Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke Carbon wielen ?

schiette
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 sep 2004 02:11

schiette 10 sep 2006 13:25

ge verstaat dus blijkbaar mijn antwoord nie.
Tis nie omdat uw auto getuned is da ge nen johny zijt. Is juist hetzelfde met een fiets. Je kan deze ook zodanig "pimpen" dat ie opvalt. Daarom zijt ge ook nog genen johny é.
Gr. Ikke<br>
<br>
Love my Pinarello Paris 2005

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 10 sep 2006 14:56

Kun je misschien ook iets in ABN typen? Ik moest drie keer lezen voor ik jouw posts door had
Science of Performance!

thomskie
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:23

thomskie 10 sep 2006 15:08

Quote: Origineel geplaatst door Balenaar op 29 Juli 2006
Volgende week ga ik de wielen bekijken, ik zal dan foto's maken

Groetjes,




...

chaingang
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2006 23:28
Locatie: Wommelgem

chaingang 01 okt 2006 09:40

Quoten: Origineel geplaatst door Evers op 09 September 2006


Quoten: Origineel geplaatst door bazz op 09 September 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Evers op 09 September 2006


Goed, ook ik wil een nieuw setje carbon wielen, maar ik weet het echt niet meer!
Vind de cosmic carbons standaard en niet erg mooi.. weet niet echt wat een leuk alternatief is..
Ik denk overigens wel aan draadbanden, dit omdat ik niet meer koers.
het moet in ieder geval passen bij een Colnago B-stay (zwart wit blauw) met dura ace
Mijn gewicht is overigens 70 KG
iemand tips? Of toch maar tubes? maar wat als ik lek rij?


Gewoon vervangen die lekke tube, anders vervang je de binnenband toch ook




ja maar kan ik zoiets meenemen onderweg? en ze moeten toch gelijmd worden.. hoe wil ik dat dan doen..


Het is zoals Evers reeds gevraagd heeft. Wat als je bv 100 km van huis bent en je rijd je tube lek. Gewoon vervangen die lekke tube was het antwoord. Akkoord, een binnenbandje vervang je op 5 minuten. Maar wat met een tube? Dacht net als Evers dat je die moet lijmen. Je moet ook de droogtijden van die lijm respecteren enz. En heel die handel meezeulen zie ik ook niet zitten. Dus zijn die tuben wel allemaal erg mooi, maar voor de gewone wielertoerist niet echt praktisch. 
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 okt 2006 11:49

Als je de lekke tube van de velg trekt zit de lijm voor een heel gedeelte nog gewoon op de velg. De nieuwe tube gewoon hard genoeg oppompen (CO2 patroon) en je kan zonder problemen thuis komen. Natuurlijk dan niet volle bak door bochten gaan rijden, maar een niet goed gelijmde tube trek je echt niet zo maar van je velg af.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2777
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 01 okt 2006 12:40

Een beetje handige renner repareert net zo snel een tube als een draadband (enkel de bochtensnelheden moeten worden aangepast). Ik heb echter de laatste twee jaar geen tube meer onderweg moeten vervangen aangezien de tufo latex en Geax/vitoria hun werk naar behoren deden.
Wat betreft gewicht: lightweights houden in 20/20 vorm met gemak 110 kg. Ik ben zelfs in mijn amateurstijd nooit lichter geweest dan 79 kg en tot in de ardennen kwam ik meestal met gemak mee...... (bovendien heeft een grotere renner het in het peloton veel makkelijker om een goede plek te krijgen en te behouden, ikzelf had nooit veel last van "wringers" die me weg probeerden te duwen)

chaingang
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2006 23:28
Locatie: Wommelgem

chaingang 01 okt 2006 21:02

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 01 Oktober 2006


Een beetje handige renner repareert net zo snel een tube als een draadband (enkel de bochtensnelheden moeten worden aangepast). Ik heb echter de laatste twee jaar geen tube meer onderweg moeten vervangen aangezien de tufo latex en Geax/vitoria hun werk naar behoren deden.

