Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

25 mm banden

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 04 jun 2016 11:03

loos schreef:Nee, want het velgbed maakt als het ware deel uit van de omtrek van de band.
Dus een breder velgbed maakt de omtrek van de band groter (en dus ook de diameter van de band, waardoor er meer lucht inzit)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
niet de omtrek van de band, maar de omtrek van band + velg dan toch?
Maar ik snap het nog steeds niet (hardleers, deed dan ook geen eindexamen in natuurkunde :idea: ), want de band komt dan toch gewoon lager te staan dan bij een smalle velg?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 jun 2016 11:21

Afbeelding
Met een smalle velg 'verlies' je bij het gele pijltje ook heel veel 'lengte' van het karkas omdat het daar zo schuin loop (pythagoras enzo)

Met een brede velg loopt het karkas daar meer verticaal en houd je karkas over, wat zowel in de breedte als in de hoogte zal gaan zitten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 jun 2016 13:09

Ofwel, zoals sommigen niet (Pinot en Orlok) en anderen wel (NicoB en Loos) begrijpen, je kan een band niet los zien van de velg, velg+ band zijn 1 drukhouder die ongeveer cirkelvormig is en met een bredere velg neemt de omtrek+ diameter toe..
Dit geldt uiteraard niet met alle velgbreedten, zodra de inwendige breedte de nominale bandbreedte gaat benaderen klopt dit verhaal niet meer, maar dan heb je al extreme combinaties.
Band+ velg als 1 cirkel beschouwen kan met 23 en 25 mm banden en velgen van 13C t/m 19C en dat zijn de gebruikelijke maten voor racebanden en -velgen.

PS, wat doen we hier met dit weer?
Net terug van 74 km met 32,2 gemiddeld op 18C velgen met 25 mm Conti's.....op 5,8/5,3 bar.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 04 jun 2016 13:23

Keezx schreef:PS, wat doen we hier met dit weer?
Gisteren op het verkeerde been gezet door diverse weerwebsites dus vandaag corvee dienst. :roll:

senior
Forum-lid
Berichten: 2315
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 04 jun 2016 17:13

scepticus schreef:
senior schreef:Kees, leg mij als leek nou eens uit hoe een band waarbij de afstand tussen de hieldraden bepaald wordt door het karkas
Je overschat de stijfheid van het karkas :lol:
Dat van de band of dat van mij? :D

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 04 jun 2016 18:09

jupu1973 schreef:Even off topic
Ik ben het een beetje zat dat vrijwel iedere keer dat keesx een reactie plaatst( die heel vaak hout snijden), die reactie gebruikt wordt om hem te bashen.
Ik vind de meeste reacties van Kees bruikbaar en als ze dat niet zijn dan lees ik verder.
Het valt me ook op dat anderen nogal heftig reageren op Kees en op het moment dat hij daar dan wat grover op reageert krijgt Kees de wind van voren.



Weer On Topic: ik snap niets van bandenbreedtes en velgbreedtes , dus ik ben erg blij met plaatjes...[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
Niet zeuren dan en ik denk dat Keesx best wel wat kan hebben alleen soms 'kritiek' krijgt doordat hij wat kort van stof is.
jupu1973 schreef: Dit gezegd hebbende, wil ik er nog aan toevoegen dat niemand hier op hoeft te reageren, omdat dit mijn mening is.
Ja die is lekker. Jij wel maar verder niemand :dislike:

Anyways. Off topic en ik denk dat we (wie is we??? :D ) er nu wel uit zijn. Ik moest ook even mijn hersenkronkels omleggen maar dankzij Loos, NicoNB en Scepticus, waarvoor in ieder geval mijn dank, kan ik ze nu weer terugleggen w :mrgreen:
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 jun 2016 10:04

Zorro schreef:
jupu1973 schreef:Even off topic
Ik ben het een beetje zat dat vrijwel iedere keer dat keesx een reactie plaatst( die heel vaak hout snijden), die reactie gebruikt wordt om hem te bashen.
Ik vind de meeste reacties van Kees bruikbaar en als ze dat niet zijn dan lees ik verder.
Het valt me ook op dat anderen nogal heftig reageren op Kees en op het moment dat hij daar dan wat grover op reageert krijgt Kees de wind van voren.



