meer respect krijgt voor jouw inbreng.
Alhoewel iets in mij zegt dat je daar helemaal geen behoefte aan hebt.
"Try not. Do or do not......there is no try"
-
- Forum-lid
De meeste handige dingetjes haal je uit de ''popiejopie" meningen, als je naar de medische wetenschap gaat luisteren is veel van wat wij sporters doen niet goed.
Natuurlijk gaan je vaten knijpen en moet je lichaam harder werken om het op temp te houden met koud weer, en dat is natuurlijk minder voor het lichaam dan presteren bij een temp van 18c*.
Je kan ook bedenken dat bij geknepen haarvaten de doorbloeding van je huid al minder is iets wat zich als een soort van kettingreactie doorzet naar je spieren en de rest van je lichaam.
Je zal dus meer moeten eten omdat je lichaam veel harder moet werken om op temp te blijven.
Natuurlijk gaan je vaten knijpen en moet je lichaam harder werken om het op temp te houden met koud weer, en dat is natuurlijk minder voor het lichaam dan presteren bij een temp van 18c*.
Je kan ook bedenken dat bij geknepen haarvaten de doorbloeding van je huid al minder is iets wat zich als een soort van kettingreactie doorzet naar je spieren en de rest van je lichaam.
Je zal dus meer moeten eten omdat je lichaam veel harder moet werken om op temp te blijven.
trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;