Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De nederlandse berg

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 20 dec 2011 19:18

kool486 schreef:ff gerekend, 1 km hoog 10% stijging dan is de voet 2x10= 20 km in het vierkant. is 200.000.000.000m3 8.000.000.000 vrachtwagens, zand uit zee, hoeven we ook geen dijken meer op te hogen.
resume: laat maar
maar leuk blijft het.....
om een beetje schaal te geven in een plaatje

thijs goes new york
Afbeelding

thijs goes rotterdam
Afbeelding

amsterdam
Afbeelding

schiermonikoog
Afbeelding

parijs
Afbeelding

cairo
Afbeelding
thijs' scrapheap goes viral, think big

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 20 dec 2011 20:45

kool486 schreef:ff gerekend, 1 km hoog 10% stijging dan is de voet 2x10= 20 km in het vierkant. is 200.000.000.000m3 8.000.000.000 vrachtwagens, zand uit zee, hoeven we ook geen dijken meer op te hogen.
resume: laat maar
10% stijging is misschien ook wel weinig voor een berg, wel makkelijk om rechtdoor een weg tegen aan te leggen, wordt ook een mooie afdaling dan, zonder bochten.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 20 dec 2011 22:21

Je kunt zeggen wat je wilt van Thijs en dat hij aandacht wil.
Maar WIJ hebben het er hier nu ook nog steeds over.
Zelf vind ik een portie SF ook wel leuk, meer zal die "Nederlandse berg" niet worden.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
JeanineL
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 dec 2011 12:05
Locatie: Leiderdorp
Contact

Gebruikersavatar JeanineL 21 dec 2011 08:46

ff gerekend, 1 km hoog 10% stijging dan is de voet 2x10= 20 km in het vierkant. is 200.000.000.000m3 8.000.000.000 vrachtwagens, zand uit zee, hoeven we ook geen dijken meer op te hogen.
resume: laat maar
Er is al eens berekend dat de voet van de berg 13m2 moet worden :). Toch 7 vierkante kilometertjes minder dan wat jij berekent ;). Én het idee voor een holle berg is ontstaan, dus dan heb je ook niet al dat zand nodig.
La Laudy fietst en schrijft
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.jeaninelaudy.nl
http://www.twitter.com/jeaninelaudy

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 21 dec 2011 09:47

Technisch gezien moet dit realiseerbaar zijn. In Nederland hebben we al extremere dingen gedaan zoals de Delta werken. Economisch zal het niet eenvoudig worden.
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 dec 2011 10:44

De bodem in Nederland lijkt me wel een vrij groot probleem, voor een beetje gebouw moeten ze al palen diep de grond in heien.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 21 dec 2011 11:11

amclassic-fan schreef:De bodem in Nederland lijkt me wel een vrij groot probleem, voor een beetje gebouw moeten ze al palen diep de grond in heien.
Kunnen we gelijk dat andere luchtkasteel realiseren ("reis naar het middelpunt der aarde"), want zo diep moeten die palen wellicht komen. Moet toch lukken met een beetje VOC-mentaliteit...
Afbeelding

erikvandermaat
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jul 2009 01:25
Contact

erikvandermaat 22 dec 2011 18:55

rbr schreef:Technisch gezien moet dit realiseerbaar zijn. In Nederland hebben we al extremere dingen gedaan zoals de Delta werken. Economisch zal het niet eenvoudig worden.
De Deltawerken zijn nou ook weer niet zo hoog. De hoogste kering is 12 m boven NAP. Overigens hebben ze met deze hoogte al veel problemen met de slappe instabiele ondergrond.
kool486 schreef:ff gerekend, 1 km hoog 10% stijging dan is de voet 2x10= 20 km in het vierkant. is 200.000.000.000m3 8.000.000.000 vrachtwagens, zand uit zee, hoeven we ook geen dijken meer op te hogen.
resume: laat maar
Je berekening klopt niet:
1 km omhoog met 10% stijgingspercentage geeft een horizontale verplaatsing van 10 km. De diameter van de kegel (berg) is dan 20 km. Dat geeft een oppervlak van 3,15 * 10.000 * 10.000 = 315.000.000 m2.
De inhoud van de kegel is 1/3 * 315.000.000 * 1.000 = 100.000.000.000 m3 (100 km3).
In een vrachtwagen (10x8 = type) gaat 25m3 --> 4.000.000.000 stuks vrachtwagens (4 miljard).

Overigens heeft een berg niet een hellingshoek van 10% maar circa 200% gemiddeld. Indien 'onze' berg uit zand moet bestaan is een minimale hellingshoek van 1:3 benodigd. Dat geeft dan een diameter van 6 km. Inhoud = 1/3 * 3,15 * 3.000 * 3.000 * 1.000 = 10.000.000.000 m3 (massa = 180.000 Megaton = 180.000.000.000.000.000 kg)
Vrachtwagens --> 400.000.000 stuks (4 miljoen).

Rendabeler is om een pijpleiding vanuit zee aan te leggen (en dan niet een maar een stuk of wat).

Veel succes zou ik zeggen.
Ook ik ben gek van fietsen: http://www.erikvandermaat.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 23 dec 2011 00:35

En bij een zandduin van 2km hoog heb je slechts 3 miljard vrachtwagenritjes nodig. Wat daar in hemelsnaam duurzaam, innovatief en sportief aan is, geen flauw idee.

Het is te hopen dat zonneveld op 1 april 2012 weer snel wat geloofwaardigheid terug verdient door de complete opbrengst van de verkoop van berg-certificaten in zijn geheel door te sluizen naar Stichting Alpe d'HuZes. Je kunt uiteraard ook rechtstreeks je geld storten op Rekeningnummer: 37.31.46.116, Stichting Alpe d'HuZes, Everdingen. Altijd beter dan een tweede schuldenberg financieren.
.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1702
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 24 dec 2011 15:34

Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 24 dec 2011 17:08

mei 2054
een week na opening van de berg werd nobelprijswinnaar thijs zonneveld door De Pers geïnterviewd:

"Thijs, hoe is het je gelukt om alle problemen in de wereld (honger, wereldvrede, ziektes, overbevolking, oorlogen, ontbossing, drijvende plastic afvalbergen, behoud bio-diversiteit, euro-crisis, en de redding van de javaanse neushoorn) op te lossen met die fantastische berg van je?”.

“Tja”, antwoord Thijs, “jaren geleden tijdens een Tour de France werd ik door Mart Smeets (nog steeds werkend voor de NOS) uitgenodigd om als tafelgast mee te praten over wielrennen. Toen zag ik daar op de alp dhuez al die dronken Hollanders over Voeckler heen pissen. En ik dacht, als dat daar kan, dan kan het toch ook in Nederland. Ik denk dat Mart me het laatste zetje heeft gegeven om groots en meeslepend te denken en om dromen na te jagen. Van techniek wist ik nietsnakkesnada, maar het enige wat ik wist is dat er een berg moest komen. Ik wil dan ook graag alle jongeren van Nederland meegeven om je dromen na te jagen. Zolang je maar volhoud, dan kom je er wel.”

kool486
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 17 dec 2006 11:44

kool486 24 dec 2011 18:47

erikvandermaat schreef:
rbr schreef:Technisch gezien moet dit realiseerbaar zijn. In Nederland hebben we al extremere dingen gedaan zoals de Delta werken. Economisch zal het niet eenvoudig worden.
De Deltawerken zijn nou ook weer niet zo hoog. De hoogste kering is 12 m boven NAP. Overigens hebben ze met deze hoogte al veel problemen met de slappe instabiele ondergrond.
kool486 schreef:ff gerekend, 1 km hoog 10% stijging dan is de voet 2x10= 20 km in het vierkant. is 200.000.000.000m3 8.000.000.000 vrachtwagens, zand uit zee, hoeven we ook geen dijken meer op te hogen.
resume: laat maar
Je berekening klopt niet:
1 km omhoog met 10% stijgingspercentage geeft een horizontale verplaatsing van 10 km. De diameter van de kegel (berg) is dan 20 km. Dat geeft een oppervlak van 3,15 * 10.000 * 10.000 = 315.000.000 m2.
De inhoud van de kegel is 1/3 * 315.000.000 * 1.000 = 100.000.000.000 m3 (100 km3).
In een vrachtwagen (10x8 = type) gaat 25m3 --> 4.000.000.000 stuks vrachtwagens (4 miljard).

Overigens heeft een berg niet een hellingshoek van 10% maar circa 200% gemiddeld. Indien 'onze' berg uit zand moet bestaan is een minimale hellingshoek van 1:3 benodigd. Dat geeft dan een diameter van 6 km. Inhoud = 1/3 * 3,15 * 3.000 * 3.000 * 1.000 = 10.000.000.000 m3 (massa = 180.000 Megaton = 180.000.000.000.000.000 kg)
Vrachtwagens --> 400.000.000 stuks (4 miljoen).

Rendabeler is om een pijpleiding vanuit zee aan te leggen (en dan niet een maar een stuk of wat).

Veel succes zou ik zeggen.
je zou best gelijk kunnen hebben, maar het blijft veel, zal lang duren. in mijn berekening heb ik er een beetje rekening mee gehouden dat er een paar kubjes zullen wegwaaien!
Funny the way it is

Plaats reactie