Weer On Topic: ik snap niets van bandenbreedtes en velgbreedtes , dus ik ben erg blij met plaatjes...[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
Niet zeuren dan en ik denk dat Keesx best wel wat kan hebben alleen soms 'kritiek' krijgt doordat hij wat kort van stof is.
jupu1973 schreef: Dit gezegd hebbende, wil ik er nog aan toevoegen dat niemand hier op hoeft te reageren, omdat dit mijn mening is.
Ja die is lekker. Jij wel maar verder niemand :dislike:

Anyways. Off topic en ik denk dat we (wie is we??? :D ) er nu wel uit zijn. Ik moest ook even mijn hersenkronkels omleggen maar dankzij Loos, NicoNB en Scepticus, waarvoor in ieder geval mijn dank, kan ik ze nu weer terugleggen w :mrgreen:
op een forum mag je over alles en iedereen heen lezen wat en wie je niet bevalt

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 02 okt 2016 21:56

Uit het juiste banddruk topic


Zorro schreef:
Keezx schreef:Berichtdoor Keezx » 02 okt 2016 21:10
25mm en 15C is een slechte combinatie om met 6 bar te rijden, met 17/18 C probleemloos.
Ik ben even het topic kwijt waar het al eerder over dit onderwerp ging.
Met 28mm op 15c (intern) en 6 Bar dan? Zelfde verhaal waarschijnlijk al krijg ik de logica niet in mijn kop :x

(even dat andere topic opsnorren zodat we daar verder kunnen gaan)

Gevonden: 25 mm banden
ypuh schreef:O.b.v. mijn ervaringen met 25mm/15c kan ik het je niet aanraden. De band komt dan als een ballon op je velg te liggen en in een bocht krijg je waarschijnlijk het gevoel alsof je band van de velg loopt. Volgens mij heeft Kees er al wel eens een tekeningetje van gepost.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 okt 2016 22:50

Ik vat het maar even samen;
Als je bredere banden wil rijden dan 23 mm op lage druk (als comfort het doel is dan wil je dat ook) EN je wil snel bochtenwerk doen EN een stabiel gevoel behouden, dan moet de velg "meegroeien "met de band.
De aloude 13C velgjes waren bedoeld voor 20mm bandjens, uiteraard op vrij hoge druk > 7 bar (tegen stootlekken)
15C was bedoeld om tegemoet te komen aan de opkomst van de 23 mm band in jaren '90
Gaan we naar 25 mm of 28 mm banden , dan is het niet meer dan logisch om daarvoor 17 t/m 21 velgen in te gaan zetten.
Of het allemaal nog wenselijk is wegens de afnemende agiliteit en toenemend gewicht moet ieder voor zich bepalen en een harde grens ligt bij het frame dat we hebben.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 03 okt 2016 22:34

Keezx schreef:Ik vat het maar even samen;
Of het allemaal nog wenselijk is wegens de afnemende agiliteit en toenemend gewicht moet ieder voor zich bepalen en een harde grens ligt bij het frame dat we hebben.
Toename gewicht (van de velg an sich) valt mee. Toevallig staan de Fulcrum Quattro LG's mij nu voor de geest omdat ik die laatst gekocht heb. Deze zijn dit jaar gereleased als 17c velgen en zijn niet zwaarder daan de oude 15c.

Nu is dit natuurlijk niet de lichtste wielset en kan ik me voorstellen dat het bij de lichtgewichten wat nauwer komt, maar toch, veel zal het niet schelen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 okt 2016 16:49

Bredere banden zijn meestal nogal wat zwaarder, daar doelde ik op.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie