rbr schreef:Technisch gezien moet dit realiseerbaar zijn. In Nederland hebben we al extremere dingen gedaan zoals de Delta werken. Economisch zal het niet eenvoudig worden.
De Deltawerken zijn nou ook weer niet zo hoog. De hoogste kering is 12 m boven NAP. Overigens hebben ze met deze hoogte al veel problemen met de slappe instabiele ondergrond.
kool486 schreef:ff gerekend, 1 km hoog 10% stijging dan is de voet 2x10= 20 km in het vierkant. is 200.000.000.000m3 8.000.000.000 vrachtwagens, zand uit zee, hoeven we ook geen dijken meer op te hogen.
resume: laat maar
Je berekening klopt niet:
1 km omhoog met 10% stijgingspercentage geeft een horizontale verplaatsing van 10 km. De diameter van de kegel (berg) is dan 20 km. Dat geeft een oppervlak van 3,15 * 10.000 * 10.000 = 315.000.000 m2.
De inhoud van de kegel is 1/3 * 315.000.000 * 1.000 = 100.000.000.000 m3 (100 km3).
In een vrachtwagen (10x8 = type) gaat 25m3 --> 4.000.000.000 stuks vrachtwagens (4 miljard).
Overigens heeft een berg niet een hellingshoek van 10% maar circa 200% gemiddeld. Indien 'onze' berg uit zand moet bestaan is een minimale hellingshoek van 1:3 benodigd. Dat geeft dan een diameter van 6 km. Inhoud = 1/3 * 3,15 * 3.000 * 3.000 * 1.000 = 10.000.000.000 m3 (massa = 180.000 Megaton = 180.000.000.000.000.000 kg)
Vrachtwagens --> 400.000.000 stuks (4 miljoen).
Rendabeler is om een pijpleiding vanuit zee aan te leggen (en dan niet een maar een stuk of wat).
Veel succes zou ik zeggen.