Aha, dus als ik het goed begrijp moet men in geval van een lekke band gewoonweg deze van de velg halen en de nieuwe tube op de velg leggen zonder deze vast te lijmen. Kan men dit eventueel oplossen met dubbelzijdige tape voor dergelijke tuben? Is misschien toch iets veiliger om dan zo thuis te geraken. En Sharkman, kan misschien gek klinken maar wat is de "tufo latex"? En ik veronderstel dat de Geax/Vitoria het merk van de tuben zijn. Is dit een goed merk en wat is de kostprijs van deze?Weeral wat wijzer geworden dankzij onze sympathieke forumgebruikers waarvoor mijn dank
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2777
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 01 okt 2006 22:26

Die dubbelzijdige tape kan maar is niet echt noodzakelijk. Iets minder hard de bochten door en je komt gewoon thuis.
Tufo latex is een vulmiddel die je preventief in Tuben met een butyl binnenband spuit. Bij een lek dicht de tube zichzelf (werkt prima)
Geax/vittoria pitstop is dezelfde vloeibare latex maar dan in een houder onder druk. Bij een lek spuit je de vloeistof in de tube die tegelijk ook weer op druk wordt gebracht. Werkt prima bij niet te grote gaten.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 02 okt 2006 02:23

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 01 Oktober 2006


Die dubbelzijdige tape kan maar is niet echt noodzakelijk. Iets minder hard de bochten door en je komt gewoon thuis.
Tufo latex is een vulmiddel die je preventief in Tuben met een butyl binnenband spuit. Bij een lek dicht de tube zichzelf (werkt prima)
Geax/vittoria pitstop is dezelfde vloeibare latex maar dan in een houder onder druk. Bij een lek spuit je de vloeistof in de tube die tegelijk ook weer op druk wordt gebracht. Werkt prima bij niet te grote gaten.


Hoi,
Met die dubbelzijde tape (zeker dat straf spul van Tuftufo) moet je wel opletten: het kan zo hard gaan kleven dat of je tube kapot getrokken (de base layer, het dat de naden beschermt) wordt als hem er probeert af te halen of, bij carbonvelgen, dat je stukjes carbon er mee uittrekt.
Of die sealant van Tufo bij elke tube met butyl binnenband werkt betwijfel ik, bij tubes met latex binnenbanden werkt het soms, afhankelijk van het type lek en de grootte. In alle geval moet je dan een tube hebben waarbij de ventielkern kan worden verwijderd voor het inbrengen van de vloeistof en, niet onbelangrijk, je moet die band blijven gebruiken of de hele zooi kit aan mekaar en het ventiel is muurvast verstopt. Bovendien is na +/- 3 maanden dat spul meestal niet betrouwbaar meer en lekt die tube weer.
Met het spuitbus van Geax/Vittoria (Geax is de MTB divisie) heb je het voordeel dat je ook de band in geval van lek op druk brengt en je hoeft de ventielkern niet verwijderen. Het is in principe universeler. Hoe het zich gedraagt als de band niet meer in gebruik is weet ik niet maar van beide systemen lijkt dit me toch nog de handigste oplossing. 
Ik neem in alle geval een reservetube mee.........
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

chaingang
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2006 23:28
Locatie: Wommelgem

chaingang 02 okt 2006 17:57

Ok, het beste is dus een reserve tube mee te nemen om i.g.v een lekke tube deze gewoon te vervangen om zo thuis te geraken. Komen we nu bij het volgende punt  terecht. De tube die lek gereden is moet hersteld worden. Hoe klaart men dit werkje? Heb eens gelezen dat deze open gemaakt moet worden om zo deze te kunnen herstellen. Ik neem dus aan dat er in die tube een soort van binnenband zit. Of zie ik dit verkeerd? En als deze hersteld is moet men de tube terug dichtnaaien! Maar naald en binnenband gaan niet echt samen hé. Of laten jullie de tube herstellen door een vakman? Mijn vragen komen misschien idioot over maar ben nog maar een leek op het gebied van racefietsen en al war erbij komt zien.
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 02 okt 2006 21:25

Ik hoor niemand over het kosten aspect van tubes?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 okt 2006 21:38

Tubes zijn helemaal niet zo duur. Conti Competition's zijn rond de 40 euro, maar Sprinters gaan volgens mij voor minder dan 25. Kost dus nauwlijks meer dan een goede band.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie